Elektrische wagens

Grote vraag is en blijft natuurlijk hoe dik die XC40 komt. Iets vermoed mij dat als je die Q4 hetzelfde aangekleed wilt je toch ook de 50k zult benaderen.
Een verlaging van 10k maakt de nieuwe dan ineens wel concurrentieel.

Ja klopt zeker he. Zelfs toen die op 62K startte kan die perfect concurrentieel geweest zijn met een gelijk uitgeruste Q4 (of zelfs beter, zie post van Plutus). Maar dit soort wagens worden quasi enkel via lease verkocht, de meeste werknemers zullen geen budget van 62K hebben, en dan mag het nog zo concurrentieel zijn, als het budget niet op de hoogte is verkoop je niet he :)

Die wagens zijn hier in België vrijwel uitsluitend voor de bedrijfswagen leaser idd.
Als particulier lig je nog niet zo zeer wakker van dat EV verhaal om zo veel extra te gaan geven voor een EV t.o.v. een ICE.
Als je überhaupt al nieuw koopt als particulier denk ik echt niet dat je zoveel geld aan een 'kleine SUV' wilt hangen lijkt mij.

Die wagens zijn hier in België vrijwel uitsluitend voor de bedrijfswagen leaser idd.
Als particulier lig je nog niet zo zeer wakker van dat EV verhaal om zo veel extra te gaan geven voor een EV t.o.v. een ICE.
Als je überhaupt al nieuw koopt als particulier denk ik echt niet dat je zoveel geld aan een 'kleine SUV' wilt hangen lijkt mij.
De vraag is of een particulier wel 40k daarvoor over heeft. Ik zou zeggen van niet.
Maar als ik het aantal op de baan zie dan begin ik toch te twijfelen :P

De XC40 is nu wel het model dat op nummer 1 staat aantal inschrijvingen in België voor 2021 dus geen wonder dat je ze vaak ziet :) Quasi allemaal wel fleet dacht ik

De XC40 is nu wel het model dat op nummer 1 staat aantal inschrijvingen in België voor 2021 dus geen wonder dat je ze vaak ziet :) Quasi allemaal wel fleet dacht ik
De vraag is of een particulier wel 40k daarvoor over heeft. Ik zou zeggen van niet.
Maar als ik het aantal op de baan zie dan begin ik toch te twijfelen :p
Wel ... 't is niet omdat je ze veel ziet rijden dat ze allemaal 'nieuw' van de band gerold zijn natuurlijk. De 2e hands markt blijft aanwezig.

Ik denk dat in BE een vrij groot deel v/d nieuwe wagens die van de band rollen weliswaar besteld zijn met een BTW nummer.
Dat is trouwens ook goed voor de 2e hands markt, want daar komen ze uiteindelijk dan ook terecht want een bedrijf vervangt deze om de 4/5j.
40K voor een bedrijfswagen is daar 'doenbaar', 60/70K al een PAK minder.

Zeker & vast de 'eco' toestanden, daar wordt wss zo goed als niet naar gekeken als particulier. Ik zie dat bij veel mensen die privé kopen, CO is echt wel 't laatste van hun zorgen. Ja, er staan belastingen op, maar dat komt nog niet in de buurt van wat een WN aan denkt, zijnde z'n VAA & impact op z'n budget (aftrekbaarheid WG), etc.
Uiteraard binnen limiet eh, die mensen zullen ook niet expliciet gaan zoeken om 't hoogste CO niveau te vinden, pakweg voor 't niveau van een Mustang GT, want daar betaal je u dan weer blauw aan. Da's praktisch onmogelijk in BE.

Als ge dan echt de groenen toer wilt opgaan zijn het dan ook de bedrijven die voor de vergroening van het wagenpark zorgen want de gemiddelde particulier die bolt z'n wagen gewoon 'op'.

Want hoeveel particulieren liggen momenteel écht wakker van dat eco gedoe? Zie maar naar dieselgate & hoe weinig impact dit uiteindelijk (initieel) had op consumentengedrag.
Benzine is populairden tegenwoordig, maar echt niet uit ideologische overtuigingen naar aanleiding van dieselgate, maar eerder de stijging v/d belastingen t.o.v. diesel (e.g. de fiscale verkettering van diesel).
Men kijkt vooral naar hun portemonnee. En 10, 15, 20K extra betalen voor een EV ... dat haal je er nooit uit. Niet door middel van de gratis BIV, niet door middel van besparing op naft.

Nuja, bottom line ... als het er officieel door komt (wat wel zo zal zijn) dat vanaf 2026 het echt puur EV moet zijn voor de bedrijven, dan zullen het opnieuw vooral de bedrijven zijn die de EV markt in BE duwen.
Dus ik zou zeggen dat tegen 2026 we een interessant aanbod willen van EV's omdat de kans bestaat dat de vraag gevoelig zal stijgen de komende jaren & serieus zal stijgen vanaf '26. Maar opnieuw, vooral vanuit de bedrijven, niet de particulieren.

Gezien de beschikbaarheid van laad infrastructuur in BE lijkt dit weliswaar een regelrechte ramp te gaan worden, but we'll see.

