Elektrische wagens

Een relaas van op FB, 23 uur over 1200km met een EV. 11uur over de laatste 260km.

Gisteren aangekomen, 1200km gereden, 23uur over gedaan
😱
7x geladen waarvan 1x fastned en 6x Ionity. Daarbij iedere keer zonder problemen met dezelfde pas kunnen laden, ging vrij soepel allemaal. Dat de reis zolang heeft geduurd is omdat we voor 7:00 in de ochtend nog niet voorbij Lyon waren, daarna hebben de laatste 260km nog 11 uur geduurd voordat we op onze eindbestemming waren. Is het te doen met een elektrische auto? JA!! Is het te doen de nacht voor zwarte zaterdag….Nope maar daar kan de auto dus niks aan doen

Staat toch bij dat het door de file komt.
Een niet ev rijder zou daar evengoed in de file gestaan hebben.
Nee, er staat bij dat ze 11u over de laatste 260km hebben gedaan door de zwarte zaterdag. Maar dat kan ook komen omdat er 25 man voor u aan de laadpaal staat te wachten...

Nee, er staat bij dat ze 11u over de laatste 260km hebben gedaan door de zwarte zaterdag. Maar dat kan ook komen omdat er 25 man voor u aan de laadpaal staat te wachten...
Vermelding van “7u voor Lyon” maakte het voor mij duidelijk.
Maar kan inderdaad op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.

Ja, vind ik toch ook.
Een 5 is minder leuk op een bochtige bergweg dan een 3. Absoluut akkoord. Maar om gewoon 10u rechtdoor op autostrade te rijden, is een 5-reeks toch écht wel een stuk beter. Daarom vind ik ook de 5-reeks een beetje een lastig model binnen BMW. Want hij is comfortabel, maar door het karakter van het merk is hij wel (imo) minder comfortabel dan de concurrentie. Jaguar XF zit een beetje met datzelfde probleem. Dan kom je in de heel specifieke use-case dat je een wagen zoekt die comfortabel is, maar ook nog relatief leuk kan rijden, maar voor de meerderheid van de bevolking maakt dat eigenlijk niet uit.
Tjah, naar langeafstandscomfort voor mij komt een gewone 5 ruim op de eerste plaats, gevolgd door een 3 serie, en pas daarachter een X5.

Ik rij er echt niet comfortabel in, minder op men gemak, ik vind het een onnatuurlijke rijpositie.

Het kan ook anders..

Even een korte update na onze reis naar de Vendee.
Route uitgestippeld en via de westkust Parijs omzeilt via 2 inonity laders naar de tussenstop in de buurt van Le Mans. Volgende ochtend na nog een keer laden naar de eindbestemming met 100 km bereik over.
Totaal 1005 km gereden en 3 laad sessie bij enkel IONITY snel laders.
Voor wie verwacht dat een 175 kW lader je in 20-25 vol laad, heeft het mis. Je bent zeker 45 minuten kwijt. Ten eerste kom je niet boven de 125 kW en Dan alleen de eerste helft, daarna gaat de laadsnelheid drastisch omlaag.
Bij de eerste lader waren we als eerste, bij de tweede waren er 2 wachtenden voor ons. En dat is balen, dan ben je zo dik 2 uur later pas weer weg. Helemaal jammer dat de app aangeeft dat er 4 laders zijn en in werkelijkheid maar 2 of er zijn er 3 vd 4 buiten dienst.
Het is even wennen, dat in de gaten houden van je snelheid/verbruik zeker als je gewend was met 180+ op de linker autobahn naar het zuiden te knallen.
Al met al ging het best goed.
Voor wie nog gaat, fijne vakantie

Het kan ook anders..
Even een korte update na onze reis naar de Vendee.
Route uitgestippeld en via de westkust Parijs omzeilt via 2 inonity laders naar de tussenstop in de buurt van Le Mans. Volgende ochtend na nog een keer laden naar de eindbestemming met 100 km bereik over.
Totaal 1005 km gereden en 3 laad sessie bij enkel IONITY snel laders.
Voor wie verwacht dat een 175 kW lader je in 20-25 vol laad, heeft het mis. Je bent zeker 45 minuten kwijt. Ten eerste kom je niet boven de 125 kW en Dan alleen de eerste helft, daarna gaat de laadsnelheid drastisch omlaag.
Bij de eerste lader waren we als eerste, bij de tweede waren er 2 wachtenden voor ons. En dat is balen, dan ben je zo dik 2 uur later pas weer weg. Helemaal jammer dat de app aangeeft dat er 4 laders zijn en in werkelijkheid maar 2 of er zijn er 3 vd 4 buiten dienst.
Het is even wennen, dat in de gaten houden van je snelheid/verbruik zeker als je gewend was met 180+ op de linker autobahn naar het zuiden te knallen.
Al met al ging het best goed.
Voor wie nog gaat, fijne vakantie

Het is dan ook gewoon oliedom en zelfs asociaal om aan een snellader tot 100% vol te laden (tenzij je dat dus echt nodig hebt). Tesla dringt dat zelfs op: bij extreme drukte word je target state of charge beperkt tot 80%.
Indien de auteur van dat stukje een beetje moeite had gedaan om zich te informeren, had hij dat 'probleem' niet gehad.

Laatst bewerkt:
Ja, vind ik toch ook.
Een 5 is minder leuk op een bochtige bergweg dan een 3. Absoluut akkoord. Maar om gewoon 10u rechtdoor op autostrade te rijden, is een 5-reeks toch écht wel een stuk beter. Daarom vind ik ook de 5-reeks een beetje een lastig model binnen BMW. Want hij is comfortabel, maar door het karakter van het merk is hij wel (imo) minder comfortabel dan de concurrentie. Jaguar XF zit een beetje met datzelfde probleem. Dan kom je in de heel specifieke use-case dat je een wagen zoekt die comfortabel is, maar ook nog relatief leuk kan rijden, maar voor de meerderheid van de bevolking maakt dat eigenlijk niet uit.
Denk dat niemand ontkent dat een 5 zuiver naar comfort wel beter scoort. Lange wielbasis en meer op comfort ingesteld.
Hij is comfortabeler.
Maar het is ook niet zo dat een 3 niet comfortabel is, daarom dat ik zeg comfortabeler. En dat lijkt mij vooral de clue van het verhaal. Op dat vlak is de nieuwe 3 toch echt wel gewoon goed hoor.
Bij beide ga je zonder enig probleem die 10u comfortabel en relaxt kunnen volbrengen. Ik zou zelfs niet durven zeggen dat een X5 comfortabeler is dan een 5. Ik zou dat echt niet durven zeggen.

Onderweg terug van Toulouse. Ik rij via Limoges Orleans, Troyes , Reims en zo naar Mechelen. Nu met een Ice. Laadpalen staan voldoende leeg.
Stops zijn lang genoeg.
We gaan in ieder geval eens gaan kijken naar de nieuwe Ev6 . We shall see

Onderweg terug van Toulouse. Ik rij via Limoges Orleans, Troyes , Reims en zo naar Mechelen. Nu met een Ice. Laadpalen staan voldoende leeg.
Stops zijn lang genoeg.
We gaan in ieder geval eens gaan kijken naar de nieuwe Ev6 . We shall see
EV6 gaat een uitstekende EV zijn, hij is gebaseerd op de ioniq 5, die qua aandrijflijn beter is dan alle Duitse premioem-SUV (sneller laden).
De EV6 is heeft een lagere drag coefficiënt en is ook wat lager dan de Ioniq.

Terug
Bovenaan