Elektrische wagens

Bedankt om je ervaring te delen! De LR lijkt me dan een goede keuze. Langs de andere kant is het ook wel leuk om voor de performance versie te gaan om ineens sports car vermogen te hebben ook, maar dan is de range weer minder. :p Nog eens een paar nachtjes over slapen of ik al dan niet voor een Tesla zal gaan en zo ja, welke versie dan.

Moest ik beslissen om voor de Tesla te gaan, welke lader zou ik dan best nemen voor thuis eigenlijk? Die van Tesla zelf of één of ander slim model van een ander merk?
Ik heb de pre-highland RWD (2023) gehad en nu de Highland Performance (2025).

De (LR) RWD is mega zuinig. De Performance is een kanon, maar je boet wel wat in aan range door de 2 motoren en bredere/zachtere banden.
De AWD LR zit daar ergens tussen in. De front motor werkt de efficiëntie toch wel redelijk tegen. Die motor draai alleen maar als je veel power vraagt, maar elke keer je versnelt, moeten de aandrijfassen en het differentieel ook opspinnen en dat kost energie. + je sleurt 100kg meer mee elke rit.

Mijn verbruik van de RWD was 142wh/km na 24 maand. Bij de Performance zit ik op 182wh/km na 2 maand en winter moet nog komen :p

Ik zou geen Tesla laadpaal nemen maar iets dat wat slimmer is en rekening kan houden met het capaciteitstarief/zonnepanelen.

De elektrische GLC is ondertussen ook samen te stellen op de Mercedes website.

Zit toch ook al vlot tegen de 85.000.
En duidelijk duurder gepositioneerd dan de iX3. De GLC heeft wel niets meer leuke tech aan boord (rear-wheel steering bv.). Full option zit je aan 107K. Je hebt dan wel wat.

En duidelijk duurder gepositioneerd dan de iX3. De GLC heeft wel niets meer leuke tech aan boord (rear-wheel steering bv.). Full option zit je aan 107K. Je hebt dan wel wat.
Vanafprijs is maar 3-4k hoger ofzo, op die prijzen zou ik dat toch redelijk gelijkaardig geprijsd noemen.

Moet al serieus mijn best doen om aan 100 te komen in de configurator maar bon
Aan die prijzen begint ge toch is te kijken naar een PCO Taycan of de leukere Macans.

Mercedes stelt nieuwe CLA 200 EV voor. Kleinere batterij en startprijs 49000. Met nog steeds 540km range. Vind ik ineens wel een stuk aantrekkelijker dan de 250+ die start aan 55000. Mooie full black launch edition met night en amg-lijn ook.
Ik heb momenteel al een jaartje of 6 de vorige CLA 180 en wil eigenlijk wel gewoon opnieuw een CLA.
Het model is wel wat van zijn scherpe randjes kwijt maar dat is eigen aan de EV's natuurlijk.
Reviews lijken zeer positief. Iemand die hier meer van weet?

Een Macan is nooit leuk :p Dat is echt een badge wagen.
Collega van mij heeft een Macan EV, en een vriendin heeft een Q6.

Het is dan mss een badgewagen, maar het verschil is echt dag en nacht qua afwerking en premium feel. Een Q6 voelt bijna als een budgetkar met overal harde plastics. Zelfs niet eens standaard elektrische stoelen.

Een Macan voelt veel compacter en driver oriented. Met machtig (bruin) leder en een heel goeie afwerking.

Collega van mij heeft een Macan EV, en een vriendin heeft een Q6.

Het is dan mss een badgewagen, maar het verschil is echt dag en nacht qua afwerking en premium feel. Een Q6 voelt bijna als een budgetkar met overal harde plastics. Zelfs niet eens standaard elektrische stoelen.

Een Macan voelt veel compacter en driver oriented. Met machtig (bruin) leder en een heel goeie afwerking.
Enig idee hoe die qua catalogusprijs of qua leasbudget tov elkaar staan?

