Elektrische wagens

Er zal ongetwijfeld een component inkomen die het reële elektriciteitsverbruik mee in rekening neemt, net zoals dat nu ook al is voor de wagens met verbrandingsmotor.
We gaan sowieso wel weer naar een situatie waarin een wagen van 100K belast zal worden zoals een wagen van 100K nu ook al belast wordt.

Nog een reden te meer om voor die tijd toch nog eens zot te doen :p

Er zal ongetwijfeld een component inkomen die het reële elektriciteitsverbruik mee in rekening neemt, net zoals dat nu ook al is voor de wagens met verbrandingsmotor.
We gaan sowieso wel weer naar een situatie waarin een wagen van 100K belast zal worden zoals een wagen van 100K nu ook al belast wordt.

Nog een reden te meer om voor die tijd toch nog eens zot te doen :p
Even een selfquote:

Ineens Taycan Turbo S!

Ik gok eerder op een kilometervergoeding in plaats van een taks op elektriciteit (in het laatste geval hebben ze de zonnepaneeleigenaren niet volledig mee).

Een Taycan Turbo dan :p

Kunt 2 vliegen in 1 klap doen.

BTW, BIV, etc afschaffen op privé elektrische wagens. Elektrische bedrijfswagens zoals voorgesteld en niet-elektrische wagens duurder maken

Ik gok eerder op een kilometervergoeding in plaats van een taks op elektriciteit (in het laatste geval hebben ze de zonnepaneeleigenaren niet volledig mee).

Regering be like:

596x397.3333333333333-789086803473.jpg

Er zit een gat ter grootte van de Grand canyon in de begroting. Europa klaagt al jaren ons bedrijfswagenbeleid aan. Wie kan er dan verbaasd zijn over de huidige maatregelen? En vanaf 2025 zal de elekrtische bedrijfswagen hetzelfde fiscale traject volgen als de diesel/benzine nu. Wie wil rijden zal betalen.

Quote uit een ander topic. Natuurlijk zat dit er aan te komen, ik verbaas mij er enkel over dat ze het zo openlijk doen net op het moment dat de elektrische bedrijfswagen momentum aan het krijgen is.

Taks op elektriciteit komt er niet omdat je daarmee ook iedereen raakt die geen elektrische wagen heeft. En elektrificatie (niet enkel van vervoer) is de snelste manier om klimaatdoelstellingen te halen, dus dat wil je niet afremmen. Dit zou gewoon politieke zelfmoord zijn.
Taks op basis van verbruik (kWh/km), een component die de cataloguswaarde in rekening brengt, rekeningrijden,...zullen de manieren zijn waarop ze het voordeel van een elektrische wagen zullen uithollen tot het punt waarop het eigenlijk geen verschil maakt of je nu een wagen van je werkgever krijgt of hem privé koopt.

Goed dat ze er al actief met bezig zijn en niet last minute een regeling uit hun hoed toveren. Lijkt mij ook normaal dat er in 2026, wanneer EV verplicht wordt, geen fiscale voordelen meer zijn voor die EVs.

Goed dat ze er al actief met bezig zijn en niet last minute een regeling uit hun hoed toveren. Lijkt mij ook normaal dat er in 2026, wanneer EV verplicht wordt, geen fiscale voordelen meer zijn voor die EVs.
Maar wat versta je onder fiscale voordelen?
BIV/VB zijn gebasseerd op motorinhoud en CO2 uitstoot, in die formule zou je altijd op 0 uitkomen.
100% aftrekbaarheid is geen fiscaal voordeel, het is een wagen die door een vennootschap wordt aangekocht om zijn werknemers mobiel te maken. Dat is gewoon een kost voor de vennootschap. Het is het feit dat andere wagens geen 100% aftrekbaar zijn dat een fiscaal nadeel is.

Het enige effectieve fiscaal voordeel aan bedrijfswagens, is het feit dat het voordeel voor privégebruik soms niet correct wordt ingeschat en dus minder belast.

