Elektrische wagens

Ik wou een mop maken over edele delen en een kapstok, maar ik zal het maar laten voor ik weer een infra aan mij been heb :p

Zo een busje daar is een markt voor eh, net zoals voor iedere vieze fetisj er wel een markt is.
Ik heb geen sportkar nodig om mijn mannelijkheid te tonen. Zegt meer over jou dan over mij he ;)

Ik heb geen sportkar nodig om mijn mannelijkheid te tonen. Zegt meer over jou dan over mij he ;)
We kunnen wel moppen blijven maken maar persoonlijk vind ik het wel een kwalijke tendens hetgeen we nu zien.
Zeer veel EV’s die nu uitkomen zijn SUV’s of MPV’s of andere kolossen van wagens.
Terwijl veel mensen die ruimte niet nodig hebben en het ook wel bijdrage aan de diversiteit dat we verschillende types van wagens hebben.

En voor mij hoort een kleine compacte sportwagen genre MX-5 daar inherent bij. Maar ook een familie hatchback.
Maar ik zie dit enkel maar meer en meer verdwijnen.
Qua performance niks te klagen van die kolossen. Maar het blijft een kolos eh, dat blijft rijden zoals een kolos.

Ik ben met mijn gezin wel blij met zo een kolos. Hell, hij mocht zelf nog kolossiger, dan had ik de skikoffer niet nodig.

We kunnen wel moppen blijven maken maar persoonlijk vind ik het wel een kwalijke tendens hetgeen we nu zien.
Zeer veel EV’s die nu uitkomen zijn SUV’s of MPV’s of andere kolossen van wagens.
Terwijl veel mensen die ruimte niet nodig hebben en het ook wel bijdrage aan de diversiteit dat we verschillende types van wagens hebben.

En voor mij hoort een kleine compacte sportwagen genre MX-5 daar inherent bij. Maar ook een familie hatchback.
Maar ik zie dit enkel maar meer en meer verdwijnen.
Qua performance niks te klagen van die kolossen. Maar het blijft een kolos eh, dat blijft rijden zoals een kolos.
Ge hebt nu eenmaal veel vloeroppervlak nodig voor een EV he. Hierdoor krijg je sowieso grote wagens, en qua aero maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit of je die wagen nu hoger maakt of niet. Tot nu toe zijn enkel Lotus en Porsche bezig aan kleine elektrische sportwagens (voor zover ik weet), ik zie een MX5 nog niet als EV komen, puur omdat de markt dat niet wil (gaat dan veel te duur worden).

Ge hebt nu eenmaal veel vloeroppervlak nodig voor een EV he. Hierdoor krijg je sowieso grote wagens, en qua aero maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit of je die wagen nu hoger maakt of niet. Tot nu toe zijn enkel Lotus en Porsche bezig aan kleine elektrische sportwagens (voor zover ik weet), ik zie een MX5 nog niet als EV komen, puur omdat de markt dat niet wil (gaat dan veel te duur worden).
Bugatti-Rimac! :unsure:

En voor mij hoort een kleine compacte sportwagen genre MX-5 daar inherent bij. Maar ook een familie hatchback. .
Op dit ogenblik zijn er toch al enkele compacte wagens als Ev beschikbaar. Denk maar 208, Zoë, 500e… Hatchback niet omdat die het niet zo goed meer doen. De ID3 is zowat het enige dat er ter beschikking is nu.
MG heeft een eerste familiewapen als EV op de markt (break).
VW komt volgend jaar met een grote break.

Op dit ogenblik zijn er toch al enkele compacte wagens als Ev beschikbaar. Denk maar 208, Zoë, 500e… Hatchback niet omdat die het niet zo goed meer doen. De ID3 is zowat het enige dat er ter beschikking is nu.
MG heeft een eerste familiewapen als EV op de markt (break).
VW komt volgend jaar met een grote break.
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, compacte toffe wagens waar een man warm van wordt :P
Dus geen Zoë of een 208 :P

ID3 is inderdaad zo de EV die het dichtste aanleunt tegen een hatchback.
En dat deze het niet meer goed zouden doen dat betwijfel ik toch hoor, er worden er nog voldoende verkocht alvast.

