Elektrische wagens

Is wel goed dat dit net als bij de ID.4 gewoon ook standaard is op de Enyaq nu. Er werd voor die upgrade wel maar gesproken van €200 of €250 oid maar dat is een optie die je sowieso toch wel moet pakken eigenlijk. Is het niet voor jezelf dan wel voor de verdere doorverkoop-waarde van je wagen...
En je weet dat dit dan puur software is. Belachelijk maar komt zo vaak voor.

Weet jij hoe dat nu zit met DC snelladen zit bij de Enyaq? Ik zie bij veel reviews dat er gesproken wordt over standaard 50kW en dat opties voor 100/125kW snelladen moeten bijbetaald worden... echter in de online configurator zie ik die optie niet terug en is er in de standaard uitrusting gewoon sprake van 100/125kW DC laden precies?

Is dit misschien iets waarvan ze recent beslist hebben van dat toch in de standaard uitrusting mee te nemen?
In België is dit inderdaad standaard, bij de dealer weten ze zelfs van niets als je achter die optie vraagt. In Nederland geven ze blijkbaar nog 50kW standaard mee en optioneel 100kW. In België is het zelfs 125kW.
Echt rare praktijken in Nederland, ik vraag me af of PON (VAG importeur) daar voor iets tussen zit. Daar zijn echt veel indianenverhalen over te vinden.

In België is dit inderdaad standaard, bij de dealer weten ze zelfs van niets als je achter die optie vraagt. In Nederland geven ze blijkbaar nog 50kW standaard mee en optioneel 100kW. In België is het zelfs 125kW.
Echt rare praktijken in Nederland, ik vraag me af of PON (VAG importeur) daar voor iets tussen zit. Daar zijn echt veel indianenverhalen over te vinden.
In Ierland is (of was) het alvast ook een optie op basis van een aantal YouTube reviews die ik gezien heb. Misschien idd een keuze van de BE importeur.

Ja, ieder land kiest zelf zijn standaarduitrusting en beschikbare opties en prijzen. Zo kan je dus tegen dat soort verschillen aanlopen.
Zowiezo zal PON daar voor iets tussen zitten.

Omdat hij vorige maand iemand geknapt heeft (blauwe plek/ lichte schaafwonde) die hij 10 minuten voordien vrolijk kwispelend besnuffeld had en liet aaien. De snodaard had namelijk het lef gehad achter mijn rug naar me toe te kuieren en de hond vond dat hij me moest kunnen beschermen...
Niet de eerste keer helaas dat hij extreem waaks uitvliegt naar mensen die wél in mijn huis mogen rondwandelen 😔
Ocharm de @Tonerider

Waterpistool op gat van hond zetten? Wat haalt dat uit? :wtf:

Zijn er hier die al een Tesla Model S Plaid hebben? Al dan niet als Lease? Of gewoon een Tesla als lease? Ik heb de mogelijkheid om dit te nemen, en hoewel het nog te vroeg is (pas voor volgend jaar) was ik wel eens benieuwd naar de ervaring van Tesla model S rijders in België.

Zijn er hier die al een Tesla Model S Plaid hebben? Al dan niet als Lease? Of gewoon een Tesla als lease? Ik heb de mogelijkheid om dit te nemen, en hoewel het nog te vroeg is (pas voor volgend jaar) was ik wel eens benieuwd naar de ervaring van Tesla model S rijders in België.

Wil je iets weten over de lease of de model s?

Rij al een paar jaren met een s, maar wel geen lease. Dus over de wagen kan ik je iets vertellen, maar niet over de leasing formule

Vandaag de eerste keer Mustang Mach E IRL gezien hier op de parking. Knappe wagen. Alleen jammer dat als je dan het interieur bekijkt, het echt helemaal vol vingerafdrukken staat.

Is het dan het nieuwe model? Want die rijdt hier nog niet rond.

Bij mij thuis is er ondertussen een laadstation geplaatst. Mijn werkgever werkt met EDI, ze hebben een app om ook laadpalen te zoeken maar werkt eerlijk gezegd echt niet goed.

heeft iemand een goeie app hiervoor?