De nieuwe window van het cafetaria plan is weer geopend om een nieuwe lease te kiezen.
Woensdag eens testrijden met de Polestar 4, benieuwd of die de lat kan leggen als eerste electrische wagen .

De nieuwe window van het cafetaria plan is weer geopend om een nieuwe lease te kiezen.
Woensdag eens testrijden met de Polestar 4, benieuwd of die de lat kan leggen als eerste electrische wagen .
Nog andere modellen op het oog of zit de Polestar 4 al redelijk diep? :tongue:

Ik vrees dat die al redelijk diep zit 😅
Wou vorige window eigenlijk al voor de 2 gaan, maar die Mercedes a250e die ik nu heb was zo spotgoedkoop dat als eerste lease dat de simpelste keuze was...

Dus nu nog steeds Polestar bovenaan de lijst...
Met mijn zoon van 14j en zijn 1m80 groot moet er toch wel een ruime achterbank zijn, dus dermee de 4 ipv de 2.

Ik wil professioneel een nieuwe elektrische wagen kopen. Sportieve look - berline.

Hier vlakbij is een onafhankelijke Mercedes verdeler met een meer persoonlijk contact. Relatief nieuwe wagens met 10-20k kilometers op aan zeer gunstige prijs mogelijk.

De nieuwe elektrische CLA zal dus nog niet mogelijk zijn. Zou dan eerder neigen naar een EQE berline Amg line. Die wagens lijken meteen gigantische waarde te verliezen na aankoop nieuw. Ik vind ze niet lelijk, in tegenstelling tot vele anderen. En vind ook niet meteen iets terug over technische gebreken?

Denk kostprijs dan 50-60k.

Maar voor die prijs dus ook Tesla-BYD-Polestar nieuw…

Zou dat een domme keuze zijn zo’n EQE?
Ook in kader van herverkoop na 4 jaar?
Puur praktisch neig ik ernaar omdat die garage quasi aan de deur is. Onderhouden zijn uiteraard beperkt met die elektrische wagens…

Ik wil professioneel een nieuwe elektrische wagen kopen. Sportieve look - berline.

Hier vlakbij is een onafhankelijke Mercedes verdeler met een meer persoonlijk contact. Relatief nieuwe wagens met 10-20k kilometers op aan zeer gunstige prijs mogelijk.

De nieuwe elektrische CLA zal dus nog niet mogelijk zijn. Zou dan eerder neigen naar een EQE berline Amg line. Die wagens lijken meteen gigantische waarde te verliezen na aankoop nieuw. Ik vind ze niet lelijk, in tegenstelling tot vele anderen. En vind ook niet meteen iets terug over technische gebreken?

Denk kostprijs dan 50-60k.

Maar voor die prijs dus ook Tesla-BYD-Polestar nieuw…

Zou dat een domme keuze zijn zo’n EQE?
Ook in kader van herverkoop na 4 jaar?
Puur praktisch neig ik ernaar omdat die garage quasi aan de deur is. Onderhouden zijn uiteraard beperkt met die elektrische wagens…
Over restwaarde na 4 jaar valt redelijk weinig te zeggen. De ontwikkelingen in EV-land gaan zo snel dat elke auto die momenteel op de markt is wat betreft technologie over 4 jaar volledig voorbijgestreefd zal zijn.
Om qua restwaarde zo safe mogelijk te zitten zou ik misschien naar een model kijken dat het afgelopen jaar op de markt is gekomen.

Heeft er iemand spijt van keuze voor sterk vermogende EV?
Lijkt mij wel leuk om een echt snelle wagen te hebben, maar ik heb nu ook een "sport" knop in mijn wagen en ik gebruik die eigenlijk bijna nooit.
Met mijn 7 seconden naar 100 kom ik ruimschoots toe, en lijkt mij niet dat je hier in België dat vermogen echt kwijt kan...

Terug
Bovenaan