Elektrische wagens

Zoals @langun zegt: op een rit van 1000 km scheelt dat een half uur extra laadtijd doordat de laadsnelheid van de Mach-E sneller zakt; dat lijkt me voor die paar vakantieritten per jaar niet het grote verschil tegenover de rest van het jaar blijer zijn met je keuze?

In dagelijks gebruikt heeft de Mach-E trouwens nog een voordeel, zo'n LFP batterij mag je regelmatig tot 100% opladen terwijl voor een NCM zoals bij de Enyaq aangeraden wordt om niet frequent boven de 80% te laden (af en toe voor een lange road trip kan geen kwaad).

Ik zou met beide testrijden, ook kijken naar praktische zaken zoals bedieningsgemak, koffer,... en vooral op basis daarvan beslissen.
Ik ben intussen al gaan testrijden met de Mach-E en de Capri, de Enyaq staat gepland voor maandag. Ik had overal gelezen dat het rijcomfort van de Mach-E tegenviel door de stugge vering, maar dat lijkt in de 2025-versie duidelijk verbeterd. De Mach-E reed veel comfortabeler dan de Capri, en je merkt in alle details waar het prijsverschil tussen beide wagens zit.

Vijf jaar geleden heb ik in mijn Octavia nog extra betaald voor comfortabele zetels, en die zijn zeker goed, maar de zetels in de Mach-E zijn simpelweg magnifiek. Wat een zitcomfort. Ik wou de Capri echt goed vinden, maar amaai die viel tegen. Overal goedkope afwerking, stugge rit, zeer oncomfortabele zetels (premium model), nee dat was het niet. Ik ben eens benieuwd of de rit op zich heel anders is in de Enyaq aangezien ze toch op hetzelfde platform gebaseerd zijn.

Het Nederland effect?

Eens ik de grens over ben (tussen 06:00 en 19:00 toch) zie ik mijn bereik de eerste 50km in Nederland toenemen met 2km per gereden km :oi22:
Dat merk je zelfs met een dieselwagen. In Nederland doe ik makkelijk 1100+km op een volle tank door het 100km/u rijden op de autosnelweg, terwijl in België kom ik misschien net aan 900km.

Ik ben intussen al gaan testrijden met de Mach-E en de Capri, de Enyaq staat gepland voor maandag. Ik had overal gelezen dat het rijcomfort van de Mach-E tegenviel door de stugge vering, maar dat lijkt in de 2025-versie duidelijk verbeterd. De Mach-E reed veel comfortabeler dan de Capri, en je merkt in alle details waar het prijsverschil tussen beide wagens zit.

Vijf jaar geleden heb ik in mijn Octavia nog extra betaald voor comfortabele zetels, en die zijn zeker goed, maar de zetels in de Mach-E zijn simpelweg magnifiek. Wat een zitcomfort. Ik wou de Capri echt goed vinden, maar amaai die viel tegen. Overal goedkope afwerking, stugge rit, zeer oncomfortabele zetels (premium model), nee dat was het niet. Ik ben eens benieuwd of de rit op zich heel anders is in de Enyaq aangezien ze toch op hetzelfde platform gebaseerd zijn.

Vering lijkt me bij EVs precies een nog belangrijker verschil dan over het algemeen bij ICEs, waarschijnlijk door het hogere gewicht en de hogere bandendruk.

Niet verrassend dat Ford een onderscheid maakt in afwerking en dergelijke tussen de Capri en de Mach-E, maar oncomfortabele zetels lijkt me toch een slechte zet. Dat maakt zo'n verschil voor mensen, zeker als je wat langere ritten in de auto zit. Bij sommige auto's zat ik na maanden nog de zetelinstellingen te veranderen, bij een paar was dat na een paar weken al goed genoeg voor ritten van meerdere uren zonder rugpijn.

Oprechte vraag: vind je dat nu zelf niet triestig voor een wagen van €70.000 ?
Neen. Je wagen doet perfect als geadverteerd.
Elektrische wagens zijn heel inefficient als je er in de winter ritjes van 3 km mee doet.
Of die nu 20,000 of 300,000€ kost.
Dit is gewoon niet het juiste gebruikersprofiel voor zulke wagen.

