Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik denk dat het ook vooral een discussie gaat zijn van wie het gaat betalen. Tesla doet dit alleszins niet gratis. En subsidies krijgen om het open te stellen voor iedereen zonder dat er daar veranderingen voor nodig zijn (behalve wat software) is één ding.Nu, Tesla heeft wel wat superchargers, maar het is nu ook geen immens werk om die kabels te vervangen door een langere variant he. Daarom dat ze starten met een proefproject en niet in 1x uitrollen in heel de wereld he.
Als ze daardoor de superchargers vaker gebruikt gaan laten worden, én ze winst pakken op de verkochte stroom, is er natuurlijk altijd een incentive he.Ik denk dat het ook vooral een discussie gaat zijn van wie het gaat betalen. Tesla doet dit alleszins niet gratis. En subsidies krijgen om het open te stellen voor iedereen zonder dat er daar veranderingen voor nodig zijn (behalve wat software) is één ding.
Fysiek aanpassingen moeten doen, zoals die kabel langer maken, is nog een andere zaak.
Is dat fancy laadklepje van een Taycan ook een optie?
Schuift netjes weg in de body van je wagen i.pv. van daar met een flap open te staan. En 2 laadpunten is zeer handig, zou bijna standaard moeten zijn vind ik.
Maar dan hadden ze dat al lang gedaan. Ze willen net niet dat hun superchargers gebruikt worden door niet Tesla's.Als ze daardoor de superchargers vaker gebruikt gaan laten worden, én ze winst pakken op de verkochte stroom, is er natuurlijk altijd een incentive he.
Of, ze hebben het nooit gedaan omdat het een uniek selling point was, en de andere EV's weinig verkochten door het gebrek aan snelladers. Nu zijn er echter véél meer concurrenten en ze zullen hun verkoop (procentueel tov andere ev-modellen) wel zien zakken ondertussen.Maar dan hadden ze dat al lang gedaan. Ze willen net niet dat hun superchargers gebruikt worden door niet Tesla's.
Vandaar dat er ook vanuit de overheden druk op hen gezet wordt om ze toch open te stellen. En ze gaan gecompenseerd worden door subsidies.
Is het niet omgekeerd omdat ze met subsidies superchargers willen bouwen dat ze daarom gaan openstellen?Maar dan hadden ze dat al lang gedaan. Ze willen net niet dat hun superchargers gebruikt worden door niet Tesla's.
Vandaar dat er ook vanuit de overheden druk op hen gezet wordt om ze toch open te stellen. En ze gaan gecompenseerd worden door subsidies.
Ik vind de thread op TMC niet meer terug, maar ik was er vrij zeker van dat het eerst door druk was van de overheden dat ze moesten publiek gemaakt worden.Is het niet omgekeerd omdat ze met subsidies superchargers willen bouwen dat ze daarom gaan openstellen?
Was inderdaad voor subsidies in (ik denk) Noorwegen? Maar als je weet dat er bedrijven bestaan die énkel snelladers aanbieden, en dat die ook rendabel gaan zijn, dan is het niet zo'n domme zet om die superchargers publiek te maken he.Ik vind de thread op TMC niet meer terug, maar ik was er vrij zeker van dat het eerst door druk was van de overheden dat ze moesten publiek gemaakt worden.
Maar als ik nu wat google lijkt de narrative inderdaad te zijn dat ze het doen voor de subsidies. Geen idee of dit komt door Tesla marketing, of dat het altijd al zo was.

Dan moeten ze hier eerst wel wagens leveren![]()
Ge zijt nu wel regels voor bedrijfswagens aan het vergelijken met regels voor elke auto (in Noorwegen). Zo hard zal het dus ook weer niet gaan. Maar het zal inderdaad nog altijd een fameuze shift gaan worden op relatief korte tijd.In Noorwegen zijn de incentives voor PHEV's sinds 1 januari 2022 weggevallen. Vanaf 2025 zullen er enkel nog elektrische auto's mogen verkocht worden.
![]()
Norway: BEV Share Hits Record, PHEVs Collapse In January 2022
In January 2022, plug-in electric car registrations in Norway decreased to 7,199 (down 13.6%), but the market share improved to 90.5% (near record).insideevs.com
Dit is het effect op de verhouding EV / PHEV / verbrandingsmotor bij de auto's die er afgelopen maand zijn ingeschreven.
