Elektrische wagens

EV6 gaat een uitstekende EV zijn, hij is gebaseerd op de ioniq 5, die qua aandrijflijn beter is dan alle Duitse premioem-SUV (sneller laden).
De EV6 is heeft een lagere drag coefficiënt en is ook wat lager dan de Ioniq.
Dat laden kan mij eigenlijk weinig boeien, ik geef toch voorkeur aan een efficiëntere/betere batterijcellen.
De dag dat een merk afkomt en zegt wij kunnen 800km rijden aan 120km/u, dan gaan we eens klappen!

Arnold is toch echt grappig
𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧.

1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken?

2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen?

3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto?

4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid vragen.

5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's?

6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om
met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan.

7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat?

8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit?

9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen
veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?

10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren
in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar??

Misschien heb ik later nog meer vragen, maar dit zijn voor mij op dit moment de belangrijkste. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

:laugh:
Arnold vindt jou een pussy

EV6 gaat een uitstekende EV zijn, hij is gebaseerd op de ioniq 5, die qua aandrijflijn beter is dan alle Duitse premioem-SUV (sneller laden).
De EV6 is heeft een lagere drag coefficiënt en is ook wat lager dan de Ioniq.
Jups. De ioniq vind ik minder mooi maar lijkt mij misschien praktischer. Eind september is de Ev6 pas te testen lieten ze mij weten.
Ik ben alleen benieuwd wat die snelle laadtijd met de levensduur van de accu doet?
Zal op zich maar een paar keer per jaar zijn op vakantie. Als er al palen vrij zien die het halen.
Model 3 is ook een mogelijkheid en vooral met het SUC netwerk.

Dat laden kan mij eigenlijk weinig boeien, ik geef toch voorkeur aan een efficiëntere/betere batterijcellen.
De dag dat een merk afkomt en zegt wij kunnen 800km rijden aan 120km/u, dan gaan we eens klappen!
Nee hoor, want de moment dat een merk dat kan, is het volgende excuus dat hij geen 1000km kan doen.

Ik betwijfel of dat er ooit komt. Waarom zou dat nodig zijn? Dat lijkt me enkel maar excessieve verspilling van batterij.
Ze gaan volgens mij meer focussen op hogere laadvermogens dan dat ze ooit zo’n belachelijk grote bereik gaan voorzien.

Over die SUV discussie...

onderaan staat: "Compacte SUV"

sinds wanneer is de ID3/Born ook al een SUV? Is toch gewoon een hatch?
Dat is sinds dat het marketing departement heeft bedacht dat het beter verkoopt als ze zeggen dat het een SUV is dan als ze zouden zeggen dat ze de flanken hoger hebben moeten maken omdat er batterijen onderin moeten.

Nee hoor, want de moment dat een merk dat kan, is het volgende excuus dat hij geen 1000km kan doen.
Ik merk toch bij collega's en EV rijders dat laadstress toch wel degelijk een issue is. Een grotere/sterkere range valt in lijn met wat ze nu gewend zijn van hun ICE wat dus meer 'rust' geeft.

Ik merk toch bij collega's en EV rijders dat laadstress toch wel degelijk een issue is. Een grotere/sterkere range valt in lijn met wat ze nu gewend zijn van hun ICE wat dus meer 'rust' geeft.
Goh, ik denk eerder dat het een kwestie van aanpassen is.
Was ook de meest gehoorde klacht toen mensen van diesel naar benzine gingen.

Superveel particulieren kochten hun ecodieseltje met 15% premie van de overheid.
Daar waren ze dan met hun Opel Corsa of Citroen Berlingo waar men 1000km op een tank mee deed.
Diegenen die daarna opnieuw zo'n wagen gekocht hebben, klaagden allemaal dat ze als benzine maar pakweg 600km halen.

Range lijkt mij niet het belangrijkste, maar wel de infrastructuur.

Hebben ze ooit al gevraagd aan de dealer hoeveel km ze met een volle tank diesel konden doen? Ik gok van niet.
Dus dan is hun bezorgdheid niet de range, maar de laadtijden/infrastructuur...

Even offtopic:

Toen ik DJ Black Frank (gekend in het Gentse) vroeg wat zijn ervaringen waren met zijn toen recente e91 zei hij: “Hij is superzuinig, een volle tank kost maar €50”

Hebben ze ooit al gevraagd aan de dealer hoeveel km ze met een volle tank diesel konden doen? Ik gok van niet.
Dus dan is hun bezorgdheid niet de range, maar de laadtijden/infrastructuur...
Maar dat hangt toch wat samen? Als je een range van 500km hebt (toch al erg ruim voor een EV), waarna je 2min moet stoppen, tegenover een half uur, om nog eens 500km te doen is dat toch een verschil.
Nu, ik ben wel zo iemand die effectief naar de range gaat kijken voor een daily, ongeacht de brandstof en dat is voor mij nog steeds een groot nadeel bij een EV. Voor een tweede wagen om te gaan werken voor mijn vriendin en wat boodschappen te doen zou dat zeker in aanmerking komen, maar voor de auto die de km's maakt, is een EV toch nog niet voor mij door die lage range.

