Elektrische wagens

De KIA/Hyundai zijn zo de eerste wagens waarvan ze de formaten hebben aangepast waardoor je plots zo'n raar segment krijgt met dingen die eruit zien als een hatchback, maar het formaat van een (stevige) SUV hebben.
Vergeet ID4 en ID3 niet die hebben ook een korte motorkap

Vergeet ID4 en ID3 niet die hebben ook een korte motorkap
Ik heb ze nog niet uitgebreid genoeg bekeken, maar de keren dat ik er 1 zag vond ik dat vooral op een Golf lijken (ID3 dan). Maar het zou inderdaad wel kunnen dat die effectief ook de cabine een pak ruimer hebben gemaakt.
Maar de i4 lijkt qua design toch wel aan BMW-lijn vast te houden en dus een heel lange motorkap. Daar zal dan nog wel een elektromotor (of 2) in moeten, maar dan nog hadden ze imo toch beter de binnenruimte vergroot. Want die gaat hetzelfde probleem hebben als de normale 3 en 4. Namelijk dat het allemaal wel oké is, maar ook weer niet ruim bemeten voor het segment.

De iX3 blijft natuurlijk wel gewoon een X3, dus die motorkap gaan ze niet zomaar eventjes inkorten.
Ik weet niet wat er onder de motorkap van de i4 en iX zitten.
Het kan ook wel zijn dat die neus nog zijn functie heeft voor de luchtweerstand.
Ik vermoed dat daarom Tesla's nog steeds een lange neus hebben.
En dat gebruiken ze dan heel handig om er een froot (of frunk?) in te steken.
Bij de i4 en de Ix gaat de frunk (motorkap) wel niet open.

Tesla model 3 vandaag in levende lijve gezien. (collega zijne net gaan halen)
Van buiten... :love2: :love2: :love2: :love2: :love2:
van binnen... :sop::sop::sop::sop::sop::sop:
De botsauto in de kermis van vroeger had zelfs nog een gleuf voor jetons en een knopje waar je kon op duwen. Die Tesla heeft gewoon.... niets....
Een scherm, twee knoppen op het stuur, geen grilletjes waar je de luchtstroom mee kan richten... Gewoonweg niets.
Dat vond ik persoonlijk wel een afknapper. Geen cockpitgevoel.

Tesla model 3 vandaag in levende lijve gezien. (collega zijne net gaan halen)
Van buiten... :love2: :love2: :love2: :love2: :love2:
van binnen... :sop::sop::sop::sop::sop::sop:
De botsauto in de kermis van vroeger had zelfs nog een gleuf voor jetons en een knopje waar je kon op duwen. Die Tesla heeft gewoon.... niets....
Een scherm, twee knoppen op het stuur, geen grilletjes waar je de luchtstroom mee kan richten... Gewoonweg niets.
Dat vond ik persoonlijk wel een afknapper. Geen cockpitgevoel.
Ge beseft dat die luchtstroom via het touchscreen kan gestuurd worden he? :P

Ik vind de Tesla M3 eigenlijk wel beter meevallen in het echt dan op foto's qua interieur.
Het is totaal anders, maar dat had ook weer zijn sterkte.
Alleen nog niet mee gereden, waarschijnlijk is dat ook weer een totaal ander gevoel met dat minimalistisch interieur.

En dat dat systeem beter werkt dan al die ventilatiekokers in andere wagens.
maar is da nie kei gevaarlijk zo een scherm? Ge hebt toch niets van tactische feedback?
Als je op een hobbelig parcours rijdt zo een scherm bedienen lijkt me nu niet echt aangewezen om je volledige concentratie over de weg te houden.

maar is da nie kei gevaarlijk zo een scherm? Ge hebt toch niets van tactische feedback?
Als je op een hobbelig parcours rijdt zo een scherm bedienen lijkt me nu niet echt aangewezen om je volledige concentratie over de weg te houden.
Maar hoe vaak moet je iets aanpassen tijdens het rijden? Spraakbediening is er ook. Wel geen idee of dat deftig werkt.

