Elektrische wagens

Grappig dat er altijd geklaagd wordt en als argument tegen EV dat er geen laadpalen zijn

Nu vragen ze zich af waarom er laadpalen in dorpjes in frankrijk staan :D
De vraag is eigenlijk niet waarom er laadpalen staan, maar waarom die typisch op een openbare parking staan. Typisch gebruik van zo'n laadpaal, is voor mensen die daar logeren en de dag nadien verder rijden, dan zou het eigenlijk logischer zijn om laadpalen aan de hotels te zetten bvb.

Omdat mensen daar kunnen gaan laden terwijl ze eten/winkelen/sporten/...

Eigenlijk om dezelfde reden dat daar een openbare parking is. :unsure:

Voor mensen zonder laadpaal thuis?
Mensen die normaal aan stopcontact bijladen maar nu met bijna lege batterij zitten en morgen een lange rit voor de boeg hebben?
Laat ons nu zeggen dat die paal 500m van uw deur is. Dus jij komt thuis, parkeert u aan die paal en begint te laden, dan ga je naar huis om enkele uren later als uw batterij vol is deze terug te gaan oppikken. Want bon je mag daar niet blijven staan als je niet aan het laden bent, je mag ook niet die paal onnodig bezet houden. Met andere woorden dus weer 500m stappen. En dat dus bijna elke dag. En daarbij nog eens extra betalen zoals anders zegt? Dat lijkt jou nuttig?

Tweede optie is valabel ja. Dat samen met die fietsers zullen de gebruiksgroep zijn. Wat dus niet super veel is. Het is ook niet zo dat als je daar toevallig bent dat je daar perse gaat laden. Waarom zou je als je 100km van thuis bent en enkel nog maar terug moet. Kan je beter gewoon terug naar huis rijden en thuis laden.

Om daarom dus te zeggen “daar zijn ze er klaar voor ze jongens!”. Nee dat zie ik zo allesbehalve. Die palen moeten daar staan voor meerdere redenen, en ze zullen ook wel eens hun nut bewijzen. Maar doen alsof Jan en alleman daar gaat laden is niet realistisch.

Laat ons nu zeggen dat die paal 500m van uw deur is. Dus jij komt thuis, parkeert u aan die paal en begint te laden, dan ga je naar huis om enkele uren later als uw batterij vol is deze terug te gaan oppikken. Want bon je mag daar niet blijven staan als je niet aan het laden bent, je mag ook niet die paal onnodig bezet houden. Met andere woorden dus weer 500m stappen. En dat dus bijna elke dag. En daarbij nog eens extra betalen zoals anders zegt? Dat lijkt jou nuttig?

Tweede optie is valabel ja. Dat samen met die fietsers zullen de gebruiksgroep zijn. Wat dus niet super veel is. Het is ook niet zo dat als je daar toevallig bent dat je daar perse gaat laden. Waarom zou je als je 100km van thuis bent en enkel nog maar terug moet. Kan je beter gewoon terug naar huis rijden en thuis laden.

Om daarom dus te zeggen “daar zijn ze er klaar voor ze jongens!”. Nee dat zie ik zo allesbehalve. Die palen moeten daar staan voor meerdere redenen, en ze zullen ook wel eens hun nut bewijzen. Maar doen alsof Jan en alleman daar gaat laden is niet realistisch.

Ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die maar om de paar dagen gaan moeten gaan bijladen en dat ze dus 1x per week de auto een paar uur aan de laadpaal gaan hangen om de week erop door te komen voor woonwerk. Da's niet elke dag 500m stappen hé

Omdat :

1) je geen laadmogelijkheid hebt thuis, behalve de traaglaadmogelijkheid.
2) je nog een oude generatie van elektrische wagen hebt die als range hoop en al 150km aan kan waarvan je juist 100km hebt opgesoupeerd om naar hier te rijden.
3) omdat je op weg bent naar locatie x, en je morgen op y moet zijn en je met de thuislaadcapaciteit er niet geraakt. Dan is het makkelijk als je zegt van kijk ik ga even naar de fitness. Je stapt in de wagen, koppelt die aan de snellader en gaat uw uur fitnessen (of zwemmen of shoppen of...) en komt dan terug om daarna die thuis te zetten en terug aan te koppelen.

Plethora aan redenen dus.

