Elektrische wagens

Drie vragen die ik mij nog nooit gesteld heb bij het kopen van een benzinewagen: Wat is de topsnelheid, hoe snel naar 100km/u en hoeveel km kan ik rijden met een tank? Drie vragen die ik dus ook niet zal stellen bij de aankoop van mijn EV (sinds de range +500km is).

Ik ga trouwens straks eens kijken naar de nieuwe CLA. Iets waar ik op moet letten?
0-100 en afstand met volle batterij zou ik bekijken.

Hoe koop je een wagen als je die parameters niet belangrijk vindt?
Gewoon op gevoel toch, vinde hem mooi? => testrit en andermans mening achterwegen laten.

Je mag hier overal 30 of 50km/u en hier op de ring 100km/u. Een auto is tegenwoordig meer comfort/luxe dan snelheid/prestaties toch? Hoe sneller de wagen, hoe pijnlijker dat je er hier niets aan hebt.
Prijs/kwaliteit, mooi of niet, testrit. Dus ja, 100% op gevoel:)

Iemand een idee rond welk percentage de standaard korting bij aankoop nieuwe wagen ligt? Ik ben een eenmanszaak dus echte 'fleet' korting zit er niet in maar ik heb het gevoel dat ze mij het absolute minimum voorgesteld hebben. Vermoedelijk gaat er binnen enkele weken wel nog een procentje af wanneer de saloncondities bekend gemaakt worden.

Iemand een idee rond welk percentage de standaard korting bij aankoop nieuwe wagen ligt? Ik ben een eenmanszaak dus echte 'fleet' korting zit er niet in maar ik heb het gevoel dat ze mij het absolute minimum voorgesteld hebben. Vermoedelijk gaat er binnen enkele weken wel nog een procentje af wanneer de saloncondities bekend gemaakt worden.
Ik ben vanmiddag in Mercedes garage naar die nieuwe CLA gaan kijken en dan toevallig in BMW garage naar de I4.
Die I4 stond aanvankelijk niet op mijn wenslijst maar ben nu wel aangenaam verrast.
Volgende week ga ik testrijden met die I4.
Ik heb een offerte gekregen met een fleetkorting van 10% op de prijs excl btw (vennootschap).

Ik ben vanmiddag in Mercedes garage naar die nieuwe CLA gaan kijken en dan toevallig in BMW garage naar de I4.
Die I4 stond aanvankelijk niet op mijn wenslijst maar ben nu wel aangenaam verrast.
Volgende week ga ik testrijden met die I4.
Ik heb een offerte gekregen met een fleetkorting van 10% op de prijs excl btw (vennootschap).
Hier een i4 rijder, en 300% tevreden.
Ik heb wel met geen enkele andere EV gereden (wel testritten, maar die zijn voor mij te kort om een oordeel te vellen).

Je mag hier overal 30 of 50km/u en hier op de ring 100km/u. Een auto is tegenwoordig meer comfort/luxe dan snelheid/prestaties toch? Hoe sneller de wagen, hoe pijnlijker dat je er hier niets aan hebt.
Prijs/kwaliteit, mooi of niet, testrit. Dus ja, 100% op gevoel:)
Goh, dat is wat de logica zegt.

Praktijk, not so much...

I bol met 544 PK en net geen 800Nm koppel.
Yup, ik gebruik dat volle vermogen misschien 1% van de gereden tijd, maar god, wat zou ik het missen moest ik het niet hebben in die 1%.

Effe snel zijn op een oprit van een autostrade, vlot die 55 km/h rijder op een 70 km/h weg kunnen voorsteken, en mijn favoriet (toegegeven, héél locatie gebonden), de A12 tussen Willebroek en Brussel (of andersom) waar ik héél veel passeer, wat eigenlijk een secundaire weg met verkeerslichten is, maar waar je wel 120 km/h mag!
Wanneer ik daar op de eerste plek aan het rode licht sta, heb ik toch een glimlach tot achter men oren over wat gaat komen ;-).

En uiteraard ook gecombineerd met luxe/comfort, mede door de adaptieve luchtvering (achteraan toch, vooraan klassiek adaptief).

Je wordt dat héél snel gewoon, maar wanneer je dan eens terug in een wat "normalere" wagen stapt, dan realiseer je jezelf heel snel dat dat vermogen toch ook wel kan gecatalogiseerd worden onder wat je "luxe" zou noemen, want dat is het (soms) echt wel!

En het blijft een luxeprobleem, want nee, dat vermogen heb je niet nodig. Maar als puntje bij paaltje neemt, heb je die luxe/comfort ook niet nodig hé! Met je Dacia Spring kom je er ook (als je binnen het beperkte bereik blijft), of met een hele resem andere wagens...

