Elektrische wagens

Ik heb de indruk dat er rond deze periode ook minder korting is op nieuwe samengestelde wagens. Vroeger was 10% redelijk standaard, zeker als BV maar ik ben nu naar twee garages gegaan en ze zitten rond 5-6%, da's wel jammer. Er zal nog wel een korting bijkomen (of in de vorm van gratis optie of langere garantie) met het salon maar dat is toch niet spectaculair. Garage zegt wel 1 december de salonkorting te weten dus misschien houden ze zich bewust wat in in de weken ervoor.

Ja, ik ben ook van die gedachte. Maar dan laad je toch gewoon op zodra je nog 50 of 60% batterij hebt?
In de winter met korte ritten is dat reeds na 150km, dat vind ik echt snel en enerveert mij zoals je kan zien. Ik mag straks terug die vuile slang oprollen / uitrollen omdat de wagen minstens 4m van de laadpaal staat en alles dus rust op de grond. Ik vind dat echt een last.

Oprechte vraag: vind je dat nu zelf niet triestig voor een wagen van €70.000 ?

En neen, ik ga niet rijden tot ik op 50km sta.
Ik moet soms onverwachts naar een klant rijden en dan wil ik klaar zijn ipv ergens aan een laadpaal te staan wachten.

Ik kan niet wachten op de nieuwe EV die 800km kunnen rijden. Zelfs al is dat maar 650km in real life, dan is dat prima.
Eerlijk, Nee, want dat had je toch op voorhand kunnen weten dat de range relatief beperkt is? ongeacht de prijs.

Voor dagdagelijks gebruik heb ik ook niet echt schrik om eerlijk te zijn, en het snelladen scheelt amper een paar minuten met de Enyaq. Dus op dat gebied is het voor mij allemaal ok.
Als ik echter mijn dieselwagen niet kan overnemen, is de Mach-e in mijn ogen minder geschikt als vakantiewagen dan de Enyaq.

Ja, op dat vlak zie je toch wel een redelijk verschil tussen de Mach-e en de Enyaq: duidelijk hoger verbruik van de Mach-e en nog eens wat trager in snelladen.
Zie bv. de 1-stop range op EV database, dat vind ik wel een praktische inschatting van hoe goed een auto is om lange afstanden af te leggen.

In de winter met korte ritten is dat reeds na 150km, dat vind ik echt snel en enerveert mij zoals je kan zien. Ik mag straks terug die vuile slang oprollen / uitrollen omdat de wagen minstens 4m van de laadpaal staat en alles dus rust op de grond. Ik vind dat echt een last.

Is je ergernis dan eerder omdat je laadlocatie/infrastructuur niet ideaal is in slecht weer, of omdat je last hebt van range anxiety wanneer je onder de 50-60% batterij gaat?

Bij mij was het vooral in het begin wennen: overstap van een diesel met 1400 km range naar een EV tijdens de winter, toen nog zonder laadpalen op het werk. Dan zit je bij elke rit van >200 km door en terug op voorhand te kijken waar er snelladers zijn :)
En de afgelopen maand omdat ik dankzij de amateurs bij Shell Recharge / 50Five niet meer kan thuisladen, in combinatie met laadpalen op het werk die overbezet zijn - nu rijd ik veel vaker tot op 15-20% batterij om hem dan een halve dag in te pluggen op het werk, terwijl ik normaal al bij 50-60% thuis zou bijladen. Maar ook dat leer je wel vind ik, omdat ik ook weet dat ik als ik met 15% toekom, toch nergens naartoe moet; als ik eens niet kan laden, stop ik wel op terugweg bij een snellader om ~20% bij te laden, voldoende om een dag extra te overbruggen.

Waanzinnige specs wel.
1s sneller naar 200 dan een 992.2 Turbo S. Geen idee hoe ze dat ooit klaarspelen.
En ik vind de prijs (relatief) meevallen. Komt een pak goedkoper uit dan de Taycan Turbo S destijds.
De Turbo is me te duur (en eerlijk gezegd ook niet nodig), de gewone met ewa opties is goed genoeg en inderdaad 'goed bij prijs'.

De Turbo is me te duur (en eerlijk gezegd ook niet nodig), de gewone met ewa opties is goed genoeg en inderdaad 'goed bij prijs'.
Het is duur als je de nieuwprijs bekijkt, maar een Taycan Turbo S met opties zat rond de 230k nieuwprijs. Eentje van 4 jaar oud met 50k km vind je onder de 80k€ he :p
Dus binnen een paar jaar zal die Cayenne Turbo mogelijk ook "meevallen".

