Elektrische wagens

Maar hoe oud is de leaf, hoeveel kilometers staan erop en vooral hoe goed is de batterij nog.
Doet dat er zoveel toe het ging hier over de ik wil vervoer maar er niet echt voor betalen doelgroep. dus zolang het rijdt is het goed zeker? Maar dit 120k km en 9 jaar oud. Niet echt veel met gereden dus.

Waarom idioot duur gaan maken, laat de prijzen gewoon normaal blijven, als er geen instroom meer is van nieuwe ICE wagens, dan houd het op termijn ook gewoon op met de tweedehands zonder al dat gedoe.

Dat lijkt me inderdaad de beste manier, zodat het ook voor iedereen gewoon betaalbaar blijft.
Omdat er geen tijd is voor 'op termijn' en het moet niet voor iedereen gewoon betaalbaar blijven.

Doet dat er zoveel toe het ging hier over de ik wil vervoer maar er niet echt voor betalen doelgroep. dus zolang het rijdt is het goed zeker? Maar dit 120k km en 9 jaar oud. Niet echt veel met gereden dus.
Een diesel die op de tweedehandse markt nog 5000 waard is, kan nog steeds 800-1000km op 1 volle tank doen. Dat vermindert niet.
Een EV waarvan het laadvermogen ruk is, is een ander verhaal. Denk maar aan een oude laptop die ipv +5u op een lading, nog maar een half uurtje meer haalt is ook niet meer bruikbaar zonder continu aan de lader te hangen.

Dus ja het doet er wel degelijk toe als die auto nog bruikbaar moet zijn voor iemand die wat verder dan de kerktoren moet rijden op regelmatige basis.
Bij een diesel/benzine kom je met een budget van 5000 euro toe.
Is dat nog steeds het geval bij een EV?

Een diesel die op de tweedehandse markt nog 5000 waard is, kan nog steeds 800-1000km op 1 volle tank doen. Dat vermindert niet.
Een EV waarvan het laadvermogen ruk is, is een ander verhaal. Denk maar aan een oude laptop die ipv +5u op een lading, nog maar een half uurtje meer haalt is ook niet meer bruikbaar zonder continu aan de lader te hangen.

Dus ja het doet er wel degelijk toe als die auto nog bruikbaar moet zijn voor iemand die wat verder dan de kerktoren moet rijden op regelmatige basis.
Misschien, misschien niet. Maar dat is dan ook een keuze die men in Belgie gemaakt heeft om alles zo lang mogelijk uit te stellen. Dan mag men op de blaren zitten.

Maar goed voor een leaf zal dat voor zo een auto op 70% zitten ofzo, nog altijd perfect doenbaar. En dat is ook het doel eh, dat janneke en mieke niet van hot naar her kunnen rijden voor hun plezier ( of naar Thailand vliegen voor praktisch niets, etc)

Misschien, misschien niet. Maar dat is dan ook een keuze die men in Belgie gemaakt heeft om alles zo lang mogelijk uit te stellen. Dan mag men op de blaren zitten.
Die keuze heb ik alleszins niet gemaakt hoor. Jammer genoeg is er niet echt een keuze voor een politieke partij die eens een deftig beleid wilt (en kan) voeren.
Dat wij dan op de blaren moeten zitten vind ik dan ook volledig onterecht.

De batterij van een EV kan je niet vergelijken met de batterij van een laptop. In de basis is de technologie hetzelfde, maar bij een EV hebben ze heel wat maatregelen genomen om de levensduur te verlengen. Omdat het als fabrikant lastig is om over 10 jaar nog auto’s te verkopen als dan blijkt dat hun batterijen nog maar de helft van de capaciteit hebben. Denk maar aan vloeistofkoeling en het niet volledig gebruiken van de capaciteit.

Bij een laptop doen ze die moeite niet: ze kosten geld en accucapaciteit, en de fabrikanten vinden het niet zo erg als die batterij na 4 jaar niks meer waard is. Dan kunnen ze weer rapper een nieuwe laptop verkopen.

