De basisversie van model 3 kreeg een update met grotere accu.
Het WLTP-bereik van deze versie met de standaardvelgen is nu 510 km, dat is maar 30 km minder dan de WLTP van de Long Range versie toen ik mijn wagen bestelde (maar ik kreeg een wagen met 580 km WLTP geleverd).
Maar echt wel straf, de resultaten van deze test. Die instapversie heeft dus meer range dan zowat alle wagens van de concurrentie. Wanneer je deze vergelijkt met de Polestar 2 (ook een berline), is er een verschil in verbruik van 20%.
Vooral positief, deze model 3 gebruikt een LFP-accu, die heeft sowieso minder degradatie (Tesla gaf vorig jaar aan dat je deze accu altijd tot 100% mag opladen, ik denk niet dat dat veranderd is). LFP accu zijn goedkoper dan de meer traditionele types Li-Ion accu's, maar zijn door de iets lagere energiedensiteit lang als niet geschikt beschouwd voor elektrische wagens. Laten we hopen dat ook andere automerken die beginnen aan te bieden om goedkopere wagens te vermarkten. Eén van de grootste accu-producenten (CATL) zet volop in op deze technologie.
Maar vooral, laten we hopen dat de Europese bedrijven die achterstand in efficiëntie wat kunnen inhalen... Ik zie eerste tests van de i4 verschijnen die ook aangeven dat die 20% meer verbruikt dan de model 3 performance... Ik zou over 3 jaar misschien eens iets anders willen bestellen...