Zag dit in een ander artikel van de VRT. Leuke uitvinding maar daar blijft het dan ook bij...

Ik heb trouwens wel enkele vragen bij hoe verantwoord het is om mensen op het wandelpad onder je zelfgemaakte ophaalbrug onder stroom te laten wandelen.

Meer dan 500 kan ik ook met de GTI als ik erop let hoor. Jij kwam meteen met 750 en 900, vandaar dat ik dat in vraag stelde. Als dat al niet meer mag is er weinig nut aan een discussie-forum hé ;-)
Ja omdat ik die 750 km tegenwoordig vrij vaak haal (of toch zeker tussen de de 700 en de 750 km), die 900 km is uiteraard een uitzondering, maar het ging over wat er mogelijk was.
Dat had ik van in mijn eerste bericht toch al uitgelegd, met de nodige data erbij om het te bewijzen (en toch werden die gegevens nog in twijfel getrokken).
Ik zeg ook nergens dat dat niet mag, ik geef gewoon de bewijzen voor wat de mogelijkheden zijn.
Ik had dat in het begin toen ik die auto kocht, ook nooit verwacht dat die zo zuinig kon zijn.
Nog even verder off topic; maar ik haalde vroeger met mijn AX 1.0 een verbruik van +-5 liter gemiddeld. Met de brandstoftank van 45 liter geraakte ik dus echt wel > 800 km ver
Ik moet wel eerlijk toegeven dat dat was door op de autostrade tegen 90km/h te rijden, vaak achter een vrachtwagen (en wanneer er een autobus me voorbijreed, kon ik tegen 105 km/h rijden).
Ik was student en spendeerde mijn geld liever aan andere vloeistoffen. :cool:
Ik heb ook nog een Saxo 1.1 gehad, dat was ook een zuinig bakje. (ik reed daar ook wel graag mee, al had die maar 60pk)
Mja, vroeger was vroeger. Ik haal nu 1250km uit een tank (70ish liter diesel), dat betekend hier om de 6 weken tanken gemiddeld. De volgende zal 300-350km op een lading zijn.
Feit dat je die thuis en op het werk gewoon aan de lader kan hangen is een voordeel. Mijn auto staat voornamelijk stil en beweegt zich maar zelden.

Het is wat het is, als ik eens een keertje moet snelladen, dan is dat maar zo, met mijn gebruik verwacht ik dat niet.
Ik heb ook een diesel gehad (Citroën C4 1.6hdi), maar die was helemaal niet zuinig te rijden.

Het grote voordeel van elektrische auto's is wel dat je die thuis kan opladen (in de veronderstelling dat je die mogelijkheid hebt toch).
Wanneer je dagelijkse verplaatsingen niet te groot zijn kan je die makkelijk 's nacht opnieuw bijladen.
Ik kijk al uit naar een opvolger voor mijn Megane, alleen weet ik nog niet wat dat zal worden.

Zijn er al auto's die sneller kunnen laden?
In Gent zijn ze bezig met eentje van 350 kW, rechtstreeks gekoppeld aan een windmolen. Maar op een bepaald moment gaan ze toch de trade-off moeten bekijken tussen ultrasnel laden en de belasting van het net.
Uiteraard zijn die er al en er zullen er alleen maar bijkomen.

Het ging mij er gewoon om dat ze zeggen Ultrasnelle laders en dan 150kw. Dat ze dan gewoon zeggen snelladers en dat woordje "ultra" weglaten.

Ik heb ook een diesel gehad (Citroën C4 1.6hdi), maar die was helemaal niet zuinig te rijden.

Het grote voordeel van elektrische auto's is wel dat je die thuis kan opladen (in de veronderstelling dat je die mogelijkheid hebt toch).
Wanneer je dagelijkse verplaatsingen niet te groot zijn kan je die makkelijk 's nacht opnieuw bijladen.
Ik kijk al uit naar een opvolger voor mijn Megane, alleen weet ik nog niet wat dat zal worden.

