Elektrische wagens

Het is een vraag die hier waarschijnlijk al vaker gepasseerd is: Wij hebben binnen enkele dagen onze eerste elektrische wagen (Kia eNiro uit 2021). Maar ik heb nog absoluut geen idee hoe het met laadpassen zit. Heeft iemand daar ergens een link voor naar een bron die dat eens allemaal duidelijk uitlegt zodat we daar een weloverwogen beslissing rond kunnen maken?

Komende week zijn we op vakantie, vliegtuig dus niet met de auto

Kan je je EV ook gewoon 2-3 weken onaangeroerd laten staan in de garage?
Batterij voordien opladen tot 80% of maakt het allemaal niks uit zoals hij een ice?

Batterij voordien opladen tot 80% of maakt het allemaal niks uit zoals hij een ice?
Kan prima een maand blijven stil staan. Ideaal is met de batterij rond de 50%, maar in de praktijk is alles tussen de 20 en 80% prima.

Ja maar ga dan niet alle uren kijken via de app of je toch geen batterij vermogen verliest ….want dan zal de 12V batterij wel lading verliezen en gaat uw hoofdbatterij deze op peil moeten zetten . ;)
Mijne staat hier ook regelmatig een weekske buiten stil en heb daar nog niet echt een “verlies “ op bemerkt .
Je kan hem ook gewoon in de stekker laten zitten en dan zal de auto zichzelf op peil houden

Doe dat dikwijls.
Ik parkeer op Schiphol met "laad service", en zet in mijn wagen het niveau op 80%.
Zij zorgen er dan voor dat de wagen na je aankomst aan de paal gaat, en ontkoppelen hem de dag nadien.

ik verlies max. 1à 2% per week.

ik verlies max. 1à 2% per week.
Door te kijken op je app zeker?

Ik kijk quasi nooit meer in de Tesla app, en verlies dan ook quasi niks. In de winter (voorlopig) ook geen preconditioning e.d.
Zo eens een maand weggeweest naar 't buitenland en in Parijs CDG laten staan, Tesla app volledig afgesloten, en bij terugkomst amper 1% eraf.

Door te kijken op je app zeker?

Ik kijk quasi nooit meer in de Tesla app, en verlies dan ook quasi niks. In de winter (voorlopig) ook geen preconditioning e.d.
Zo eens een maand weggeweest naar 't buitenland en in Parijs CDG laten staan, Tesla app volledig afgesloten, en bij terugkomst amper 1% eraf.
Een Tesla ontkoppelt de high voltage batterij helemaal als de auto in sleep gaat. Als je dan terug aan de auto komt, hoor je zo'n klik geluid als je auto unlocked. Dat is de relais die terug de batterij aanschakelt.

Dus zolang je geen verbruikers hebt zoals de app, sentry mode, verwarming, ... blijft de HV batterij ontkoppelt en verlies je zo goed als niks.

Geen idee hoe dat bij andere merken zit, maar ik zou verwachten dat het nooit geen probleem mag zijn om de wagen lang geparkeerd te laten zonder dat veel batterij verliest.

Een Tesla ontkoppelt de high voltage batterij helemaal als de auto in sleep gaat. Als je dan terug aan de auto komt, hoor je zo'n klik geluid als je auto unlocked. Dat is de relais die terug de batterij aanschakelt.

Dus zolang je geen verbruikers hebt zoals de app, sentry mode, verwarming, ... blijft de HV batterij ontkoppelt en verlies je zo goed als niks.

Geen idee hoe dat bij andere merken zit, maar ik zou verwachten dat het nooit geen probleem mag zijn om de wagen lang geparkeerd te laten zonder dat veel batterij verliest.
Toen ik de Model 3 voor het eerst had, was de 12V batterij wel eens leeggeraakt, bleek defect te zijn, en op de koop toe was de HV batterij ook leeg. Tesla is dan moeten langskomen om die te vervangen. Was blijkbaar 'NIET' onder garantie, was nog maar net geen jaar oud toen...

Het is een vraag die hier waarschijnlijk al vaker gepasseerd is: Wij hebben binnen enkele dagen onze eerste elektrische wagen (Kia eNiro uit 2021). Maar ik heb nog absoluut geen idee hoe het met laadpassen zit. Heeft iemand daar ergens een link voor naar een bron die dat eens allemaal duidelijk uitlegt zodat we daar een weloverwogen beslissing rond kunnen maken?

