Elektrische wagens

Maar de praktische haalbaarheid is er niet. Als heel de buurt zich daar parkeert, komt uw personeel 's morgens aan en hebben ze geen plek...
De bedoeling is dat de buurt buiten de werkuren mag parkeren daar om te laden.
In principe mogen ze die takelen als ze blijven staan. In de praktijk zal dat misschien wat anders lopen, maar ik vermoed dat het grootste deel zich wel aan die regels zal houden en dat dit niet zo'n probleem gaat zijn.

Er is trouwens ook vermeld dat in 2022 een belastingvoordeel van 45% gegeven zal worden aan particulieren die een laadpaal zetten.
Zou het hier ook de bedoeling zijn dat deze semi-publiek is? Nee zeker?
En wat als je een laadpaal al in 2021 zou zetten, val je dan buiten dat voordeel?

Dus, je hebt CT-spoelen die uw totaal verbruik en opbrengst meten. Die stuurt die info door naar de laadpaal en deze heeft (in mijn geval) 2 standen: Solar of Fast.
In de Solar mode kan je kiezen tussen ofwel puur op zonne-energie. Ofwel dat hij sowieso laadt aan 6A, als er niet genoeg zonne-energie is komt dit dan van het net.

In de auto zelf kan je uw laaddoel meegeven. Met die combinatie kan je redelijk wat doen, maar uw use case zelf kan je niet dekken.
Misschien zijn er wel andere laadpalen die dit wel aanbieden.
Smappee is onlangs ook met een laadpaal gekomen. Misschien dat er daarmee meer mogelijkheden met zijn icm hun andere producten.
Smappee is één van de oplossingen die je kan laten communiceren met je slimme meter en je omvormer.
Die kan dan aflezen hoeveel energie je zonnepanelen maken op dat ogenblik en krijgt van de slimme meter te weten hoeveel je injecteert of afneemt van het web.
Dat is dus een pak geavanceerder dan de oplossing die anders.sander heeft. Maar uiteindelijk doet het hetzelfde (je hebt wel wat meer functionaliteiten bij de smappee)

Smappee is één van de oplossingen die je kan laten communiceren met je slimme meter en je omvormer.
Die kan dan aflezen hoeveel energie je zonnepanelen maken op dat ogenblik en krijgt van de slimme meter te weten hoeveel je injecteert of afneemt van het web.
Dat is dus een pak geavanceerder dan de oplossing die anders.sander heeft. Maar uiteindelijk doet het hetzelfde (je hebt wel wat meer functionaliteiten bij de smappee)
De smappee ev wall werkt wel ook met ct klemmen volgens de handleiding.

Amai (is uiteraard niet meteen het gevolg van de Belgische wijzigingen deze week), maar toch

Kan het niet lezen. Zijn ze het definitief kwijt? of gewoon heronderhandelen nu?

Valckenier in Aalst zal lachen, heeft net de Opel - citroen - pug - DS tak overgenomen daar.

Kan het niet lezen. Zijn ze het definitief kwijt? of gewoon heronderhandelen nu?

Valckenier in Aalst zal lachen, heeft net de Opel - citroen - pug - DS tak overgenomen daar.
Contracten worden opgezegd op 1 juni 2023, en dan wordt het nieuwe distributienetwerk gekozen. Ze gaan dan kijken naar dealers die het hele merkengamme van Stellantis kunnen vertegenwoordigen. De kleintjes verdwijnen en grote groepen blijven over m.a.w.
Maar wat dit in het Elektrische wagens topic doet weet ik eigenlijk niet :)

Contracten worden opgezegd op 1 juni 2023, en dan wordt het nieuwe distributienetwerk gekozen. Ze gaan dan kijken naar dealers die het hele merkengamme van Stellantis kunnen vertegenwoordigen. De kleintjes verdwijenen en grote groepen blijven over m.a.w.

Ha ok, dan moet ik idd nog niet te snel gaan vrezen. Valckenier in Aalst heeft net alles samengevoegd in 1 grote dealership aan de Haring.

Maar wat dit in het Elektrische wagens topic doet weet ik eigenlijk niet :)
Hoort, eigenaardig genoeg, idd hier thuis - het is duidelijk dat elektrische wagens véél minder onderhoud nodig hebben (en ook minder wisselstukken). Er zijn dus té veel garages, dat zal bij elk merk gebeuren. Bijkomend vermeld het artikel dat kopers zich meer en meer laten leiden door online info en niet langer door effectieve bezoeken - aankoopproces is dus eveneens gewijzigd. Ook hier is Tesla een pionier.

