Elektrische wagens

Die "op termijn" is wel op korte termijn, dat zal echt wel heel snel gaan, zelfs zonder zware maatregelen te treffen die alleen maar goed zijn om mensen te pesten.
Ofwel moet het betaalbaar blijven ofwel moeten er alternatieven zijn en dat laatste is niet het geval.

Inderdaad, dat ze dat gewoon op een natuurlijke manier laten uitdoven, dat zal allemaal snel genoeg gaan.

'heel snel'

De technologie is al zeker 10 jaar goed bruikbaar voor de meeste mensen. Zoals ik hier boven zei je kan niet uw kop in de grond steken en dan verschieten dat er iets aan het gebeuren is.

Ik zou niet weten waarom. Met een slimme laadpaal kan je dan ‘s nachts opladen aan 5-6 kW. Dat is wat ik doe aan mijn laadpaal. Dat is 30-40 km/uur laden, gedurende 10 uur. Dat gaat natuurlijk niet op voor mensen met een warmtepomp.
Niet iedereen kan een slimme laadpaal installeren he. Rijhuis bewoners, mensen die reeds een woning hebben waar de aansluting niet voldoende is? Ben ook benieuwd wat die 6kw doet aan uw 'kwartierpiekje' Das 1000 euro netkosten meer per jaar. Gecombineerd met een warmtepomp 1400 euro.
Vooral grootverbruikers doen er goed aan hun stroomverbruik aan te passen. Wie bijvoorbeeld een elektrische wagen wil opladen terwijl ook de warmtepomp werkt, ziet de netkosten volgens de simulatie van de VREG mogelijk oplopen tot jaarlijks 1.400 euro bij gelijktijdige afname op maximaal vermogen. Bij een spreiding van het verbruik kan dat beperkt worden tot circa 1.000 euro per jaar.
Wat als vadertje staat beseft van tiens.... die accijnzen op benzine waren feitelijk toch zo slecht nog niet.

Laatst bewerkt:
Niet iedereen kan een slimme laadpaal installeren he. Rijhuis bewoners, mensen die reeds een woning hebben waar de aansluting niet voldoende is? Ben ook benieuwd wat die 6kw doet aan uw 'kwartierpiekje'
We spraken van 2029 in België ? Dat is 8 jaar om de boel aan te passen. Jaartje niet naar Gran Canaria ofzo dan

We spraken van 2029 in België ? Dat is 8 jaar om de boel aan te passen. Jaartje niet naar Gran Canaria ofzo dan
Jaarlijks niet meer op vakantie wegens de gestegen netkosten dan?

Investeren in iets wat je jaarlijks geld kost, ik zie het niet veel vlamingen doen.

Ik rijd met een auto van om en beide 50k en daar zit nog geen zotte optie in. Wat met arme gezinnen met veel kinderen. In before jamaar je kan u nen leaf kopen enzo? Dat gaat niet voor die mensen. Allez voor ons (de elitaire BG'er) ist gemakkelijk om wat investeringen te doen maar voor heel veel mensen niet. Die gaan zowieso niet naar Gran canaria

Ik weet 1 ding, als ze de vlaming willen overtuigen voor een ev én een warmtepomp gaan ze met subsidies en investeringen in het net over de brug moeten komen. Dat capaciteitstarief gaat afgevoerd worden denk ik.

Ik rijd met een auto van om en beide 50k en daar staat nog geen optie in. Wat met arme gezinnen met veel kinderen. In before jamaar je kan u nen leaf kopen enzo? Allez voor ons ist gemakkelijk om wat investeringen te doen maar voor heel vele mensen niet.

Laat ik eerst stellen: ik zou graag met een dure auto rijden in een ideale wereld waar daar geen gevolgen aan hangen

Dat gezegd zijnde: Maar je *kan* een leaf kopen. Er zijn nu al voldoende relatief grote en betaalbare auto's voorhanden ook ( Maxus, MG, etc) en tegen 2030 zijn die allemaal ook op de tweedehands markt. Ik zie het probleem niet echt.

Jaarlijks niet meer op vakantie wegens de gestegen netkosten dan?

Investeren in iets wat je jaarlijks geld kost, ik zie het niet veel vlamingen doen.