Is net hetzelfde als zeggen dat een Rolls Royce Cullinan ellende is om te parkeren, schande voor een wagen van al naargelang de versie tussen 300,000 en 400,000€
Het is gewoon een massief grote wagen en die zal nooit makkelijk parkeren en al helemaal niet in een parkeergarage. Zelfs niet aan 300,000€

Prijs is nu eens echt niet van toepassing in heel deze vergelijking.
In de winter met korte ritten is dat reeds na 150km, dat vind ik echt snel en enerveert mij zoals je kan zien. Ik mag straks terug die vuile slang oprollen / uitrollen omdat de wagen minstens 4m van de laadpaal staat en alles dus rust op de grond. Ik vind dat echt een last.
Tjah, om een elektrische wagen praktisch en zonder hoofdzorgen te gebruiken hang je hem elke dag aan de lader zodat je elke dag met 80% batterij vertrekt.
Vandaar dat het algemeen wordt gezegd dat je thuis moet kunnen laden om zonder zorgen elektrisch te rijden.

Wanneer jij dat laden "vies" vindt, tjah...

ICE wagens liggen je veel meer, maar je wil de extra kost ervan niet dragen, wel de fiscale voordelen van de elektrische wagen incasseren, dan moet je ook niet klagen hé, dat laden wat "vies" is.

Neen. Je wagen doet perfect als geadverteerd.
Elektrische wagens zijn heel inefficient als je er in de winter ritjes van 3 km mee doet.
Ah dat was geadverteerd, dat wist ik niet. Je mag mij dan toch die advertentie eens tonen.

Ik ben de enige op deze 847 pagina’s die hierover post, laat staan dat ze er over adverteren.

Dat elektrische wagens heel inefficiënt zijn als je er in de winter korte ritten mee doet, mag je mij eens tonen. Waar ze dat perfect adverteren zoals jij hier beweert. Ik ben oprecht benieuwd.

Ah dat was geadverteerd, dat wist ik niet. Je mag mij dan toch die advertentie eens tonen.

Ik ben de enige op deze 847 pagina’s die hierover post, laat staan dat ze er over adverteren.

Dat elektrische wagens heel inefficiënt zijn als je er in de winter korte ritten mee doet, mag je mij eens tonen. Waar ze dat perfect adverteren zoals jij hier beweert. Ik ben oprecht benieuwd.
Ik ga niet zeggen dat de automerken dat zelf adverteren, net zomin dat ze adverteren dat het opgegeven benzineverbruik bij een ice wagen met een hele grove korrel zout te nemen is.
Maar zowat elke website en youtuber die over EV's schrijft vermeldt dat (meestal) wel, onder iets zoals "wintertips".

Van al die EV rijders op deze pagina's klaagt niemand daarover omdat we goed wisten waar we aan begonnen, en omdat we maatregelen nemen zodat dit geen probleem is.
Wij laden elke dag netjes naar 80%...
Wij vinden, in tegenstelling tot jij, het geen probleem om op de oprit snel die stekker in te steken als we thuiskomen.

Dus waarom zouden we erover schrijven?

Nu:
Korte ritjes zijn een actieradius-killer, vooral in de winter. De accu van je EV of Hybride presteert minder efficiënt als deze koud is. Bij korte ritten komt de accu mogelijk niet op temperatuur wat meer energie kost en ten koste gaat van je actieradius. Probeer je ritten te combineren, zodat je auto niet steeds opnieuw hoeft op te warmen.

En

Sommige auto’s kun je ook op afstand voorverwarmen terwijl deze nog aan de laadpaal staat. Maak hier gebruik van. Zolang de auto aan de laadpaal staat, kost dit geen extra energie.

Voor dat laatste moet je hem natuurlijk weer hebben insteken😉

Bron (en er zijn er vele meer, was zowat eerste Google hit):

Laatst bewerkt:
En let op, ik zeg niet dat je "fout" bent hé, we zijn (gelukkig maar) allemaal anders!
Maar waar jij een probleem ziet, namelijk een te korte range terwijl je niet elke dag die stekker insteekt, zien de meesten hier, of ervaren ze dit niet als een probleem...

Mijn wagen is warm na een tijdje, maar ik stop iedere morgen aan de supermarkt en aan de school. Om dan door te rijden naar kantoor. Dat zijn 3 korte ritten ipv 1 korte. Eens aan de supermarkt is de wagen al warm denk ik neen?