Hoe men het draait of keert: een elektrische auto volladen voor 1000 km moet volgens mij rond de 100 € taksen opleveren voor de staat. Denk dat je in het begin echt goede zaken zal kunnen doen maar achteraf gaan onze regeringen genoodzaakt zijn om, wellicht fors, in te grijpen.

Hoort, eigenaardig genoeg, idd hier thuis - het is duidelijk dat elektrische wagens véél minder onderhoud nodig hebben (en ook minder wisselstukken). Er zijn dus té veel garages, dat zal bij elk merk gebeuren. Bijkomend vermeld het artikel dat kopers zich meer en meer laten leiden door online info en niet langer door effectieve bezoeken - aankoopproces is dus eveneens gewijzigd. Ook hier is Tesla een pionier.

Hoe men het draait of keert: een elektrische auto volladen voor 1000 km moet volgens mij rond de 100 € taksen opleveren voor de staat. Denk dat je in het begin echt goede zaken zal kunnen doen maar achteraf gaan onze regeringen genoodzaakt zijn om, wellicht fors, in te grijpen.
Als ik zie naar regio Antwerpen zijn er toch ook door de jaren heen al veel dealers verdwenen en grotere dealers gekomen die meerdere merken verkopen. Dat is echt niet alleen door EVs.

Als ik zie naar regio Antwerpen zijn er toch ook door de jaren heen al veel dealers verdwenen en grotere dealers gekomen die meerdere merken verkopen. Dat is echt niet alleen door EVs.
Idd - in mijn dorp was er ook nog een garage waarvan de eigenaar vriend aan huis is - op een gegeven moment is hij gewoon moeten stoppen, de "eisen" werden hem te veel en enkel haalbaar voor grotere dealers. Denk ook dat het commercieel interessant is als je als dealer een hele regio kan controleren bij wijze van spreken - en dat in combinatie met verschillende merken (al stellen bepaalde concerns wel eisen/beperkingen bij verschillend doelpubliek).

De elektrificatie van het wagenpark is inderdaad 1 van de redenen van Stellantis, maar er speelt toch veel meer mee dan dat om het enkel aan EV toe te wijzen.
Het gaat over een andere aanpak van & relatie met het dealernetwerk en de distributiekosten verlagen (multibranding).

Ik was ook wel een curieus dus eens snel gekeken.
Als ik bij mijn energieleverancier kijk heb je het volgende.

Tarieven energie (kwh)
-Energieprijs: €0,05
-bijdrage groene energie: €0,025
totaal: €0,075

Gereguleerde tarieven (kwh)
-distrubutiekosten: €0,108
-transportkosten: €0,0165
Totaal: €0,1245

taksen / heffingen en bijdragen (kwh)
-bijdrage: €0,002
-federale bijdrage: 0,003
Totaal: €0,005

Totaal: €0,2045 x 21% btw (€0,043) = €0,247/kwh (je hebt dan nog vaste prijzen. Deze kosten zijn toch voor de energieleverancier)

-Energieprijs gaat naar de producent van de elektriciteit
-Bijdrage groene energie gaat naar de energieleverancier, omdat deze verplicht is vanuit Vlaanderen om meer groene energie te kopen (duurder, dus vraagt hier extra voor)
-Distributiekosten gaat naar de netbeheerder (voor de kosten van het net)
-Transportkosten gaat naar de transportbeheerder (voor de kosten van het transport net)
-Taksen/ heffingen en bijdragen + BTW gaat naar de staat.

€0,005 + €0,043 = €0,048/kwh naar de staat

Auto verbruikt 20kwh/100km, je laad deze thuis op aan het net.
Als je dan per 1000km bekijkt verbruik je een 200kwh. 200kwh x 0,048= €9,6 naar de staat voor 1000km

Kijk je naar diesel per liter.

-Productprijs raffinaderij: €0,4648
-Marge en distrubutiekosten: €0,1810
-Accijnzen: €0,6002
-btw: €0,2650
Totaal: €1,51 per liter

-Productprijs is voor hoeveel de raffinaderij het verkoopt
-Marge en distributie kosten: zijn de kosten om product van de raffinaderij naar de eindklant te brengen + op dit stuk mogen ze de kortingen geven. Hier in de geburen geven de meeste station een €0.10 - 0,12 korting per liter)
-Accijnzen en BTW gaat naar de staat.

Per liter is dat dan €0,6002 + €0,2650 = €0,8652/Liter naar de staat.

Auto verbruikt 6L/100km diesel
Als je dan 1000km rijdt komt dat neer op 60 liter x €0,8652 = €51,92 naar de staat voor 1000km

Conclusie:
-Elektrische wagen voor 1000km, gaat er €9,6 naar de staat voor energie
-Diesel wagen voor 1000km, gaat er €51,92 naar de staat voor energie

Laad je u wagen met zonnepanelen op, dan zal dat bedrag verder zakken.

