Elektrische wagens

Ik denk dat rijden u batterij veel meer belast (zowel aan piek, als aan onderhoudsstroom), dan te gebruiken als home battery. (of ik bezie het verkeerd.)

Je verbruikt ongeveer een 20kwh/100km? (ik heb geen realatisch beeld op het praktijk verbruik van een EV)
Ik rij 30km enkel voor naar mijn werk te gaan en rij er 25 minuten over. Heen en weer is dus 60km op 50 minuten.
20kwh*0,6=12kwh verbruik op 50 minuten. Dat is een groter verbruik dan wat ik op 24uur verbruik aan elektriciteit thuis.
Dat klopt. Om een voorbeeld te geven: mijn e-tron heeft een batterij van pakweg 85 kWh bruikbaar. Daar komt een gemiddeld Vlaams gezin meer dan een week mee toe, terwijl de auto dat erdoor jaagt door eens naar de zee te rijden en terug (ok, en nog 50km rondrijden aan de zee).

Het piekvermogen is 300 kW, dat moet ik hier thuis niet uit de aansluiting proberen te krijgen. Ik zou niet eens weten hoe je dat voor elkaar zou krijgen zonder een fameuze wietplantage te hebben. Op cruisesnelheid op de autostrade zal de auto al rap 20-30 kW continu verbruiken gok ik.

Nu heeft het continu laden en ontladen natuurlijk een invloed op de levensduur van de batterij, maar ik weet niet in hoeverre die te verwaarlozen valt. Tenzij je dus je wietplantage aan de auto hangt, dat zal niet zo goed zijn voor de batterij :p .

Ondersteunen is niet het goede woord, toelaten wel.
Of er zouden natuurlijk technische limitaties moeten zijn waar ik nu geen zicht op heb. Maar normaliter kan je die batterij gewoon laden of leegtrekken, volledig bidirectioneel.
De batterij zal het probleem niet zijn, eerder de omvormer en de elektronica vermoed ik. Ik weet eigenlijk niet of een standaard omvormer vanzelf al bi-directioneel is (ik gok van niet), maar een auto heeft het alleszins niet nodig om te kunnen laden en rijden. En de elektronica moet het niet alleen toelaten, er zullen ook dingen voorzien moeten worden dat de batterij niet te zwaar beladen wordt, of dat die niet leeggetrokken wordt onder een bepaald niveau bijvoorbeeld.

Het zal zeker niet zo simpel zijn van een knopke/software switch/... om te zetten.

Ik dacht wel een tijd geleden gelezen te hebben dat het nu wel niet mogelijk zou zijn met de hardware in de huidige auto's.
Voor model S en X zou er een hardware probleem zijn, voor de Model 3 zou het wel mogelijk zijn maar er bestaat nog geen protocol voor een bidirectionele Type 2 aansluiting, had ik begrepen.
Of dat dan betekent dat het via software beschikbaar wordt voor 'oude' model 3, ik zou het niet weten.

Ik denk dat rijden u batterij veel meer belast (zowel aan piek, als aan onderhoudsstroom), dan te gebruiken als home battery. (of ik bezie het verkeerd.)

Je verbruikt ongeveer een 20kwh/100km? (ik heb geen realistisch beeld op het praktijk gemiddeld verbruik van een EV)
Ik rij 30km enkel voor naar mijn werk te gaan en rij er 25 minuten over. Heen en weer is dus 60km op 50 minuten.
20kwh*0,6=12kwh verbruik op 50 minuten. Dat is een groter verbruik dan wat ik op 24uur verbruik aan elektriciteit thuis.
I stand corrected!
Ik zat hier met een factor 10 te weinig te rekenen :P

Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen, en zoals bij de meeste bedrijven is ook onze car policy een vergroening ondergaan. Ik heb dus voor het eerst de keuze voor BEV en PHEV voertuigen. Fiscaal lijkt het me weinig uit te maken tussen beiden.

De BEV voertuigen lijken wel interessant (vb. e-tron, i-pace) maar ik wordt afgeschrikt door beperkte range. Ik weet dat voor 95% van mijn verplaatsingen de autonomie ruim volstaat, maar hoe lastig is het nu echt bij langere afstanden zoals weekendje weg, autovakantie naar zuiden van Frankrijk, etc?