Ik heb deze ook in scope voor binnen dit en een paar maanden. Was er nog marge op de prijs, gezien de markt? Goede SoH?

De laatste dagen plots heel wat elektrische taxi's op de baan gezien, een aantal nieuwe Tesla Model 3's, een Tesla Model Y, een aantal BMW's en Mercedes-Benz....

De laatste dagen plots heel wat elektrische taxi's op de baan gezien, een aantal nieuwe Tesla Model 3's, een Tesla Model Y, een aantal BMW's en Mercedes-Benz....

Vooral Model Y's zie ik al langer vaak als taxi rijden, qua ruimte, verbruik / range zijn die in hun prijsklasse niet te kloppen denk ik.
Van Mercedes af en toe eens een EQE - wel behoorlijke binnenruimte maar toch een kleine koffer als je een klant met redelijk wat bagage hebt. BMW's nog niet direct op gelet, welk model was dat dan? i4 lijkt me te klein qua achterbank, i5 is best wel duur.

In Spanje zijn het allemaal hybride wagens bij Uber. Geen full electric Tesla, BMW, Mercedes maar eerder hybride Toyota, Honda en Hyundai. Die rijden echt zalig als je het mij vraagt en blijkbaar ook lang en ver.

Vooral Model Y's zie ik al langer vaak als taxi rijden, qua ruimte, verbruik / range zijn die in hun prijsklasse niet te kloppen denk ik.
Van Mercedes af en toe eens een EQE - wel behoorlijke binnenruimte maar toch een kleine koffer als je een klant met redelijk wat bagage hebt. BMW's nog niet direct op gelet, welk model was dat dan? i4 lijkt me te klein qua achterbank, i5 is best wel duur.
Ik heb al een paar i5's gezien en ook een I7.
Enkele met Nederlandse taxi platen, de blauwe (in Maaseik) en ook met de Belgische T platen, maar geen taxi bordje op het dak.

In Gent zie ik ook veel Tesla's rijden als taxi. Die komen wellicht heel de dag rond met de batterij en goedkoop in aankoop en running cost.

Zal bij ICE wagens idd ook wel een verschil geven, maar die zijn ook weer efficiënter bij een constante snelheid op lage toeren. Met onze Mercedes diesel bvb verbruik ik in de stad 7-8l/100km, terwijl dat op de snelweg maar 5-6l/100km is. Dus bij ICE wagens gaat je verbruik vaak omlaag op de snelweg (naargelang de auto natuurlijk, want een auto met 5 versnellingen en hoge toeren op de snelweg gaat dat verhaal weer niet op) waardoor je net een hogere range hebt wanneer je lange afstanden doet dan wanneer je korte afstanden in de stad doet. En dat is bij EVs net andersom en het verschil is dan ook nog eens heel groot blijkbaar.

Daarom lijkt het me bij een EV eens zo belangrijk om een grote theoretische range te hebben als je onderweg of op locatie niet wil gaan bijladen (ook al gaat dat relatief snel tegenwoordig). Afgelopen weekend moest ik bijvoorbeeld naar Amsterdam, wat laat ons zeggen 400km is h/t. Binnen enkele weken moet ik dan weer naar de Ardennen wat zo'n 300km h/t is. Ik tank/laad liefst niet onderweg omdat zowel ik als m'n vriendin sowieso van nature al mensen zijn die te laat vertrekken. Op locatie doe ik dat dan weer niet graag vanwege de hogere prijzen (thuis ken je de goedkope tankstations of kan je goedkoop laden) of omdat je dan vaak betalend moet parkeren om te laden t.o.v. dat je anders op een gratis plaats kan gaan staan zonder laadgelegenheden (zeker in steden als Amsterdam maakt dat een wereld van verschil qua kosten).

Ik overweeg (tegen m'n zin, maar ooit moeten we de stap toch zetten :p ) om nog een elektrische wagen te kopen dit jaar omdat we de 0 euro BIV/VB vastklikken (zolang een volgende regering daar natuurlijk niet anders over denkt wat betreft de VB). De BIV/VB bij aankoop van een EV vanaf volgend jaar gaat een peulenschil zijn in het begin, maar kan en zal wel makkelijk verhoogd kunnen worden naar de toekomst toe. We zouden dan sowieso voor Tesla gaan omdat die een stuk verder staan dan de concurrentie (+ er zijn imo niet veel mooie EVs en Tesla heeft dat wel redelijk voor elkaar), maar dan zouden we al een nieuwe Tesla M3 LR moeten nemen (WLTP 750km), want met de SR of tweedehands Tesla's van de oudere generatie gaan we bovenstaande afstanden dan al niet comfortabel of helemaal niet halen h/t zonder te gaan hypermilen. Dat is er dan vanuitgaande dat die 40% verlies berekend is op het theoretisch bereik en niet op het bereik in realiteit in de stad bvb. En een nieuwe auto ben ik niet zo'n fan van omdat dat veel afschrijft, dus ik weet niet of het dan wel financieel interessant is om al voor een EV te gaan.

