Elektrische wagens

Zouden er nog electrische cabrio's komen?

Dat lijkt me wel es wat, in stilte cabrio rijden.
De originele (en de nieuwe) Tesla Roadster zeker?

Ik heb het getest met de Vanderhall Edison 2, dat is leuk, maar het is nu niet dat het dan plots stil is he...

De originele (en de nieuwe) Tesla Roadster zeker?

Ik heb het getest met de Vanderhall Edison 2, dat is leuk, maar het is nu niet dat het dan plots stil is he...
Van de vw ID zijn er precies conceptsketches te vinden. Mss iets betaalbaarder dan een Tesla roadster. De ouwe gaat nog 60+ k euro voor een auto van 10 jaar oud. Crazy.

Nee, stil zal het nooit zijn. Maar toen ik EV testreed was het een mooie dag en heb ik met de ramen opengereden. Wel een aangenaam gevoel zonder motorgeluid.

Kan ik me wel in vinden. De rijhulpsystemen heb ik een heel dubbel gevoel. Als je op een baan zit waar het goed werkt, dan zijn ze heel goed. Maar er zijn veel banen waar het nét niet allemaal werkt, en dat is best gevaarlijk. Mijn Skoda Superb van 4 jaar geleden deed dat eigenlijk beter. Hopelijk lossen wat software-updates dat nog op.
Wel rekening houden dat lane assist vaak pas werkt vanaf 60 km/h afhankelijk van merk/model.
Lijkt me in bebouwde kom ook vooral vervelend als dat dan ook al actief is.
Ik had in het begin ook het gevoel dat het maar half werkt, maar sinds ik dat weet, werkt het naar mijn gevoel wel in 99% van de tijd goed.

Zijn er hier nog mensen die de MyBMW app gebruiken? Ik heb mijn auto nu 2-3 weken en in het begin hield hij alle laadbeurten goed bij in de Laadgeschiedenis, maar sinds deze week is hij ermee gestopt. Ik heb mijn wagen de voorbije 5 dagen elke dag geladen, dus normaal had hij dit ook moeten registreren.

Hier zei iemand onlangs dat de dealer zei dat de iX3 al de update gehad had:

Niet dus. Qua exterieur wel weinig verschil, de optie voor smoked lampen, wat zwarte inlays ipv grijze, en een andere bumper?

Hier zei iemand onlangs dat de dealer zei dat de iX3 al de update gehad had:

Niet dus. Qua exterieur wel weinig verschil, de optie voor smoked lampen, wat zwarte inlays ipv grijze, en een andere bumper?
Grote exterieur veranderingen hadden we ook niet echt verwacht zeker?
Ik ben vooral benieuwd naar het interieur.

Vandaag dus een testrit gedaan met de polestar 2.
Heel solide wagen, vind persoonlijk de zetels goed, rijdt heel vlot, weinig rijgeluid, goed bruikbare koffer. Maar google spul werkt net zoals thuis half/half en traag. Achterbank is vrij krap (scheelt 15cm beenruimte tov mijn Arteon bvb), maar ik kon nog wel vlot achter mezelf zitten.

Vind het wel een geslaagde ervaring met elektrisch rijden en denk dat ik toch full EV ga gaan. Maar een van de basis opgebouwd EV voertuig is mss wel beter ipv een een aangepast onderstel. Het one pedal rijden is wel een verademing, dat is nog fijner dan de 400pk ter uwe beschikking hebben. Maar mss hangt dat samen met de 2 motoren ipv 1.
Ga nog wel wat andere modellen testrijden zodat ik een goede keuze kan maken als ik aan de beurt ben.

Die one-pedal werkt naar mijn gevoel even goed in de ix3 als in de tesla's bvb, dus ik denk niet dat dat gerelateerd is aan de 2 motoren.

Ik vind dat heel aangenaam rijden, alleen wringt dat met het concept van cruise control. Want dan moet je plots toch die 2e pedaal hebben om uw cruise control uit te schakelen.

Die one-pedal werkt naar mijn gevoel even goed in de ix3 als in de tesla's bvb, dus ik denk niet dat dat gerelateerd is aan de 2 motoren.

Ik vind dat heel aangenaam rijden, alleen wringt dat met het concept van cruise control. Want dan moet je plots toch die 2e pedaal hebben om uw cruise control uit te schakelen.

Kan je cruise control niet uitschakelen zonder te remmen?

Kan je cruise control niet uitschakelen zonder te remmen?
Ja, met een knop op uw stuur, maar dat ga je ook niet doen als je moet remmen voor een kruispunt ofzo. Want dan springt hij ook ineens naar "volledig" remmen, aangezien je de gas niet hebt ingedrukt.
Ik denk dat de beste oplossing zou zijn dat Cc afspringt als je de gas induwt. Dan neem je eigenlijk natuurlijk over van de cruise control.

Maar, dat is dan weer onlogisch voor als je geen one-pedal driving gebruikt...