Maar de mensen die daar gaan eten/winkelen/sporten, die wonen daar in de buurt. Die kunnen even goed gewoon goedkoper thuis laden...
Het zal misschien een openbaring zijn, maar er zijn ook mensen die verder komen dan hun eigen kerktoren :p.

Ik wil ook niet beweren dat zulke palen immens vaak bezet gaan zijn, maar het is wel goed dat ze er staan om iemand de mogelijkheid te geven om te laden als ze dan toch eens in de buurt zijn.

Sterker nog, de enkele keren dat ik heb opgeladen als ik niet thuis was, was dat elke keer aan zo'n paal ergens aan een openbare parking in een dorp. Ik heb nog nooit langs de autostrade of aan een hotel opgeladen.

Ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die maar om de paar dagen gaan moeten gaan bijladen en dat ze dus 1x per week de auto een paar uur aan de laadpaal gaan hangen om de week erop door te komen voor woonwerk. Da's niet elke dag 500m stappen hé
Moest ik geen mogelijkheid hebben tot laden op het werk zou dit mijn way of charging wel worden denk ik. Wekelijks eens aan de snelle lader hangen en dan doen we het woon werk verkeer zonder probleem. In het slechtste geval laad je twee keer per week.

Uren laden? Als dat deftige palen zijn en die wagen is niet volledig leeg is dat mss 30-45 minuten.
Dat moet dan wel een heel stevige paal zijn van 125kW minstens. Ik denk niet dat deze types zo in het dorp neergeploft worden. Das eerder 11-50kW. En dan zit je toch gemakkelijk aan een uurtje of twee.

Ik ben nu enkele dagen met verlof in Luxemburg en hier lijken ze echt wel klaar voor EV’s. Ik ben hier in een boerengat op verlof maar dubbele laadpaal op het dorpsplein en 5 laadpalen op het hotel
Wij hebben zelfs 2 openbare laadpalen op het "plein" voor letterlijk nul elektrische wagens. Puur gericht op Nederlandse toeristen in de zomervakantie. Buiten de zomer staat er meestal gewoon een aanhanger of tractor op die plaatsen. :unsure:

De vraag is eigenlijk niet waarom er laadpalen staan, maar waarom die typisch op een openbare parking staan. Typisch gebruik van zo'n laadpaal, is voor mensen die daar logeren en de dag nadien verder rijden, dan zou het eigenlijk logischer zijn om laadpalen aan de hotels te zetten bvb.
Ik moet wel zeggen dat die laadpaal hier in het dorp op het plein net tegenover het 'fietshotel' ligt :unsure:

Uren laden? Als dat deftige palen zijn en die wagen is niet volledig leeg is dat mss 30-45 minuten.
Die ga je in een dorp niet vinden hoor zulke snelladers. In het beste geval heb je een 50kW charger. Maar in veel gevallen een 22kW of zelfs maar een 11kW.
Hier een kleine opsomming van de palen in mijn stad, centrumstad voor alle duidelijkheid. Dus het aanbod is hier al ruim.

D245-DFBC-E47-E-4-F26-ADFA-93-E09730-FD4-C.png

De eerste bij de Lidl is 50kW. Maar opmerking daarbij is dat je enkel maar kan laden als de winkel open is, buiten de openingsuren is het hek dicht en kan je niet op of af de parking.
Prijs voor die tweede, de allego is 0,39€/kWh stroomkost + uw servicekosten. Dat tikt al snel aan natuurlijk. Als dat je enige vorm van laden is dan wordt het geen goedkope bedoening.

Hier in Frankrijk niet anders hoor. Boerengat in de vogezen, in een range van 10km meerdere opties om te laden.

Maar de vraag is wat je met een paal in het centrum van het dorp bent. Welk voordeel heeft dat?
Voor mensen die geen laadpaal hebben , bijvoorbeeld mensen die op een appartement wonen.

De voorbije week waren die twee laadpunten vaak bezet. Één van de mensen die er laadt is een Nederlander die er een huisje huurt waar hij zijn auto niet kan zetten en niet kan laden.
Het motto voor een EV is ABC: always be charging. Wanneer je iedere dag 100 km rijdt en ‘s avonds thuis kan laden heb je dat niet nodig, maar op verlof gebruik ik die dus wel. En zorg ik er voor dat de State of charge altijd zo hoog mogelijk is. Of die elektriciteit dan 20, 30 of 40 cent per kWh kost zal me nu echt worst wezen. Ik wil gewoon zo mobiel mogelijk zijn zonder compromissen. In ieder geval fijn om te weten dat heel veel mensen het nut van die palen niet inzien, dan blijven ze vrij voor mij.

