Elektrische wagens

Ik vind het wel een moeilijk geval. Keyless uw deur openen hoeft van mij helemaal niet, je hebt toch al een hand vrij om je klink vast te pakken, dus kan je evengoed je wagen eerst opendoen door op je sleutel te duwen.
Aan de andere kant is de voetsensor om je koffer open te doen GIGANTISCH handig imo en zou ik dat echt missen mocht ik het niet meer hebben. Maar het nut om enkel dat nog te enablen en niet meer het openen van de deuren is ook beperkt, want in eender welke SUV en break kan je dan via de koffer in de wagen.

Lastig.
Ik heb mij er al overgezet dat er een risico is. Het is verzekerd he...
Maar het risico met bluetooth lijkt me gewoon nog iets groter. Ik vind keyless access wel handig hoor, vaak genoeg dat ik niet zeker weet waar men sleutels steken. En ik heb dan nog geen handtas om ze in kwijt te spelen he :D

Nu is het bij het nieuwe systeem wel niet meer NFC maar UWB (de reden dat zo weinig toestellen ondersteund worden). Maar principieel is dat hetzelfde...
Probleem van NFC: ge moet uw smartphone uit uw zal halen en tegen de klink houden. Daarna moet je de gsm in het "bakje" leggen.

Bij gewoon keyless gebruik moet dat allemaal niet...
UWB is toch enkel maar in de digital key plus.
Ik weet nu niet of je effectief uw gsm in het bakje moet leggen om te kunnen starten bij NFC.
Maar goed even uw smartphone uit halen en tegen de klink tikken, zoveel moeite is ook niet natuurlijk. En dat werkt ook simultaan met de gewone keyless waar je dus ook nog altijd de keyfob kan gebruiken. Ik zie die NFC puur als een extraatje om soms te gebruiken als je lastig wegkan met de keyfob.

Op afstand blokkeren, als die aan het rijden is, mag niet meer. Vroeger had je nog alarmsystemen die dat konden, maar wegens veiligheid mag het niet meer.
Heel veilig inderdaad: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/17/vierjarig-kind-rijdt-belg-aan-in-monaco-met-limousine/

Natuurlijk moest die chauffeur de motor afleggen als hij uitstaat, maar zoiets kun je dus ook tegen komen.
Ik weet dat de wagen (ik dacht Jaguar) van mijn nicht eens is stil gevallen aan de lichten omdat haar man terug naar huis moest en zij dus kilometers verder stond met de sleutels in haar handtas.
Heel gemakkelijk dus zo'n sleutels maar hij stond daar dus wel een kruispunt te blokkeren en moest ofwel paar km's wandelen tot thuis of terug naar waar hij mijn nicht had afgezet. En dan terug naar de auto :wallbash:

Ik vind het wel een moeilijk geval. Keyless uw deur openen hoeft van mij helemaal niet, je hebt toch al een hand vrij om je klink vast te pakken, dus kan je evengoed je wagen eerst opendoen door op je sleutel te duwen.
Aan de andere kant is de voetsensor om je koffer open te doen GIGANTISCH handig imo en zou ik dat echt missen mocht ik het niet meer hebben. Maar het nut om enkel dat nog te enablen en niet meer het openen van de deuren is ook beperkt, want in eender welke SUV en break kan je dan via de koffer in de wagen.

Lastig.
Ik heb dus ook keyless entry en na al die jaren haal ik gewoon nog de sleutel uit m'n zakken om hem te openen. Vind het tbh een vrij overbodige optie.

Ik heb dus ook keyless entry en na al die jaren haal ik gewoon nog de sleutel uit m'n zakken om hem te openen. Vind het tbh een vrij overbodige optie.

Ik gebruik het wel hoor, het is op zich wel gemakkelijk om gewoon uw klink vast te nemen en uw auto is open.

Ik vind het alleen niet nuttig genoeg ten opzichte van het veiligheidsrisico :)

Ik gebruik het wel hoor, het is op zich wel gemakkelijk om gewoon uw klink vast te nemen en uw auto is open.

Ik vind het alleen niet nuttig genoeg ten opzichte van het veiligheidsrisico :)
Ben trouwens ook niet zeker, denk dat hij dan enkel mijn deur ontgrendeld. Tenzij dat in te stellen valt.

Zit trouwens bij VW ook een sec vertraging op, bij BMW is dat veel vlotter.

Bij (mijn?) Audi werkt dat ogenblikkelijk. Nog nooit gehaperd bij opendoen eigenlijk.

Hier is het alle 4 de deuren maar kan idd zijn dat je dat kan beperken tot enkel bestuurder.

Ik vraag me trouwens af of die keyless entry bij de Tesla zo eenvoudig te kraken is. Om een GSM als sleutel in te stellen moet je eerst die GSM toevoegen aan de lijst van sleutels, en dat doe je met behulp van een sleutelkaart. Daarna moet je nog een BT-koppeling maken, maar ik denk niet dat je louter en alleen die BT koppeling kan maken om dan de deur te openen... Je moet dus eerst die GSM toevoegen aan de lijst van sleutels, en dat kan alleen via de originele sleutelkaart...
Ik vind het in ieder geval iets dat ik niet meer wil missen. En ik heb de pincode geactiveerd als bijkomende zekerheid, echt storend vind ik dat niet om even een pincode in te geven op het scherm...

Heb je met volledig elektrische wagens totaal niets van onderhoudskosten ? Of doen je alsnog jaarlijks naar de garage te gaan voor een bepaald nazicht ?

Heb je met volledig elektrische wagens totaal niets van onderhoudskosten ? Of doen je alsnog jaarlijks naar de garage te gaan voor een bepaald nazicht ?
remblokjes (op een veel lager tempo dan gewone wagen wegens magnetisch remmen) en filtertjes vervangen. Thats it denk ik. :unsure:

Remolie, luchtfilter
Verder moeten banden en remschijven eens om de zoveel tijd gecontroleerd worden.
Tesla verplicht geen onderhoud meer.
Ik dacht dat je bij Audi en Renault gevraagd wordt om de 30.000 km binnen te komen voor een nazicht (en dat kost dan ongeveer 200 EUR en 50 EUR respectievelijk).

Hier is mijn hand al aan de klink en dan gaat hij open, tov BMW is hij open net voordat ik de klink aanraak.
De BMW opent dus op het moment dat je in de buurt van de auto komt? Ongeacht of je die gaat openen of niet?
Dan vind ik het systeem van VAG toch beter, dat die pas opent op het moment dat je ook effectief de deur wilt openen.

Filter en vloeistoffen blijven wel een constante natuurlijk. Uw interieurfilter moet je nog altijd vervangen. Ook is uw remolie belangrijk.
Qua onderhoud zal je dus wel een stuk goedkoper uitkomen, maar gratis is het niet.

De BMW opent dus op het moment dat je in de buurt van de auto komt? Ongeacht of je die gaat openen of niet?
Dan vind ik het systeem van VAG toch beter, dat die pas opent op het moment dat je ook effectief de deur wilt openen.
Nee, de BMW gaat open nét voor mijn hand de klink raakt, bij de VW is het nét nadat mijn hand de klink vastheeft. Klein detail maar onderbreekt dus de beweging en maakt het voor mij persoonlijk minder vlot aanvoelen. :)

Terug
Bovenaan