Dus, aan diegenen die nu elektrisch rijden, wat zijn jullie ervaringen?
- Hoe vaak is de autonomie een probleem?
- Hoe vlot gaat dat laden onderweg?
- Zou je opnieuw elektrisch kiezen?
Als je naast de BEV natuurlijk nog een andere ICE wagen hebt is dat natuurlijk ook nuttig te weten, gezien ik mij kan voorstellen dat dat de evaluatie wel beïnvloedt.

Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen, en zoals bij de meeste bedrijven is ook onze car policy een vergroening ondergaan. Ik heb dus voor het eerst de keuze voor BEV en PHEV voertuigen. Fiscaal lijkt het me weinig uit te maken tussen beiden.

De BEV voertuigen lijken wel interessant (vb. e-tron, i-pace) maar ik wordt afgeschrikt door beperkte range. Ik weet dat voor 95% van mijn verplaatsingen de autonomie ruim volstaat, maar hoe lastig is het nu echt bij langere afstanden zoals weekendje weg, autovakantie naar zuiden van Frankrijk, etc?
Ik rijd met een Tesla Model 3. Een i-pace kon ook perfect in het budget, maar ik heb besloten om de wagen te nemen die verreweg het meest mobiel was. Mensen verwijzen voor die mobiliteit naar superchargers, maar dat is maar de helft van 't verhaal. Teslas verbruiken ook weinig en laden veel sneller dan andere wagens (op de e-tron en Taycan na, die ongeveer even snel laden).
Om een voorbeeld te geven van Brussel naar Avignon (935 km)
Model 3 LR : 10h10min incl laden(1h 8min laden)​
Model Y LR : 10h22min incl laden (1h 20 min laden) -> minder aerodynamisch = hoger verbruik​
Jaguar i-Pace : 12h19 min incl laden (3h 25 min) -> hoog verbruik en tergend traag laden​
Audi E-tron 55 : 10h39 min (incl 1h31 min laden) -> nog wat minder aerodynamisch dan de model Y, maar ook wel snel laden​

Je kan op deze site eender welke verplaatsing simuleren met eender welk voertuig, die resultaten zijn erg betrouwbaar

Ik heb de wagen nog niet zo lang, maar weet ondertussen dat de autonomie van deze wagen voor mij bijna nooit een probleem is. Hoe vaak moet je verder dan 400 km in één ruk?
Alleen wanneer ik op vakantie zal gaan naar Zuid-Frankrijk zal ik ietsje langer moeten pauzeren.
Het thuis opladen is gewoon supermakkelijk, niet meer stoppen aan tankstations op normale dagen. Wagen is ook erg reactief en snel.
Het navigatiesysteem rekent zelf uit waar je moet stoppen. Dat is dan meestal aan superchargers voor mij. Dat is 20 minuten stoppen om 240 km te laden (aan 130 km/h); dat zou binnenkort nog wat moeten versnellen (15 min voor 250 km). Dat is dus parkeren, laadkabel nemen en insteken. Wagen start automatisch met laden. Dan ga je even naar 't toilet en een koffietje drinken, en je bent klaar voor de volgende stretch.
Andere wagens hebben een vergelijkbaar navigatiesysteem, of je gebruikt abetterrouteplanner. Er zijn voor niet-Tesla's wel heel wat minder snellader in B en F. In NL en D is dat minder een probleem.
Absoluut. Ik ken weinig mensen die nog terug willen eens ze elektrisch rijden. Het zijn vooral de zelfverklaarde experten die nooit langer dan enkele uurtjes met een EV hebben gereden die je dat gaan afraden, de echte experts dus
Als je naast de BEV natuurlijk nog een andere ICE wagen hebt is dat natuurlijk ook nuttig te weten, gezien ik mij kan voorstellen dat dat de evaluatie wel beïnvloedt.
Neen. Enfin, mijn vrouw heeft een 15 jaar oude Clio. Maar daar rijd ik nooit mee.

Ik vind die range voor op vakantie te gaan, ook enorm overroepen als argument. Ja, het is wat onhandig dat je misschien een wagen moet huren ofzo, maar in praktijk zie ik dat voor ons echt hoogstens als een "klein ongemak". BMW Dealer heeft zelfs al aangegeven dat we dat wel kunnen regelen om dan tijdelijk een vervangwagen mee te krijgen.

