Elektrische wagens

Wat volgens mij ook een absolute must is, zijn laadpalen aan de park and rides.
Weet niet of die er al zijn (gebruik die parkings niet), maar ik ken wel verschillende mensen die met de wagen richting stad rijden, zich op een P+R zetten en dan de tram/OV naar het centrum nemen.
Als je daar dan aan een eerlijk prijs je EV kan insteken, zou de bestaande groep die zo pendelt makkelijker richting EV pushen, en zelfs misschien extra mensen naar die P+R's, mensen die misschien nu nog de stad inrijden met de wagen.
In Antwerpen heb je er, staan altijd vol met ICE wagens omdat niemand daar op controleert blijkbaar.

Zelfs dan nog, stel dat je aan 4A laadt (lees: 1 16A aansluiting verdeeld over 4 stopcontacten).
Ge hebt dan 250 laadpalen nodig voor 1000 auto's te laden. en dus 4000A aansluiting. én heel uw parking openbreken en opnieuw aanleggen...
Het is nu niet dat het dan over een paar 10.000€ investering gaat, maar véél meer he.
Maar langs de andere kant, bedrijven die parkingen hebben van 1000 auto's, zullen ook wel een beter budget hebben dan een paar 10k euro voor zo'n dingen.

In Antwerpen heb je er, staan altijd vol met ICE wagens omdat niemand daar op controleert blijkbaar.
Dat is miserie hé. Dat ze dat begot eens checken en er deftige boetes ophangen... Minstens het dubbele wat een gewone parkeerboete zou zijn.

Ik zit veel in Brussel, en daar heeft charge.Brussels best wel veel palen staan.
Als ge u daar zet met een Ice, of zelfs een EV of hybride zonder een actieve laadsessie, dan hebt ge 50€ boete aan uw been. Wordt dan wel duur parkeren!

En dat wordt daar gechecked met van die wagens met een scanner op hun dak, pakkans is daar extreem hoog.

Komt ook binnen als boete en niet als retributie, kan dus ook niet ingebracht worden als kosten...

Men zou met poortjes moeten werken die omlaag gaan wanneer je badged voor een laadbeurt. Mensen zonder EV hebben dat niet en kunnen geen laadbeurt starten dus blijft het poortje omhoog.

Maar akkoord hoor dat er meer op gecontroleerd moet worden, alleen hoop ik daar niet op als je ziet hoe weinig controle er soms is op andere parkeerovertredingen in grootsteden.

Wel, kijk bvb. naar de ontwikkelingen van het J1 en komende PPE platform bij VAG.
Beide premium-platformen waarbij J1 voorzien is op rijbereiken tot pakweg 500km en PPE al tot 700km zal gaan met gelijkaardige prestaties.

Evolutie van Tesla is ook wel duidelijk geweest op vlak van rijbereik, en staat ook niet stil.

De energiedichtheid van batterijen zal ook nog wel verbeteren. Daar wordt ook heel hard aan gewerkt.
We weten het antwoord eigenlijk niet. Met Solid State accu zou het ook de andere richting kunnen opgaan: kleinere accu die aan 4C oplaadt

het bereik is echt een non discussie als je elke keer een halfuur of een uur moet laden bij een lege batterij.
Met een diesel rijd je 1000km en tank je op 5minuten, das de concurrentie. Zolang je bij een range van 700km EV een uur of halfuur moet gaan laden is dat praktisch minder nuttig en verliest een EV dus altijd tegenover een ICE.

Ik geef gerust 50 of zelfs 100km range op indien het laden tweemaal sneller zou gaan en hoogstens 15min zou duren.

Zelfs dan nog, stel dat je aan 4A laadt (lees: 1 16A aansluiting verdeeld over 4 stopcontacten).
Ge hebt dan 250 laadpalen nodig voor 1000 auto's te laden. en dus 4000A aansluiting. én heel uw parking openbreken en opnieuw aanleggen...
Het is nu niet dat het dan over een paar 10.000€ investering gaat, maar véél meer he.
Wij zetten hier meer dan 300 laadpalen. Parking wordt niet opgebroken. We zetten wel een carport met PV installatie. Dat kost ook veel geld maar aandeelhouder vond het rendement blijkbaar toch ok.

het bereik is echt een non discussie als je elke keer een halfuur of een uur moet laden bij een lege batterij.
Met een diesel rijd je 1000km en tank je op 5minuten, das de concurrentie. Zolang je bij een range van 700km EV een uur of halfuur moet gaan laden is dat praktisch minder nuttig en verliest een EV dus altijd tegenover een ICE.