Twee motoren = meer vermogen = harder remmen
Neen, in de Model 3 is dat gewoon de rechter hendel naar boven duwen, en de cruise control springt af.

Ja, met een knop op uw stuur, maar dat ga je ook niet doen als je moet remmen voor een kruispunt ofzo. Want dan springt hij ook ineens naar "volledig" remmen, aangezien je de gas niet hebt ingedrukt.
Ik denk dat de beste oplossing zou zijn dat Cc afspringt als je de gas induwt. Dan neem je eigenlijk natuurlijk over van de cruise control.

One pedal driving dus, je zet de cc af met de hendel en je controleert de remkracht door met je rechtervoet

Twee motoren = meer vermogen = harder remmen

Neen, in de Model 3 is dat gewoon de rechter hendel naar boven duwen, en de cruise control springt af.

One pedal driving dus, je zet de cc af met de hendel en je controleert de remkracht door met je rechtervoet
Ik heb echt niet het gevoel dat de iX3 trager afremt bij recuperatie hoor. Je kan ook nooit hard genoeg afremmen om nog maar in de buurt van het vermogen van de motor te geraken...

Bij BMW is dat een knop aan uw linkse hand, maar uw voet staat niet by default op uw gaspedaal. Dus dan krijg je (net als bij Tesla) een onnatuurlijke combinatie van handelingen. Een knop induwen op uw stuur, dan inschatten hoeveel kracht je op je voet moet zetten om de pedaal op die positie te houden en dan geleidelijk aan remmen.
Bij mij had de cruisecontrol mogen afspringen als ik in one pedal driving de overwrite met gaspedaal gebruik.

Ik gebruik al jaren de speedlimiter en dat lijkt mij icm one pedal wel een goede combinatie.
Cruise control (en vooral adaptive) vind ik maar niks.

Nog even een toevoeging, ik rijd al wat langer rond met mijn wagen, ik weet gewoon voor bvb een rond punt wanneer ik de CC moet afzetten om aan de juiste snelheid het rond punt op te rijden.
Er zijn dus drie scenarios:
  1. Er rijdt iemand voor me, of er staat een rij aan te schuiven aan het rond punt -> dat regelt mijn ACC. Ik schakel mijn acc af door te remmen wanneer de laatste auto voor me het rond punt oprijdt
  2. Er rijdt niemand voor me, ik schakel op de juiste moment de ACC uit en rijd tegen de gewenste snelheid het rond punt op
  3. Er rijdt niemand voor me, ik schakel op de juiste moment de ACC uit maar ik moet alsnog remmen voor een andere gebruiker van het rond punt -> even bijremmen met het rempedaal.

Nog even een toevoeging, ik rijd al wat langer rond met mijn wagen, ik weet gewoon voor bvb een rond punt wanneer ik de CC moet afzetten om aan de juiste snelheid het rond punt op te rijden.
Er zijn dus drie scenarios:
  1. Er rijdt iemand voor me, of er staat een rij aan te schuiven aan het rond punt -> dat regelt mijn ACC. Ik schakel mijn acc af door te remmen wanneer de laatste auto voor me het rond punt oprijdt
  2. Er rijdt niemand voor me, ik schakel op de juiste moment de ACC uit en rijd tegen de gewenste snelheid het rond punt op
  3. Er rijdt niemand voor me, ik schakel op de juiste moment de ACC uit maar ik moet alsnog remmen voor een andere gebruiker van het rond punt -> even bijremmen met het rempedaal.
Ja, in praktijk remt de BMW sowieso af voor een rond punt of als je een kruispunt nadert. Maar 2 van uw 3 scenario's bevatten nog steeds "bijremmen met de rempedaal" en dat zouden ze moeten proberen er uit te krijgen.
Vooral dat scenario 1 is wel eentje die te automatiseren is, ipv blindelings uw voorganger daar te volgen, zou hij moeten beseffen dat je daar even gas zou moeten geven om te bevestigen. Want nu rijdt hij gewoon dat rond punt op zonder te letten op het verkeer he.

Ja, in praktijk remt de BMW sowieso af voor een rond punt of als je een kruispunt nadert. Maar 2 van uw 3 scenario's bevatten nog steeds "bijremmen met de rempedaal" en dat zouden ze moeten proberen er uit te krijgen.
Vooral dat scenario 1 is wel eentje die te automatiseren is, ipv blindelings uw voorganger daar te volgen, zou hij moeten beseffen dat je daar even gas zou moeten geven om te bevestigen. Want nu rijdt hij gewoon dat rond punt op zonder te letten op het verkeer he.
Ik gebruik de rempedaal alleen in scenario 3. In scenario 1 gebruik ik de hendel aan het stuur😎

Ik heb er vandaag eens op gelet. 65 km gereden en maar twee keer mijn rempedaal gebruikt
- afrit sterrebeek was korter en minder steil dan ik dacht 😳
- auto voor me die diep in de ankers dook (om naar de bakker te gaan :rolleyes:

Terug
Bovenaan