Elektrische wagens

Helemaal akkoord met je punt dat een lager verbruik en lager gewicht de focus zou moeten krijgen, maar er is op dat vlak toch een fractie meer verbetering dan ik dacht: de i3 Neue Klasse verbruikt ongeveer 10-15% minder dan de i4 (vergeleken met de Xdrive40 en M50 omdat de i3 daar ergens tussen zit qua vermogen, alle 3 AWD).
Gewicht is vrij constant gebleven wat met een 35% grotere batterij toch een relatief succes is - als ze nu nog een lichtere variant met ~80-85 kWh batterij uitbrengen zou dat toch wat moeten schelen terwijl je er qua range toch op vooruit gaat.
De i4 vind ik nu wel niet echt een referentiepunt. Die auto is niet gebouwd om EV te zijn. En 2,2kg ton is nog altijd ongelofelijk zwaar.

Laatst bewerkt:
De i4 vind ik nu wel niet echt een referentiepunt. Die auto is niet gebouwd om EV te zijn. En 2,2kg ton is nog altijd ongelofelijk zwaar.

Maar wel de duidelijkste vergelijking van wat de nieuwste generatie EV verandert t.o.v. de vorige. En ondanks het niet-dedicated platform zodat je die nutteloze middentunnel en motorkap zonder frunk hebt, is de i4 op de Tesla na 1 van de zuinigere EV's in zijn klasse - viel me serieus tegen toen ik ook eens keek naar een nieuwere Mercedes CLA of BYD met hun eigen batterijtechnologie.

Qua gewicht doet enkel Tesla Model 3 het echt duidelijk beter toch, ook als je kijkt naar andere modellen met een dedicated EV platform van ongeveer die lengte (Volkswagen/Audi, Kia/Hyundai) zitten die tegen of net over de 2 ton.
Voor de rest helemaal akkoord hoor, elke 100 kg die je eraf krijgt betekent nog eens ~20 kg extra die je kan besparen door een kleinere batterij. Op dat vlak blijft het toch wachten op andere merken die in de buurt komen van Tesla.

Op welk vlak dan? Ik heb de indruk dat ze er gewoon meer batterij tegenaan smijten om hoog bereik te halen. Kijk maar naar de iX5, die zou een whopping 150kWh batterij krijgen.
Dat noem ik geen vooruitgang.
Vooruitgang voor mij zou lager verbruik en vooral lager gewicht zijn. Ik heb niets aan gigantische batterijen om +500km ver mee te geraken.
En het staat in de sterren geschreven dat er in de (nabije?) toekomst een taks op gewicht zal komen.
De efficiëntie is er wel op vooruit gegaan. Ook het 350kW laden dat effectief gehaald wordt.
En mogelijks ook meer energie per kWh. Mijn model 3 performance heeft nu die 85kWh batterij en die is 10kg minder zwaar dan de 80kWh batterij van het vorige model.

Ik ben er van overtuigd dat het gewicht van de batterijen gaat zakken in de toekomst.

Eerst zou er (mss zelfs in 2027 al) een wegenvignet komen van 100 euro per auto.
En als hij +20 is oldtimer of niet 125 euro
Ja maar …dat zou afgetrokken worden van de wegentax die ge betaald …dus ik betaal geen wegentax , gaan ze dan alle jaren €100 storten ?
Momenteel is dat van horen zeggen denk ik en is er nog niets definitief vast gelegd . ;) `

Ja maar …dat zou afgetrokken worden van de wegentax die ge betaald …dus ik betaal geen wegentax , gaan ze dan alle jaren €100 storten ?
Momenteel is dat van horen zeggen denk ik en is er nog niets definitief vast gelegd . ;) `

Het zal wel afgetrokken worden indoen je betaald. Het is eigenlijk niet normaal dat zware EV’s helemaal niets betalen aan wegenbelasting.

Terug
Bovenaan