Elektrische wagens

De prijzen van de Volvo kan ik niet zien, maar de Polestar 2 begint op 45900€ voor de Single Engine Standard Range. Ik vermoed bij Volvo iets soortgelijk.
De e-tron 40 start op 48500€. Zo groot is dat verschil toch ook niet?
Je moet nog opties hebben ook hé, en dat tikt bij Audi een pak harder door dan bij Volvo.
De XC40 Recharge Pro (single motor, hoogste uitrustingsniveau) met nog wat extra opties zodat die quasi full option is, komt grofweg 8 k€ lager uit dan een goed uitgeruste Q4 etron 40.
En dan start de Volvo met een hogere basisprijs en maar 1-2 k€ aan opties terwijl de Audi 50 k€ basisprijs is met 12 k€ aan opties, dat merk je ook duidelijk in de leaseprijs.

Tesla doet het met Bluetooth. Ik zou gewoon graag van die sleutel af willen. Dan hoef ik enkel nog mijn telefoon (of nog beter, smartwatch) bij te houden als ik bv ergens ga sporten.
BMW heeft hierbij al de beste oplossing die ik tegengekomen ben, maar is dus niet weggelegd voor de meeste telefoons op dit moment.
Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar het is bij BMW. Van Tesla ervaringen hoor ik af en toe dat het eens niet werkt en dan heb je wel een probleem als je die kaart niet bijhebt om de auto te unlocken.
Goh, dat nieuwe principe is wel effectief met een chipset die specifiek voor dit doel dient. Ik hoop toch dat dat dan wat deftig werkt (nog niet getest... geen iphone hier).
Ik vind dat bluetoothverhaal van Tesla wel een groter risico. Ik ken niet heel het protocol, maar volgens mij werkt bluetooth gewoon met een Mac-adres, en als dat het enige is dat die checkt, dan is het wel heel makkelijk om een auto te stelen...

Goh ja, dat kan elke auto met keyless entry & go. Ik hoef ook mijn keycard niet uit de broekzak te halen om mijn Espace te unlocken.

Voordeel, als er es iemand iets uit mijn auto moet gaan halen van materiaal dan hoef ik mijn gsm niet af te geven :lol:
Ik kan de auto ook vanop afstand openen hoor. Of koffer openen, laten claxonneren, vensters openen,….Moet ik zelf geen kaart voor meegeven.

Goh, dat nieuwe principe is wel effectief met een chipset die specifiek voor dit doel dient. Ik hoop toch dat dat dan wat deftig werkt (nog niet getest... geen iphone hier).
Ik vind dat bluetoothverhaal van Tesla wel een groter risico. Ik ken niet heel het protocol, maar volgens mij werkt bluetooth gewoon met een Mac-adres, en als dat het enige is dat die checkt, dan is het wel heel makkelijk om een auto te stelen...
Je mag proberen met die van mij. Maar voor je start moet je ook nog een pincode ingeven. En ik weet ook altijd waar mijn auto is en kan hem zelf van op afstand blokkeren volgens mij

Je mag proberen met die van mij. Maar voor je start moet je ook nog een pincode ingeven. En ik weet ook altijd waar mijn auto is en kan hem zelf van op afstand blokkeren volgens mij
Maar die pincode is optioneel he, en het haalt wel wat weg van het idee dat je gewoon kan instappen en vertrekken...
Want het concept om dat via bluetooth te doen, is natuurlijk simpel, elke EV kan zijn bluetooth module continu van stroom voorzien, dus als het écht veilig genoeg zou zijn, zou ik vermoeden dat alle fabrikanten het zouden doen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het persé slecht is, maar het is wel opvallend dat de concurrentie niet diezelfde (gratis...) technologie gebruikt.

Ik vraag me vooral af waarom ze die sleutels niet gewoon véél kleiner maken. Maak daar gewoon een kleine sleutelhanger van ipv een ding met 4 knoppen op. Ja, ge hebt dan een probleem als uw batterij leeg is, maar daar zijn ook al andere oplossingen voor...
En voor op verdere afstand is sowieso de smartphone al beschikbaar.

Bestaat er ergens een site waar je de realistische radius (dmv tests) kan vergelijken ipv wlpt?

Op afstand blokkeren, als die aan het rijden is, mag niet meer. Vroeger had je nog alarmsystemen die dat konden, maar wegens veiligheid mag het niet meer.
Maar die pincode is optioneel he, en het haalt wel wat weg van het idee dat je gewoon kan instappen en vertrekken...
Voor mij gaat het vooral er om dat ik zo weinig mogelijk bij me wil hebben. Dat ik dan nog een pincode moet invoeren voor veiligheid (wat perfect af te zetten is bij Tesla) vind ik geen probleem.
Bestaat er ergens een site waar je de realistische radius (dmv tests) kan vergelijken ipv wlpt?
Ev-database en de excelsheets van Teslabjorn. Absolute aanraders als je EV's wilt bekijken.
WLTP range is enorm onbetrouwbaar. WLTP kan je zelfs niet eens gebruiken om verschillende EV's onderling te vergelijken jammer genoeg.