Maar wat versta je onder fiscale voordelen?
BIV/VB zijn gebasseerd op motorinhoud en CO2 uitstoot, in die formule zou je altijd op 0 uitkomen.
100% aftrekbaarheid is geen fiscaal voordeel, het is een wagen die door een vennootschap wordt aangekocht om zijn werknemers mobiel te maken. Dat is gewoon een kost voor de vennootschap. Het is het feit dat andere wagens geen 100% aftrekbaar zijn dat een fiscaal nadeel is.

Het enige effectieve fiscaal voordeel aan bedrijfswagens, is het feit dat het voordeel voor privégebruik soms niet correct wordt ingeschat en dus minder belast.
Ja ik bedoel eerder dat er geen voordeel meer is zoals dat nu nog wel is tegenover een ICE.

Ja ik bedoel eerder dat er geen voordeel meer is zoals dat nu nog wel is tegenover een ICE.
Maar het volledige systeem valt weg tov ICE, dus dat voordeel is dan ook weg (aangezien de vergelijking niet meer gemaakt kan worden). Met de huidige formules is er geen enkel extra voordeel voor EV's, eigenlijk enkel nadelen (het feit dat je wél VAA moet betalen, ook al zou dat 0 moeten zijn).
Dus ze gaan (beetje semantiek maar oké) niet het voordeel wegwerken, ze gaan gewoon puur extra belastingen heffen.

Maar het volledige systeem valt weg tov ICE, dus dat voordeel is dan ook weg (aangezien de vergelijking niet meer gemaakt kan worden). Met de huidige formules is er geen enkel extra voordeel voor EV's, eigenlijk enkel nadelen (het feit dat je wél VAA moet betalen, ook al zou dat 0 moeten zijn).
Dus ze gaan (beetje semantiek maar oké) niet het voordeel wegwerken, ze gaan gewoon puur extra belastingen heffen.
Ja dus een EV in 2026 zal hetzelfde zijn als een ICE vandaag.

Dat geldt voor elke wagen hoor, wat kleinere velgen zijn gewoon superieur.

Ik quote Gordon Murray wanneer iemand hem vraagt waarom de wielen van de GMA T50 (opvolger McLaren F1) 19/20 inch zijn.
"There is no rubbish on this car (snip) Everything on this car does something and the 22 inch wheel thing is nonsense, you know. It's marketing and styling. It doesn't do anything for you, it counts against you on unsprung weight, ride quality "
Dat is dus de opinie van een ontwerper die erg succesvol was in de Formule 1 (Brabham/McLaren) en daarna met de McLaren F1 één van de beste supercars ontwikkelde.

Het oog wil ook wat natuurlijk, een knappe wagen met kleine velgen en ballonbanden, no thx. 🎈

Het oog wil ook wat natuurlijk, een knappe wagen met kleine velgen en ballonbanden, no thx. 🎈
Ik heb vorig weekend geleerd dat F1 maar 18" wielen gebruikt vanaf dit jaar. De 25 jaar voordien 13".
Dan zou je toch al moeten kunnen afleiden dat grote velgen niet sneller zijn :D.

Maar te grote velgen vind ik ook niet mooi op een gewone wagen hoor. Zo extreem lage profielbanden trekken imo ook op niks.

dat is een slecht ontworpen wagen volgens Gordon. Te groot, weinig efficiënt.
Ik zou dit geen ballonvelgen noemen.
Dit is zowat de enige supercar waar je nog wat bagage kan in meenemen. En je hebt er een ruimer interieur in dan bij de concurrentie...

y3dyotdbqcwb_800.jpg

dat is een slecht ontworpen wagen volgens Gordon. Te groot, weinig efficiënt.
Ik zou dit geen ballonvelgen noemen.
Dit is zowat de enige supercar waar je nog wat bagage kan in meenemen. En je hebt er een ruimer interieur in dan bij de concurrentie...

y3dyotdbqcwb_800.jpg
Ah maar ik heb uw post niet goed gelezen zie ik. 19" en 20" is prima hé. Ik vind zo van die BMW's of audi's met dan 16" of 17" gewoon lelijk.

22" zijn belachelijk. Misschien onder een SUV dan, maar SUV's an sich zijn ook meestal lelijk :p

Mijn nieuwe gaat 19" winter en 20" zomer hebben.

Terug
Bovenaan