Ik vind die range voor op vakantie te gaan, ook enorm overroepen als argument. Ja, het is wat onhandig dat je misschien een wagen moet huren ofzo, maar in praktijk zie ik dat voor ons echt hoogstens als een "klein ongemak". BMW Dealer heeft zelfs al aangegeven dat we dat wel kunnen regelen om dan tijdelijk een vervangwagen mee te krijgen.

Ik ben ook eerder in deze gedachtengang aan het raken. Wanneer ik overstap naar een elektrische (zal op de zaak zijn) zal er sowieso nog een heel eind een deftige benzine of diesel in privé zitten waarmee we nog wel op reis zullen kunnen indien nodig. Dan lig ik er ook minder van wakker of die electrische dan 400 of 500km range zal hebben, want dat blijft dan toch hoofdzakelijk vervoer in België. En dan zijn er ook naar ruimte toe minder eisen.

Ik ben ook eerder in deze gedachtengang aan het raken. Wanneer ik overstap naar een elektrische (zal op de zaak zijn) zal er sowieso nog een heel eind een deftige benzine of diesel in privé zitten waarmee we nog wel op reis zullen kunnen indien nodig. Dan lig ik er ook minder van wakker of die electrische dan 400 of 500km range zal hebben, want dat blijft dan toch hoofdzakelijk vervoer in België. En dan zijn er ook naar ruimte toe minder eisen.
Klopt, voor mij was 300km effectieve range in worst case scenario zowat de grens (aka: naar Gent en terug). Ja, er zullen wel eens verplaatsingen zijn dat ik vloek, maar dat is eerder een mentaliteitschange.
Er wordt enorm gefocust op het idee dat een EV de volledige functionaliteit van ICE moet kunnen overnemen, en in praktijk is dat (nog) niet haalbaar. En door de prijs is dat ook een logisch idee he, maar eens je u daar mentaal kan over zetten, valt de huidige generatie toch echt al wel mee.

Een auto huren voor op vakantie is toch ook gewoon veel geld. Ik zie dealers ook niet ineens aan iedereen goedkoop of gratis een auto lenen in de zomervakanties. En wat met mensen die een tweedehands kopen?

Hoe is dat nu eigenlijk als je met de gps een route ingeeft, gaat de GPS dan ook u langs oplaadpunten sturen zoals bij Tesla?

Een auto huren voor op vakantie is toch ook gewoon veel geld. Ik zie dealers ook niet ineens aan iedereen goedkoop of gratis een auto lenen in de zomervakanties. En wat met mensen die een tweedehands kopen?

Hoe is dat nu eigenlijk als je met de gps een route ingeeft, gaat de GPS dan ook u langs oplaadpunten sturen zoals bij Tesla?
Jup, bij BMW in elk geval wel.

Bij mij blijft de achilleshiel van dat verhaal nog steeds het laden.
Een Model S geeft aan een 700-tal km te bollen of zoiets zeker met de long-ranger. Meer dan voldoende om uw ding te kunnen doen dagdagelijks.
't Mag uiteraard niet té weinig worden. Als ik niet eens over & weer naar Brussel/A'pen zou geraken, dat zou niet aanvaardbaar zijn natuurlijk.

Maar dat laden eh, dat blijft momenteel het probleem. Als het thuis niet kan & het uit draait op minimum een half uur per dag gaan koekeloeren aan een of andere paal ... yeah, no tnx.

Op een halfuur heb je meer dan 200km bereik er bij geladen. Dus als je maar 50km nodig hebt ofzo, hoef je ook zo lang niet aan die laadpaal te hangen natuurlijk.
Vandaar dat ik denk dat het voor jan modaal (die weliswaar thuis kan laden) totaal geen probleem mag zijn om naar full electric over te stappen.