Tuurlijk het zou gepaard moeten gaan met een overheid die de juiste beslissingen neemt. En ik ben geen fan van @mac-bc gelijk geven maar als we vrolijk in grote getalen op (een) partij(en) stemmen die toch wel redelijk idioot zijn wat deze politiek betreft dan hebben we het aan ons zelf te danken.

edit: men kan perfect doen wat men hier gedaan heeft, schaf BIV, btw, etc af op elektrische voertuigen tot er voldoende rond rijden. Hier zijn stroken waar op de ring rond Oslo enkel elektrische voertuigen en bussen mogen rijden.

Ik rijd met een auto van om en beide 50k en daar zit nog geen zotte optie in. Wat met arme gezinnen met veel kinderen. In before jamaar je kan u nen leaf kopen enzo? Dat gaat niet voor die mensen.

Daar heeft onze minister van mobiliteit al een oplossing voor:

FDhu3bRXEAopXPv.jpg

Laat ik eerst stellen: ik zou graag met een dure auto rijden in een ideale wereld waar daar geen gevolgen aan hangen

Dat gezegd zijnde: Maar je *kan* een leaf kopen. Er zijn nu al voldoende relatief grote en betaalbare auto's voorhanden ook ( Maxus, MG, etc) en tegen 2030 zijn die allemaal ook op de tweedehands markt. Ik zie het probleem niet echt.

Tuurlijk het zou gepaard moeten gaan met een overheid die de juiste beslissingen neemt. En ik ben geen fan van @mac-bc gelijk geven maar als we vrolijk in grote getalen op (een) partij(en) stemmen die toch wel redelijk idioot zijn wat deze politiek betreft dan hebben we het aan ons zelf te danken

En daarom zal het nooit werken. We hebben geen enkele partij met een visie. Ze zijn enkel bezig met kortetermijn scoren met het oog op herverkiezing.

En daarom zal het nooit werken. We hebben geen enkele partij met een visie. Ze zijn enkel bezig met kortetermijn scoren met het oog op herverkiezing.
En daarom vrees ik dat men in Belgie tegen een muur zal lopen die er uitziet zoals airjinx hier boven beschrijft. Want je ziet autobouwers nu al stoppen met veel ICE modellen. dus dat net gaat sowieso mee moeten.

En daarom vrees ik dat men in Belgie tegen een muur zal lopen die er uitziet zoals airjinx hier boven beschrijft. Want je ziet autobouwers nu al stoppen met veel ICE modellen. dus dat net gaat sowieso mee moeten.
Sowieso, maar ze gaan pas investeren als de problemen zich gaan voordoen. Typisch België. Ik voorspel enkele jaren met blackouts. Hier gaan we sowieso onze ICE houden als backup én een thuisbatterij plaatsen. Met wat geluk kan mijn volgende wagen ook als noodbatterij fungeren.

De vanafprijs van de vernieuwde MG ZS EV bedraagt €31.985. Ook is bekend wat de MG ZS EV Long Range moet kosten waarmee je tot 440 kilometer elektrisch kunt rijden.
* 440 km (WLTP) is enkel geldig op de Long Range (Comfort/Luxury) van de MG ZS EV
€ 35.985 incl. BTW
Dat is nog altijd heel veel geld dat veel mensen niet gaan kunnen ophoesten hoor. Tweedehands of niet.
Niemand weet hoe de prijzen gaan evolueren op die markt. (vraag en aanbod)
Tuurlijk het zou gepaard moeten gaan met een overheid die de juiste beslissingen neemt. En ik ben geen fan van @mac-bc gelijk geven maar als we vrolijk in grote getalen op (een) partij(en) stemmen die toch wel redelijk idioot zijn wat deze politiek betreft dan hebben we het aan ons zelf te danken.

edit: men kan perfect doen wat men hier gedaan heeft, schaf BIV, btw, etc af op elektrische voertuigen tot er voldoende rond rijden. Hier zijn stroken waar op de ring rond Oslo enkel elektrische voertuigen en bussen mogen rijden.
Er is al jaren de tendens naar elektrisch rijden. Geen enkele politieke partij wilde losgekoppeld worden van de 'accijns-tiet' hoor.