Heeft er iemand spijt van keuze voor sterk vermogende EV?
Lijkt mij wel leuk om een echt snelle wagen te hebben, maar ik heb nu ook een "sport" knop in mijn wagen en ik gebruik die eigenlijk bijna nooit.
Met mijn 7 seconden naar 100 kom ik ruimschoots toe, en lijkt mij niet dat je hier in België dat vermogen echt kwijt kan...
Ik bol dagelijks met eentje (i4 M50).

Bij een EV denk ik dat het vooral is dat je hem net niet in "sport" moet zetten.
Die power is er altijd!

Bij een ICE motor heb je die sport stand, met bijhorend scherper schakelen van de automaat wel nodig om "echt" snel te zijn.
Bij een EV is die gewoon altijd snel!

Uiteindelijk een "luxe" probleem, zeker met een EV, omdat die power er instant is.
Wanneer je een EV naast een wagen met verbrandingsmotor zet die net evenveel PK en koppel heeft, dan zal toch die EV sneller zijn (een beetje), en véél sneller aanvoelen!

Uiteindelijk, elke wagen die pakweg onder de 9 seconden naar de 100 kan (weet ook niet waar ik dat haal, die 9 seconden zit in men hoofd :-) ) kan meer dan vlot mee met het verkeer.

Iemand ervaring met lynk & co??
Zie ze hier nu toch al een tijdje.

Bij het uitkijken naar eventueel een andere of 2e EV (partikulier) kwam ik de nieuwe lynk & co 02 tegen.

Qua looks exterieur en interieur helemaal mijn ding .

Wil ik nog gaan bekijken

-Lancia ypsilon HF line (mhh stellantis zouden we dat wel doen?? )

Budget hangt er vanaf of welke 2 v onze wagens eventueel zou verkocht worden,dat is budget ofwel 40 of 50 K.

5 zitplatsen -Zetelverwarming-acc met lane assist-360 view camera zijn een must

Ioniq 5 ben ik al gaan rijden en zou momenteel eerste keuze zijn bij budget 50k als onze benzine verkocht geraakt

Bij het uitkijken naar eventueel een andere of 2e EV (partikulier) kwam ik de nieuwe lynk & co 02 tegen.

Wil ik nog gaan bekijken

Budget hangt er vanaf of welke 2 v onze wagens eventueel zou verkocht worden,dat is budget ofwel 40 of 50 K.

Ioniq 5 ben ik al gaan rijden en zou momenteel eerste keuze zijn bij budget 50k als onze benzine verkocht geraakt
Ooit een testrit mee gedaan. Elektrische batterij was toen leeg dus enkel op motor kunnen rijden. Vond ik al heel vreemd. Maar reed wel goed.

Nadien aanvraag ingediend maar nooit meer iets van gehoord. Auto deftig dus maar services volgens mijn ervaring erg zwak.

Eerste generatie zijn idd ook hybrides bij.
Wel eens gehoord dat het een volvo chassis is dacht van xc40

De nieuwe 02 is full electric

Wil ik nog gaan bekijken

Is moeilijk om te voorspellen. Op het moment dat ik ging krijgen was een 20% mogelijk bij Hyundai en bij KIA, maar dat was in 2024.
Te bekijken in welke mate je nood hebt aan een spiksplinternieuwe wagen of een wagen met een beperkt aantal KM's maar toch nog een bepaalde garantietermijn interessanter is of kan zijn.

KIA EV6 en IONIQ 5 schommelde toen rond 53000€ nieuw zijnde met de korting. Al is de basisprijs ondertussen gezakt.
2de hands met een 20k km toen op de kop getikt, 1 jaar oud, voor 38.5k.

Zelfde wagen kan je nu op de kop tikken voor 28 - 35k€. Afhankelijk van aantal km's.
vb : https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...boost&applied_boost_level=t50&boost_level=t50

Voor een recente wagen als zijnde de vraagprijs. Er zijn sowieso andere opties...
Al heeft Hyundai in principe maar 2y globale garantie dacht ik (wel 8j op batterij).
Met voordeel als je dit jaar nog inschrijft als particulier de verkeersbelastingen gratis zijn. Al is de kost volgend jaar beperkt. Voorlopig.

Heeft er iemand spijt van keuze voor sterk vermogende EV?
Lijkt mij wel leuk om een echt snelle wagen te hebben, maar ik heb nu ook een "sport" knop in mijn wagen en ik gebruik die eigenlijk bijna nooit.
Met mijn 7 seconden naar 100 kom ik ruimschoots toe, en lijkt mij niet dat je hier in België dat vermogen echt kwijt kan...
Omgekeerde situatie hier, daily is de lichtste versie van de eqe met 245pk. Was op voorhand enigzins ongerust, ook al omdat ik al wel met wat snellere auto's gereden had toen ik aan't kiezen was, en ook een aantal auto's met meer vermogen ter beschikking heb thuis.

Conclusie is dat ik nooit heb gewenst meer vermogen te hebben, zelfs niet op autobahn. Af en toe eens vol open gaan, en ook dan geen gevoel van tekort.
De immense acceleratie probeer je de eerste week, en nadien nauwelijks tot niet, in mijn geval.