De voorbije week waren die twee laadpunten vaak bezet. Één van de mensen die er laadt is een Nederlander die er een huisje huurt waar hij zijn auto niet kan zetten en niet kan laden.
Het motto voor een EV is ABC: always be charging. Wanneer je iedere dag 100 km rijdt en ‘s avonds thuis kan laden heb je dat niet nodig, maar op verlof gebruik ik die dus wel. En zorg ik er voor dat de State of charge altijd zo hoog mogelijk is. Of die elektriciteit dan 20, 30 of 40 cent per kWh kost zal me nu echt worst wezen. Ik wil gewoon zo mobiel mogelijk zijn zonder compromissen. In ieder geval fijn om te weten dat heel veel mensen het nut van die palen niet inzien, dan blijven ze vrij voor mij.
Die always be charging slaagt toch vooral op het langer stil staan en niet als je even naar de winkel bent ofzo? Zoals je zelf zegt als je elke dag thuis kan laden is dat niet nodig. Ik ga echt geen moeite doen om te laden als ik gewoon naar de winkel ga of een ander klein uitstapje zolang ik gemakkelijk thuis raak. Er kunnen mensen zijn die wel de laadpaal echt nodig hebben.

Blijkbaar zijn er problemen met de iX3 en de accu. Op tweakers zijn er meerdere mensen in BE en NL die onderstaande mail van hun dealer hebben gekregen. En ook iemand op de BMW facebook die 3maand extra moet wachten wegens recall accu. Wagens zijn allemaal wel aangekomen bij de dealer maar mogen niet uitgeleverd worden.

De mijne begin maart besteld, nog steeds niet geleverd. Morgen maar is checken bij de garage…

“Uw wagen is binnengekomen maar voorlopig mogen we van BMW nog niet leveren.
Er moet eerst een (software?)update gebeuren vooraleer we mogen leveren aan u maar we wachten nog op meer info van BMW.

Vandaag hebben we nog eens opnieuw gemaild naar BMW Belux wanneer we een oplossing mogen verwachten, ik houd u verder op de hoogte.”

Die always be charging slaagt toch vooral op het langer stil staan en niet als je even naar de winkel bent ofzo? Zoals je zelf zegt als je elke dag thuis kan laden is dat niet nodig. Ik ga echt geen moeite doen om te laden als ik gewoon naar de winkel ga of een ander klein uitstapje zolang ik gemakkelijk thuis raak. Er kunnen mensen zijn die wel de laadpaal echt nodig hebben.
Neen. Abc is abc. Op een gewone werkdag is dat niet van tel. Maar op andere dagen altijd proberen te laden. Er is op YouTube een ev review kanaal van een koppel waarvan de man als mobiele technieker werkt voor EV van meerdere merken. Die rijdt zelf met een elektrische bestelwagen van Nissan rond. Die probeert dus ook bij iedere stop te laden. Eten doet hij op plekken waar hij kan laden…

Blijkbaar zijn er problemen met de iX3 en de accu. Op tweakers zijn er meerdere mensen in BE en NL die onderstaande mail van hun dealer hebben gekregen. En ook iemand op de BMW facebook die 3maand extra moet wachten wegens recall accu. Wagens zijn allemaal wel aangekomen bij de dealer maar mogen niet uitgeleverd worden.

De mijne begin maart besteld, nog steeds niet geleverd. Morgen maar is checken bij de garage…

“Uw wagen is binnengekomen maar voorlopig mogen we van BMW nog niet leveren.
Er moet eerst een (software?)update gebeuren vooraleer we mogen leveren aan u maar we wachten nog op meer info van BMW.

Vandaag hebben we nog eens opnieuw gemaild naar BMW Belux wanneer we een oplossing mogen verwachten, ik houd u verder op de hoogte.”
Voor zover ik weet is dit al van een tijdje terug en is dit opgelost.

Collega heeft hier iets langer op zijn wagen moeten wachten, terwijl hij al bij de dealer was.

Ikzelf ben gebeld en heb de wagen moeten brengen en een dag moeten achterlaten bij de dealer voor die update.

Edit: nig even opgezocht en update is op 7 juni gebeurd bij mij.

Terug
Bovenaan