Soit zo kijk ik naar de cijfers (en denk dat her correct is). :) We gaan dus serieus moeten gaan kijken om elders geld te gaan halen.

Laatst bewerkt:
Ik was ook wel een curieus dus eens snel gekeken.
Als ik bij mijn energieleverancier kijk heb je het volgende.

Tarieven energie (kwh)
-Energieprijs: €0,05
-bijdrage groene energie: €0,025
totaal: €0,075

Gereguleerde tarieven (kwh)
-distrubutiekosten: €0,108
-transportkosten: €0,0165
Totaal: €0,1245

taksen / heffingen en bijdragen (kwh)
-bijdrage: €0,002
-federale bijdrage: 0,003
Totaal: €0,005

Totaal: €0,2045 x 21% btw (€0,043) = €0,247/kwh (je hebt dan nog vaste prijzen. Deze kosten zijn toch voor de energieleverancier)

-Energieprijs gaat naar de producent van de elektriciteit
-Bijdrage groene energie gaat naar de energieleverancier, omdat deze verplicht is vanuit Vlaanderen om meer groene energie te kopen (duurder, dus vraagt hier extra voor)
-Distributiekosten gaat naar de netbeheerder (voor de kosten van het net)
-Transportkosten gaat naar de transportbeheerder (voor de kosten van het transport net)
-Taksen/ heffingen en bijdragen + BTW gaat naar de staat.

€0,005 + €0,043 = €0,048/kwh naar de staat

Auto verbruikt 20kwh/100km, je laad deze thuis op aan het net.
Als je dan per 1000km bekijkt verbruik je een 200kwh. 200kwh x 0,048= €9,6 naar de staat voor 1000km

Kijk je naar diesel per liter.

-Productprijs raffinaderij: €0,4648
-Marge en distrubutiekosten: €0,1810
-Accijnzen: €0,6002
-btw: €0,2650
Totaal: €1,51 per liter

-Productprijs is voor hoeveel de raffinaderij het verkoopt
-Marge en distributie kosten: zijn de kosten om product van de raffinaderij naar de eindklant te brengen + op dit stuk mogen ze de kortingen geven. Hier in de geburen geven de meeste station een €0.10 - 0,12 korting per liter)
-Accijnzen en BTW gaat naar de staat.

Per liter is dat dan €0,6002 + €0,2650 = €0,8652/Liter naar de staat.

Auto verbruikt 6L/100km diesel
Als je dan 1000km rijdt komt dat neer op 60 liter x €0,8652 = €51,92 naar de staat voor 1000km

Conclusie:
-Elektrische wagen voor 1000km, gaat er €9,6 naar de staat voor energie
-Diesel wagen voor 1000km, gaat er €51,92 naar de staat voor energie

Laad je u wagen met zonnepanelen op, dan zal dat bedrag verder zakken.

Soit zo kijk ik naar de cijfers (en denk dat her correct is). :) We gaan dus serieus moeten gaan kijken om elders geld te gaan halen.
Goede benadering al moet men nog de derving aan inkomsten van het mindere onderhoud, garages, personeel, fiscaal beleid, wisselstukken, tankstations, .... Anderzijds zal zich een volledige nieuwe industrie ontwikkelen. Logischerwijs zal daartussen een gat zijn dat we moeten overbruggen en dat zal heel mss een km heffing zijn, eventueel aangevuld met ....

Slecht nieuws voor de EV eigenaars denk ik dan?
In sommige gevallen. Een kWh wordt volgens de voorlopige cijfers 6 cent goedkoper. Neem 20.000km/jaar aan 20kWh/100km => 4000 kWh verbruik voor uw EV => €240/jaar minder op uw elektriciteitsfactuur. 1 kW piek kost je (volgens dezelfde voorlopige cijfers) €50/jaar. Je kan dus je EV opladen aan 5 kW en dat is financieel een nuloperatie. Als je je EV zou kunnen opladen aan maximum 3 kW (omdat dat voor jouw verbruikspatroon voldoende is), win je €90/jaar in vergelijking met voor het capaciteitstarief.

Het is wel slecht nieuws als je in de situatie zit waar je af en toe je EV "snel" moet laden, bijvoorbeeld aan 11kW. Dat kost je al €550/jaar, dan moet je al meer dan 8000 kWh/jaar verbruiken om gelijk uit te komen. En voor de piek telt je hoogste per maand, wat een absurd lange periode is in mijn ogen, maar soit.

Het is ook slecht nieuws voor EV eigenaars met zonnepanelen en een terugdraaiende teller. Maar dat ligt meer aan de afschaffing van de terugdraaiende teller dan aan het capaciteitstarief.

Terug
Bovenaan