Elektrische wagens

Ik snap die obsessie met capacitieve knoppen niet. Ok het ziet er meer fancy uit, maar dat kan toch enkel maar gevaarlijker zijn
Zal goeikoper zijn zeker om der in te steken. Ben er ook niet echt ne fan van. Net zoals de obsessie met puur touch screen (dus het verwijderen van het controle wiel in de middenconsole).

Touch tijdens het rijden is echt wel gevaarlijker.
Ik vind het ook gewoon niet mooi. En ik snap het nog als je het ergens op een middenconsole zet om het geheel "vlak" te krijgen ofzo. Maar capacitieve knoppen in uw deur... niet voor mij.
Het is ook niet dat je er ruimte mee bespaard ofzo he, want elke knop blijft toch altijd voor hetzelfde dienen (itt bvb de touchpad op de BMW controller).

Ik vind wel de hyperscreen bij Mercedes nu de mooiste integratie van schermen in een cockpit. Het zal ongetwijfeld er binnen x-jaar weer verouderd uit zien, maar nu is het wel knap.
Hyperscreen is wel tof, mor dude ... 8500 EUR ver wa schermkes in uwen otto! CRAZY!

Daar kunt ge toch al serieus wa PC + Schermen mee kopen. En we zitten over 't algemeen meer voor onze PC dan voor ons autoschermen.
En hoeveel keer bezigt ge die dingen uiteindelijk? Voor efkes uwen AC aan te passen? Grotere map? Zien welke plaatje aan het spelen is? Hmmmmm ...
Als techie vind ik dat dus zeker leuk, maar geen 8,5K waard. Zeker privé, bedrijven hebben meestal iets meer ruimte om te spelen, but still.

De leukste digitale upgrade blijven de digitale tellers. Daar kijk je nl. letterlijk de hele tijd op.

Niet de grootste fan van het exterieur design. Zijdelings profiel is m'n ding al niet bv.

Interieur is gedomineerd door de schermen natuurlijk. Zoals eerder aangehaald, als techie vind ik dees wel tof.
Of dat in 't echt even interessant is, dunno, maar jah ... aan 8,5K zal dat wss een optie zijn die je niet al te veel zult tegen komen.

Hyperscreen is wel tof, mor dude ... 8500 EUR ver wa schermkes in uwen otto! CRAZY!

Daar kunt ge toch al serieus wa PC + Schermen mee kopen. En we zitten over 't algemeen meer voor onze PC dan voor ons autoschermen.
En hoeveel keer bezigt ge die dingen uiteindelijk? Voor efkes uwen AC aan te passen? Grotere map? Zien welke plaatje aan het spelen is? Hmmmmm ...
Als techie vind ik dat dus zeker leuk, maar geen 8,5K waard. Zeker privé, bedrijven hebben meestal iets meer ruimte om te spelen, but still.
Die prijzen zijn natuurlijk ook totaal niet te vergelijken met wat je op de consumentenmarkt er voor zou betalen.
In de industrie zijn er veel meer eisen gesteld aan zo'n zaken dan voor thuisgebruik.
Maar idd 8500 ballen blijft enorm veel. Maar ja, veel opties kosten belachelijk veel geld.

Zal goeikoper zijn zeker om der in te steken. Ben er ook niet echt ne fan van. Net zoals de obsessie met puur touch screen (dus het verwijderen van het controle wiel in de middenconsole).

Touch tijdens het rijden is echt wel gevaarlijker.

De leukste digitale upgrade blijven de digitale tellers. Daar kijk je nl. letterlijk de hele tijd op.

Niet de grootste fan van het exterieur design. Zijdelings profiel is m'n ding al niet bv.

Interieur is gedomineerd door de schermen natuurlijk. Zoals eerder aangehaald, als techie vind ik dees wel tof.
Of dat in 't echt even interessant is, dunno, maar jah ... aan 8,5K zal dat wss een optie zijn die je niet al te veel zult tegen komen.
Ja, het is een hééééééél dure optie he. Ik zou ze waarschijnlijk zelf ook niet pakken. Maar het is technisch gezien wel mooi...

IK kijk trouwens ook al niet meer op mijn tellers, ik zie alles in mijn HUD en ik gebruik zelden effectief de tellers. Dat is ook 1 van de redenen dat ik het bij BMW nog niet zo erg vind dat er (tov andere concurrenten) weinig schermen zijn. In praktijk gebruik je dat eigenlijk heel weinig.

