Elektrische wagens

De Honda E heeft me verslaafd gemaakt aan EV rijden.
Spijtig genoeg staat de grotere eny:1 ons niet aan.
In de zoektocht naar tenminste 1 wagen met 5 zitplaatsen ....
Dus na 26 jaar 2 hondas te hebben komt er nu een Ioniq 5 n-line 😅
Deze week besteld en normaal als alles goed verloopt 23e levering om hem dit jaar nog in te schrijven.
Mooie stockkorting gekregen.
Hopelijk legt de merkverandering me geen windeieren

De vrouw heeft mixed feelings voor de verkoop v d civic FK2 maar je kan niet alles hebben 😊

De Honda E heeft me verslaafd gemaakt aan EV rijden.
Spijtig genoeg staat de grotere eny:1 ons niet aan.
In de zoektocht naar tenminste 1 wagen met 5 zitplaatsen ....
Dus na 26 jaar 2 hondas te hebben komt er nu een Ioniq 5 n-line 😅
Deze week besteld en normaal als alles goed verloopt 23e levering om hem dit jaar nog in te schrijven.
Mooie stockkorting gekregen.
Hopelijk legt de merkverandering me geen windeieren

De vrouw heeft mixed feelings voor de verkoop v d civic FK2 maar je kan niet alles hebben 😊
Tijd voor het volwassen leven 😱😉

Die ix3 heeft ook wel weer wat FODjes. Nog beter... Je betaalt al voor een optie die maar 4 jaar geldig is. Daarna zahlen.
Highway assistant (beperkte looptijd) € 1.050
De beschikbaarheid, functieomvang en systeembeperkingen van de snelwegassistent kunnen per land verschillen. 
De initiële looptijd bedraagt 4 jaar vanaf de levering van de nieuwe wagen aan de klant. Daarna kunnen de functies van deze optie via de BMW ConnectedDrive Store verlengd worden (eventueel in combinatie met andere rijhulpfuncties).

Die ix3 heeft ook wel weer wat FODjes. Nog beter... Je betaalt al voor een optie die maar 4 jaar geldig is. Daarna zahlen.
Goh, die highway assistant is eigenlijk een uitbreiding op de driving assistant plus.
Beetje zoals de autopilot op een Tesla in België, met die optie komt er het zelfrijdend wisselen van rijvakken bij de BMW bij.

Hier kan ik nog aannemen dat dit iets is dat continue verder ontwikkeld moet worden en veelvuldige updates nodig heeft.
We zijn nu eenmaal aan het evolueren naar wagens die een constante kost blijven zijn voor de fabrikant in de vorm van intensieve opvolgingen en constant verbeteringen OTA moeten pushen.
Op die manier is het dus een continue kost voor BMW, net zoals de "connected pack proffesional", dewelke al vele jaren maar 3 jaar geldig is en daarna betalend.
Toen waren mensen al aan het panikeren dat die pack de aanzet was bij BMW om alles op abonnement te zetten, valt al bij al nog mee.
Er zijn eerder zaken permanent geworden die vroeger jaarabonnement zaten (drive recorder bijvoorbeeld).

En bij die highway assistant, de (redelijk uitgebreide) basisfuncties zoals lane assist, adaptieve cruise met stop & go en dergelijke stoppen niet na 4 jaar, die zitten in de "Driving Assistant Pack Plus", wat al inbegrepen is in de basisversie als standaarduitrusting en nooit komt te vervallen, het betreft enkel dat "autopilot" stukje.

Goh, die highway assistant is eigenlijk een uitbreiding op de driving assistant plus.
Beetje zoals de autopilot op een Tesla in België, met die optie komt er het zelfrijdend wisselen van rijvakken bij de BMW bij.

Hier kan ik nog aannemen dat dit iets is dat continue verder ontwikkeld moet worden en veelvuldige updates nodig heeft.
We zijn nu eenmaal aan het evolueren naar wagens die een constante kost blijven zijn voor de fabrikant in de vorm van intensieve opvolgingen en constant verbeteringen OTA moeten pushen.
Op die manier is het dus een continue kost voor BMW, net zoals de "connected pack proffesional", dewelke al vele jaren maar 3 jaar geldig is en daarna betalend.
Toen waren mensen al aan het panikeren dat die pack de aanzet was bij BMW om alles op abonnement te zetten, valt al bij al nog mee.
Er zijn eerder zaken permanent geworden die vroeger jaarabonnement zaten (drive recorder bijvoorbeeld).

