Elektrische wagens

Blijkbaar is er een terugroepactie voor de iX3 voor een software update...
Beetje jammer dat dit niet OTA kan, had toch beter verwacht eerlijk gezegd.

Zou iets te maken hebben met het batterij-management en BMW pusht de dealers om dit zo snel mogelijk bij iedere uitgeleverde wagen in orde te brengen.

Collega's die ook zaten te wachten op de levering van hun iX3 moesten ook wachten tot de update was gereleased voor hun wagen werd uitgeleverd.

Zal misschien eerder lowlevel een firmware update zijn? En dat ze hem liever zelf doen just in case.

Stoort mij precisie niet. Maar IRL misschien wel. De Polestar was voor alvast te smal met de brede middenconsole. Materiaal vond ik niet top.

I-pace vond ik niet de moeite. Kleine koffer ook. De X bevalt het meeste maar volledige buiten budget. Ik ben benieuwd hoe de Y rijdt en hoe het centrale scherm te ervaren.

Daarna nog de vraag of we 40-60K over hebben voor een wagen. Elektrische rijden zijn wij hier pro. Onze afstanden laten het ook toe. We doen maar 15 000km/j met de wagen. 2*/jaar naar zuid Frankrijk. Mijn pa woont daar. Maar mits strategische stop zal dat wel lukken.

Dus normaal komt er wel een E wagen. Vraag zal zijn wanneer. Huidige cx5 doet het goed. Is ook nog maar 4.5j oud.
Indien je een echt ruime wagen zoekt zeker de Hyundai Ioniq 5 niet vergeten mee te nemen in de vergelijking (of de zuster Kia EV6).

Indien je een echt ruime wagen zoekt zeker de Hyundai Ioniq 5 niet vergeten mee te nemen in de vergelijking (of de zuster Kia EV6).
Ruim in de zin van dat het onze gezinswagen zou zijn. Cx5 is groot genoeg voor 4. Als die te klein is voor verlof gaat de dakkoffer mee. Het zal meer een kwestie van centen zijn denk ik. 😉

LIVE: THE ALL-NEW FULLY ELECTRIC TRIO.

Here you can see the webcast of the all-new fully electric trio: BMW iX, BMW i4 and the first fully electric BMW M.

Blijkbaar ook een een iX M60 in 2022..
:puke:

Totaal bonkers
Deze pk race mag eigenlijk wel stoppen
Maar het gemak waarmee deze Rimac de Ferrari achter zich laat is echt wel indrukwekkend
Ik vraag me toch af wie er 2 mio EUR over heeft voor zo'n RIMAC

Genoeg volk waarschijnlijk. Maar voor Rimac is het maar een showcase (nu ja, met 2 miljoen per auto verdienen ze er een goeie cent mee). Zij proberen vooral hun technologie te verkopen aan andere autofabrikanten. Ze staan heel ver met hun elektronica voor elektrische performance auto’s: denk aan tractiecontrole en torque vectoring. Al doen ze volgens mij bijna alles van elektronica: van batterij management systeem tot entertainment.

Het is niet voor niks dat enkele fabrikanten (vooral Porsche) daar een fameus aandeel in hebben gekocht. Da’s voor de technologie, niet voor die auto’s.

Totaal bonkers
Maar het gemak waarmee deze Rimac de Ferrari achter zich laat is echt wel indrukwekkend
Gisteren ook gezien. Toch wel absurd met hoeveel gemak dat gaat. Vooral het feit dat hij niet sneller van de lijn is, maar hem ook gewoon zonder enig probleem bijhaalt. Die Ferrari trekt naar 200 in 6.3s he, je moet dan eens inbeelden hoe bruut die acceleratie in de Rimac is...

LIVE: THE ALL-NEW FULLY ELECTRIC TRIO.

Here you can see the webcast of the all-new fully electric trio: BMW iX, BMW i4 and the first fully electric BMW M.

Blijkbaar ook een een iX M60 in 2022..
:puke:
Nog steeds geen fan van de designs met die grill. Ook dat groot scherm doet me eigenlijk niks.
Maar de range is wel mooi, en ze zien er beide nog redelijk uit als een normale wagen. Al blijf ik me wel afvragen wanneer een fabrikant eens gaat durven afstappen van die lange motorkap. Allemaal heel fier op hun elektrisch platform, maar niemand durft afstappen van het idee dat daar een motorkap moet zijn.