Het is dus vooral het starten en stoppen en dan terug opstarten dat de batterij naar beneden brengt. En nog geen klein beetje. Ik heb deze week 120km gereden en het percentage is nu 55%

Laatst bewerkt:
Dat is 14-14.8kWh/100km in de zomer en 19,2kWh/100km in de winter. Dat kan toch bijna niet bij continue 120km/h rijden?

Ik kan een beetje te positief geweest zijn. In de winter is het eerder gemiddeld 21kwh, zomer rond de 16kwh. Ik deed het vanuit het hoofd en om eerlijk te zijn laad ik meestal richting 85 -88%. Die KIA laad in veel gevallen nog tot 180kw op dat moment. Moment dat het te zwaar begint te zakken naar mijn goesting stop ik ermee.

Doe er dan een 15-20km vanaf.
Daarnaast was mijn opmerking niet mer continu 120km/h. Een gezonde mengeling zullen we maar zeggen ;).

Mijn wagen is warm na een tijdje, maar ik stop iedere morgen aan de supermarkt en aan de school. Om dan door te rijden naar kantoor. Dat zijn 3 korte ritten ipv 1 korte. Eens aan de supermarkt is de wagen al warm denk ik neen?

Het is dus vooral het starten en stoppen en dan terug opstarten dat de batterij naar beneden brengt. En nog geen klein beetje. Ik heb deze week 120km gereden en het percentage is nu 55%
Als ik in mijn wagen stap, zie ik bv 360km op de teller. Wanneer ik effectief de wagen start, zakt deze altijd 40km, deze morgen ging hij naar 320km. De problemen met mijn teller blijven verder gaan...

Vorige keer had ik alleen maar korte ritten en heb ik na 217km moeten bijladen want op de teller stond nog amper 88km. Die elektrische wagens zijn echt niet gemaakt voor korte afstanden. Maar soms heb ik periodes dat ik niets anders doe dan naar de bakker, naar kantoor, naar Colruyt, naar huis, en dat 5 dagen per week. Dat zijn dus allemaal ritten van < 5km en soms < 2km

Is geen probleem met de teller. Uw teller past zich aan in functie van uw rijgedrag. Iemand die continue lange stukken doet van max 50km /h die gaan veel verder kunnen rijden dan de personen die continu op de autostrade 120 rijdt. Net zoals dat de persoon met bommagedrag verder kan rijden dan de persoon die hem op zijn staart trapt.

Voor de rest moet je het ook een beetje rationeel bekijken. Uw elektrische wagen met zijn elektrische motor is hyperefficiënt in verbruik. Wat was het 90 - 99% Een benzinewagen zit aan 29%, de diesel aan 32% (https://www.autoweek.nl/autonieuws/...de-beste-is/?referrer=https://www.google.com/) en al de rest wordt omgezet in warmte. Warmte die je in de zomer buitenblaast en in de winter in uw cockpit steekt.

Terwijl bij een elektrische wagen je eigenlijk hetzelfde moet toepassen als een elektrische kacheltje daar opzet. Naast het feit dat je ook die batterij moet opwarmen... wat een impact heeft. 3-6kwh extra die je verbruikt om het gemoedelijk warm en knus te hebben in uw wagen, dat heeft nu eenmaal een significante impact. Net zoals datzelfde verbruik gebruiken voor koeling ook een impact heeft.
Om het in het kort te schetsen als je in de zomer normaal vb 15kwh/100km hebt. En je doet een ritje van 3 km. dan is dat in verbruik effectief 0.45kwh dat je gebruikt hebt om te rijden. Als je dan om uw cockpit op te warmen hebt 2kwh gebruikt. Dan wil dat dus zeggen dat die 3km u 2.45kwh heeft gebruikt. Uw GOM gaat zeggen oei oei dat is toch impactvol. En die gaat daar voor een stuk rekening mee houden als je dat gedrag vertoont. En die gaat zeggen awel als ik die 2.45kw voor 3 km nu omzet naar 100km dan heb ik een gemiddeld verbruik van 81,67 kwh/100km. Waarna uw GOM dan ook gaat zeggen maar ik heb deze week niet zoveel keer die ritjes gemaakt. Dus moet ik het eigenlijk verdisconteren over al die km's die ik gedaan heb. En het dan in de logischere 250 - 350km range uitkomt.

