Elektrische wagens

Misschien eens leren lezen wat ik schrijf. Ik zeg dat dat de zaken snel zullen evolueren. Voor mensen in een rijhuis is het effectief nog niet eenvoudig, maar ik heb een medewerkster die thuis zelf geen charger heeft. Er zijn op ons bedrijf nog mensen die geen paal thuis hebben.
Op het Teslaforum zijn er ook meerdere Nederlanders die geen thuislaadpaal hebben.
En niet iedereen legt 50000000 km per dag af of moet op 23000 verschillende plekken zijn gedurende de dag. En in de toekomst zal je toch een oplossing moeten vinden om dat werk te doen en te kunnen laden. Maar die komt er ook snel, wanneer de EV gemeengoed worden. Dat zien we ook in Nl en No.

Maar ik heb hier ondertussen al begrepen dat de échte BEV experts er zelf geen hebben.

Ik denk dat jij best even leest wat wij typen.
Onze cases waren:

-Mensen zonder laadpaal thuis (of dichtbij thuis)
-Mensen zonder zekerheid tot laden op het werk (consultants bvb)
-Mensen die geen halfuur willen staan wachten op een laadbeurt tegen duur tarief

Dat je mensen hebt die hierbuiten vallen en toch voor een EV gaan is te begrijpen, maar zolang je bovenstaande situaties niet kan oplossen blijft de EV een niche.

Een taxichauffeur valt niet onder bovenvermelde cases, uw collegas die op het werk laden ook niet en mensen met een oprit of laadpaal voor de deur ook niet.

Onze cases waren:

-Mensen die geen halfuur willen staan wachten op een laadbeurt tegen duur tarief

Dat je mensen hebt die hierbuiten vallen en toch voor een EV gaan is te begrijpen, maar zolang je bovenstaande situaties niet kan oplossen blijft de EV een niche.
Onlangs las ik trouwens wel van een gemeente die stoepstenen met kabelgoten ging leggen voor mensen in rijwoning met EV. Dat vind ik wel een goeikope en redelijke tussenoplossing (al moet je nog steeds een stopcontact op uw voorgevel hebben natuurlijk).

Maar een Taxi is een use case die dat vrij makkelijk kan. Aangezien die vaak in diezelfde regio zijn en toch moeten wachten. Daarnaast heeft hij wss nog een Model S met gratis superchargen ...
Dat kan je niet vergelijken met recente modellen waar dat opladen wel zijn prijs heeft, en ook niet met iemand die tijdens zijn werkuren even een paar uur ergens kan staan wachten.
Frankrijk gaf ik aan. Een zeer gecentraliseerd land waar mensen om bvb naar een kliniek te gaan letterlijk tientallen km moeten afleggen. Mensen die in Les provinces wonen moeten voor zo wat alle diensten ver rijden wegens gecentraliseerde infrastructuur en afwezigheid van openbaar vervoer ( amper bussen, treinen alleen tussen grote kernen)
En dat zijn allemaal Model 3’s. Laden kost niet veel aan een SUC geen 30 cent. Dat duurt ook een kwartier.
Dat is hetzelfde als zeggen "ik ken camionchauffeurs die slapen in hun camion, dus slapen in een auto bij een lange rit, lukt ook."
Nogmaals, jouw redenering is van dat niveau want je vergelijkt wat je hier ziet in Vlaanderen met Frankrijk . Ik heb er jaren gewerkt, er is geen vergelijk mogelijk.

Onlangs las ik trouwens wel van een gemeente die stoepstenen met kabelgoten ging leggen voor mensen in rijwoning met EV. Dat vind ik wel een goeikope en redelijke tussenoplossing (al moet je nog steeds een stopcontact op uw voorgevel hebben natuurlijk).

Dit blijkbaar? Mooi, zou tof zijn mocht je dat kunnen aanvragen bij de gemeente of Fluvius.