Ik weet 1 ding, als ze de vlaming willen overtuigen voor een ev én een warmtepomp gaan ze met subsidies en investeringen in het net over de brug moeten komen. Dat capaciteitstarief gaat afgevoerd worden denk ik.
Imo is dat capaciteitstarief een verdomd schandalig iets. Jaren heeft men nagelaten om investeringen te doen aan de infrastructuur, de inkomsten gebruikt om gemeente's een dividend uit te keren om hun financiele putten te dempen en als puntje bij paaltje komt gaan ze nu gewoon de schuld daarvan leggen bij de gebruiker die maar moet zorgen dat hij een continue verbruik heeft ipv een piekverbruik. Wel ik hoop dat als het moment daar is dat men ons volledig elektrisch dwingt dat we met zijn allen zeggen ok en geen enkele incentive tonen om het piekverbruik tegen te gaan zodat men verplicht wordt om toch maar te investeren in de infrastructuur. Als men de bevolking iets door het strot wil duwen dan moet dat omgekeerd ook kunnen. Bende idioten daar bij fluvius.

Imo is dat capaciteitstarief een verdomd schandalig iets. Jaren heeft men nagelaten om investeringen te doen aan de infrastructuur, de inkomsten gebruikt om gemeente's een dividend uit te keren om hun financiele putten te dempen en als puntje bij paaltje komt gaan ze nu gewoon de schuld daarvan leggen bij de gebruiker die maar moet zorgen dat hij een continue verbruik heeft ipv een piekverbruik. Wel ik hoop dat als het moment daar is dat men ons volledig elektrisch dwingt dat we met zijn allen zeggen ok en geen enkele incentive tonen om het piekverbruik tegen te gaan zodat men verplicht wordt om toch maar te investeren in de infrastructuur. Als men de bevolking iets door het strot wil duwen dan moet dat omgekeerd ook kunnen. Bende idioten daar bij fluvius.

Je kan toch onmogelijk de volledige schuld bij fluvius leggen hiervoor?
Dat zou pas echt de waarheid oneer aandoen zijn.

Je kan toch onmogelijk de volledige schuld bij fluvius leggen hiervoor?
Dat zou pas echt de waarheid oneer aandoen zijn.
Fluvius =netbeheerder. Van wie verwachten we dan wel dat hij de nodige investeringen in het net doet als we het niet verwachten van de netbeheerder? De bakker?

Niet iedereen kan een slimme laadpaal installeren he. Rijhuis bewoners, mensen die reeds een woning hebben waar de aansluting niet voldoende is? Ben ook benieuwd wat die 6kw doet aan uw 'kwartierpiekje' Das 1000 euro netkosten meer per jaar. Gecombineerd met een warmtepomp 1400 euro.

Wat als vadertje staat beseft van tiens.... die accijnzen op benzine waren feitelijk toch zo slecht nog niet.
Een slimme laadpaal beperkt je piek. Je kan die ook instellen op 5kW wat ik doe. Een hoger verbruik verlaagt de impact van capaciteitstarief.

Finaal heeft nestorius wel een punt dat de enerieafrekening een verdoken belanstingsbrief geworden is die de groenstroomcertificaten moet betalen.
Cadeautje van wijlen steve stevaert en 'vierkantswortel 25' freya vanden bossche...

Tuurlijk, je kan hier nu al een Leaf kopen voor ~3k
Jup, daar. In een land wat al jaren hier hard op inzet. In België gaan we die leaf van 3k moeten delen met 50 andere gezinnen omdat er niet meer dergelijke wagens zijn moest je ICE volledig verbieden plots. Dat is het grote probleem van het gebrek aan langetermijn denken en wat het onmogelijk maakt om dit zo plots in te voeren. Er is gewoon het aanbod niet.

Finaal heeft nestorius wel een punt dat de enerieafrekening een verdoken belanstingsbrief geworden is die de groenstroomcertificaten moet betalen.
Cadeautje van wijlen steve stevaert en 'vierkantswortel 25' freya vanden bossche...
Weeral fout. Het is van ALLE politieke partijen. (Behalve Groen en VB.) ALLE politieke partijen, buiten voorstaande, hebben dit in het leven geroepen en in stand gehouden.

Terug
Bovenaan