Ik trek mij daar nu eens niets van aan en hang mijn wagen gewoon aan de lader wanneer die dat nodig heeft en wanneer die stil staat. En om eerlijk te zijn die staat meer stil dan dat die in beweging is. Dus mogelijkheden genoeg.

Oprechte vraag: vind je dat nu zelf niet triestig voor een wagen van €70.000 ?

En neen, ik ga niet rijden tot ik op 50km sta.
Ik moet soms onverwachts naar een klant rijden en dan wil ik klaar zijn ipv ergens aan een laadpaal te staan wachten.

Ik kan niet wachten op de nieuwe EV die 800km kunnen rijden. Zelfs al is dat maar 650km in real life, dan is dat prima.

Ik rijd tot 10% soms minder en hang hem dan 18 minuutjes aan de laadpaal en die is terug 80% of zo. Je kan die snachts gewoon opladen. Al doe ik voorlopig de moeite niet want mag officieel voorlopig niet.
Als ik onverwacht ergens moet zijn dan zal ik x minuutjes vroeger vertrekken om desnoods een 5 - 10 minuten aan de lader te staan en tegen 200-230kw aan het laden te zijn waarna ik dan doorrijd en desnoods op de locatie bij de klant insteek om terug te bollen.

Ik heb de indruk dat er rond deze periode ook minder korting is op nieuwe samengestelde wagens. Vroeger was 10% redelijk standaard, zeker als BV maar ik ben nu naar twee garages gegaan en ze zitten rond 5-6%, da's wel jammer. Er zal nog wel een korting bijkomen (of in de vorm van gratis optie of langere garantie) met het salon maar dat is toch niet spectaculair. Garage zegt wel 1 december de salonkorting te weten dus misschien houden ze zich bewust wat in in de weken ervoor.

2de hands zijn de grootste kortingen. Wagen met 20k km's aan 40-50% korting met nog 5 - 6j garantie. Ja graag... waarom zou ik voor 6% korting en x wachttermijn happy worden...

Ik vind het vreemd dat een Mach-E met 150 kW snelladen toch langzamer oplaadt dan een Enyaq met 135 kW. Ofwel wordt het ergens verkeerd geadverteerd. Alleszins net gehoord dat mijn dieselwagen te duur is om over te nemen, dus het zal vermoedelijk toch de Enyaq 85 Sportline worden.

Toch wel wat teleurgesteld. Mijn vrouw zegt nu wel dat ik moet nemen waar ik blij van word, maar ik vrees dat dit miserie gaat geven bij onze autovakanties >1000km.

30 minuten langer onderweg zijn tijdens de vakantie is niet blokkerend. Meestal ga je toch ergens uw beentjes strekken. Kies de wagen waar je u het beste bij voelt. En desnoods huur je als het u toch echt niet aanstaat een dieselwagen of zo om die 1 keer in het jaar op reis te gaan. Of je bekijkt die 30 minuten extra van de positieve kant. Zoals hierboven gezegd.

Porsche Cayenne EV video:

Op zich niet slecht, maar ik had graag zo een tussenmodel gezien, 4,8 of 2,5 naar 100 en dan die opties. Waarom niet een 4S of zoiets dat 3,8 doet en tussen die twee modellen zit op vlak van basis?

Daarnaast overtuigd het interieur me toch niet 100%. Dan lijkt me een Lucid Gravity Grand Touring wel een leuk alternatief. Je zit daar wel met een nieuwer merk dat nog niet helemaal op punt staat op sommige vlakken.

De range anxiety is in koud weer wel ferm hoger, en dan vooral op onbekend terrein tussen Polen - Litouwen aan 4-10°C - Letland en Wit-Rusland aan -2°C. Vorige week 2500+ km geklopt.

246 km range, 237 km te doen, en indicatie dat je toekomt met -34% batterij...

In feite lig ik er niet zo erg van wakker want rij al van '19 elektrisch en plan graag de stops buiten Tesla Supercharger bereik ad hoc in naargelang de nood.

Ik kan een beetje te positief geweest zijn. In de winter is het eerder gemiddeld 21kwh, zomer rond de 16kwh. Ik deed het vanuit het hoofd en om eerlijk te zijn laad ik meestal richting 85 -88%. Die KIA laad in veel gevallen nog tot 180kw op dat moment.
Aan 85% nog 180kW laadvermogen hebben, das ook n beetje héél positief ingeschat zeker? Volgens online laadcurves zak je vanaf 70% naar 150kW om dan in de buurt van 80% steil naar beneden te gaan.

