Elektrische wagens

ik heb daarnet tot 4% gereden met de iX3... ik merkte geen vermogensverlies, maar ik was dan ook gewoon aan het cruisen op de snelweg aan 124.

Dan aan een Ionity in Kalken 160km range bij gekregen op 19min, de eerste keer dat het zo snel ging. Toen ik terugstapte naar de wagen was hij aan 92kw/u aan het laden, en de Ioniq5 die naast mij stond was slechts aan 50kw/u bezig.

Zonder te weten hoe vol de batterij van de Ioniq5 was willen die cijfers niks zeggen.

Zonder te weten hoe vol de batterij van de Ioniq5 was willen die cijfers niks zeggen.
Da’s zeker waar, maar die stond er al toen ik aankwam en nog steeds toen ik vertrok.

Beide momenten was hij aan 50kw/u aan het laden. Hij kan dus niet te laag gezeten hebben voor snelladen (toch niet op het einde, want hij stond er dan ook al minstens 20 minuten) en waarschijnlijk ook niet te hoog, want hij was nog even “snel” aan het laden als in het begin.

Da’s zeker waar, maar die stond er al toen ik aankwam en nog steeds toen ik vertrok.

Beide momenten was hij aan 50kw/u aan het laden. Hij kan dus niet te laag gezeten hebben voor snelladen (toch niet op het einde, want hij stond er dan ook al minstens 20 minuten) en waarschijnlijk ook niet te hoog, want hij was nog even “snel” aan het laden als in het begin.
Ik kan meerdere oorzaken aanduiden
  • Er is een 'bug' bij de IONIQ5 bij koude temperaturen. Indien je de airco afzet tijdens het laden laadt de wagen wel aan volle snelheid op
  • Koude accu wanneer hij start met laden.

Ik kan meerdere oorzaken aanduiden
  • Er is een 'bug' bij de IONIQ5 bij koude temperaturen. Indien je de airco afzet tijdens het laden laadt de wagen wel aan volle snelheid op
  • Koude accu wanneer hij start met laden.

Dat eerste kan, dat tweede zou toch niet meer mogen na minstens 20 minuten (wie weet stond hij daar al een uur ook).

Of de auto hing aan een 50kW laadpunt.

175KW... Maar misschien begrenzing in de wagen zelf - en per abuis niet uitgezet. Al weet ik niet of dat überhaupt kan voor DC laden.

De basisversie van model 3 kreeg een update met grotere accu.
Het WLTP-bereik van deze versie met de standaardvelgen is nu 510 km, dat is maar 30 km minder dan de WLTP van de Long Range versie toen ik mijn wagen bestelde (maar ik kreeg een wagen met 580 km WLTP geleverd).

Maar echt wel straf, de resultaten van deze test. Die instapversie heeft dus meer range dan zowat alle wagens van de concurrentie. Wanneer je deze vergelijkt met de Polestar 2 (ook een berline), is er een verschil in verbruik van 20%.

Vooral positief, deze model 3 gebruikt een LFP-accu, die heeft sowieso minder degradatie (Tesla gaf vorig jaar aan dat je deze accu altijd tot 100% mag opladen, ik denk niet dat dat veranderd is). LFP accu zijn goedkoper dan de meer traditionele types Li-Ion accu's, maar zijn door de iets lagere energiedensiteit lang als niet geschikt beschouwd voor elektrische wagens. Laten we hopen dat ook andere automerken die beginnen aan te bieden om goedkopere wagens te vermarkten. Eén van de grootste accu-producenten (CATL) zet volop in op deze technologie.

Maar vooral, laten we hopen dat de Europese bedrijven die achterstand in efficiëntie wat kunnen inhalen... Ik zie eerste tests van de i4 verschijnen die ook aangeven dat die 20% meer verbruikt dan de model 3 performance... Ik zou over 3 jaar misschien eens iets anders willen bestellen...

Zonder voldoende achtergrondinformatie zelfs :ROFLMAO:
Ok ok ok, misschien wat kort door de bocht, maar na al dat lof voor de Ioniq5 over de theoretische suprematie wou ik toch even een echte-wereld-voorbeeld geven.

Nogmaals, als hij gedurende meer dan 20 minuten aan een 175kw lader staat, en in het begin én einde aan slechts 50kw laadt:

- kan de batterij niet te koud geweest zijn
- kan de batterij niet te leeg geweest zijn (toch niet op het einde)
- kan de batterij niet te vol geweest zijn (toch niet in het begin)

Dus kan het énkel zijn:
- dat hij zijn Ioniq heeft begrensd, maar dat zou wel heel dom zijn aan een snellader die stukken van mensen kost ongeacht de laadsnelheid
- dat de Ioniq (of die specifieke) mss toch niet zo goed is in snelladen aan (die specifieke) laadpalen

Real World Example

En nog iets: WTF is er met dat interieur aan de hand. Dan 100 keer liever een Tesla, en 1000 keer liever de KIA

Als de laadsnelheid 50 kW blijft over een periode, lijkt dat niet gewoon een ingestelde limiet van lader of auto?

Ik heb zelf ook niks met een Ioniq 5, maar als het over real world examples gaat kan je op het internet betere tests zien zoals https://insideevs.com/news/555633/alex-autos-hyundai-ioniq5-charging/ dan iemand dat denkt het allemaal te weten door eens naar een laadsnelheid te kijken.

