Elektrische wagens

Slik :laugh:

Toch genoeg voor "een skodake"
TCO op 5 jaar is wel een pak lager dan mijn huidige fransoos die meer dan 15000 minder cataloog was.

uLBzZkM.jpg
Ik snap ook niet waarom je dat dan ook een "Skodake" zou noemen. Dat zijn al lang niet meer de wagens van 15 jaar geleden.

Het toont gewoon aan de Skoda in dezelfde klasse zit als VW ondertussen.
Dat gaat trouwens over de 2l diesel met 200pk. Ook niet 1 of andere obscure monster-motorisatie.
Dus het hele EV-stuk is niet de (enige) oorzaak van die hoge prijs.
Ja maar VW, je weet wel die wagens voor de betere middenklasse.
Ken jij iemand die 63k voor een full option geeft? Ik bedoel dan iemand die dit niet in lease krijgt of kan aftrekken van zijn belastingen.

Dat zijn gewoon waanzinnige prijzen. En oké full option. Maar ga je wat minder dan zit je op 50k, maar idem wie kan dat zich veroorloven?

Ja maar VW, je weet wel die wagens voor de betere middenklasse.
Ken jij iemand die 63k voor een full option geeft? Ik bedoel dan iemand die dit niet in lease krijgt of kan aftrekken van zijn belastingen.

Dat zijn gewoon waanzinnige prijzen. En oké full option. Maar ga je wat minder dan zit je op 50k, maar idem wie kan dat zich veroorloven?
Diezelfde motorisatie bestaat niet meer bij VW :p.
Maar ik heb eens een Touareg full option geconfigureerd en dat zit op 113k€
Daar tegenover is 63k toch peanuts...
En daarmee wil ik niet zeggen dat het niet veel geld is, maar het is nu eenmaal de prijs voor dat soort wagens.

Ik snap ook niet waarom je dat dan ook een "Skodake" zou noemen. Dat zijn al lang niet meer de wagens van 15 jaar geleden.

Ik zette het tussen quotes wegens de algemene perceptie van het merk. Ik heb een collega die zo een retedure Superb rijdt, das toch wel een puik afgewerkte auto. Persoonlijk heb ik niks tegen het merk, ik zou er met plezier zelf mee rijden.

Diezelfde motorisatie bestaat niet meer bij VW :p.
Maar ik heb eens een Touareg full option geconfigureerd en dat zit op 113k€
Daar tegenover is 63k toch peanuts...
En daarmee wil ik niet zeggen dat het niet veel geld is, maar het is nu eenmaal de prijs voor dat soort wagens.
Ik zou nu toch wel daar een tiguan tegenover zetten maar bon.
Maar het ging mij eerder over de superb of de Passat. Of zelfs maar de golf.
Gewoon krankzinnige prijzen. Dat een EV dan in veehouding niet meer zoveel kost doet dan weinig ter zake. 50k voor eender welke wagen is voor veel mensen onhaalbaar. Dat de TCO gedrukt wordt door allerlei factoren nog daar gelaten.

Welke EV's zijn er eigenlijk al tegenwoordig waar je met de smartphone kan unlocken en starten? Of is Tesla hier nog de enige?

Zo goed als allemaal?
BMW heeft dat ook, idem voor Audi dacht ik.

Gisteren nog eens de bevestiging gekregen dat er voor parkings voor evs echt een oplossing moet komen. Stonden alweer vol, 1 wagen die een hybride is die niet staat te laden (geen kabel of niks) en de andere plek ingenomen door een ICE.

Nogmaals het bewijs dat we in België boetes en regels nodig hebben omdat we gewoon een uitzonderlijk dom kutvolk zijn.

Ik zou nu toch wel daar een tiguan tegenover zetten maar bon.
Maar het ging mij eerder over de superb of de Passat. Of zelfs maar de golf.
Gewoon krankzinnige prijzen. Dat een EV dan in veehouding niet meer zoveel kost doet dan weinig ter zake. 50k voor eender welke wagen is voor veel mensen onhaalbaar. Dat de TCO gedrukt wordt door allerlei factoren nog daar gelaten.
Ik zie die grote prijsverschillen toch ook niet altijd.
Mijn wagen kost krek even veel als mijn vorige (BMW 420d gran coupé), met name 62,5 kEUR. Ik wil nog toegeven dat die wagen qua uitrusting iets vollediger was, maar dat was dan weer geen 4WD.
Wanneer ik nu een BMW 420d configureer, komt die 5,5kEUR goedkoper uit dan de i4 met dezelfde uitrusting (dus ook voorverwarming). Dat is een groot verschil, en het zijn sowieso al dure wagens inderdaad. Maar de prijs die de automobielsector zet, is er op gebaseerd de TCO van die wagens niet veel lager te leggen dan die van de huidige wagens, ook al omdat ze weten dat ze qua onderhoud niet veel meer gaan verdienen aan deze wagens. Ik ben er in ieder geval zeker van dat een i4 na 5 jaar gewoon goedkoper was dan de 420d gc