En bij die highway assistant, de (redelijk uitgebreide) basisfuncties zoals lane assist, adaptieve cruise met stop & go en dergelijke stoppen niet na 4 jaar, die zitten in de "Driving Assistant Pack Plus", wat al inbegrepen is in de basisversie als standaarduitrusting en nooit komt te vervallen, het betreft enkel dat "autopilot" stukje.
Sorry, dat vind ik iets idioot goedpraten.
Die basisfuncties zijn tegenwoordig niet meer redelijk uitgebreid te noemen, maar al gewoon een jaar verplicht vanuit Europa.
En Drive Recorder: grootste deel van de functionaliteit is ook weeral verplicht. Dat de gebruiker het ook kan gebruiken is zoals bij Tesla, maar daar is het ook weer gratis. (en volgens BMW eigenaren minder goed bij BMW)

Blijft Highway Assistant actief als je binnen de 4 jaar de auto verkoopt?
De beschikbaarheid, functieomvang en systeembeperkingen van de snelwegassistent kunnen per land verschillen. 
Blijft dat actief als ik de wagen in Duitsland 2dehands koop en dan naar België importeer, of valt het ineens weg?

Bij mijn KIA zit dat erin en niet afhankelijk van een abonnement.
Aan de andere kant, KIA heeft nu ook niet zo'n denderende updatepolicy op de langere termijn. Er wordt niet echt meer actief ontwikkeld aan de softwarekant voor de 'oudere' modellen.
Al moet je ouder model met een korrel zout nemen aangezien de technologie van 2021 is, en de support beperkt is sinds de versie van 2024 (CCNC) op dat gebied. En ik dacht mij te herinneren dat de opvolger voor de CCNC ook al verwacht werd tegen 2026/2027 waardoor dit zich waarschijnlijk zal herhalen.

Maar ik kan wel zeggen dat de functionaliteit werkt met de beperkingen die erin aanwezig zijn. Gewoon geen verdere doorontwikkeling.

Sorry, dat vind ik iets idioot goedpraten.
Die basisfuncties zijn tegenwoordig niet meer redelijk uitgebreid te noemen, maar al gewoon een jaar verplicht vanuit Europa.
En Drive Recorder: grootste deel van de functionaliteit is ook weeral verplicht. Dat de gebruiker het ook kan gebruiken is zoals bij Tesla, maar daar is het ook weer gratis. (en volgens BMW eigenaren minder goed bij BMW)

Blijft Highway Assistant actief als je binnen de 4 jaar de auto verkoopt?
Goh, ik weet dat allemaal niet...
Is uiteindelijk toch iets waar constant aan gewerkt moet worden en wat constant geld kost voor de fabrikant.
Wagens van vandaag zijn niet meer zoals vroeger, vroeger had je een standaard cruisecontrol, en eens dat die werkte moet daar nooit iemand meer aankomen, ik denk niet dat je hetzelfde kan zeggen van de huidige wagens en sommige van hun systemen.

Al die zaken die wel constant moeten geupdate worden zijn al jaren lang te betalen, vroeger waren kaart updates voor GPS'en betalend, wou je er niet voor betalen, dan bolde je met verouderde kaarten rond die half niet meer klopten.
Dat stukje is nu wat voorbijgestreefd met de Googles and Waze's, maar destijds kraaide men over zoiets niet.

Waar ik het wel lastig mee heb zijn inderdaad die diengen die op een wagen zit, die geen updates nodig hebben, maar waar je wel voor moet betalen. Zoals die Drive recorder en grootlicht assistent vroeger op de BMW's. Heb ik er inderdaad altijd over gevonden.

Blijft dat actief als ik de wagen in Duitsland 2dehands koop en dan naar België importeer, of valt het ineens weg?
Ik zou denken van wel, ik vermoed dat ze vooral bedoelen dat die bepaalde assistenties, vooral dan het autonoom wisselen van rijstrook, voor elke wagen/merk in elk land apart moet goedgekeurd worden.
In België heeft BMW die goedkeuring pas redelijk laat ontvangen, lang nadat die van Tesla al goedgekeurd was.

Bij mijn KIA zit dat erin en niet afhankelijk van een abonnement.
Aan de andere kant, KIA heeft nu ook niet zo'n denderende updatepolicy op de langere termijn. Er wordt niet echt meer actief ontwikkeld aan de softwarekant voor de 'oudere' modellen.
Al moet je ouder model met een korrel zout nemen aangezien de technologie van 2021 is, en de support beperkt is sinds de versie van 2024 (CCNC) op dat gebied. En ik dacht mij te herinneren dat de opvolger voor de CCNC ook al verwacht werd tegen 2026/2027 waardoor dit zich waarschijnlijk zal herhalen.

Maar ik kan wel zeggen dat de functionaliteit werkt met de beperkingen die erin aanwezig zijn. Gewoon geen verdere doorontwikkeling.
Spreken we bij Kia over autopilot die zonder aan je stuur te komen van rijvak veranderd (enkel je richtingaanwijzer gebruiken), en zich baseert op camera's en sensoren of dit veilig kan?
Of gewoon adaptieve CC, lane assist en noodstop functies?

Spreken we bij Kia over autopilot die zonder aan je stuur te komen van rijvak veranderd (enkel je richtingaanwijzer gebruiken), en zich baseert op camera's en sensoren of dit veilig kan?
Of gewoon adaptieve CC, lane assist en noodstop functies?
We spreken in dit geval over autopilot. Daarom dat ik er melding van maakte ;).