Ja, het is een hééééééél dure optie he. Ik zou ze waarschijnlijk zelf ook niet pakken. Maar het is technisch gezien wel mooi...

IK kijk trouwens ook al niet meer op mijn tellers, ik zie alles in mijn HUD en ik gebruik zelden effectief de tellers. Dat is ook 1 van de redenen dat ik het bij BMW nog niet zo erg vind dat er (tov andere concurrenten) weinig schermen zijn. In praktijk gebruik je dat eigenlijk heel weinig.
Ik heb m'n testrit gedaan indertijd met die HUD. Vond ik niet zo interessant & al zeker z'n geld niet waard (was ook iets van een 1500 EUR geloof ik).
De digitale tellerpartij vond ik dan weer wel interessant. Dat vind ik tot op heden nog steeds.

Ik persoonlijk heb nu idd 'weinig scherm' t.o.v. pakweg een Benz (C-Class is ook al een blafte van een scherm e, net zoals de S). Maar ik heb er totaal geen probleem mee. Voor 't geen je uiteindelijk van informatie wilt zien in de wagen is dat voldoende.
Ale ... 't 'PRO' scherm dan toch, want het 'default' scherm'pje' is echt wel te klein om zelfs sommige basis info mooi weer te geven.

Ook ... een GPS map zo groot als een TV heb je toch ook weer niet nodig e, je bolt maar 1 straat tegelijk, neemt maar 1 bocht tegelijk.
En wie weet wat dat dan uiteindelijk geeft eens je Android Auto of zo wilt bezigen (doe ik bv. zelf nooit, gaat ook niet met m'n iDrive versie, maar veel fans daarvan hier).
Dat is wss ook zowat het enige dat die extra ruimte echt kan benutten weliswaar. Want 'het huidig plaatje' dat speelt ... jah ... daar hebt ge genen TV voor van doen e. :sneaky:

Anyway ... ik heb geen probleem met het concept, enkel met de prijs (of eerder, de meerprijs). 😋
Als dat ooit standaard wordt (zonder de basis prijs dan 8K de lucht in te schieten), cool. Maar dat valt te betwijfelen.

Eind deze week een afspraak voor testrit met de dacia spring, niet bepaald eentje waarover hier al pagina's vol zal geschreven zijn, maar past perfect bij mijn "rijprofiel" (200 km per week ongeveer met occasioneel eens een tripje 50km enkele rit en 1x per jaar naar de kust 🤪) en aangezien er toch zonnepanelen liggen op het nieuwe huis die meer geven dan ik zelf kan verbruiken, kan ik evengoed eens rondkijken voor wanneer mijn wagentje ècht een vervanging toe zal zijn.

(en mocht ik onverwacht meer kunnen krijgen voor mijn auto nu, wordt het pas écht het overwegen waard)

Eind deze week een afspraak voor testrit met de dacia spring, niet bepaald eentje waarover hier al pagina's vol zal geschreven zijn, maar past perfect bij mijn "rijprofiel" (200 km per week ongeveer met occasioneel eens een tripje 50km enkele rit en 1x per jaar naar de kust 🤪) en aangezien er toch zonnepanelen liggen op het nieuwe huis die meer geven dan ik zelf kan verbruiken, kan ik evengoed eens rondkijken voor wanneer mijn wagentje ècht een vervanging toe zal zijn.

(en mocht ik onverwacht meer kunnen krijgen voor mijn auto nu, wordt het pas écht het overwegen waard)
Ik ben volgens mij de enige die hier ooit al iets van gezegd heeft, met letterlijk nul reacties. :unsure:

Voor dat geld kunt ge idd niet sukkelen. Had dat destijds bekeken voor mijn vader. Die wou zo'n Kia kweetnietwelkmodel kopen, maar dat kostte 20k meer. En 't is voor boodschappen te doen en de vrijdag op restaurant te gaan. Heeft verder ook geen interesse in auto's. Dat is voor zo'n mensen gewoon ideaal.

Ach, die wachten op mijn testrit om die dan te gaan slijten aan hun moeders en vrouwen wiens parkeercapaciteiten ook smeken om een autootje van 3m74 😂

Heeft die Dacia Spring nu maar 45pk? Dan rij je nog geen 90km/h op het einde van de oprit.
20 seconden 0 tot 100 op youtube lol. Je kan het benauwd krijgen als je eens snel moet zijn.

In het stad goed te doen natuurlijk.