Ik ben vanavond door een Golf TDI voorbij gereden toen het stoplicht op groen sprong. Mijn C300de trekt trager op dan een Golf TDI! Real world example!
Of ik gaf gewoon weinig gas omdat stoplichtsprintjes debiel zijn? ;)

Laatst bewerkt:
De basisversie van model 3 kreeg een update met grotere accu.
Het WLTP-bereik van deze versie met de standaardvelgen is nu 510 km, dat is maar 30 km minder dan de WLTP van de Long Range versie toen ik mijn wagen bestelde (maar ik kreeg een wagen met 580 km WLTP geleverd).

Maar echt wel straf, de resultaten van deze test. Die instapversie heeft dus meer range dan zowat alle wagens van de concurrentie. Wanneer je deze vergelijkt met de Polestar 2 (ook een berline), is er een verschil in verbruik van 20%.

Vooral positief, deze model 3 gebruikt een LFP-accu, die heeft sowieso minder degradatie (Tesla gaf vorig jaar aan dat je deze accu altijd tot 100% mag opladen, ik denk niet dat dat veranderd is). LFP accu zijn goedkoper dan de meer traditionele types Li-Ion accu's, maar zijn door de iets lagere energiedensiteit lang als niet geschikt beschouwd voor elektrische wagens. Laten we hopen dat ook andere automerken die beginnen aan te bieden om goedkopere wagens te vermarkten. Eén van de grootste accu-producenten (CATL) zet volop in op deze technologie.

Maar vooral, laten we hopen dat de Europese bedrijven die achterstand in efficiëntie wat kunnen inhalen... Ik zie eerste tests van de i4 verschijnen die ook aangeven dat die 20% meer verbruikt dan de model 3 performance... Ik zou over 3 jaar misschien eens iets anders willen bestellen...

Ik rij met deze versie. Als je de huidige longrange neemt en je neemt daar 80% range van dan kom je in de buurt van de 100% range van de instap model 3. Voor mijn gebruik was het dus snel beklonken. Paar weken terug 1000km vanuit la France gereden. Laden en range gingen zeer vlot. Ik dus zeer blij met de wagen.

Ik dacht altijd dat 100% / volledige electrische wagens -voor de werkgever- 100% fiscaal aftrekbaar waren tem 2026 / 2027, omdat de overheid electrisch rijden wil stimuleren?

Maar nu zegt de werkgever dat ze maar een déél kunnen aftrekken omdat ik ook privé met de wagen rijd. Maar heu daar betaal ik toch gewoon VAA voor en verder heeft dit niks te maken met de Btw? :unsure:

Vergis ik mij of is de werkgever verkeerd?

Ik dacht altijd dat 100% / volledige electrische wagens -voor de werkgever- 100% fiscaal aftrekbaar waren tem 2026 / 2027, omdat de overheid electrisch rijden wil stimuleren?

Maar nu zegt de werkgever dat ze maar een déél kunnen aftrekken omdat ik ook privé met de wagen rijd. Maar heu daar betaal ik toch gewoon VAA voor en verder heeft dit niks te maken met de Btw? :unsure:

Btw is sowieso maar 50% recupereerbaar. Maar de andere 50 procent komt in de 100 procent afschrijving (maw 20-30% daarvan recupereerbaar.)

Btw is sowieso maar 50% recupereerbaar. Maar de andere 50 procent komt in de 100 procent afschrijving (maw 20-30% daarvan recupereerbaar.)
Als leek, heb ik vandaag een tijdje liggen zoeken online maar ik vond de correcte uitleg niet.
Bedankt voor de (korte) uitleg. Het wordt/is soms moeilijk om de boom in het bos te vinden.

Hier staat inderdaad ook 50%, maar dat is al een ouder artikel

Als ik google staat er gewoon bij mij op de eerste 10 regels: 100% aftrekbaar en natuurlijk niks van enige deftige uitleg.

Als leek, heb ik vandaag een tijdje liggen zoeken online maar ik vond de correcte uitleg niet.
Bedankt voor de (korte) uitleg. Het wordt/is soms moeilijk om de boom in het bos te vinden.

Hier staat inderdaad ook 50%, maar dat is al een ouder artikel

Als ik google staat er gewoon bij mij op de eerste 10 regels: 100% aftrekbaar en natuurlijk niks van enige deftige uitleg.

Maar btw recup heeft niks te maken met hoeveel km je privé rijdt. Daar betaal je VAA voor.

De vraag hier ook eens stellen:

Hoe snel zit je met een i4 edrive40 van pakweg 20% --> 80% via zo'n fastned laadpaal en hoelang via een normale laadpaal?

dilemma dilemma.
Met de elektrische wagen op skivakantie of niet.
Wat houdt me tegen.
1- laadpas werk laadt niet in het buitenland. (oplossing. een EDI kaart aangevraagd
2- wat als er een defect is aan de paal, veel volk is of de pas werkt niet. U are fubar

Hetzelfde als de gemiddelde elektrische wagen: 30 min ongeveer.
https://ev-database.nl/ voor alle details van alle elektrische wagens.
Kvind dat altijd zo arbitrair.

20 - 80% zegt zo weinig. Want die 80% is bij de ene 200km en bij de andere 400.

80% van 100kwh kost ook veel meer tijd om te vullen dan 80% van 60kwh bij een gegeven laadsnelheid.

Je hoort ook vaak “mijn nieuwe iPhone laadt zo traag vergeleken met de vorige”. Tjah, de nieuwe is met 70% even vol als de oude met 100%.

Terug
Bovenaan