Ik geef gerust 50 of zelfs 100km range op indien het laden tweemaal sneller zou gaan en hoogstens 15min zou duren.
Maar je bent ook niet verplicht om de auto tot 100% op te laden. Ik weet niet meer hoe het tegenwoordig zit, maar ik dacht dat je met 5min al bijna 100km bereik hebt.
En hoe vaak rijdt iemand nu meer dan 100km op een dag? Dus als je af en toe eens 5-10 minuutjes moet laden is dat toch ook niet onoverkomelijk?

en in the meantime:
https://www.ad.nl/auto/brandweer-el...jn~a7242d72/?referrer=https://www.google.com/

Dus de grote bedrijven in Brussel zitten ook met een probleem...

In praktijk hebben wij een (ik gok) 20-tal laadpalen en dat is voorlopig voldoende. Wat me wél stoort, zijn mensen met een PHEV die daar dan heel de dag staan laden (en hun batterij na een half uur vol is), en/of EV's die daar elke dag staan. Het is véél nuttiger om daar om de 2à3 dagen te gaan laden zodat je kan afwisselen.

Tot je met die diesel de stad niet in mag. In Fr zijn er zelfs stukken autostrade een Zone environnemental

en in the meantime:
https://www.ad.nl/auto/brandweer-elektrische-auto-in-parkeergarage-kan-gevaar-zijn~a7242d72/?referrer=https://www.google.com/

In praktijk hebben wij een (ik gok) 20-tal laadpalen en dat is voorlopig voldoende. Wat me wél stoort, zijn mensen met een PHEV die daar dan heel de dag staan laden (en hun batterij na een half uur vol is), en/of EV's die daar elke dag staan. Het is véél nuttiger om daar om de 2à3 dagen te gaan laden zodat je kan afwisselen.
Het ding is, met een PHEV moet je echt wel elke opportuniteit om te laden gebruiken.
Je hebt sowieso al maar 40 of 50 km range op die batterij, dus voor velen op het werk niet opladen is op de ice motor naar huis.

Wanneer ik weet dat ik kan laden op mijn bestemming dan zorg ik ervoor dat de batterij zo leeg mogelijk is bij aankomst, vooral door op autostrade dan de EV mode te kiezen (anders gaat hij boven 110 km/h de ice motor gebruiken).

Zo kan je het gebruik van de ice motor minimaliseren.

Op een half uur zijn die PHEV trouwens ook niet opgeladen hoor, de mijne als de batterij leeg is heeft aan een laadpaal 4 uur nodig (gebruikt max 16A, laad efficiëntie van 0.85 geeft op de kop 4 uur).

Buiten de Mercedes hybride waar je optioneel het snelladen kan op nemen zitten de meeste hybrides aan die 16A limiet dacht ik.

Het ding is, met een PHEV moet je echt wel elke opportuniteit om te laden gebruiken.
Je hebt sowieso al maar 40 of 50 km range op die batterij, dus voor velen op het werk niet opladen is op de ice motor naar huis.

Wanneer ik weet dat ik kan laden op mijn bestemming dan zorg ik ervoor dat de batterij zo leeg mogelijk is bij aankomst, vooral door op autostrade dan de EV mode te kiezen (anders gaat hij boven 110 km/h de ice motor gebruiken).

Zo kan je het gebruik van de ice motor minimaliseren.

Op een half uur zijn die PHEV trouwens ook niet opgeladen hoor, de mijne als de batterij leeg is heeft aan een laadpaal 4 uur nodig (gebruikt max 16A, laad efficiëntie van 0.85 geeft op de kop 4 uur).

Buiten de Mercedes hybride waar je optioneel het snelladen kan op nemen zitten de meeste hybrides aan die 16A limiet dacht ik.
Ik heb er geen probleem meet dat er PHEV's staan op te laden hoor. Maar wel dat ze er 's morgens aankomen en dan heel de dag inpluggen.
Hetzelfde geldt voor EV's, maar die hebben het al wat vaker voor dat ze er een hele dag moeten staan om bij te laden (heb bvb laatste keer 48kwh opgeladen op 7u31 min). Dan is het redelijk irritant als er een hybride staat die al lang opgeladen is...

