Elektrische wagens

Goh, mijn eerste bedrijfswagen (2011) was een Ford Focus Clipper met 88gr CO2 (en lage NOx), en dat was ten tijde van de Euro 5 norm. Sindsdien nooit nog zo'n propere wagen kunnen kopen...

Er zijn zeker dingen verbeterd sindsdien (AdBlue, roetfilter, ...), maar het inzetten op kleinere turbo-motoren is wat het grote effect heeft gehad.
Op papier misschien, voor beiden. In de praktijk... Je vergeet misschien dat we een andere meetmethode gebruiken, en dat je hierboven dus ook al andere cijfers vergelijkt. En vergeet ook de reden van deze verandering, de overstap naar wltp, niet.

Op papier misschien, voor beiden. In de praktijk... Je vergeet misschien dat we een andere meetmethode gebruiken, en dat je hierboven dus ook al andere cijfers vergelijkt. En vergeet ook de reden van deze verandering, de overstap naar wltp, niet.
Zoals de volvo V40 die altijd zogezegd een lage uitstoot had en dan ineens veel meer.

Ja, akkoord, maar het is nu eenmaal onmogelijk om pre en post-wltp te vergelijken.
Bij WLTP hebben ze exact dezelfde fout gemaakt als bij NDEC, ze willen namelijk een "realistisch" getal krijgen door "realistisch" gedrag te testen. Hierdoor worden motoren tunebaar om op die tests het goed te doen. Ze zouden net het omgekeerde moeten doen, en met extremen testen. bvb co2-uitstoot bij idlen, co2-uitstoot bij max vermogen, co2 uitstoot bij elke "10km/u extra", ... zodat fabrikanten niet hun motor kunnen afstemmen op specifiek de test...

Grof gezegd : als je maar een auto van 2K kan veroorloven moet je mss geen auto bezitten. De kosten, belastingen en benzine zijn al duur genoeg dat je die mss ook beter kan sparen.
Maar er zijn alternatieven natuurlijk. Mss niet de leukste alternatieven maar ze zijn er.
Autodelen is ook een mogelijkheid.

Maar we moeten ook niet te hypocriet doen en doen alsof we echt inzitten met diegene die maar 2K kunnen spenderen aan een auto.
Ik wens niet meer dan 4-5k aan een wagen te spenderen, maar ik heb er jammergenoeg wel een nodig.

Van waar ik woon is er slechts 1!! verbinding met de bus naar mijn werk en die moet ik om 6u nemen om er rond 8u15 te zijn.
We spreken van een afstand van 24km over de baan.
Normaal gezien doe ik zo veel mogelijk met de fiets maar als het sneeuwt, vriest, of stront met stekkertjes regent is die optie al heel wat minder haalbaar. Mijn fiets staat zo momenteel in panne, ik mag er zelf niets aan doen want 'garantie'.
Autodelen heb ik al eens bekeken, er staat er één een kilometer of 8 verder.

Dusja, ik doe niet veel kilometers maar zonder auto is wel moeilijk haalbaar. Daarom ben ik niet bereid om een wagen van +15k voor mijn deur te gaan zetten. Ik betaal er nu eigenlijk al te veel voor volgens dat ik deze gebruik.
Ik ben nu al bang voor wat dat in de toekomst zal worden. Een occasie EV met een lamgereden batterij aan een veel te hoge prijs?
Ik ga alleszins geen lening aan voor een auto, die klucht gaat echt wel te ver.

Ja, akkoord, maar het is nu eenmaal onmogelijk om pre en post-wltp te vergelijken.
Bij WLTP hebben ze exact dezelfde fout gemaakt als bij NDEC, ze willen namelijk een "realistisch" getal krijgen door "realistisch" gedrag te testen. Hierdoor worden motoren tunebaar om op die tests het goed te doen. Ze zouden net het omgekeerde moeten doen, en met extremen testen. bvb co2-uitstoot bij idlen, co2-uitstoot bij max vermogen, co2 uitstoot bij elke "10km/u extra", ... zodat fabrikanten niet hun motor kunnen afstemmen op specifiek de test...
Dan gaan de fabrikanten hun motoren nog altijd afstemmen op de test. Door een zo realistisch scenario te nemen gaan ze tenminste hun motoren nog afstellen op dat realistisch scenario. Om het flagrante foefelen tegen te gaan (als de test gedetecteerd wordt, wat niet zo moeilijk is, een andere motorsturing gebruiken) zijn er nog de Real drive emissions. Daar staan de auto's niet op de rollen, maar rijden ze gewoon rond. Er zijn daar wel afwijkingen toegelaten (omdat de omstandigheden variëren), maar als ze te ver afwijken is er nog altijd een probleem.

