Elektrische wagens

Met deze temperaturen haal ik nu +- 600km op een WLTP van 680km, toch netjes vind ik.

Op zich heb ik die range niet nodig voor enkele ritten (of toch heel zelden), maar dat biedt toch enorm veel comfort als je niet kan thuisladen zoals ik (en snelladers vermijdt omdat die pokkeduur zijn).

Mijn Tesla M3P heeft 571km WLTP en 78kWh netto (84kWh bruto)
In de praktijk haal ik er een 450km uit als ik grotendeels op de snelweg rij aan 125kmh. In de winter doe ik nog steeds 400km. Tmoet al vriezen om onder de 400km te gaan.

Ik snap dat men hun gat in de begroting moet dichten.
Maar voor mij is besparen gelijk aan minder uitgeven, niet om extra inkomsten te zoeken.
Dat men de subsidies eens begint te minderen. Als ik het goed begrijp wil men extra subsidie geven voor warmtepompen. Doet me terugdenken aan de groen certificaten van de zonnepanelen in de tijd.
En achteraf komen ze janken dat het geld op is.
En dan bij de volgende verkiezingen verbaasd zijn dat de extreme partijen aan stemmen winnen.

De dieselrijders worden beloond en de elektrische rijders afgestraft, de wereld op zijn kop.

Ze weten natuurlijk ook dat velen hun diesel hebben weggedaan de laatste jaren en dat er massaal elektrisch wordt gereden.

De dieselrijders worden beloond en de elektrische rijders afgestraft, de wereld op zijn kop.

Ze weten natuurlijk ook dat velen hun diesel hebben weggedaan de laatste jaren en dat er massaal elektrisch wordt gereden.
Ik rij nu wel met diesel, maar begrijp uw punt.
Eerst dingen aanprijzen en erna belasten (zie hoge rendament gasketels)
Hetzelfde met de extra steun die men nu wil erdoor krijgen voor de warmtepomp

Ik ben blij. 😁 Goedkoop dieselauto's kunnen kopen omdat iedereen er vanaf wou en nu gaat de VB ook nog omlaag. :cool: Al blijft het bij mij nog wel: eerst zien, dan geloven...

Ik vraag me wel af of lichte vracht het voordeeltarief blijft behouden...

Ik rij nu wel met diesel, maar begrijp uw punt.
Eerst dingen aanprijzen en erna belasten (zie hoge rendament gasketels)
Hetzelfde met de extra steun die men nu wil erdoor krijgen voor de warmtepomp

Ik hou mijn hart vast tegen dat iedereen op een warmtepomp zit en de gasketels verbannen zijn. Accijnzen op elektriciteit through the roof

Ik hou mijn hart vast tegen dat iedereen op een warmtepomp zit en de gasketels verbannen zijn. Accijnzen op elektriciteit through the roof
Nu… ik weet niet of het een urban legend is, maar ik hoor altijd dat zo een warmtepomp een 10.000€ kost en maar 10 jaar meegaat.
Tel daar dan nog eens het verhoogde verbruik van elektriciteit erbij, waar zit dan uw winst?

Nu… ik weet niet of het een urban legend is, maar ik hoor altijd dat zo een warmtepomp een 10.000€ kost en maar 10 jaar meegaat.
Tel daar dan nog eens het verhoogde verbruik van elektriciteit erbij, waar zit dan uw winst?
Onze geothermische warmtepomp: plaatsing + plaatsing vloerverwarming + boringen heeft ons 30k gekost.
Een geothermische warmtepomp zou gemiddeld 20-25 jaar meegaan.