Ja, op dat vlak zie je toch wel een redelijk verschil tussen de Mach-e en de Enyaq: duidelijk hoger verbruik van de Mach-e en nog eens wat trager in snelladen.
Zie bv. de 1-stop range op EV database, dat vind ik wel een praktische inschatting van hoe goed een auto is om lange afstanden af te leggen.

Ik vind het vreemd dat een Mach-E met 150 kW snelladen toch langzamer oplaadt dan een Enyaq met 135 kW. Ofwel wordt het ergens verkeerd geadverteerd. Alleszins net gehoord dat mijn dieselwagen te duur is om over te nemen, dus het zal vermoedelijk toch de Enyaq 85 Sportline worden.

Toch wel wat teleurgesteld. Mijn vrouw zegt nu wel dat ik moet nemen waar ik blij van word, maar ik vrees dat dit miserie gaat geven bij onze autovakanties >1000km.

Ik vind het vreemd dat een Mach-E met 150 kW snelladen toch langzamer oplaadt dan een Enyaq met 135 kW. Ofwel wordt het ergens verkeerd geadverteerd. Alleszins net gehoord dat mijn dieselwagen te duur is om over te nemen, dus het zal vermoedelijk toch de Enyaq 85 Sportline worden.

Toch wel wat teleurgesteld. Mijn vrouw zegt nu wel dat ik moet nemen waar ik blij van word, maar ik vrees dat dit miserie gaat geven bij onze autovakanties >1000km.
Ze adverteren de maximale snelheid, dat kan voor 15 min zijn maar kan evengoed voor 15 sec zijn. Een gemiddelde snelheid is interessanter, dat geeft de 10-80% tijd beter weer.

Bij de Mustang zakt de snelheid al onder de 100kW rond +-38% batterij, bij de Enyaq is dat pas bij +-75%.

De Mustang is geen ideale reisauto, als je rekening houdt met 10-80% tijd kan je 6,4km rijden aan 120km/u per min laden, bij de Enyaq is dat 9,1km, toch een aanzienlijk verschil.

Als je rekening houdt een trip van 1000km en met 300km range voor je eerste laadbeurt en je mag toekomen met 100km range moet je dus 800km laden. Met bovenstaande gegevens wil dat zeggen dat je bij de Mustang 125 min moet laden, bij de Enyaq 87 min. Een verschil van 38 min. Aan jou om te bepalen hoe belangrijk dat is voor jou.

Ik zou eerder de Enyaq kiezen (en heb de Enyaq gekozen ;) ) omwillen van de koffer, maar ook dat is persoonlijk, hoeveel kofferruimte je nodig hebt.

Edit: onduidelijkheden wegwerken.

Laatst bewerkt:

Maakt echt zeer weinig verschil als je die autovakanties hooguit twee à drie keer per jaar doet. In het slechtste geval (op een rit naar Zuid-Frankrijk/Noord-Spanje) kost u dat misschien een uur extra (Skoda vs Mustang), dat ge mogelijk zelfs niet gaat voelen omdat ge normaal gezien tijdens zo'n rit toch sowieso elke paar uur even stopt om de benen te strekken, naar het toilet te gaan en iets te drinken en/of te eten enz.

Ik zou mijn keuze echt niet van die uitzonderlijke situaties laten afhangen.

Je kan natuurlijk ook eens op de vrije markt kijken wat er wel binnen je budget ligt :)

Ik bedoel ipv je huidige lease over te nemen, kun je kijken voor een dieselwagen op de vrije markt :D
Wij hebben een fixed lijst, waarbij zelfs een batterij upgrade al niet is toegelaten. Spijtig dat ze niet een beetje flexibel zijn daarin, maar goed.

Waanzinnige specs wel.
1s sneller naar 200 dan een 992.2 Turbo S. Geen idee hoe ze dat ooit klaarspelen.
En ik vind de prijs (relatief) meevallen. Komt een pak goedkoper uit dan de Taycan Turbo S destijds.
Is het qua optiepakket vergelijkbaar? Want de Panamera bijvoorbeeld kwam destijds standaard met redelijk wat opties. Waar de Cayenne EV nu toch redelijk kaal is.