VW heeft van die trucjes toch om een auto zuinig te maken :p. Ik heb een Arteon 2.0TDI DSG (de traagste 150pk versie) en die verbruikt gemiddeld 5,3l/100km. Voor een auto van dat formaat en gewicht is dat betrekkelijk zuinig.

Ik kan gelukkig een laadpaal aan mijn huis zetten. Vraag me enkel af of ik niet voorruit moet denken, over 2 jaar moet mijn vriendin ook een nieuwe leaseauto en dat zal op zijn minst een PHEV zijn. Moet je dan niet best een dubbele paal zetten, al doet zij ook maar 15k km per jaar, net zoals ik...

Vraag me nog altijd af of ik die paal nu best buiten zet aan de garage of aan de garage/carport combo achteraan.
Aangezien ik weiger een EV in de inpandige garage te zetten is dat geen optie, want dan moet de kabel altijd onder de poort.

Een probleem met die laadpalen is ook de locatie van de laadpoort op de wagens.
Zelf heb ik een carport met nog plaats voor een wagen ervoor. Voor de iX3 (laadpoort rechtsachter) heb ik dus het laadstation met 5m kabel in het midden links gezet aan de voorkant van de carport. Ik parkeer altijd achteruit en hierdoor kon ik inpluggen als ik onder de carport stond en als ik voor de carport stond.

Volgende wagen heeft de laadpoort links-achter. Met de 5m kabel geraak ik niet aan de andere kant van de wagen, tenzij ik tegen de muur ga staan. Dus zonder dat laadstation te verplaatsen kan ik enkel laden als de wagen onder de carport staat.
In het weekend staat mijn vrouw haar wagen daar meestal, anders blokkeert ze mij. Dus dat wordt opnieuw verplaatsen.

Zag dit in een ander artikel van de VRT. Leuke uitvinding maar daar blijft het dan ook bij...

Ik heb trouwens wel enkele vragen bij hoe verantwoord het is om mensen op het wandelpad onder je zelfgemaakte ophaalbrug onder stroom te laten wandelen.
Artikel heeft hier al eens gestaan, en zo legaal is dat niet. Het idee is wel oké, maar in praktijk niet toepasbaar.

Ik kan gelukkig een laadpaal aan mijn huis zetten. Vraag me enkel af of ik niet voorruit moet denken, over 2 jaar moet mijn vriendin ook een nieuwe leaseauto en dat zal op zijn minst een PHEV zijn. Moet je dan niet best een dubbele paal zetten, al doet zij ook maar 15k km per jaar, net zoals ik...
Een Ev laadt je meestal niet iedere dag op, dus ik zie daar niet direct de noodzaak van in. Tenzij je iedere 300 km doet...
Vraag me nog altijd af of ik die paal nu best buiten zet aan de garage of aan de garage/carport combo achteraan.
Aangezien ik weiger een EV in de inpandige garage te zetten is dat geen optie, want dan moet de kabel altijd onder de poort.
Een EV kopen met LFP-accu, geen brandgevaar :cool:

Volgende wagen heeft de laadpoort links-achter. Met de 5m kabel geraak ik niet aan de andere kant van de wagen, tenzij ik tegen de muur ga staan. Dus zonder dat laadstation te verplaatsen kan ik enkel laden als de wagen onder de carport staat.
In het weekend staat mijn vrouw haar wagen daar meestal, anders blokkeert ze mij. Dus dat wordt opnieuw verplaatsen.
Ik ga ervan uit dat je een laadpaal hebt met vaste kabel? Vervang dan gewoon die kabel door een exemplaar van 8 m.
En anders koop je jezelf gewoon een andere laadkabel van 8 of 10 m.

Ik ga ervan uit dat je een laadpaal hebt met vaste kabel? Vervang dan gewoon die kabel door een exemplaar van 8 m.
En anders koop je jezelf gewoon een andere laadkabel van 8 of 10 m.
Maar hij heeft wel een punt dat het een frustratie is dat alle merken die laadpoorten op random plekken lijken te zetten. Ik geraakt met mijn 5m kabel net rond de wagen, dus geen issue hier, maar iets of wat uniformiteit had wel mooi geweest...

kunt dan beter dit zetten :

Terug
Bovenaan