Onze cases waren:

Een taxichauffeur valt niet onder bovenvermelde cases, uw collegas die op het werk laden ook niet en mensen met een oprit of laadpaal voor de deur ook niet.

Tarief voor snellader hoeft niet duur te zijn. En jouw use-cases zijn een niche over enkele jaren want die oplossingen zijn in de maak. Zeker in België waar het aantal consultants dat dagelijks meer dan 300 km per dag aflegt echt wel beperkt zijn.
In Nl woont heel wat volk in een rijhuis en toch rijden er daar heel veel EV rond…

Tarief voor snellader hoeft niet duur te zijn. En jouw use-cases zijn een niche over enkele jaren want die oplossingen zijn in de maak. Zeker in België waar het aantal consultants dat dagelijks meer dan 300 km per dag aflegt echt wel beperkt zijn.
In Nl woont heel wat volk in een rijhuis en toch rijden er daar heel veel EV rond…
Kan goed zijn, maar zolang die oplossering er nog niet zijn blijft EV een niche. Indien er oplossingen komen voor de vermelde cases kan dat veranderen, maar vandaag zijn die oplossingen er nog niet.

Het aantal kilometers doet er totaal niet toe trouwens. Iemand zonder laadpaal thuis en die dagelijks 30km pendelt kan gerust met 1 charge een week doorkomen. Maar eens de batterij bijna leeg is zal die ergens een halfuur gaan moeten staan om te laden tegen een prijs die hoger is dan een volle naftbak. Ik ken niemand uit mijn omgeving die voor zijn plezier even een halfuur in de wagen gaat wachten tegen duurder tarief dan een naftbak.

In NL maakt de BEV 2% uit van het wagenpark, 2%!!!!!! 98% heeft er dus geen, da's de data die telt, uw anekdotische verhaaltjes doen er niet toe want die geven de realiteit niet weer.

Kan goed zijn, maar zolang die oplossering er nog niet zijn blijft EV een niche. Indien er oplossingen komen voor de vermelde cases kan dat veranderen, maar vandaag zijn die oplossingen er nog niet.

Hier ben ik het niet echt mee eens - tenzij je het natuurlijk over die specifieke use cases hebt. Ik denk dat EV's nu echt wel algemeen ingang gaan vinden in alle soorten doelgroepen, behalve dan die specifieke use cases.
Fleetmarkt zal sowieso eerst komen maar ik zie de rest wel volgen. Bereik zal ook stijgen, prijzen zullen zakken.

Wij zijn een consultancybedrijf en ook hier wordt EV volop gepushed, en de eerste zijn al besteld. Rijbereik van pakweg een Q4 is voldoende voor een gemiddelde consultant in BE (tenzij je misschien ergens in een uithoek in WVL of Limburg woont) en ik zie de meesten bij ons dan ook wel overgaan.
Alleen voor degenen die, zoals je zegt, in rijhuis of appartement wonen wordt het wat lastig. Ze krijgen dan ook wel weer een kaart om de wagen op kosten van werkgever op te laden dus er zijn voor hen ook wel oplossingen. Maar je bemerking dat het deze groep toch bepaalde reservaties zal hebben klopt zeker, en als je het dan nog eens zelf moet bekostigen wordt het zeker een moeilijk verhaal.

Waarom is het nodig om steeds zo hoogdravend en alwetend te willen doen? Hoe helpt dat de discussies?
Wie is hier hoogdravend? Ik leef ondertussen al een tijd met een BEV. De meesten hier herhalen de vooroordelen die voor heel veel mensen niet opgaan. Ik besef best dat berenod zijn usecase erg moeilijk is maar hij is de niche speler. De meeste mensen rijden minder dan 25000 km per jaar dat is twee tot drie keer laden per week. Bij velen kan dat (binnenkort) op het werk of in de buurt. Heel veel mensen wonen in een OB of halfOB . Zeggen dat die groep een niche is is gewoon onzin.