De WLTP test zit echt wel redelijk goed in elkaar, alleen is die niet representatief voor het rijbereik van een EV. Als je wil weten hoe ver een EV geraakt om bijvoorbeeld op vakantie te gaan moet je snelheden van 90-120 km/h testen. Als je de WLTP test gaat gebruiken voor het bereik dan test je eigenlijk een 15 à 20 keer de WLTP cyclus met bijhorende lage snelheden, maar zo'n lange rit heeft een veel ander verloop. Men zou daar beter een aangepaste testmethode voor ontwikkelen.

Eerder deze week kreeg ik een melding dat er een update is voor onze 2019 e-Tron 55. Blijkbaar zitten er toch enkele leuke verbeteringen in, ben vooral benieuwd naar het extra bereik door het afkoppelen van de voorste motor bij rustig rijden.

Laatst bewerkt:
Wat tegenstanders van hogere brandstoftaksen vaak vergeten, is dat die inkomsten niet weg zijn. Als de Belgische staat 3 miljard extra aan brandstofaccijnzen binnenhaalt, kan daar prima de personenbelasting mee verlaagd worden (of het begrotingstekort weggeveegd, zodat er geen andere belastingverhogingen nodig zijn).

Wat tegenstanders van hogere brandstoftaksen vaak vergeten, is dat die inkomsten niet weg zijn. Als de Belgische staat 3 miljard extra aan brandstofaccijnzen binnenhaalt, kan daar prima de personenbelasting mee verlaagd worden (of het begrotingstekort weggeveegd, zodat er geen andere belastingverhogingen nodig zijn).
Uhu, zo werkt het jammer genoeg niet.

Oei, dat zal zeker niet meer kunnen gebeuren als er geen taksen op brandstoffen meer zijn. :unsure:

Ik had al verwacht dat er een reactie over graaien ging komen. Maar net zoals die 3 miljard extra inkomen besteed kan worden aan het verlagen van de belastingen of het verbeteren van een element in de samenleving, kan een politieker (of iemand anders) gewoon uit een andere pot geld graaien als die 3 miljard er niet zou zijn. En met "een andere pot" zeg ik het eigenlijk heel slecht, want 't is niet dat er in Brussel 100 verschillende potjes met geld staan of zo. Da's gewoon 1 grote pot.

Door brandstoffen zwaarder te belasten en ergens anders wat belastingdruk te verminderen kan je wel een eerlijkere verdeling van de lasten van de samenleving bekomen. En intussen is het beter voor het klimaat.

Hier ook aan het overwegen om te veranderen naar een elektrische... we hebben zonnepanelen, de vrouw rijd ongeveer een 15 km per dag, dus enkel in het weekend opladen zou mooi moeten lukken.
2de wagen is een firmawagen met tankkaart(wel beperkt bedrag per maand)
Maar wat te kopen..
Ben autoliefhebber dus dacht ik aan Polestar 2 nieuw , Audi E tron 50 (jonge occasie) BMW IX3 (jonge occasie)
Ikzelf overweeg sterk Polestar 2 ,vanwege nieuw..
Iemand andere ideeën?

Laatst bewerkt:
Een Dacia Spring, Honda E, Mini electrisch, ... .
Als je toch iets groters wil, misschien een Kia EV6? De GT met slechts 585PK kost 66k :D

Enkel nog nieuwe elektrische auto's vanaf 2029 en (voorlopig) geen einddatum voor 2de handse ICE wagens

Ik denk dat het binnen een stuk of 15 jaar een stuk rustiger zal zijn op de weg. Enkel maar dure elektrische auto's nog op de weg. Alle oude ICE auto's gaan dan langzaamaan verdwijnen. Voor veel mensen zal autorijden veel te duur zijn.

Hoe zit het me de vrachtwagens en de motoreb? Die moeten zich niet aanpassen of wat? Motoren stoten begot meer uit dan wagens + de lawaai overlast die verdwijnt.

Enkel nog nieuwe elektrische auto's vanaf 2029 en (voorlopig) geen einddatum voor 2de handse ICE wagens
Mooi zo. 2029 is gemakkelijk haalbaar voor de nieuwe wagens. In 2026 zijn alle nieuwe bedrijfswagens al elektrisch en dat is +50% van de markt.

De tweedehandswagens kan je veel beter een natuurlijke dood laten sterven dan die markt te verstoren met einddatums. Als de accijns op benzine en diesel maar hoog genoeg is, zullen er na 2030 enkel nog tweedehands brandstofwagens gekocht worden door mensen die < 5000 km per jaar rijden. Bv. iemand die in de stad woont en werkt maar wel een auto wil hebben om in 't weekend eens ergens naartoe te rijden. Met 5 benzinetanks per jaar komt zo iemand misschien al toe, dat is echt niet de grote vervuiling.
Iemand die wel veel kilometers rijdt, bv. dagelijks 75 km woon-werkverkeer, zal in 2030 gewoon een tweedehands elektrische wagen kopen.

Terug
Bovenaan