De prijs van elektrische wagens zal de komende jaren wel flink zakken, we zitten voor veel producenten nog aan de start van deze technologie. Een aantal CEO's (onder andere die van Renault) hebben aangegeven dat elektrische wagens tegen 2025 in aanschafprijs goedkoper zullen zijn dan ICE-wagens.

Mij stoort het vooral dat er zo weinig keuze is onderaan het segment.

Zo goed als allemaal?

Gisteren nog eens de bevestiging gekregen dat er voor parkings voor evs echt een oplossing moet komen. Stonden alweer vol, 1 wagen die een hybride is die niet staat te laden (geen kabel of niks) en de andere plek ingenomen door een ICE.

Nogmaals het bewijs dat we in België boetes en regels nodig hebben omdat we gewoon een uitzonderlijk dom kutvolk zijn.
Van de VAG groep is er blijkbaar nog geen enkele die het kan. Bij de voorstelling van de Q4 e-tron wisten ze me wel te vertellen dat de hardware er in zou zitten, maar dat de software nog achterkomt (en wie weet wanneer dat ooit zal zijn).
BMW kan het idd blijkbaar, maar je moet dan al een zeer recente iphone hebben.
Hyundai Ioniq 5 zal de functionaliteit nog krijgen.
Bij Mercedes heeft die mogelijkheid ook, maar het is me niet duidelijk of dat ook zo is voor de EQA en EQC.

Het is best lastig om daar eenduidige info over te vinden online. Maar ze hebben die functionaliteit dus zeker niet allemaal.

Zo goed als allemaal?

Niet alleen in België hoor. Ik heb in Reims bij de terugkeer uit vakantie net de laatste supercharger kunnen innemen. 4 van de 6 stalls waren er bezet door idioten met een ICE. De Polestar heeft zich op de gehandicaptenparking gezet om te kunnen laden, want ook aan die snellaadpaal stond een ICE.
Tesla heeft op een aantal plekken een bareel voor de SUC gezet, om te vermijden dat andere mensen er parkeren.

Gewoon regel van maken dat die auto's weggesleept worden.

Maarja, das ook altijd reactief dat wegslepen. Het moet u maar overvallen, dat je op je laatste 10% aan het rijden bent en dan aan de lader komt om die bezet te zien door iemand die niet laadt of een ICE wagen heeft. Kan je de politie bellen en waarschijnlijk nog een uur wachten eer ze komen opdagen en dan nog eens enkele uren voor die wordt gesleept.

Een bareel zoals Tesla doet is echt een must vind ik, men zou voor al die EV laadplekken van die automatische paaltjes of poortjes moeten voorzien die enkel omlaag gaan eens je je laadbeurt hebt gestart.

Rijdt naar een EV plek
Scant de paal en start het laadproces
Paaltjes/poortje omlaag
inpluggen
Na het laden countdown van 5 minuten alvorens deze terug omhoog gaan.

Ik ben blij dat ik thuis ga kunnen laden, maar voor al die massa mensen die naar EV gaan zonder thuis te kunnen laden gaat dit echt ruzie geven. Begrijp niet goed waarom de wetgever dit niet voorziet of al ziet aankomen, bloembakken en onnozele paaltjes om de snelheid te verlagen waar niemand om vraagt zie je wel enorm snel komen.

En dan heb je nog al die plaatsen in supermarkten en op privé domein waar er niet gesleept kan worden.

Van de VAG groep is er blijkbaar nog geen enkele die het kan. Bij de voorstelling van de Q4 e-tron wisten ze me wel te vertellen dat de hardware er in zou zitten, maar dat de software nog achterkomt (en wie weet wanneer dat ooit zal zijn).
BMW kan het idd blijkbaar, maar je moet dan al een zeer recente iphone hebben.
Hyundai Ioniq 5 zal de functionaliteit nog krijgen.
Bij Mercedes heeft die mogelijkheid ook, maar het is me niet duidelijk of dat ook zo is voor de EQA en EQC.