Eerlijk, Nee, want dat had je toch op voorhand kunnen weten dat de range relatief beperkt is? ongeacht de prijs.
Dit is wat je overal vindt over mijn wagen:
  • WLTP-actieradius: 460 km
  • Praktische actieradius:
    • Zomer (stad): 560 km
    • Zomer (snelweg): 350 km
      Winter (stad): 385 km

Dan is mijn 305km toch heel wat anders. Zeker als je weet dat je al een melding krijgt op 60km dat je dringend moet opladen. Dan spreken we over 240km range. Vorige week was het trouwens 10 graden, wat moet dat zijn als het -10 is?

Laat mij ook toe om te zeggen dat ik hier de enige ben die negatieve verhalen vertelt over zijn range. Indien mijn wagen effectief 385km zou rijden, zou ik al HEEL blij zijn.

En nu ga ik erover zwijgen, want ik koop enkel EV omdat ik zelfstandige ben. Ik vind het oprecht allemaal k*twagens met weinig rijplezier tov de benzine wagens. Die Tesla was ook al een van de slechtste wagens waar ik ooit mee gereden heb dus ja, het is gewoon niet voor mij.

Ik kom van een bmw 6reeks, Audi A5, Golf GTI, … misschien moet ik eens vragen wat het equivalent is (alhoewel ik nu amper €700 betaal voor lease dus met die 100% aftrekbaarheid kan ik nergens iets beter vinden)

Zoals @langun zegt: op een rit van 1000 km scheelt dat een half uur extra laadtijd doordat de laadsnelheid van de Mach-E sneller zakt; dat lijkt me voor die paar vakantieritten per jaar niet het grote verschil tegenover de rest van het jaar blijer zijn met je keuze?

In dagelijks gebruikt heeft de Mach-E trouwens nog een voordeel, zo'n LFP batterij mag je regelmatig tot 100% opladen terwijl voor een NCM zoals bij de Enyaq aangeraden wordt om niet frequent boven de 80% te laden (af en toe voor een lange road trip kan geen kwaad).

Ik zou met beide testrijden, ook kijken naar praktische zaken zoals bedieningsgemak, koffer,... en vooral op basis daarvan beslissen.

Dit is wat je overal vindt over mijn wagen:
  • WLTP-actieradius: 460 km
  • Praktische actieradius:
    • Zomer (stad): 560 km
    • Zomer (snelweg): 350 km
      Winter (stad): 385 km

Dan is mijn 305km toch heel wat anders. Zeker als je weet dat je al een melding krijgt op 60km dat je dringend moet opladen. Dan spreken we over 240km range. Vorige week was het trouwens 10 graden, wat moet dat zijn als het -10 is?

Laat mij ook toe om te zeggen dat ik hier de enige ben die negatieve verhalen vertelt over zijn range. Indien mijn wagen effectief 385km zou rijden, zou ik al HEEL blij zijn.

En nu ga ik erover zwijgen, want ik koop enkel EV omdat ik zelfstandige ben. Ik vind het oprecht allemaal k*twagens met weinig rijplezier tov de benzine wagens. Die Tesla was ook al een van de slechtste wagens waar ik ooit mee gereden heb dus ja, het is gewoon niet voor mij.

Ik kom van een bmw 6reeks, Audi A5, Golf GTI, … misschien moet ik eens vragen wat het equivalent is (alhoewel ik nu amper €700 betaal voor lease dus met die 100% aftrekbaarheid kan ik nergens iets beter vinden)
Ik ben vorige week naar Breda vertrokken met 50% batterij dat is een rit van 150km.
Terug thuis gekomen met 80km range over.
Dat is dus 460km effectieve range met een iX3...
En ter info, toen ik vertrok zei de boordcomputer dat ik niet meer thuis ging geraken. Hij zat er dus 80km naast qua berekening. Niet altijd vertrouwen op de boordcomputer ;).

Heb je trouwens ooit het effectieve VS theoretische verbruik van uw benzinewagens gecheckt?

Ik ben vorige week naar Breda vertrokken met 50% batterij dat is een rit van 150km.
Terug thuis gekomen met 80km range over.
Dat is dus 460km effectieve range met een iX3...
En ter info, toen ik vertrok zei de boordcomputer dat ik niet meer thuis ging geraken. Hij zat er dus 80km naast qua berekening. Niet altijd vertrouwen op de boordcomputer ;).

Heb je trouwens ooit het effectieve VS theoretische verbruik van uw benzinewagens gecheckt?
Het Nederland effect?

Eens ik de grens over ben (tussen 06:00 en 19:00 toch) zie ik mijn bereik de eerste 50km in Nederland toenemen met 2km per gereden km :oi22:

Terug
Bovenaan