Mijn pronostiek over de evolutie van het marktaandeel van elektrische auto's en plug-in hybrides in Vlaanderen:

Bedrijfswagens:
2021: 10% elektrisch + 15% PHEV
2022: 20% elektrisch + 15% PHEV
2023: 35% elektrisch + 10% PHEV
2024: 50% elektrisch + 8% PHEV
2025: 70% elektrisch + 5% PHEV
2026: 90% elektrisch + 5% PHEV
2027: 95% elektrisch + 2% PHEV
2028: 97% elektrisch
2029: 98% elektrisch

Particulieren (nieuwe wagens):
2021: 3% elektrisch + 7% PHEV
2022: 5% elektrisch + 8% PHEV
2023: 10% elektrisch + 10% PHEV
2024: 18% elektrisch + 10% PHEV
2025: 25% elektrisch + 10% PHEV
2026: 40% elektrisch + 8% PHEV
2027: 60% elektrisch + 5% PHEV
2028: 70% elektrisch + 2% PHEV
2029: 75% elektrisch

Particulieren (tweedehandswagens):
2021: 1% elektrisch + 2% PHEV
2022: 3% elektrisch + 3% PHEV
2023: 6% elektrisch + 5% PHEV
2024: 10% elektrisch + 5% PHEV
2025: 15% elektrisch + 5% PHEV
2026: 20% elektrisch + 5% PHEV
2027: 25% elektrisch + 5% PHEV
2028: 30% elektrisch + 5% PHEV
2029: 40% elektrisch + 5% PHEV

In 2035 verwacht ik dat nog slechts 10% van de wagens op onze wegen een brandstofmotor zal hebben, voornamelijk benzinewagens die nog rond 2028-2029 zijn gekocht door particulieren.

Vanaf 2028 verwacht ik ook de eerste robotaxi's op sommige trajecten, en tegen 2035 verwacht ik dat de robotaxi ingeburgerd zal zijn als een nieuwe, verbeterde en goedkopere vorm van openbaar vervoer.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met Ev en caravan of grote remork er achter ? Hoeveel range ben je kwijt?
We willen volgend jaar Scandinavië doen en graag een Ev kopen.. vouwwagen/campingkar is misschien ook een optie. Wagen wellicht Ev6.

Iemand ervaring met Ev en caravan of grote remork er achter ? Hoeveel range ben je kwijt?
We willen volgend jaar Scandinavië doen en graag een Ev kopen.. vouwwagen/campingkar is misschien ook een optie. Wagen wellicht Ev6.
Hangt heel veel af van de aanhangwagen camper. Een vouwwagen lijkt me iig de beste optie. Björn Nyland heeft op YouTube één en ander getest ik zou dat eens bekijken

Het valt me net op dat, nu Mercedes met de EQE komt, ze heel het gamma van A-S (buiten G en GT) elektrisch aanbieden. Sommige nog enkel in SUV, maargoed.

Dat is eigenlijk indrukwekkend. Ze nu nog verkocht krijgen...

Het valt me net op dat, nu Mercedes met de EQE komt, ze heel het gamma van A-S (buiten G en GT) elektrisch aanbieden. Sommige nog enkel in SUV, maargoed.

Dat is eigenlijk indrukwekkend. Ze nu nog verkocht krijgen...
De EQC is alvast de 14de meest verkochte EV éver en de 8ste best verkochte in 2021 in Noorwegen.
Zo heel slecht is dat niet voor zo'n dure wagen. OK, er zijn meer dan dubbel zo veel e-trons verkocht in Noorwegen maar die verkoopt er vooral goed in de e-tron 50 versie heb ik begrepen, die dan toch een flink pak goedkoper is. Alleen de Model S en de Model X zijn duurder zijn er beter verkocht (over een veel langere periode)...

Voor mensen die een model Y overwegen (ik dacht dat onder meer @Plutus deze overweegt) toch even een belangrijke waarschuwing.
  • technisch rijklaar gewicht : 2056 kg
  • max toelaatbare rijgewicht : 2371 kg
Dat betekent dus een max belading van 315 kg + 75 kg (in het technisch rijklaar gewicht is een bestuurder van 75 kg inbegrepen).
Dat is dus 390 kg.
En dan te zeggen dat er een 7 zitter-versie van die wagen gaat uitkomen :rolleyes:

Bij de model 3 is dat ook zo, maar daar is dat iets minder storend, dat is geen SUV.

even nog een vergelijking met een aantal concurrenten
iX3 : 540 kg​
Kia EV 6 : 480 kg​
ID.4 : 611 kg​
Enyaq : 630 kg​
IONIQ5 : 520 kg​

Voor mensen die een model Y overwegen (ik dacht dat onder meer @Plutus deze overweegt) toch even een belangrijke waarschuwing.
  • technisch rijklaar gewicht : 2056 kg
  • max toelaatbare rijgewicht : 2371 kg
Dat betekent dus een max belading van 315 kg + 75 kg (in het technisch rijklaar gewicht is een bestuurder van 75 kg inbegrepen).
Dat is dus 390 kg.
Is dat enkel voor Europa of geldt dat ook in USA? Want 390kg voor 4/5 personen lijkt mij nu toch echt niet veel naar Amerikaanse normen.

Op een ritje van 11km heb ik ze proberen te tellen.
6 tesla M3
2 tesla MS
2 Enyac
2 ID4
4 ID3
4 iX3
2 e-tron
1 e-tron RS
2 ioniq 5
1 mustang-e

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond...

Terug
Bovenaan