Al blijf ik me wel afvragen wanneer een fabrikant eens gaat durven afstappen van die lange motorkap. Allemaal heel fier op hun elektrisch platform, maar niemand durft afstappen van het idee dat daar een motorkap moet zijn.
De Nissan Leaf, Jaguar i-pace en de VW ID.3/ID.4 met afgeleiden zijn toch allemaal auto's die al een stuk kortere motorkap hebben? Je moet nog altijd ergens de airco, rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, ruitensproeiervloeistof, ... kwijt kunnen. Ze zullen dat zeker nog wel gaan optimaliseren, maar ik verwacht daar niet meteen een fameuze ommeslag.

Mitsubishi heeft het trouwens wel gedaan met hun i-MiEV, en we weten allemaal wel hoe populair die auto was. Nu lag dat ook wel aan het bereik en dergelijke, maar het uitzicht wil ook wat. Ik zie de doorsnee Mercedes C klasse rijder nu niet meteen op zo'n ding overstappen, ook al zouden rijbereik en vermogen prima in orde zijn. Ford heeft dat ook wel in de gaten, 't is niet voor niks dat hun eerste EV "Mustang" heet, en details van de oude Mustang heeft meegekregen.

De Nissan Leaf, Jaguar i-pace en de VW ID.3/ID.4 met afgeleiden zijn toch allemaal auto's die al een stuk kortere motorkap hebben? Je moet nog altijd ergens de airco, rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, ruitensproeiervloeistof, ... kwijt kunnen. Ze zullen dat zeker nog wel gaan optimaliseren, maar ik verwacht daar niet meteen een fameuze ommeslag.

Mitsubishi heeft het trouwens wel gedaan met hun i-MiEV, en we weten allemaal wel hoe populair die auto was. Nu lag dat ook wel aan het bereik en dergelijke, maar het uitzicht wil ook wat. Ik zie de doorsnee Mercedes C klasse rijder nu niet meteen op zo'n ding overstappen, ook al zouden rijbereik en vermogen prima in orde zijn. Ford heeft dat ook wel in de gaten, 't is niet voor niks dat hun eerste EV "Mustang" heet, en details van de oude Mustang heeft meegekregen.
Ja, het heeft vooral te maken met het feit dat mensen dat model nu eenmaal linken aan een auto, en een rechter model eerder aan "minivan" of camionette ofzo. Maar zeker bij die i4 krijg je dan eigenlijk toch een raar idee, Als ik bij mijn iX3 kijk wat voor gat er nog zit, vooraan, dan had de cabine eigenlijk makkelijk een halve meter groter kunnen worden. En dan kiezen ze ervoor om dit toch niet te doen. Al zal dat ook wel met de AWD te maken hebben...

Totaal bonkers
Da's idd gewoon van de pot gerukt, wetende dat zo'n SF90 al bloedsnel is.

Ik persoonlijk koos sowieso de SF90 mocht ik kiezen. Kost ook 'maar' 1/4de van de Rimac :D

Da's idd gewoon van de pot gerukt, wetende dat zo'n SF90 al bloedsnel is.

Ik persoonlijk koos sowieso de SF90 mocht ik kiezen. Kost ook 'maar' 1/4de van de Rimac :D
Ik ook, omdat ik liefst niet sterf :D

SF90 is overigens wel een "koopje" in Ferrari-termen. Kost een héél pak minder dan LaFerrari, en ik zou niet weten waarom deze minder goed zou zijn. Maar (los van Rimac gezien) dit filmpje toont wel aan dat in dat segment EV's ook haalbaar gaan zijn.
Als je nu dit verschil ziet, en je beseft dan dat het verschil tussen de Tesla Roadster (met spaceX pack) tov de Rimac even groot is qua acceleratie, dan weet je ook wel genoeg...

SF90 is overigens wel een "koopje" in Ferrari-termen. Kost een héél pak minder dan LaFerrari, en ik zou niet weten waarom deze minder goed zou zijn. Maar (los van Rimac gezien) dit filmpje toont wel aan dat in dat segment EV's ook haalbaar gaan zijn.
Als je nu dit verschil ziet, en je beseft dan dat het verschil tussen de Tesla Roadster (met spaceX pack) tov de Rimac even groot is qua acceleratie, dan weet je ook wel genoeg...
Gaat die Roadster met spaceX nog sneller zijn? Nee toch... 😮😮

Moet dat toch eerst nog zien van die roadster. Hoe ze dat soort vermogen van de wielen op de weg krijgen is echt van de pot gerukt. Zware battery packs zullen daar ook wel wat helpen, maar dan nog.

Tesla Roadster: 1.1s
Dat wil ik eerst nog wel eens zien. Voor zo'n tijd gaan al zeker de "rocketboosters" nodig zijn, en die heb ik nog nooit in actie gezien. Zouden ze dat zelfs gehomologeerd krijgen? Ik denk daarbij aan (voetganger)veiligheid en geluidsnormen.