Al werkt dit enkel op de autosnelweg, op dit moment. Niet op andere baantjes.

Al moet je het stuur in de hand hebben om dit te activeren. Want het is een hulpfunctie.

Is uiteindelijk toch iets waar constant aan gewerkt moet worden en wat constant geld kost voor de fabrikant.
Misschien is dit beperkt in tijd bij BMW omdat ze verwachten dat ze dit net niet lang gaan blijven updaten en het na x aantal jaren van de markt willen kunnen halen?
Als de klant het na 4 jaar telkens met een jaar moet verlengen kunnen ze dat veel gemakkelijker stoppen. (optie is niet meer beschikbaar)
Ik heb zelf embedded software ontwikkeling gedaan. Op een gegeven moment is het hardware platform zo verouderd dat de software ontwikkeling ervoor stopt.

De software ontwikkelingen is 1 van de belangrijke redenen dat ik toch voor een Tesla heb gekozen. (naast de efficiëntie)
Hun software stack blijft voorlopig nog hetzelfde. Er zijn wel nieuwe features die niet meer werken op oudere wagens, maar die blijven nog wel heel wat andere updates krijgen.
Als ik bvb bij een VW kijk, dan gingen ze eerst samen met Bosch software maken, dan met Cariad gingen ze Tesla achterna doen, dikke flop ondertussen. Nu gaan ze weer een samenwerking aan met Rivian voor hun software (maar daar zijn ook al weer problemen). Waar staan ID.3/4/5/7 klanten over 4-8 jaar?

Ik denk wel dat BMW er op software gebied beter voor staat dan VW, maar hoe goed weet ik niet.

Ik denk wel dat BMW er op software gebied beter voor staat dan VW, maar hoe goed weet ik niet.

Goh, heb van BMW nu toch ook buiten 2 OTA updates die al de settings van de auto resetten (en de airco afzetten... dacht dat die stuki was) en wat kerstkaarten toch ook niks gezien.
De vraag is of updates echt nodig zijn, als de auto probleemloos werkt zoals verwacht hoeft dat voor mij ook niet. Dat was bij VW wel minder met de ID3/4/5, maar tegenwoordig zijn er niet echt nog problemen daarmee.

De vraag is of updates echt nodig zijn, als de auto probleemloos werkt zoals verwacht hoeft dat voor mij ook niet.
Het is toch wel tof als de functionaliteit van de wagen telkens wordt uitgebreid.
Zo heb ik op mijn wagen in de 2 jaar dat ik hem heb grote en kleine updates gekregen:
- betere beelden in de camera's
- rear cross traffic alert
- meer informatie in de dashcam viewer
- adaptieve koplampen
- kunnen aangeven met hoeveel batterijlading je nog wil aankomen (vind ik heel handig!)
- achterklep hoogte instellen gebaseerd op GPS locatie
- hele hoop navigatie verbeteringen, inclusief weer op doelbestemming, radar beelden van wolken, etc.
- ...
zie ook: https://www.notateslaapp.com/software-updates/history/

Ik wil maar zeggen: op zichzelf is elk van die dingen geen groot 'feature', maar bij mekaar opgeteld maken ze de wagen toch weer heel wat praktischer. Geen enkel van die dingen heb je echt nodig, maar verscheidene zijn verdomd handig.
Nogmaals, dit was voor mij toch een reden om voor een Tesla te kiezen, zeker omdat ik plan meer dan 5 jaar met de wagen te rijden.

Als dan vergelijkt met bvb een Ford. Je hebt de Mustang Mach-E. Deftige wagen, maar er is geen enkele andere wagen in Europa op dat platform gemaakt. Dan is Ford naar VW gegaan voor het MEB platform voor de Explorer en de Capri. Ok, kan ik nog begrijpen. Dat is ondertussen een goed platform. Maar nu gaan ze weer naar Renault voor een EV platform. De Explorer en Capri klanten gaan over een paar jaar weinig updates meer krijgen, daar ben ik vrij zeker van.

Laatst bewerkt:
Ja die welkom- en lichtshows bij de nieuwe CLA en IX3, daar is toch niemand op aan het wachten? En dan pakken ze er echt nog fier mee uit ook. Soms worden er toch vreemde keuzes gemaakt.

Ja die welkom- en lichtshows bij de nieuwe CLA en IX3, daar is toch niemand op aan het wachten? En dan pakken ze er echt nog fier mee uit ook. Soms worden er toch vreemde keuzes gemaakt.
Net zoals een scherm voor de voorste passagier. Wie zit daar op te wachten zit dan soms in bepaalde packs bij zaken die wel interessant zijn.. maar had de wagen net wat goedkoper kunnen maken zonder dat scherm

IMG-6206.jpg
Oh dat went ook 🤣
Alleen spijtig dat het een wallpaper is en niet werkt😁

Dit is nu toch al jaar en dag zo..

Op mijn i5 is er zelfs een optie van denk ik 30€ per jaar waarmee ik in de store extra animaties kan kopen 😅.

Terug
Bovenaan