Is idd nieuwe. Ik dacht dat Tesla ondertussen wel sneller zou kunnen leveren maar zag op hun site dat het idd pas vanaf 2022 is.
Tis overal hetzelfde... geen chips. Volvo Cars in Gent bv ligt meer plat dan ze draaien de laatste maanden, gewoon door gebrek aan onderdelen (lees: chips)

Tis overal hetzelfde... geen chips. Volvo Cars in Gent bv ligt meer plat dan ze draaien de laatste maanden, gewoon door gebrek aan onderdelen (lees: chips)
Ik denk dat het bij Tesla toch iets anders ligt. Die maken nu gewoon meer wagens dan vorig jaar. Dit omdat ze gewoon andere soorten chips zijn gaan gebruiken, waarvan er geen gebrek is (dat gaven ze toch mee bij het publiceren van de Q2 cijfers). Terwijl de klassieke autobouwers voor zo'n verandering heel wat jaren nodig hebben (procedures, tests,...) is dat met de cowboymentaliteit van Tesla veel minder een probleem blijkbaar. Ik vraag me wel af wat het gevolg voor onderhoud op lange termijn is.
Model 3 en Model Y zijn beschikbaar op een veel kortere termijn, dus daar hebben ze duidelijk geen problemen om die chips te sourcen... Er zijn wat geruchten dat er problemen zijn bij de productie van de Model S. Of die correct zijn of niet zullen we wel nooit weten...

Bij mij thuis is er ondertussen een laadstation geplaatst. Mijn werkgever werkt met EDI, ze hebben een app om ook laadpalen te zoeken maar werkt eerlijk gezegd echt niet goed.

heeft iemand een goeie app hiervoor?
Heb ook een EDI kaart voor noodgevallen. App werkt idd niet zo goed.

mijn go-to apps zijn Shell recharge op 1 en Plugsurfing op 2 😊

Ik denk dat het bij Tesla toch iets anders ligt. Die maken nu gewoon meer wagens dan vorig jaar. Dit omdat ze gewoon andere soorten chips zijn gaan gebruiken, waarvan er geen gebrek is (dat gaven ze toch mee bij het publiceren van de Q2 cijfers). Terwijl de klassieke autobouwers voor zo'n verandering heel wat jaren nodig hebben (procedures, tests,...) is dat met de cowboymentaliteit van Tesla veel minder een probleem blijkbaar. Ik vraag me wel af wat het gevolg voor onderhoud op lange termijn is.
Model 3 en Model Y zijn beschikbaar op een veel kortere termijn, dus daar hebben ze duidelijk geen problemen om die chips te sourcen... Er zijn wat geruchten dat er problemen zijn bij de productie van de Model S. Of die correct zijn of niet zullen we wel nooit weten...
Lijkt mij vreemd aangezien het chip probleem hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door grote droogte in Taiwan dat om en bij 90% van alle chips produceert...
Misschien is Tesla idd flexibeler in wisselen van fabrikant oid maar zelfs dan nog lijkt het vreemd dat er Tesla hier weinig hinder van zou ondervinden. Een auto zit vol met chips tegenwoordig en je mag er dus gif op innemen dat een groot deel van die chips uit Taiwan komt.

Lijkt mij vreemd aangezien het chip probleem hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door grote droogte in Taiwan dat om en bij 90% van alle chips produceert...
Misschien is Tesla idd flexibeler in wisselen van fabrikant oid maar zelfs dan nog lijkt het vreemd dat er Tesla hier weinig hinder van zou ondervinden. Een auto zit vol met chips tegenwoordig en je mag er dus gif op innemen dat een groot deel van die chips uit Taiwan komt.
Misschien dit eens lezen...

Interessante discussie gisteren met een collega. Over de max 80% charging.

Hij vertelde me dat dat een fabeltje was, dat elke moderne ev een management systeem heeft om je batterij te beschermen en dat 80% de symbolische grens was omdat fastchargers na 80% trager gaan en dat het de extra tijd niet waard is. En dat als je thuis op slow aan het laden bent het geen kwaad kan om de auto gewoon telkens vol te laden.

Hij vertelde me dat dat een fabeltje was, dat elke moderne ev een management systeem heeft om je batterij te beschermen en dat 80% de symbolische grens was omdat fastchargers na 80% trager gaan en dat het de extra tijd niet waard is. En dat als je thuis op slow aan het laden bent het geen kwaad kan om de auto gewoon telkens vol te laden.
Elke ICE heeft ook een systeem om te beschermen tegen overrevven. Dat wil nog niet zeggen dat continu red-linen goed is voor de motor ;).

Jouw collega is gewoon niet goed geïnformeerd. Hangt af van merk tot merk. Onder meer bij de Li-ion Tesla’s is 100% écht bijna 100% en is laden tot 100% nefast voor de levensduur van de accu. Dat communiceert Tesla ook. Zoals bij iedere li-ion. Dat zie je ook in de gegevens van accu degradatie van tesla gebruikers. Dat is ook de reden waarom er in mijn Tesla duidelijk wordt aangegeven dat laden tot 100% exceptioneel moet zijn.
Bij sommige andere merken kan je inderdaad probleemloos tot 100% laden omdat die een buffer van 10% hebben , en waar 100% overeenkomt met 90%. Onder meer e-tron en Taycan hebben een stevige buffer.

Terug
Bovenaan