Voornamelijk voor vakantieperiode dan?

Alle andere dagen heb je net de mogelijkheid om steeds met "een volle tank" te vertrekken, door thuis te laden.

Maar dat hangt toch wat samen? Als je een range van 500km hebt (toch al erg ruim voor een EV), waarna je 2min moet stoppen, tegenover een half uur, om nog eens 500km te doen is dat toch een verschil.
Nu, ik ben wel zo iemand die effectief naar de range gaat kijken voor een daily, ongeacht de brandstof en dat is voor mij nog steeds een groot nadeel bij een EV. Voor een tweede wagen om te gaan werken voor mijn vriendin en wat boodschappen te doen zou dat zeker in aanmerking komen, maar voor de auto die de km's maakt, is een EV toch nog niet voor mij door die lage range.
Natuurlijk hangt dat samen, maar dat geldt voor een ICE ook. Er is niemand die zich zorgen maakt of je nu 800 of 500 of 1000km met een ICE kan rijden, omdat je snel kan tanken. Maar dan wacht je dus ook niet op wagens die ver kunnen rijden, je wacht op wagens die snel kunnen laden...

Voornamelijk voor vakantieperiode dan?

Alle andere dagen heb je net de mogelijkheid om steeds met "een volle tank" te vertrekken, door thuis te laden.
Ja, ik begrijp ook dat het niet dagelijks nodig is hoor, maar hier wordt er toch (voor corona) 2-maandelijks een rit van meer dan 1000km gedaan. Het zou mij onvoorstelbaar hard storen moest ik dat met een EV moeten doen.

Natuurlijk hangt dat samen, maar dat geldt voor een ICE ook. Er is niemand die zich zorgen maakt of je nu 800 of 500 of 1000km met een ICE kan rijden, omdat je snel kan tanken. Maar dan wacht je dus ook niet op wagens die ver kunnen rijden, je wacht op wagens die snel kunnen laden...
Deels akkoord. Kortere laadtijden zouden mijn idee inderdaad kunnen veranderen, maar een grotere range heeft toch nog andere voordelen.

Die Powerpaste kan een oplossing zijn, indien ze hun beloftes kunnen waarmaken. ;)
En als we dan nog eens waterstof kunnen maken uit de lucht door speciale zonnepanelen.

Idealiter zou je dus gewoon een winkel moeten kunnen binnen stappen, een fles water en een fles powerpaste kopen en ge zijt weer goed voor een paar 100km. Eventueel koop je die gewoon thuis aan zodat je er genoeg hebt voor de hele rit.

*edit* Geen idee wat er overschiet op het einde van die Powerpaste en hoe recycleerbaar dat zal zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb een rode tankkaart van Total om openbaar te laden. Vandaag zijn ze thuis mijn wallbox komen installeren, en daarvoor heb ik die tankkaart ook nodig om te identificeren.

Ik wil mijn smartwatch (Garmin venu) nu koppelen met die kaart zodat ik daarmee kan swipen. Zou moeten lukken met rfid/nfc maar lijkt me niet te lukken.

Zijn hier ervaringsdeskundigen?

Die Powerpaste kan een oplossing zijn, indien ze hun beloftes kunnen waarmaken. ;)
En als we dan nog eens waterstof kunnen maken uit de lucht door speciale zonnepanelen.

Idealiter zou je dus gewoon een winkel moeten kunnen binnen stappen, een fles water en een fles powerpaste kopen en ge zijt weer goed voor een paar 100km. Eventueel koop je die gewoon thuis aan zodat je er genoeg hebt voor de hele rit.

*edit* Geen idee wat er overschiet op het einde van die Powerpaste en hoe recycleerbaar dat zal zijn.
Die pasta schijnt eerder toepasbaar te zijn voor scooters en dergelijke omdat je daar minder hoge druk voor nodig hebt. Niet voor auto's.
Ik geloof nog altijd niet in waterstof, veel te energieverslindend. Misschien voor zwaar transport, maar niet voor gewoon personenvervoer.
De uitvinder van de waterstof zonnepanelen zegt trouwens zelf dat batterijen beter zijn voor auto's.

Terug
Bovenaan