Elk zijn eigen voorkeur zeker? :)

In mijn Tesla tijd moest ik de wagen op SLOW plaatsen, op zijn normal modus reed ik constant 160km/u op de autostrade. En dan kon de wagen nog véél méér. Die was echt belachelijk snel en ik zou mezelf doodrijden denk ik. Ook verdomd saai op alle banen waar je 50 en 70 mag.

Zoals hier gezegd kan je beter voor de luxe kiezen ipv de snelheid.

In mijn Tesla tijd moest ik de wagen op SLOW plaatsen, op zijn normal modus reed ik constant 160km/u op de autostrade. En dan kon de wagen nog véél méér. Die was echt belachelijk snel en ik zou mezelf doodrijden denk ik. Ook verdomd saai op alle banen waar je 50 en 70 mag.

Zoals hier gezegd kan je beter voor de luxe kiezen ipv de snelheid.
Gek, maakt bij mij niet of ik de wagen in sport of eco zet, doet me niet sneller rijden op de snelweg hoor.
Daar doe ik trouwens altijd cruisecontrol...

Momenteel ook aan't zien voor een nieuwe wagen, de lease van de huidige loopt af.
We hebben categoriën met daar in vaste wagens. Via cafetariaplan kan je dalen of stijgen en extra opties kiezen.

In mijn categorie zitten geen aantrekkelijke wagens imo, ofwel te klein voor een gezin van 5 (Polestar) ofwel kleine range (iX1 met de kleine batterij). Dus de aan't kijken naar diegene onder en boven me.

Schieten over:
1 categorie lager: Kia EV5 business plus + opties (oa zetels met geheugen functie).
1 categorie hoger: Skoda Enyaq corporate. Standaard goed voorzien van opties.

De Kia is imo van binnen en buiten de mooiere wagen. Qua opties moet hij niet veel onder doen voor de Skoda.
Die is wel iets groter en heeft een grotere batterij en range. De Kia zou dan weer vehicle to home hebben in de toekomst maar dat gaat wsl ne no go worden in een lease omgeving.

De Kia moet ik nog gaan bekijken. Eens dat bezoek achter de rug is ga ik beslissen.
Maar mocht er iemand hier ervaringen hebben, feel free to share. :)

Gek, maakt bij mij niet of ik de wagen in sport of eco zet, doet me niet sneller rijden op de snelweg hoor.
Daar doe ik trouwens altijd cruisecontrol...
Ik denk dat een Tesla in sportmodus te vergelijken is met een BMW M4, die koppel is echt niet normaal. De enigste wagen waar ik ooit mee gereden heb waarbij ik mezelf in mijn zetel kan drukken door het optrekken

Momenteel ook aan't zien voor een nieuwe wagen, de lease van de huidige loopt af.
We hebben categoriën met daar in vaste wagens. Via cafetariaplan kan je dalen of stijgen en extra opties kiezen.

In mijn categorie zitten geen aantrekkelijke wagens imo, ofwel te klein voor een gezin van 5 (Polestar) ofwel kleine range (iX1 met de kleine batterij). Dus de aan't kijken naar diegene onder en boven me.

Schieten over:
1 categorie lager: Kia EV5 business plus + opties (oa zetels met geheugen functie).
1 categorie hoger: Skoda Enyaq corporate. Standaard goed voorzien van opties.

De Kia is imo van binnen en buiten de mooiere wagen. Qua opties moet hij niet veel onder doen voor de Skoda.
Die is wel iets groter en heeft een grotere batterij en range. De Kia zou dan weer vehicle to home hebben in de toekomst maar dat gaat wsl ne no go worden in een lease omgeving.

De Kia moet ik nog gaan bekijken. Eens dat bezoek achter de rug is ga ik beslissen.
Maar mocht er iemand hier ervaringen hebben, feel free to share. :)
Geen mogelijkheid tot extra opties bij de Enyaq? Want de basis corporate heeft bijvoorbeeld geen HUD. Voor de rest een super wagen, iets meer "traditioneel" vanbinnen tov EV5 wel, maar goed, dat is puur eigen smaak. Enyaq 85 heeft ook wat meer power dan de EV5 zo te zien.

Geen mogelijkheid tot extra opties bij de Enyaq? Want de basis corporate heeft bijvoorbeeld geen HUD. Voor de rest een super wagen, iets meer "traditioneel" vanbinnen tov EV5 wel, maar goed, dat is puur eigen smaak. Enyaq 85 heeft ook wat meer power dan de EV5 zo te zien.
Ik vind die voldoende gestoffeerd, een HUD heb ik nu ni echt nodig.
Grootste must have zijn een camera een stoelen met een geheugenfunctie (we hebben maar 1 auto en ik m'n vriendin is net geen 30cm kleiner dan ik).

Terug
Bovenaan