Maar soit, ik wil dit topic nu ook niet verder gaan hijacken. Was even om in te pikken op dat verbruik om even wat ervaringen te krijgen en die heb ik nu.

Hier even deze quoten om inderdaad de Tesla Model 3 vs. BMW 3 topic niet verder te hijacken :)

Het verschil tussen EVs en ICEs is denk ik kleiner dan het misschien lijkt:
- echt start/stop verkeer in een stad verbruikt bij beide meer dan aan een constante snelheid rijden
- snelwegverkeer ~120 km/u verbruikt bij beide significant meer dan aan ~90 km/u rijden
- het grote verschil is dat het optimale verbruik bij een EV een constante snelheid van pakweg 30-60 km/u is, terwijl dat bij ICEs eerder 70-90 km/u is

400 km heen & terug naar Amsterdam op 1 batterijlading is wel doenbaar met bv. een Model 3 LR zonder je snelheid te moeten verlagen onder de 120 km/u; in de winter wordt het mogelijks nipt, tijdens de rest van het jaar moet dat wel lukken als je met 100% batterij vertrekt.
300 km heen & terug is al helemaal geen issue.
Als je grootste vrees zo'n trips zijn die je liefst met 1 batterijlading doet, is een grote batterij in combinatie met laag verbruik ideaal. Als het over veel langere ritten gaat, is batterijgrootte minder van belang en is het laag verbruik + vlot snelladen dat doorweegt.

De taxi chauffeurs die full electric willen rijden, zullen wel snel omschakelen naar die nieuwe modellen die 800km kunnen rijden. Ik denk niet dat benzine 100% aftrekbaar is bij een hybride.

De taxi chauffeurs die full electric willen rijden, zullen wel snel omschakelen naar die nieuwe modellen die 800km kunnen rijden. Ik denk niet dat benzine 100% aftrekbaar is bij een hybride.
Voor taxichauffeurs wel toch? Kan me toch noet inbeelden dat er voor hen een uitzondering is...

Hier even deze quoten om inderdaad de Tesla Model 3 vs. BMW 3 topic niet verder te hijacken :)

Het verschil tussen EVs en ICEs is denk ik kleiner dan het misschien lijkt:
- echt start/stop verkeer in een stad verbruikt bij beide meer dan aan een constante snelheid rijden
- snelwegverkeer ~120 km/u verbruikt bij beide significant meer dan aan ~90 km/u rijden
- het grote verschil is dat het optimale verbruik bij een EV een constante snelheid van pakweg 30-60 km/u is, terwijl dat bij ICEs eerder 70-90 km/u is

400 km heen & terug naar Amsterdam op 1 batterijlading is wel doenbaar met bv. een Model 3 LR zonder je snelheid te moeten verlagen onder de 120 km/u; in de winter wordt het mogelijks nipt, tijdens de rest van het jaar moet dat wel lukken als je met 100% batterij vertrekt.
300 km heen & terug is al helemaal geen issue.
Als je grootste vrees zo'n trips zijn die je liefst met 1 batterijlading doet, is een grote batterij in combinatie met laag verbruik ideaal. Als het over veel langere ritten gaat, is batterijgrootte minder van belang en is het laag verbruik + vlot snelladen dat doorweegt.

Bedankt om je ervaring te delen! De LR lijkt me dan een goede keuze. Langs de andere kant is het ook wel leuk om voor de performance versie te gaan om ineens sports car vermogen te hebben ook, maar dan is de range weer minder. :p Nog eens een paar nachtjes over slapen of ik al dan niet voor een Tesla zal gaan en zo ja, welke versie dan.

Moest ik beslissen om voor de Tesla te gaan, welke lader zou ik dan best nemen voor thuis eigenlijk? Die van Tesla zelf of één of ander slim model van een ander merk?

Terug
Bovenaan