Elektrische wagens

Tijdje geleden met mustang Mach e gt gaan rijden, die was al snel.
Paar dagen erna i4 50m, en toen heb ik met ne kameraad moeten stoppen met snel optrekken want we werden beide mottig.
Ik had dat met de Model 3 LR al... Geen fijn gevoel, in tegenstelling tot met een snelle ICE optrekken...

Als chauffeur valt het nog mee, je weet wat er gaat gebeuren. Als passagier die zich niet bewust is dat de raket zich gaat lanceren is het erger 😛

Als chauffeur valt het nog mee, je weet wat er gaat gebeuren. Als passagier die zich niet bewust is dat de raket zich gaat lanceren is het erger 😛

ik wist niet wat er ging gebeuren en ik zat aan het stuur :lol:

ik schrok me even een hoedje toen ik planchée gaf

ik wist niet wat er ging gebeuren en ik zat aan het stuur :laugh:

Het rare is vooral dat je bij een klassieke ICE in zo'n gevallen altijd een burnout zou doen. En die Tesla, die schuift helemaal niet door ofzo, maar schiet gewoon vooruit.

ik wist niet wat er ging gebeuren en ik zat aan het stuur :laugh:

Haha ik ken het gevoel, ik moest ook een paar keer die actie herhalen tot mijn lichaam er aan gewend was.
Vooral dat het voelde alsof heel de inhoud van mijn hoofd naar achter geduwd werd vond ik een minder prettige ervaring.
Bij zo'n 0-100 tijden heb ik toch liever dat graduele opbouw van een ICE dan het instant koppel van een EV.
Maar bij hernemingen vond ik het wel weer zalig.

Ik vond het een paar keer leuk tijdens de testrit maar als je elke keer plankgas geeft bij een Model 3 LR scheelt er toch iets in je bovenkamer. Net zoals iemand met een Lamborghini ook niet élke keer plankgas zal geven.

Ik vond het een paar keer leuk tijdens de testrit maar als je elke keer plankgas geeft bij een Model 3 LR scheelt er toch iets in je bovenkamer. Net zoals iemand met een Lamborghini ook niet élke keer plankgas zal geven.
Maar daar zit wel een groot verschil in hoor. Bij een Lambo moet je oppassen, want uw wielen gaan spinnen en je moet echt stevig oppassen om hem op de baan te houden. Daarnaast maakt dat echt wel een vrij hels kabaal wat je ook beu wordt.
Maar bij een EV gaat dat echt zoveel makkelijker, je zal niet altijd plankgas geven, maar ik denk dat er toch velen zijn die elke keer stevig doortrekken aan de lichten (al diegenen die niet op auto-pilot rijden, gok ik).

ja, de manier waarop zo een tesla awd die power op het wegdek overbrengt zonder een krimp te geven... just wow.

niks feedback in het stuur van zoekende wielen, niks doorslippen, gewoon voluit rechtdoor.

So een model S plaid moet dan toch helemaal van de pot gerukt zijn.

Of een nevera. :drool:
Idd, ik vond de 3 Performance al echt op het randje van leuk om vanuit stilstand plankwatt te geven.
Maar qua hernemingen zou ik het nog aanvaardbaar vinden als dat harder kon, dus daar kan de S plaid misschien nog een serieuze meerwaarde geven.

A8422-AC5-DE4-F-4-ED9-AF90-3-B6-E98-B8-CEE2.jpg
Nog eentje voor de iX3’ers: als je met carplay rijdt krijg je ook de routeinfo tussen je tellers als je met Kaarten (apple) rijdt.

Met googlemaps en waze lukt dat niet

Edit: hier een glimp. Als je zonder ACC rijdt krijg je meer op het middenschermpje

Nog eentje voor de iX3’ers: als je met carplay rijdt krijg je ook de routeinfo tussen je tellers als je met Kaarten (apple) rijdt.

Wat bedoel je exact met route-info? Gewoon de GPS-info?
Want met android auto werkt dat zowel met google maps als met Waze.

Wat bedoel je exact met route-info? Gewoon de GPS-info?
Want met android auto werkt dat zowel met google maps als met Waze.
Ja.. de GPS info: afslaan binnen x-meters, rondpunt links, …

Als je via Apple carplay met Waze/googlemaps rijdt komt er niks tussen de tellers, dan blijft de “kaart” van BMW staan, alsof niet aan het navigeren bent. Hij weet het nochtans wel, want als je naast de idrive controller op NAV drukt toont hij centraal de Waze/Googlemaps kaart.