Ik denk niet dat er zoveel verschil is met de bediening in mijn vorige wagen. Daar haal je ook de ogen van de weg om die te bedienen...
Maar hoe vaak moet je iets aanpassen tijdens het rijden? Spraakbediening is er ook. Wel geen idee of dat deftig werkt.
Er kan heel wat via spraakherkenning, navigatie via spraakherkenning werkt uitzonderlijk goed.

Ik denk niet dat er zoveel verschil is met de bediening in mijn vorige wagen. Daar haal je ook de ogen van de weg om die te bedienen...

Er kan heel wat via spraakherkenning, navigatie via spraakherkenning werkt uitzonderlijk goed.
En ik neem aan dat je met de stuurbediening ook redelijk wat kunt doen?

En ik neem aan dat je met de stuurbediening ook redelijk wat kunt doen?
Linker knop: muziek luider/stiller + skip nummer + playback nummer + mute
Rechter knop: versnellen/vertragen CC, aanpassen afstand ACC (dichter / verder) en voice control activeren.
Ik activeer de ACC of Autopilot wanneer ik iets wil aanpassen

De Tesla Roadster gaan nooit in 1,1 s aan 100 km/uur geraken. Nooit.
Vergeet niet dat een F1 wagen op slicks ook nog altijd 1.5-1.6 s nodig heeft.

F1's zijn dan weer gelimiteerd omdat ze het vermogen enkel via de achterwielen op de baan kunnen zetten. Het voordeel is dat ze lichter zijn en sneller door de bocht kunnen, het nadeel is de acceleratie.

World RX doen bijvoorbeeld ook 0-100 in 1.9 met "slechts" 600PK.

Is natuurlijk nog een wereld van verschil met 1.1, daar heb ik ook serieus m'n twijfels bij, maar de vergelijking met F1 is niet helemaal correct.

F1's zijn dan weer gelimiteerd omdat ze het vermogen enkel via de achterwielen op de baan kunnen zetten. Het voordeel is dat ze lichter zijn en sneller door de bocht kunnen, het nadeel is de acceleratie.

World RX doen bijvoorbeeld ook 0-100 in 1.9 met "slechts" 600PK.

Is natuurlijk nog een wereld van verschil met 1.1, daar heb ik ook serieus m'n twijfels bij, maar de vergelijking met F1 is niet helemaal correct.
En het klopt wel degelijk dat raketboosters geen grip nodig hebben. Dus de extra boost die je daarvan zou kunnen halen, heeft geen effect op de banden. Dus "kan het", geen idee. Maar je moet het Tesla wel nageven dat ze (met de nodige vertraging) hun beloftes wel vaak nakomen.

Iemand ervaring met de nieuwe toyota coralla hybrid 180pk versie? Lijkt mij wel een toffe motor en de prestaties lijken op papier wel deftig. Nu heb ik indertijd een auris gehad met 136 pk en die vond ik in de praktijk maar meh (magere trekkracht, weinig gevoel van snelheid etc).

Iemand ervaring met de nieuwe toyota coralla hybrid 180pk versie? Lijkt mij wel een toffe motor en de prestaties lijken op papier wel deftig. Nu heb ik indertijd een auris gehad met 136 pk en die vond ik in de praktijk maar meh (magere trekkracht, weinig gevoel van snelheid etc).
Ja, ik rijd er sinds maart 2020 mee rond als bedrijfswagen (2.0 Touring Sports Hybrid 180 pk, Premium Plus met alle (twee) optiepakketten).
Acceleratie vanuit stilstand is zeker niet slecht, hoewel hij rond 70 km/u wel wat lijkt af te zwakken. Wel nogal rumoerige motor, mede door de CVT die de motor vaak hoog in toeren jaagt.

Infotainment is wel wat achterhaald, maar daar heb ik weinig last van aangezien ik altijd Android Auto gebruik. Semi-digital cockpit is ook moeders mooiste (of modernste) niet, maar dankzij het head-up display kijk ik daar ook maar weinig naar.

Verder comfortabele reiswagen met goede (standaard)uitrusting.

Terug
Bovenaan