Die keuze heb ik alleszins niet gemaakt hoor. Jammer genoeg is er niet echt een keuze voor een politieke partij die eens een deftig beleid wilt (en kan) voeren.
Dat wij dan op de blaren moeten zitten vind ik dan ook volledig onterecht.
Eigenlijk moeten wij niet op de blaren zitten, we moeten wat meer gaan leven zoals we eigenlijk altijd al hadden moeten leven. Het zijn de voorbije generaties die veel te veel geleefd hebben zonder aan het klimaat te denken. Voor een groot deel zonder het te beseffen overigens, t is niet dat ik iemand wil beschuldigen. We moeten de CO2 uitstoot eigenlijk vooral terugbrengen naar een niveau wat de aarde aan kan. Wat door de vele miljarden mensen bijna 0 per mens is.

Dat de politiek hier zo lang heeft gewacht heeft eerder tot gevolg dat het plots gebeurt, in plaats van meer geleidelijk. Je zou het zelfs zo kunnen bekijken dat we nog langer onze gang hebben mogen gaan dan bijvoorbeeld de Noren.

Tesla behoudt 90% range na 322000km. (Het enige merk met al genoeg data om die analyse te doen...)

Ik durf er bijna geld op zetten dat uw verbruik na zoveel km met meer dan 10% gestegen is bij een ICE.

Tesla behoudt 90% range na 322000km. (Het enige merk met al genoeg data om die analyse te doen...)

Ik durf er bijna geld op zetten dat uw verbruik na zoveel km met meer dan 10% gestegen is bij een ICE.
Als ge uw wagen onderhoudt, gaat een diesel echt geen 10% meer verbruiken op die km-stand.
En stel nu nog dat het wel zo is (wat dus niet zo is), zitten we nog steeds met het probleem tussen tanktijd en laadtijd. Een diesel die 10% meer verbruikt voltanken versus een elektrische wagen die 10% meer verbruikt volladen. Dat scheelt op een jaar toch serieus wat uren.

Dat is dus bullshit. Net zoals het bullshit is dat een batterij na 120000 km gegarandeerd slecht zou moeten zijn.

Ik denk niet dat je de tweedehands markt moet blokkeren. Maak het gewoon idioot duur en moeilijk om met een ICE rond te rijden.
Waarom?? Het is allang bewezen dat het ecologischer is om uw ICE wagen op te gebruiken dan om een nieuwe EV te kopen.

Laat ons gewone stervelingen met een minder dan gemiddeld loon die ICE maar gewoon op rijden om dan een occassie EV te kopen aan een schappelijke prijs ipv nog meer mensen schulden te laten maken.

Dat scheelt op een jaar toch serieus wat uren.
Euhm, in die 2,5 jaar dat elektrisch rijd heb ik welgeteld 0 minuten op het opladen staan wachten. Dat gebeurt altijd ‘s nachts. Voor die keren dat iemand ermee op vakantie zal gaan en onderweg moet opladen zal je niet aan “serieus wat uren” geraken. Al zal je wel ergens een scenario zullen vinden waarbij dat uitmaakt, zal het voor 99% van de mensen amper verschil maken.

Euhm, in die 2,5 jaar dat elektrisch rijd heb ik welgeteld 0 minuten op het opladen staan wachten. Dat gebeurt altijd ‘s nachts. Voor die keren dat iemand ermee op vakantie zal gaan en onderweg moet opladen zal je niet aan “serieus wat uren” geraken. Al zal je wel ergens een scenario zullen vinden waarbij dat uitmaakt, zal het voor 99% van de mensen amper verschil maken.
ik heb wel wat schrik gekregen nu het aan het afkoelen is.
Mijn casus is 50km per dag. (dat is 10% charge per dag steeds tot 80% geladen) Nu in de winter bij 3 graden lijkt me dat te verdubbelen. Ik zet de chauffage op 17°C en gebruik enkel zetelverwarming. In het slechtste geval verlies ik 20% per dag. (oftewel 100km ipv 50km)
Echter dat laden gaat bij mij thuis aan 10km/h dus dat wil zeggen dat ik 10 uur mag laden per dag om het woon werk verkeer op te vangen.
Gelukkig kan ik laden aan 11kw op het werk. Maar dat gaat niet voor iedereen zo zijn.