En rijhuizen vormen 21% van het aandeel huizen in Vlaanderen. Half open bebouwing is 18% en open bebouwing 30%. De rest woont in appartementen waarvan vele nu verplicht worden laadvoorzieningen aan te leggen. Mensen in rijwoning en appartementen zijn vaker mensen die geen wagen hebben.
Echt wel er niche hoor de mensen die met een EV kunnen leven. Een niche van meer dan 50%

Hier ben ik het niet echt mee eens - tenzij je het natuurlijk over die specifieke use cases hebt. Ik denk dat EV's nu echt wel algemeen ingang gaan vinden in alle soorten doelgroepen, behalve dan die specifieke use cases.
Fleetmarkt zal sowieso eerst komen maar ik zie de rest wel volgen. Bereik zal ook stijgen, prijzen zullen zakken.

Wij zijn een consultancybedrijf en ook hier wordt EV volop gepushed, en de eerste zijn al besteld. Rijbereik van pakweg een Q4 is voldoende voor een gemiddelde consultant in BE (tenzij je misschien ergens in een uithoek in WVL of Limburg woont) en ik zie de meesten bij ons dan ook wel overgaan.
Alleen voor degenen die, zoals je zegt, in rijhuis of appartement wonen wordt het wat lastig. Ze krijgen dan ook wel weer een kaart om de wagen op kosten van werkgever op te laden dus er zijn voor hen ook wel oplossingen. Maar je bemerking dat het deze groep toch bepaalde reservaties zal hebben klopt zeker, en als je het dan nog eens zelf moet bekostigen wordt het zeker een moeilijk verhaal.
Ik heb het over die cases inderdaad, die volgens mij het grootste deel van de bevolking uitmaken.
Uiteraard is het voor mensen met oprit of laadpaal voor de deur (of vaste werkplek en vaste laadplaats) vandaag echt interessant om een EV te nemen, dat zie ik bij ons ook en heb zelf ook een bestelling lopen.

Maar dat blijft toch een minderheid vergeleken met de mensen die toch nog een ICE nemen omwille van het feit dat ze in een rijhuis wonen of het onpraktisch vinden een halfuur te wachten per laadbeurt.

Ugar doet hier alsof 90% van de bevolking in een open bebouwing woont of op een vaste werkplek werkt. Klopt niet. Het merendeel van de vlamingen wonen in een rijhuis of appartement waarbij een laadpaal thuis geen mogelijkheid is. Die groep krijg je moeilijk overtuigd om een EV te nemen omwille van het praktische nut van een ICE daartegenover.

Ik ken niemand, maar ook niemand die een EV heeft zonder laadpaal thuis/op het werk heeft of vlak voor de deur.

Wie is hier hoogdravend?

Jij. Eens je afkomt met "leer lezen" en "allez de experts staan weer aan wal" en dat soort zaken, dan jij.

Maak je punt inhoudelijk, maar kleinerend doen helpt niets en het argumentum ad auctoritatem is een drogargument.

Ik leef ondertussen al een tijd met een BEV. De meesten hier herhalen de vooroordelen die voor heel veel mensen niet opgaan.

Maar ze zeggen dan toch ook letterlijk dat dat specifieke cases zijn voor wie het niet werkt, of niet ideaal is? Dan heeft het toch geen nut om dat te gaan ontkrachten met andere voorbeelden of andere situaties? En je moet toch ook niet met een EV rijden om daarover te kunnen argumenteren/discussiëren?

Feit is inderdaad wel dat een heel groot gedeelte van de bevolking elke dag op dezelfde plaats (fabriek, kantoor, ...) gaat werken, dus indien er daar voorzieningen zijn om elektrisch te laden, dan kan dat al veel helpen.

Maar heb je al eens de parking(s) van grote bedrijven gezien? Genre grote petrochemie, genre Volvo Gent en zo verder, bekijk die parkings van de werknemers, en zelfs al ga je maar voor 20% van die wagens laadvoorzieningen plaatsen, dan spreek je al over iets immens qua investering/stroomverbruik.
En dan kan elke werknemer één keer per week laden.