Ik heb er geen probleem meet dat er PHEV's staan op te laden hoor. Maar wel dat ze er 's morgens aankomen en dan heel de dag inpluggen.
Hetzelfde geldt voor EV's, maar die hebben het al wat vaker voor dat ze er een hele dag moeten staan om bij te laden (heb bvb laatste keer 48kwh opgeladen op 7u31 min). Dan is het redelijk irritant als er een hybride staat die al lang opgeladen is...
Yup, 's middags even je wagen verzetten zou zeker moeten wanneer hij vol is. Ik krijg alvast een seintje op mijn smartphone wanneer de batterij vol is!

Langs de andere kant, ga jij 's middags kijken of er eventueel een laadplaats is vrijgekomen?

Ik denk eerlijk gezegd dat het merendeel van de mensen 's morgens bij aankomst een plaatsje zoekt, en is er geen plaats aan een laadpaal dan zal er die dag niet geladen worden (of de batterij moest echt bijna leeg zijn).

Yup, 's middags even je wagen verzetten zou zeker moeten wanneer hij vol is. Ik krijg alvast een seintje op mijn smartphone wanneer de batterij vol is!

Langs de andere kant, ga jij 's middags kijken of er eventueel een laadplaats is vrijgekomen?

Ik denk eerlijk gezegd dat het merendeel van de mensen 's morgens bij aankomst een plaatsje zoekt, en is er geen plaats aan een laadpaal dan zal er die dag niet geladen worden (of de batterij moest echt bijna leeg zijn).
In ons geval wel, omdat je er moet passeren om van het gebouw naar de "eetgelegenheden" te gaan. Maar ik snap uw punt wel. Maar het is wel iets waar ze nog wat op moeten verzinnen (een "wachtvergoeding" bvb, als je er staat en niet oplaadt).

en in the meantime:
https://www.ad.nl/auto/brandweer-elektrische-auto-in-parkeergarage-kan-gevaar-zijn~a7242d72/?referrer=https://www.google.com/

Al een paar dossiers gehad waar de elektrische wagens nu aan de ingang van de ondergrondse parking dienen geplaatst te worden. Dit komt door de richtlijnen van de brandweer. Namelijk gewoon de brandende wagen uit de garage trekken om dan te blussen. (in bad zetten)

De overheid pusht wel naar plaatsen van palen bij nieuwbouw of renovatie.

[TITEL IX/1. Elektromobiliteit (ing. BVR 18 december 2020, art. 25, I: 9 januari 2021)]​

Artikel 9/1.1.1. (09/01/2021- ...)

Nieuwe, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen en bestaande, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden cumulatief voorzien van:
1° minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig;
2° infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, voor minstens één op vier parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden als het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw of parkeergebouw.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft, en, in het geval van ingrijpende renovaties, renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Artikel 9/1.1.2. (09/01/2021- ...)

Alle niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen worden uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust met minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig.

Artikel 9/1.1.3. (09/01/2021- ...)

Nieuwe voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met twee of meer parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

Bestaande, voor bewoning bestemde gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt als het parkeerterrein zich binnen het gebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Artikel 9/1.1.4. (09/01/2021- ...)

De verplichtingen, vermeld in artikel 9/1.1.1 en 9/1.1.3, zijn niet van toepassing op gebouwen of parkeergebouwen waarvoor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als vermeld in artikel 4.2.1, 1°, 5° en 6° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 15 mei 2009, is ingediend voor 11 maart 2021.

Artikel 9/1.1.5. (09/01/2021- ...)

Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen, vermeld in artikel 9/1.1.1 en 9/1.1.3, alleen voor dat gedeelte van de werken aan en investeringen in oplaadinstallaties en leidingen waarvan de kosten niet meer bedragen dan 7% van de totale kosten van de renovatie.

Artikel 9/1.1.6. (09/01/2021- ...)

De Vlaamse Regering kan het ambitieniveau in de verplichtingen van deze titel naar boven bijstellen op basis van de evolutie van het aantal elektrische voertuigen. Minstens in 2024 wordt hiertoe een evaluatie uitgevoerd voor nieuwe of ingrijpend te renoveren gebouwen of parkeergebouwen. Voor de bestaande gebouwen of parkeergebouwen vindt minstens in 2028 een evaluatie plaats.

Artikel 9/1.1.7. (09/01/2021- ...)

Als er voor een bestaand gebouw of parkeergebouw conform artikel 9/1.1.1, artikel 9/1.1.2 of artikel 9/1.1.3, eisen gelden voor elektromobiliteit, is de eigenaar van of, in afwijking daarvan indien toepasselijk, de houder van een zakelijk recht op het gebouw of parkeergebouw verantwoordelijk om te voldoen aan die eisen. Bij nieuwbouw is dat de vergunninghouder.