Op een halfuur heb je meer dan 200km bereik er bij geladen. Dus als je maar 50km nodig hebt ofzo, hoef je ook zo lang niet aan die laadpaal te hangen natuurlijk.
Vandaar dat ik denk dat het voor jan modaal (die weliswaar thuis kan laden) totaal geen probleem mag zijn om naar full electric over te stappen.
Hangt er vanaf waar je gaat laden eh. De meeste publieke laadpalen, die je dus in de straat vindt, zijn 22 kw. Superchargers zijn leuk en handig maar niet als je daar ook nog speciaal naartoe moet rijden iedere keer.

Hangt er vanaf waar je gaat laden eh. De meeste publieke laadpalen, die je dus in de straat vindt, zijn 22 kw. Superchargers zijn leuk en handig maar niet als je daar ook nog speciaal naartoe moet rijden iedere keer.
Klopt wel, maar zolang dat laden niet iets is dat je dagelijks moet doen...
In praktijk wordt dat dan voor veel gezinnen hetzelfde alsof je zou zeggen "jama, naar Frankrijk rijden, dan moet de auto nog op onderhoud, pff, dat is te veel gedoe om een bezinewagen te kopen hoor". De meeste mensen die ik ken met een EV, hebben nog nooit publiek opgeladen.

In praktijk wordt dat dan voor veel gezinnen hetzelfde alsof je zou zeggen "jama, naar Frankrijk rijden, dan moet de auto nog op onderhoud, pff, dat is te veel gedoe om een bezinewagen te kopen hoor". De meeste mensen die ik ken met een EV, hebben nog nooit publiek opgeladen.
Maar ThekillingGoku had het over een situatie wanneer je niet thuis kan laden.

Maar dat laden eh, dat blijft momenteel het probleem. Als het thuis niet kan & het uit draait op minimum een half uur per dag gaan koekeloeren aan een of andere paal ... yeah, no tnx.
Niemand gaat voor dagelijks gebruik een half uur staan koekeloeren.

Ofwel laad je thuis op, en als dat niet kan laad je op het werk op, of aan een paal vlakbij je thuis.

Zelden, maar ik ben dan ook nog niet ver op reis geweest ermee. Het enige ambetante moment was vorige zomer aan zee, toen ik een lift heb gekregen om mijne auto aan de meest dichtstbijzijnde paal te gaan zetten, dat was namelijk meer dan 2 km verder. Normaal had ik wel ergens opgeladen als we een uitstap gingen doen, maar door corona waren er geen uitstappen vorig jaar.
Voor die paar keer dat ik dat gedaan heb was het soms stuntelig: kabel insteken en kaartje tegen de paal houden is alles wat je moet doen, maar soms werkt dat niet, en moet je een paar keer proberen. Het complete gebrek aan feedback is het lastige: je hebt geen idee waarom die laadsessie niet start. Al gaat dat zeker niet bij alle palen het geval zijn.
Ja, de voordelen wegen op tegen de nadelen voor mij. En het helpt ook dat mijn partner een bedrijfswagen op diesel heeft natuurlijk, dan kunnen we eventueel daarmee op vakantie gaan. Hoewel ik het nog wel met de EV zou willen doen, mits wat planning moet dat prima lukken denk ik. Mijn partner wil dat niet, omdat ze schrik heeft voor lange rijen bij de laadpalen onderweg.

Hoe is om de 20k-30k (of meer) op onderhoud gaan nu vergelijkbaar met veel meer en vooral veel langer moeten "tanken"?

Hoe is om de 20k-30k (of meer) op onderhoud gaan nu vergelijkbaar met veel meer en vooral veel langer moeten "tanken"?
Mensen gingen wel vaak voor dat ze op reis gingen met de auto eerst nog eens op onderhoud. Los van de kmstand.
Maar tegenwoordig is dat al minder lijkt me, auto's zijn veel betrouwbaarder nu.

Mensen gingen wel vaak voor dat ze op reis gingen met de auto eerst nog eens op onderhoud. Los van de kmstand.
Maar tegenwoordig is dat al minder lijkt me, auto's zijn veel betrouwbaarder nu.
Zelfs dan nog. Dat is net hetzelfde als een jaarlijks onderhoud.
Onze Tesla's moesten ook jaarlijks op onderhoud. Kostte voor 1 wagen meer dan de Volvo en Fiat tesamen nu. Geen idee wat ze moesten doen qua onderhoud tbh.

Terug
Bovenaan