Zal er ooit wel komen natuurlijk, maar voor morgen gaat het nog niet zijn...

Wie zegt dat bereik echt zal stijgen? Batterij is ook een grote kost. Was het ook niet de topman van Audi ofzo dat zelfs zei dat het bereik net zal dalen.
Wel, kijk bvb. naar de ontwikkelingen van het J1 en komende PPE platform bij VAG.
Beide premium-platformen waarbij J1 voorzien is op rijbereiken tot pakweg 500km en PPE al tot 700km zal gaan met gelijkaardige prestaties.

Evolutie van Tesla is ook wel duidelijk geweest op vlak van rijbereik, en staat ook niet stil.

De energiedichtheid van batterijen zal ook nog wel verbeteren. Daar wordt ook heel hard aan gewerkt.

Feit is inderdaad wel dat een heel groot gedeelte van de bevolking elke dag op dezelfde plaats (fabriek, kantoor, ...) gaat werken, dus indien er daar voorzieningen zijn om elektrisch te laden, dan kan dat al veel helpen.

Maar heb je al eens de parking(s) van grote bedrijven gezien? Genre grote petrochemie, genre Volvo Gent en zo verder, bekijk die parkings van de werknemers, en zelfs al ga je maar voor 20% van die wagens laadvoorzieningen plaatsen, dan spreek je al over iets immens qua investering/stroomverbruik.

En het feit dat op vele bedrijven een parkeergebrek is waardoor consultants vaak geen parking krijgen.
Nogmaals, eens al die zaken er zijn is het een andere discussie, maar die zaken zijn er niet dus vandaag een aankoop doen of lease starten op iets dat er mogelijks gaat komen is gewoon naief en dom.

De kans bestaat dat die bedrijven dat niet zullen voorzien en dan kan je elke week een halfuur tot een uur staan koekeloeren aan het laadpunt (als het al vrij is en werkt tenminste).

Ja, dat vergeten ze wel. 1-10 laadpalen, dat is een beperkte kost voor een werkgever.
1000 laadpalen, dat is een heel ander verhaal...

Dat valt best mee qua investering, geeft je de kans je imago wat op te poetsen. En mensen gaan liever werken in bedrijven die je de mogelijkheid tot laden aanbieden.
En piekverbruik kan je managen, daar bestaan ook systemen voor die verbruik over al die palen beheert. De meeste mensen hebben 10-20 kWh nodig op een dag en werken 8 uur…

Wat volgens mij ook een absolute must is, zijn laadpalen aan de park and rides.
Weet niet of die er al zijn (gebruik die parkings niet), maar ik ken wel verschillende mensen die met de wagen richting stad rijden, zich op een P+R zetten en dan de tram/OV naar het centrum nemen.
Als je daar dan aan een eerlijk prijs je EV kan insteken, zou de bestaande groep die zo pendelt makkelijker richting EV pushen, en zelfs misschien extra mensen naar die P+R's, mensen die misschien nu nog de stad inrijden met de wagen.

Dat valt best mee qua investering, geeft je de kans je imago wat op te poetsen. En mensen gaan liever werken in bedrijven die je de mogelijkheid tot laden aanbieden.
En piekverbruik kan je managen, daar bestaan ook systemen voor die verbruik over al die palen beheert. De meeste mensen hebben 10-20 kWh nodig op een dag en werken 8 uur…
Zelfs dan nog, stel dat je aan 4A laadt (lees: 1 16A aansluiting verdeeld over 4 stopcontacten).
Ge hebt dan 250 laadpalen nodig voor 1000 auto's te laden. en dus 4000A aansluiting. én heel uw parking openbreken en opnieuw aanleggen...
Het is nu niet dat het dan over een paar 10.000€ investering gaat, maar véél meer he.

Terug
Bovenaan