Aan 85% nog 180kW laadvermogen hebben, das ook n beetje héél positief ingeschat zeker? Volgens online laadcurves zak je vanaf 70% naar 150kW om dan in de buurt van 80% steil naar beneden te gaan.
Neen tot 80% zit ik aan 170-190kw. Was toch de meeste keren. Kan misschien zijn dat het dan eerder 82 - 83% is ipv 85%. Maar bon, is als je het bekijkt misschien toch ook positief ingeschat dan...

Alhoewel dat ik hier zie dat er staat 160-170kw tot 80%.
Er is wel een moment dat het zeer snel daalt. Kan dan vanaf 82-84% zijn. Maar het gaat nog altijd zeer snel op dat punt.
Average charging speed 10-90% 166.5 kW
Average charging speed 10-80% 187.6 kW

Volgens mij lijkt hetgeen jij zegt eerder van toepassing op de nieuwe generatie. Wat ik eerlijk waar ook raar vind...
Vraag mij af of ze dit als bescherming hebben gedaan voor de issues met hun laadomvormer in hun nieuwe generatie...

Wat ik wel moet zeggen is dat de wagen deftig moet voorverwarmd zijn anders is het moeilijk om die snelheden te halen. Maar als je km's maakt is dat niet echt een issue.

Ik heb nu al een tijdje een i5 touring en ik moet zeggen dat die laadcurve mij enorm teleurstelt.
dit is mijn laadcurve van bij ionity waar ik onlangs alleen stond. Battery was preconditioned (+-15 min gereden naar het laadstation):

Bijna 1h geladen van 31% tot 94% (ja ik had bijna 100% nodig om te geraken waar ik moest zijn). Dit is nu een random voorbeeld, maar ik merk het keer op keer dat er van die theoretische laadtijd niets in huis komt...

Met mijn e-tron nooit een issue geweest: brakke range, maar laden ging van 20-80% aan 150kw en ging pas na 90% onder de 100kw.

Ik heb nu al een tijdje een i5 touring en ik moet zeggen dat die laadcurve mij enorm teleurstelt.
dit is mijn laadcurve van bij ionity waar ik onlangs alleen stond. Battery was preconditioned (+-15 min gereden naar het laadstation):

Bijna 1h geladen van 31% tot 94% (ja ik had bijna 100% nodig om te geraken waar ik moest zijn). Dit is nu een random voorbeeld, maar ik merk het keer op keer dat er van die theoretische laadtijd niets in huis komt...

Met mijn e-tron nooit een issue geweest: brakke range, maar laden ging van 20-80% aan 150kw en ging pas na 90% onder de 100kw.
15 min is niet voldoende om de batterij helemaal op te warmen. Zeker met deze temperaturen. Je kan beter nog even doorrijden tot 10% zodat de batterij warmer is en op lage SOC laadt ze ook sneller. En dan evt maar tot 50% laden en later nog een korte stop doen. Ik laad nooit tot boven de 60% tenzij ik sowieso stil sta om te eten ofzo.

Batterij veel lager laten gaan. Curve gaat inderdaad stijl naar beneden na 30%.

IMG_6702.jpeg

Porsche Cayenne EV video:

Op zich niet slecht, maar ik had graag zo een tussenmodel gezien, 4,8 of 2,5 naar 100 en dan die opties. Waarom niet een 4S of zoiets dat 3,8 doet en tussen die twee modellen zit op vlak van basis?
Die komt er vast wel nog. Een GTS komt er alleszins nog aan.

Met voldoende preconditioning moet dat in ongeveer 40 minuten lukken met de i5, op basis van fastcharge data. Boven de 80% laden gaat bij de i5 verschrikkelijk traag, hij start met een hoge piek maar daalt snel; vergelijkbare modellen bij Audi en Mercedes pieken minder maar houden wel langer een hoge laadsnelheid aan.

Het is wel een feit dat de gemiddelde laadsnelheid tussen 10% en 80% bij de i5 iets lager ligt dan bij de e-tron, alleen laad je nog altijd >25% meer range bij per minuut voor een eDrive 40 omdat het verbruik een stuk lager ligt, of bijna 15% voor de M60.

Terug
Bovenaan