New passenger plug-in car registrations in Norway – January 2022
Even terug naar de Belgische situatie:
- BEVs: 6,660 (up 22%, at 83.7% market share) + 783 "used" + 371 new vans
- PHEVs: 539 (down 81.3%, at 6.8% market share)
- Total: 7,199 (down 13.6%, at 90.5% market share)
In België vallen vanaf 2023 de PHEV incentives voor bedrijfswagens weg:
--> da's slechts 12 à 18 maanden later dan in Noorwegen
- januari 2023: brandstof niet langer 100% aftrekbaar
- juli 2023: PHEV's verliezen hun EV-achtige fiscaliteit en worden voortaan eerder beschouwd als benzinewagens
Vanaf 2026 zullen alle nieuw verkochte bedrijfswagens in België elektrisch moeten zijn.
--> da's 12 maanden later dan in Noorwegen
Extra: In de periode 2024-2025 zal er in België een groter en competitiever aanbod aan elektrische wagens op de markt zijn dan vandaag in Noorwegen. Mensen gaan dus ook los van de fiscaliteit meer geneigd zijn om een elektrische bedrijfswagen te kiezen. 't Rijdt gewoon beter.
==> Conclusie: de overheidsregulatie qua bedrijfswagens in België loopt slechts 1 à 1,5 jaar achter op de overheidsregulatie in Noorwegen. Brace yourselves, de elektrische omslag gaat HARD GAAN. We gaan volgens mij van 12% EV-bedrijfswagens in 2021 naar 80% in 2024. Meer dan de helft van alle nieuw gekochte wagens in België zijn bedrijfswagens, dus de impact op de absolute cijfers qua autoverkopen zal heel groot zijn. De druk op private en publieke laadinfrastructuur zal enorm zijn, omdat het gewoon zo snel gaat. Laadpaalinstallateurs gaan 5 absoluut gouden jaren tegemoet, vergelijkbaar met de periode 2007-2011 voor de zonnepaneelinstallateurs!![]()
Zou het onderscheid PHEV en 'fake' PHEV dan eigenlijk verdwijnen?1. juli 2023: PHEV's verliezen hun EV-achtige fiscaliteit en worden voortaan eerder beschouwd als benzinewagens
VW heeft in Duitsland een quotum opgezet voor iedere handelaar. Kleine VW dealers kunnen in 2022 5 ID.3 en 6 ID.4 verkopen. De echt grote dealers (mer verkoop van > 1000 wagens per jaar) kunnen 35 ID.3 en 50 ID.4 verkopenDa's bijzaak.
Fabrikanten denken tenminste aan de limieten van ons stroomnetwerk. Niet overdrijven met leveren!
Ik vergelijk inderdaad de regels voor bedrijfswagens in België met die voor alle auto's in Noorwegen. Maar dat doe ik ook in de cijfers die ik vermeld he. Noorwegen zit vandaag aan >90% elektrisch voor ALLE autoverkopen. Ik zeg dat wij in België in 2024 aan 80% zullen zitten voor de bedrijfswagens.Ge zijt nu wel regels voor bedrijfswagens aan het vergelijken met regels voor elke auto (in Noorwegen). Zo hard zal het dus ook weer niet gaan. Maar het zal inderdaad nog altijd een fameuze shift gaan worden op relatief korte tijd.
Björn heeft vandaag de i4 M50 getest over 1000 km. 10h10 minuten, wat dus een uitstekend resultaat is. Over 't algemeen wel erg positief over deze 'beamer' (wordt nu ook blijkbaar beaver genoemd).
Auto verbruikt wel even veel als de iX3
Hij heeft ook gewoon dubbel zoveel vermogen he... En bijgevolg een extra motor mee te sleurenVoor een sedan verwacht ik toch een beter resultaat dan de iX3 op een oud ICE platform
Voor een sedan verwacht ik toch een beter resultaat dan de iX3 op een oud ICE platform
Alleen Tesla en VW/Audi/Porsche blijken er in te slagen om een 2WD en 4WD versie te maken van een auto zonder een groot verschil in verbruik. Bij alle andere merken is dat verschil er wel.Hij heeft ook gewoon dubbel zoveel vermogen he... En bijgevolg een extra motor mee te sleuren