A8422-AC5-DE4-F-4-ED9-AF90-3-B6-E98-B8-CEE2.jpg

Edit: hier een glimp. Als je zonder ACC rijdt krijg je meer op het middenschermpje
Wat is dat plastiek uitsteeksel aan de bovenkant van je digitaal scherm?

Ja.. de GPS info: afslaan binnen x-meters, rondpunt links, …

Als je via Apple carplay met Waze/googlemaps rijdt komt er niks tussen de tellers, dan blijft de “kaart” van BMW staan, alsof niet aan het navigeren bent. Hij weet het nochtans wel, want als je naast de idrive controller op NAV drukt toont hij centraal de Waze/Googlemaps kaart.
Dus dat pijltje met die 11.3km heb je niet bij Waze?

Ik had wel graag echt een map-view gehad (zoals die van BMW), maar dat werkt dus ook niet op Android Auto. Geen idee waarom ze dat niet geimplementeerd krijgen.

Wie heeft hier ook een numobi laadpas? Veel laadpalen worden niet weergegeven op de map/app van Numobi. Betekent dit dat ik daar dan niet kan laden met numobi kaart? (vb Wetteren ionity autosnelwegparking)

Heb ook proberen laden in Drongen (richting kust), maar daar ging de laadpaal niet. Ik weet niet wat ik daar misdeed..

Ik ga ook op reis binnenkort met iX3. Werkt die Numobi laadpas overal op de snelwegparkings (in contract staat EU)? OF neem ik voor de zekerheid best een BMW/Chargemap pass extra?

Ik vraag me ook wel af wat dat gaat geven binnen een jaar of 2. Want een wagen die in minder dan 7s naar 100 trekt, is plots echt geen uitzondering meer, terwijl dat "vroeger" toch al echte sportieve wagens waren.
En voor de acceleratie van de echt snelle EV's, moest je al in supercar-regionen gaan shoppen he.
Ik heb een 320e Touring besteld, en dan lees je in reviews dat je toch serieus wat moet inboeten aan vermogen tov een 330e, en dat de wagen niet presteert zoals verwacht kan worden van een BMW enz enz ...

Een auto die het sprintje naar 100 doet in 7.5 seconden, en met een topsnelheid van 225 km/u.
Ok, als je het vergelijkt met de huidige EV cars is dat 'wat minnetjes', maar om dat nu beroerde prestaties te vinden?

Ik heb een 320e Touring besteld, en dan lees je in reviews dat je toch serieus wat moet inboeten aan vermogen tov een 330e, en dat de wagen niet presteert zoals verwacht kan worden van een BMW enz enz ...

Een auto die het sprintje naar 100 doet in 7.5 seconden, en met een topsnelheid van 225 km/u.
Ok, als je het vergelijkt met de huidige EV cars is dat 'wat minnetjes', maar om dat nu beroerde prestaties te vinden?
7,4s is wat een Octavia RS break van de 2e generatie deed (motor van golf GTI). Traag is dat idd niet, maar echt snel ook niet tegenwoordig... Ik heb de 330e touring nu. Enkel EV is dat rond de 10s 0-100 en 5,9 gecombineerd ICE + 'extraboost' van de elektromotor. Dat zijn BMW cijfers, dus meestal rij je in de praktijk een (stuk) sneller dan wat ze opgeven... Hij voelt wat logger aan dan mijn vorige 3, die ging op 5.1s naar de honderd op papier, maar ook dat zal wel anders geweest zijn in de praktijk. Dat gewicht van (PH)EV's is toch wel echt een domper op de feestvreugde... Ook dat zal wel beteren als je ziet dat batterij in die nieuwe EQXX al veel lichter is voor dezelfde inhoud als in de seriemodellen van het merk... Give it some time...

De elektro onderdelen lijken tussen een 320e en de 330e gelijk, de batterij ook. Bij een 330e touring xdrive ligt daar de motor van een 320i in en bij een 330e touring RWD is dat de motor van de 330i (kan je zien aan de motorcode B48B20A voor de 20i en B48B20B voor de 30i), maar ook aan het al-dan-niet aanwezig zijn van een 2e waterreservoir voor de intercooler op de versie van de b48 motor uit de 330i). Ik begrijp niet goed waarom ze dat precies doen, die verschillende motoren inbouwen op min of meer dezelfde wagen... Tuners halen uit die 330i combinatie vlot 400+ pk's naar 't schijnt... Of dat een goed idee is met zulke dure en complexe aandrijflijn is maar de vraag...

Terug
Bovenaan