Dat is toch echt wel een serieuze kost.
En wat is dan de winst (moest dat echt 20 jaar meegaan)?
Bij ons was het nu een nieuwbouw en geen gas in straat.
Wij betalen maandelijks 100€ aan onze energie (en zouden voorlopig, volgens tool van de energieleverancier, al 300€ terugkrijgen). En in de zomer gratis koeling. Toen het 2 weken geleden 40 graden was, was het binnen 22-23 graden. Dus het is ook deel comfort

Als ik dan sommige bedragen zie voorbij komen wat energiekost betreft (gas), vind ik het bij ons goed meevallen

Ook een beetje in perspectief zien...
Ik betaal jaarlijks 2275€ aan VB voor een 3.6 benzine en de kans is groot dat dit nog zal stijgen (sowieso elk jaar inflatie-aanpassing) met hun nieuwe berekening.
Jouw EV met (waarschijnlijk) meer pk's en (zeker) een hoger gewicht zal nu ocharme...90€/jaar moeten afdragen waar dit voorheen nul was.
Je kan argumenteren dat ik een onnozelaar ben (en dat is misschien ook zo) en het is misschien vloeken in de kerk in dit topic maar ik snap het geklaag van EV rijders niet echt eerlijk gezegd. Je hebt al jaren alle voordelen genoten en nu nog betaal je maar een schijntje tegenover ICE.
Het zal van ergens moeten komen als ze de VB budgetneutraal willen houden want er zijn steeds meer EV en steeds minder ICE dus wees er maar zeker van dat dit nog maar het prille begin is. (ik zou er nog kunnen aan toevoegen 'en terecht' maar dan gaan er weer denken dat ik 'verzuurd' ben 😇 )

Ik heb ook nieuwbouw gekocht, maar toch nog voor gas gekozen omwillen van de prijs.
De enige reden dat ik een warmtepomp zou nemen is idd voor de koeling 😅
Benieuwd hoeveel je per maand/jaar betaalt (gas en elektriciteit samen).

Nu, op termijn gaat het voordeel/nadeel tussen beiden groter worden.

Voor ons liggen de leidingen en boringen er nu wel al. Dus de vervanging zal later wel meevallen van kost. Vergeet ook niet, geothermie vergt geen onderhoud(skosten).

Goh, beloond. Kmoet het nog zien in mijn geval als ze gewicht meerekenen. Een XC60 gaat precies ook serieus meer moeten betalen, mijn V70 heeft een mtm van amper 50kg minder, dus ik ga ook wel gejost zijn.

Meeste elektrische zijn ook firmawagens, denk niet dat de gemiddelde bestuurder daarvan gaat afzien.

Ik betaal 83.5euro/maand (1002euro/jaar) voor elektriciteit. Gas hebben we niet.
Verwarming met warmtepomp en ook 19500km gereden met de EV.

Ik snap dat men hun gat in de begroting moet dichten.
Maar voor mij is besparen gelijk aan minder uitgeven, niet om extra inkomsten te zoeken.
Dat men de subsidies eens begint te minderen. Als ik het goed begrijp wil men extra subsidie geven voor warmtepompen. Doet me terugdenken aan de groen certificaten van de zonnepanelen in de tijd.
En achteraf komen ze janken dat het geld op is.
En dan bij de volgende verkiezingen verbaasd zijn dat de extreme partijen aan stemmen winnen.
Aan de andere kant zorgt deze actie ook voor een ingreep op de subsidie.
Men had u namelijk een subsidie beloofd dat je geen verkeersbelasting diende te betalen. Die eeuwigdurende subsidie wordt nu hervormd en dus geminderd.

Ik vind het ook niet echt ideaal. Maar als je een bijdrage wenst van de buitenlanders die ons wegennet gebruiken dan ga je zoiets moeten doen.

Dat is toch echt wel een serieuze kost.
En wat is dan de winst (moest dat echt 20 jaar meegaan)?
Die boring gaat 75 - 100 jaar mee. Die boring is een significant onderdeel van de prijs.

Vervangkost zal gelijkaardig zijn bij een L/W tov een geothermische.

De early adaptors, die privé een dure EV kochten met toen een klein accu-pakket, trage laadtijden, etc. kregen als compensatie geen VB.

Beetje gelijkaardig aan de terugdraaiende teller.

De leaserijders zullen dit niet voelen en auto’s op de zaak kunnen het vignet 100% aftrekken.

Ze raken weer de verkeerde doelgroep, degenen zonder bedrijfswagens, de simpele loonslaven.

Terug
Bovenaan