Laatst bewerkt:
Op afstand blokkeren, als die aan het rijden is, mag niet meer. Vroeger had je nog alarmsystemen die dat konden, maar wegens veiligheid mag het niet meer.
Ik kan de auto niet volledig blokkeren maar wel een maximum snelheid instellen… ik kan hem ook continu tracen.
En er worden blijkbaar ook gewoon heel weinig Tesla’s gestolen. Dat gigantisch beveiligingssysteem lijkt dus nog wel mee te vallen… En die pin stoort mij ook hoegenaamd niet.
En van wat ík begrepen heb is de communicatie tussen sleutel en auto bij andere merken ook al enkele keren gekraakt…

Is dat niet standaard bij de meeste merken, via app ontgrendelen, tracen, GPS adressen doorsturen,...

De Mercedes app doet dat ook. Ik vind dat allemaal ook geen rocket science met de technologie vandaag.

Een groot deel van de Audi lineup heeft het, optie "Audi Connect sleutel". Alleszins al A3 tot en met A8 en e-tron ook.
SUV's nog niet gechecked. :)
Slecht gegoogled van mij dan, ik vond het niet direct terug. Dan zal de Q4 e-tron ook wel snel die functionaliteit moeten voorzien vermoed ik.
Ze lopen nog met meer dingen achter, de 360 camera zou ook al hardwarematig mogelijk zijn maar de software is nog niet klaar.

En in ABRP kan je blijkbaar ook heel goed realistische ranges bekijken. Zeker handig als je een bepaalde locatie hebt waar je van wilt weten hoeveel batterij je nodig hebt om er te geraken of voor een retour.

Hou er daarnaast ook rekening mee dat je de batterij normaal niet tot 100% oplaadt, bij de meeste EV's is dit nog een uitzondering.
Voor zover ik weet is Tesla met de MIC batterij de enige waarvan je die consistent tot 100% mag opladen.
Dus realistisch rijbereik daalt hier ook wel nog even door. En tot 0 % rijden doe je normaal ook nooit.

Slecht gegoogled van mij dan, ik vond het niet direct terug. Dan zal de Q4 e-tron ook wel snel die functionaliteit moeten voorzien vermoed ik.
Ze lopen nog met meer dingen achter, de 360 camera zou ook al hardwarematig mogelijk zijn maar de software is nog niet klaar.
Bij de Q4 en de e-tron GT zie ik het niet staan.

Q4 kan het misschien nog komen, bij de GT ligt het misschien aan het gedeelde platform met Porsche die dit niet ondersteunt? Geen idee.

Want het concept om dat via bluetooth te doen, is natuurlijk simpel, elke EV kan zijn bluetooth module continu van stroom voorzien, dus als het écht veilig genoeg zou zijn, zou ik vermoeden dat alle fabrikanten het zouden doen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het persé slecht is, maar het is wel opvallend dat de concurrentie niet diezelfde (gratis...) technologie gebruikt.

Ik vraag me vooral af waarom ze die sleutels niet gewoon véél kleiner maken. Maak daar gewoon een kleine sleutelhanger van ipv een ding met 4 knoppen op. Ja, ge hebt dan een probleem als uw batterij leeg is, maar daar zijn ook al andere oplossingen voor...
En voor op verdere afstand is sowieso de smartphone al beschikbaar.
Denk even veilig als die gekende sleutels die je met een zender het signaal van kan versterken en doen alsof je naast de wagen staat met die sleutel.
Keyless allemaal goed en wel, maar het is toch al gebleken niet super veilig te zijn.

Op dat vlak is BMW digital key wel veel beter aangezien het op NFC werkt. Dat signaal kan je niet versterken of capteren. Daarvoor moeten beide effectief fysiek dicht bij elkaar zijn.

Denk even veilig als die gekende sleutels die je met een zender het signaal van kan versterken en doen alsof je naast de wagen staat met die sleutel.
Keyless allemaal goed en wel, maar het is toch al gebleken niet super veilig te zijn.

Op dat vlak is BMW digital key wel veel beter aangezien het op NFC werkt. Dat signaal kan je niet versterken of capteren. Daarvoor moeten beide effectief fysiek dicht bij elkaar zijn.
Nu is het bij het nieuwe systeem wel niet meer NFC maar UWB (de reden dat zo weinig toestellen ondersteund worden). Maar principieel is dat hetzelfde...
Probleem van NFC: ge moet uw smartphone uit uw zal halen en tegen de klink houden. Daarna moet je de gsm in het "bakje" leggen.

Bij gewoon keyless gebruik moet dat allemaal niet...

Ik vind het wel een moeilijk geval. Keyless uw deur openen hoeft van mij helemaal niet, je hebt toch al een hand vrij om je klink vast te pakken, dus kan je evengoed je wagen eerst opendoen door op je sleutel te duwen.
Aan de andere kant is de voetsensor om je koffer open te doen GIGANTISCH handig imo en zou ik dat echt missen mocht ik het niet meer hebben. Maar het nut om enkel dat nog te enablen en niet meer het openen van de deuren is ook beperkt, want in eender welke SUV en break kan je dan via de koffer in de wagen.

Lastig.

Terug
Bovenaan