Misschien dat het een gimmick wordt om op een dragstrip de rest in de vernieling te rijden, maar ik zie dat niet gebruikt worden op de openbare weg.

Rimac Nevera doet 0-100 in 1.85s
SF90 in (officieel) 2.6s, maar er zijn er die het in 2.1s gedaan hebben.
Tesla Roadster: 1.1s

Verschil Rimac- SF90: 0.75s
Verschil Tesla- Rimac: 0.75s
De Tesla Roadster gaan nooit in 1,1 s aan 100 km/uur geraken. Nooit.
Vergeet niet dat een F1 wagen op slicks ook nog altijd 1.5-1.6 s nodig heeft.

Dat wil ik eerst nog wel eens zien. Voor zo'n tijd gaan al zeker de "rocketboosters" nodig zijn, en die heb ik nog nooit in actie gezien. Zouden ze dat zelfs gehomologeerd krijgen? Ik denk daarbij aan (voetganger)veiligheid en geluidsnormen.

Misschien dat het een gimmick wordt om op een dragstrip de rest in de vernieling te rijden, maar ik zie dat niet gebruikt worden op de openbare weg.
Ik geloof er ook geen sikkepit van. Banden gaan dat vermogen gewoon niet op de weg kunnen overbrengen

Ik heb daar ook zwaar men twijfels bij, en het is inderdaad met die rocketboosters (wel met koude lucht in dit geval he, is een luchtdruk tank op de "achterbank").
En gaan ze dat gehomologeerd krijgen, er zijn ooit turbinewagens gemaakt dus ik vermoed dat er landen zijn waar het wel kan. Nu gaat het nut van zo'n tijden me ook volledig voorbij hoor.

Ja, het heeft vooral te maken met het feit dat mensen dat model nu eenmaal linken aan een auto, en een rechter model eerder aan "minivan" of camionette ofzo. Maar zeker bij die i4 krijg je dan eigenlijk toch een raar idee, Als ik bij mijn iX3 kijk wat voor gat er nog zit, vooraan, dan had de cabine eigenlijk makkelijk een halve meter groter kunnen worden. En dan kiezen ze ervoor om dit toch niet te doen. Al zal dat ook wel met de AWD te maken hebben...
De iX3 blijft natuurlijk wel gewoon een X3, dus die motorkap gaan ze niet zomaar eventjes inkorten.
Ik weet niet wat er onder de motorkap van de i4 en iX zitten.
Het kan ook wel zijn dat die neus nog zijn functie heeft voor de luchtweerstand.
Ik vermoed dat daarom Tesla's nog steeds een lange neus hebben.
En dat gebruiken ze dan heel handig om er een froot (of frunk?) in te steken.
Ik geloof er ook geen sikkepit van. Banden gaan dat vermogen gewoon niet op de weg kunnen overbrengen
Met rocketboosters (als dat toch is wat ik denk dat het is) hoeven de banden niet alle vermogen over te brengen op de grond, maar helpen die rocketboosters mee.
Het lijkt mij ook nog de enige manier om die optreksnelheden te kunnen halen denk ik. Want idd puur op banden lijkt me zoiets niet meer haalbaar.
Tenzij de wagen zelf extreem licht zou zijn.

De iX3 blijft natuurlijk wel gewoon een X3, dus die motorkap gaan ze niet zomaar eventjes inkorten.
Ik weet niet wat er onder de motorkap van de i4 en iX zitten.
Het kan ook wel zijn dat die neus nog zijn functie heeft voor de luchtweerstand.
Ik vermoed dat daarom Tesla's nog steeds een lange neus hebben.
En dat gebruiken ze dan heel handig om er een froot (of frunk?) in te steken.

Met rocketboosters (als dat toch is wat ik denk dat het is) hoeven de banden niet alle vermogen over te brengen op de grond, maar helpen die rocketboosters mee.
Het lijkt mij ook nog de enige manier om die optreksnelheden te kunnen halen denk ik. Want idd puur op banden lijkt me zoiets niet meer haalbaar.
Tenzij de wagen zelf extreem licht zou zijn.
Ja, bij de iX3 is het logisch dat ze dat niet doen. Maar de volledig elektrische modellen kan het in principe wel.
Raar genoeg zie je het wel gebeuren bij Mid-engine sportwagens, in een Lamborghini/Ferrari/... zit je veel verder naar voor dan in een andere wagen.
De KIA/Hyundai zijn zo de eerste wagens waarvan ze de formaten hebben aangepast waardoor je plots zo'n raar segment krijgt met dingen die eruit zien als een hatchback, maar het formaat van een (stevige) SUV hebben.

Terug
Bovenaan