Artikel 9/1.1.8. (09/01/2021- ...)

De minister, kan de voorwaarden bepalen waaraan de onderdelen van de elektrische installatie, zoals de oplaadpunten, de leidingen, de goten, de aansluiting en het hoofdschakel- en verdeelbord, moeten voldoen.

Laatst bewerkt:
Maar je bent ook niet verplicht om de auto tot 100% op te laden. Ik weet niet meer hoe het tegenwoordig zit, maar ik dacht dat je met 5min al bijna 100km bereik hebt.
En hoe vaak rijdt iemand nu meer dan 100km op een dag? Dus als je af en toe eens 5-10 minuutjes moet laden is dat toch ook niet onoverkomelijk?
Zeker niet, maar das wel dagelijks 10 minuten vs een diesel waar dat dagelijks 0 minuten is.
Lees daarnaast de posts hierboven over de laadpalen op het werk, allemaal zaken die je niet hebt wanneer je met een ICE zou rijden.

Dus zolang laden gelijk is aan uw auto ergens kwijtzijn voor even, blijft dat praktisch minder interessant dan een ICE.
Vandaar dat ik vooral hoop in snelheid van het laden, waarbij bvb 350KWH de minimum wordt zodat laden niet meer dan enkele minuten duurt en het niet gelijkstaat aan je wagen parkeren.

Een volle tank tanken met diesel duurt hooguit 5 a 10 minuten, afhankelijk van de tank en snelheid van de pomp. Dat moet de aim van EV zijn, niet zozeer die range.

Wat betreft het bezet houden van laadpalen kan je ook eenvoudig de oplossing van Tesla toepassen. Wanneer je aan een snel lader stopt met laden betaal je een euro boete per minuut. Zo’n systeem zou ook perfect kunnen op trage laadpalen met dan misschien iets meer lag. Ze zullen die palen dan wel vrijgeven. Parkeren op een EV laadplaats zou standaard wegslepen moeten zijn ook voor een EV die niet laadt.

Het wordt rooskleurig voorgesteld, maar in realiteit is het een extra gedoe.

Wij hebben op kantoor meer laadwagens dan laadpalen. We hebben een overdekte laadcarport waar er 6 laadpunten zijn. De wagen vol is de afspraak om de auto ergens anders te parkeren zodat de volgende kan laden.

Dat is bij sommige mensen 2 keer per dag meermaals controleren of een laadpunt vrij is, de lift in, de auto van de parkeerplaats naar het laadstation rijden of omgekeerd en terugwandelen. Dat kost dagelijks gemakkelijk een kwartier.

Op jaarbasis is dat 1,5 werkweek om enkel de stekker in de auto te stoppen. Voor 100 werknemers kost dat de werkgever 3 jaarlonen.

Ik ben daarmee gestopt, laad enkel thuis en tank buiten de werkuren.

Parkeren op een EV laadplaats zou standaard wegslepen moeten zijn ook voor een EV die niet laadt.

Als je op dat moment halfweg de supermarkt staat of de andere kant van de stad wandelt, ga je echt niet terug naar je auto om hem gauw te verzetten.

Het wordt rooskleurig voorgesteld, maar in realiteit is het een extra gedoe.

Wij hebben op kantoor meer laadwagens dan laadpalen. We hebben een overdekte laadcarport waar er 6 laadpunten zijn. De wagen vol is de afspraak om de auto ergens anders te parkeren zodat de volgende kan laden.

Dat is bij sommige mensen 2 keer per dag meermaals controleren of een laadpunt vrij is, de lift in, de auto van de parkeerplaats naar het laadstation rijden of omgekeerd en terugwandelen. Dat kost dagelijks gemakkelijk een kwartier.

Op jaarbasis is dat 1,5 werkweek om enkel de stekker in de auto te stoppen. Voor 100 werknemers kost dat de werkgever 3 jaarlonen.

Ik ben daarmee gestopt, laad enkel thuis en tank buiten de werkuren.
Bij ons op het werk zijn nog maar enkele laadpalen. Regel is dat je ‘s middags je wagen MOET verplaatsen en dat je alleen ‘s middags je wagen mag aankoppelen. Die laadpalen worden grotendeels door PHEV gebruikt. BEV laden meer thuis op.
Als je op dat moment halfweg de supermarkt staat of de andere kant van de stad wandelt, ga je echt niet terug naar je auto om hem gauw te verzetten.
Daarom meer lag en boete aanpassen.

Terug
Bovenaan