Heeft die Dacia Spring nu maar 45pk? Dan rij je nog geen 90km/h op het einde van de oprit.
20 seconden 0 tot 100 op youtube lol. Je kan het benauwd krijgen als je eens snel moet zijn.

Als je tegenwoordig ziet hoe men optrekt aan de lichten of op een oprit, is 20sec bliksemsnel. :unsure:
Het is uiteraard geen lange afstandswagen he, maar voor de dagdagelijkse verplaatsing van iemand die niet ver van het werk zit, is dat gewoon ideaal.

Voilà, EERST naar het rijprofiel kijken, dan pas naar de auto.

Natuurlijk is dat het bekijken niet waard als je 70-80km enkel moet rijden, neen, je kan daar geen 3 kinderen én een collect en go voor een week in kwijt, maar voor 50% van de volwassen vrouwen is dat waarschijnlijk wél een auto die het overwegen waard is.
(en voor een bepaald percentage van de mannen ook, maar met een snelheid begrensd aan 125km/u en maar 4 zitplaatsen zal het toch niet de enige gezinswagen mogen zijn voor de meeste)

Dat is dan ook geen auto om autostrade mee te doen. Een VW Kever doet er 30s over he, als je die ziet rijden zeg je toch ook niet "amai, dat krijgt ge het benauwd in als ge eens snel moet zijn."

Die Dacia is gebouwd voor een heel specifiek doelpubliek. En met wat geluk kan hij daar aanslaan.

Dat is dan ook geen auto om autostrade mee te doen. Een VW Kever doet er 30s over he, als je die ziet rijden zeg je toch ook niet "amai, dat krijgt ge het benauwd in als ge eens snel moet zijn."

Die Dacia is gebouwd voor een heel specifiek doelpubliek. En met wat geluk kan hij daar aanslaan.
Ik rij nu met een kleine stadswagen, type Citroën C1 maar er zijn er toch ook redelijk wat die verschieten als ik veel sneller weg ben aan de rode lichten (trekt goeie sprintjes dankzij het lage gewicht) en sommige zijn ronduit gechoqueerd als ik op een N-weg hen aan 100km/u passeer op het 2de vak. Dat ik dan denk "serieus dudes, tis gene fucking Aixam he, ik mag hier ook mee op de autosnelweg!" (waar ik maar 1x per 3j op durf te komen en absoluut niet sneller dan 130km/u kan rijden)

Testrit is omdat ik in de Vlaamse Ardennen sommige wegen niet deftig kon nemen met mijn" duustje" en die heb ingeruild voor een 1200, moet dus wel bergop geraken hier in de straten die we zo vaak zien als de koers op tv is 😁.

Ik rij nu met een kleine stadswagen, type Citroën C1 maar er zijn er toch ook redelijk wat die verschieten als ik veel sneller weg ben aan de rode lichten (trekt goeie sprintjes dankzij het lage gewicht) en sommige zijn ronduit gechoqueerd als ik op een N-weg hen aan 100km/u passeer op het 2de vak. Dat ik dan denk "serieus dudes, tis gene fucking Aixam he, ik mag hier ook mee op de autosnelweg!" (waar ik maar 1x per 3j op durf te komen en absoluut niet sneller dan 130km/u kan rijden)
Eens racen? :cool:

Evolutie van elektrische wagen gaat volgende jaren wel pijlsnel gaan.
Dan is het de vraag of je best een 2dehands Dacia aangschaft voor enkele jaren om daarna over te stappen.

Dan is het de vraag of je best een 2dehands Dacia aangschaft voor enkele jaren om daarna over te stappen.
Voorlopig rijdt mijn wagentje nog prima, maar wordt deze maand 8j dus beter al eens rondkijken dan plots raprap iets moeten kopen. Er kunnen volgende week zware kosten aan zijn maar evengoed rij ik nog 3j met enkel mijn onderhoud als kost 🤷🏼‍♀️

Ik ga nog niet uit van zo'n evolutie, maar stel dat die er komt (kans is groot natuurlijk). Als je nu die Dacia koopt en die voldoet aan alles wat je wil, waarom zou dat dan binnen 2-3 jaar anders liggen? Je situatie kan veranderen, maar zelfs zonder evolutie zou dat zo zijn. Als je situatie gelijk blijft, waarom zou die Dacia plots minder voldoen? Omdat er voor dat geld iets beter komt? Enfin, dat laatste betwijfel ik zelfs heel sterk, voor dat geld doet er nu niemand beter, de kloof is zelfs vrij groot te noemen, die zal niet snel gedicht worden.

Terug
Bovenaan