Laatst bewerkt:
ik heb wel wat schrik gekregen nu het aan het afkoelen is.
Mijn casus is 50km per dag. (dat is 10% charge per dag steeds tot 80% geladen) Nu in de winter bij 3 dagen lijkt me dat te verdubbelen. Ik zet de chauffage op 17°C en gebruik enkel zetelverwarming. In het slechtste geval verlies ik 20% per dag. (oftewel 100km ipv 50km)
Echter dat laden gaat bij mij thuis aan 10km/h dus dat wil zeggen dat ik 10 uur mag laden per dag om het woon werk verkeer op te vangen.
Gelukkig kan ik laden aan 11kw op het werk. Maar dat gaat niet voor iedereen zo zijn.
Als het u gerust stelt, wij hadden hier vorig jaar een maand ofzo tussen de -10 en -20, vriendin moet 65km enkel doen naar haar werk. Geraakte zonder probleem heen en terug met een 4 jaar oude ioniq.

Goh geen idee eigenlijk, die laadt van <10% naar vol op een uur of 4 denk ik. Lader zit op een 32 A groep
Ik denk dat de meeste mensen met 40A 230V mono, ietwat batterij en een woon werk verkeer van meer dan 50km in de winter zowieso ergens 1x extern gaan moeten laden. De rest kunnen ze thuis wel opvangen.

Ik denk dat de meeste mensen met 40A 230V mono, ietwat batterij en een woon werk verkeer van meer dan 50km in de winter zowieso ergens 1x extern gaan moeten laden. De rest kunnen ze thuis wel opvangen.
Ik zou niet weten waarom. Met een slimme laadpaal kan je dan ‘s nachts opladen aan 5-6 kW. Dat is wat ik doe aan mijn laadpaal. Dat is 30-40 km/uur laden, gedurende 10 uur. Dat gaat natuurlijk niet op voor mensen met een warmtepomp.

Als het u gerust stelt, wij hadden hier vorig jaar een maand ofzo tussen de -10 en -20, vriendin moet 65km enkel doen naar haar werk. Geraakte zonder probleem heen en terug met een 4 jaar oude ioniq.
Eventjes op 2de hands gekeken. Dat ding kost nog minstens 17k. En dan spreken we over 1 of 2 die je kunt terugvinden (met aantal km>160k). Terwijl de benzinevariant u 16k ish kost voor een 20 - 30k km...

Rest die je dan vindt zitten rond de 28 - 32k (al zijn dat dan quasi altijd stockmodellen). Vind ik nog wat teveel van het goede voor een wagen die voor 97% van zijn tijd gaat stil staan in de garage :(.

Ik zou niet weten waarom. Met een slimme laadpaal kan je dan ‘s nachts opladen aan 5-6 kW. Dat is wat ik doe aan mijn laadpaal. Dat is 30-40 km/uur laden, gedurende 10 uur. Dat gaat natuurlijk niet op voor mensen met een warmtepomp.
Jawel, gaat ook opgaan voor mensen met een warmtepomp.

Normaal gezien moet uw warmtepomp als je die een beetje deftig dimensioneert het kunnen trekken dat je enkel op de daguren die moet laten draaien. Warmtepomp snachts laten draaien is gewoon suboptimaal voor non geothermische.

Omdat er geen tijd is voor 'op termijn' en het moet niet voor iedereen gewoon betaalbaar blijven.
Die "op termijn" is wel op korte termijn, dat zal echt wel heel snel gaan, zelfs zonder zware maatregelen te treffen die alleen maar goed zijn om mensen te pesten.
Ofwel moet het betaalbaar blijven ofwel moeten er alternatieven zijn en dat laatste is niet het geval.
Waarom?? Het is allang bewezen dat het ecologischer is om uw ICE wagen op te gebruiken dan om een nieuwe EV te kopen.

Laat ons gewone stervelingen met een minder dan gemiddeld loon die ICE maar gewoon op rijden om dan een occassie EV te kopen aan een schappelijke prijs ipv nog meer mensen schulden te laten maken.
Inderdaad, dat ze dat gewoon op een natuurlijke manier laten uitdoven, dat zal allemaal snel genoeg gaan.

Terug
Bovenaan