Het is best lastig om daar eenduidige info over te vinden online. Maar ze hebben die functionaliteit dus zeker niet allemaal.
Van de andere merken weet ik het niet, maar bij BMW is de reden omdat ze "Digital Key" nodig hebben. En dat is een feature die pas in Android 12 zit (en een specifieke chip nodig heeft). Dus bij BMW zal het wel via een softwareupdate komen, maar er zijn geen (of weinig) huidige smartphones die dat gaan ondersteunen. Ik had ook wel begrepen dat ze het eventueel via NFC willen doen voor oudere modellen, maar dat is ook verre van praktisch natuurlijk.

En is dat dan je auto open swipen via een app? of automatisch open als je in de buurt bent? Indien het laatste heb je toch wss je sleutel mee voor de keyless entry?

Ik zie er persoonlijk geen meerwaarde in dat ik mijn telefoon nog es uit mijn broekzak kan gaan halen, ontgrendelen, de app openen en dan de auto openswipen.

En is dat dan je auto open swipen via een app? of automatisch open als je in de buurt bent? Indien het laatste heb je toch wss je sleutel mee voor de keyless entry?

Ik zie er persoonlijk geen meerwaarde in dat ik mijn telefoon nog es uit mijn broekzak kan gaan halen, ontgrendelen, de app openen en dan de auto openswipen.
het 2e. En het is idd hetzelfde als keyless entry, alleen moet je dan helemaal geen autosleutel meer meenemen he.

Van de Volvo XC40 is de single motor versie blijkbaar ook net gelanceerd, 231pk (zelfde als de Polestar) waardoor die toch interessanter wordt voor de gemiddelde fleet.
Wel een gemiste kans dat ook de batterij kleiner is geworden (70kWh) waardoor je opnieuw met de beperktere range zit...
Ik ben wel enorm geschrokken van het prijsverschil tussen de XC40 en Q4. Ik heb geen ervaring met Volvo maar wist wel dat het goedkoper zou zijn, maar niet zó veel.

Van de Volvo XC40 is de single motor versie blijkbaar ook net gelanceerd, 231pk (zelfde als de Polestar) waardoor die toch interessanter wordt voor de gemiddelde fleet.
Wel een gemiste kans dat ook de batterij kleiner is geworden (70kWh) waardoor je opnieuw met de beperktere range zit...
Ik ben wel enorm geschrokken van het prijsverschil tussen de XC40 en Q4. Ik heb geen ervaring met Volvo maar wist wel dat het goedkoper zou zijn, maar niet zó veel.
De prijzen van de Volvo kan ik niet zien, maar de Polestar 2 begint op 45900€ voor de Single Engine Standard Range. Ik vermoed bij Volvo iets soortgelijk.
De e-tron 40 start op 48500€. Zo groot is dat verschil toch ook niet?

Van de andere merken weet ik het niet, maar bij BMW is de reden omdat ze "Digital Key" nodig hebben. En dat is een feature die pas in Android 12 zit (en een specifieke chip nodig heeft). Dus bij BMW zal het wel via een softwareupdate komen, maar er zijn geen (of weinig) huidige smartphones die dat gaan ondersteunen. Ik had ook wel begrepen dat ze het eventueel via NFC willen doen voor oudere modellen, maar dat is ook verre van praktisch natuurlijk.
Tesla doet het met Bluetooth. Ik zou gewoon graag van die sleutel af willen. Dan hoef ik enkel nog mijn telefoon (of nog beter, smartwatch) bij te houden als ik bv ergens ga sporten.
BMW heeft hierbij al de beste oplossing die ik tegengekomen ben, maar is dus niet weggelegd voor de meeste telefoons op dit moment.
Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar het is bij BMW. Van Tesla ervaringen hoor ik af en toe dat het eens niet werkt en dan heb je wel een probleem als je die kaart niet bijhebt om de auto te unlocken.

Ik moet de gsm in mijn zak hebben en dan kan ik deur openen. Werkt via Bluetooth. Is echt wel heel fijn. Instappen pincode ingeven (kan je ook afzetten) en vertrekken

Ik moet de gsm in mijn zak hebben en dan kan ik deur openen. Werkt via Bluetooth. Is echt wel heel fijn. Instappen pincode ingeven (kan je ook afzetten) en vertrekken

Goh ja, dat kan elke auto met keyless entry & go. Ik hoef ook mijn keycard niet uit de broekzak te halen om mijn Espace te unlocken.

Voordeel, als er es iemand iets uit mijn auto moet gaan halen van materiaal dan hoef ik mijn gsm niet af te geven :lol:

Terug
Bovenaan