Elektrische wagens

Ik vind hem ook wel ferm maar hier toch nog even afwachten hoeveel kinderziektes er in de eerste modellen zitten. + gaan ze die in M versie ook uitbrengen?

Momenteel moet ik nog 2y en half met de i4 m50 rondrijden. Heel toffe wagen om mee te rijden maar in die eerste 2jaar toch een paar bedenkingen gehad:

- Effectieve range vs range op papier blijft toch een pijnlijk groot verschil. En als je de batterij wil 'soigneren' mag je maar 80% opladen. In de winter is dit iets minder dan 300km rijbereik.
- Het scherm ziet er proper uit, maar de software laat soms echt wel de wensen over.
- Het automatisch dezelfde weg in achteruit afleggen werkt maar half. (Als in: het is niet zo precies als ze zelf aangeven)
- Het eerste jaar was deze wagen een marteling voor mij als rugpatient. Na een lange rit kom je er gebroken uit. (Ondertussen rugoperatie gehad en de marteling is nu gelukkig verleden tijd.)
Die 80% laden is bijna met alle wagens. Op zich geen probleem voor dagelijks gebruik. Ik verbruik zo'n 20-25% per dag om te gaan werken. Als ik toch eens ver moet, dan zorg ik dat ik tot 100% geladen ben. Heb ik dan nog range te kort, dan is het eens de snellader voor 5min, maar dit gebeurd zeer zelden.

Alle dagen opladen is echt vermoeiend vind ik. Als ik vroeger 1x per week moest tanken, was dat ook al tegen mijn zin. Laat staan dat ik iedere dag moet bijladen.

De nieuwe reeksen zullen 800km en meer rijden dus dat worden leuke tijden voor mij.

Alle dagen opladen is echt vermoeiend vind ik. Als ik vroeger 1x per week moest tanken, was dat ook al tegen mijn zin. Laat staan dat ik iedere dag moet bijladen.

De nieuwe reeksen zullen 800km en meer rijden dus dat worden leuke tijden voor mij.

Je kan thuis niet laden?
Je weet dat je daar 's nachts niet met je hand op je laadkabel moet staan wachten alsof je benzine tankt hé?

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn laadpaal naast de auto gehangen met vaste kabel en dat is letterlijk 5 seconden werk. Handvat vastpakken, tegen de laadpoort tikken en er in duwen.

Dat snap ik wel als je niet thuis kunt laden. Ik laad nu zo’n 2x per week thuis. Een ongelofelijke luxe.
Ik kom toe met 300km autosnelweg rijbereik. Meer heb ik niet nodig. Ik doe toch zelden meer dan 200km op een dag.

Zoals bij mijn motor 1 keer per maand aan de snellader. Bij de motor was dit aan het tankstation.

Bij de elektrische wagen steek ik die in bij mijn bezoek aan de supermarkt. Waarbij die automatisch afspringt als die op 80% zit.
Dus niet echt iets waar ik wakker van lig.

Ik heb mijn laadpaal naast de auto gehangen met vaste kabel en dat is letterlijk 5 seconden werk. Handvat vastpakken, tegen de laadpoort tikken en er in duwen.
Moet je zo'n vaste kabel eigenlijk volledig afrollen zoals met een verlengkabel?

MIjn toekomstige auto gaat ook vrij kort bij de laadpaal komen maar die vaste kabel is wel 7,5m lang (had geen keuze).

Moet je zo'n vaste kabel eigenlijk volledig afrollen zoals met een verlengkabel?

MIjn toekomstige auto gaat ook vrij kort bij de laadpaal komen maar die vaste kabel is wel 7,5m lang (had geen keuze).
Nee, ik heb dat gevraagd aan de installateur en dat was niet nodig. Ik laad ook niet aan 11 of 22kW. Max 7kW in de zomer en 5 in de winter om de piek onder controle te houden.
Ik ben daar ook al eens aan gaan voelen, maar dat wordt niet warm ofzo.

Die 80% laden is bijna met alle wagens. Op zich geen probleem voor dagelijks gebruik. Ik verbruik zo'n 20-25% per dag om te gaan werken. Als ik toch eens ver moet, dan zorg ik dat ik tot 100% geladen ben. Heb ik dan nog range te kort, dan is het eens de snellader voor 5min, maar dit gebeurd zeer zelden.

Die 80% is inderdaad aangeraden voor alle NMC batterijen ; een paar merken/modellen (zoals Tesla, BYD) gebruiken LFPs waar frequenter naar 100% laden geen enkel probleem is en ze zelfs aanraden 1 keer per week vol te laden.

Bij mij gaat er 25-30% per dag af voor woon-werkverkeer, ik start de week gewoon met 80%, laad 's avonds thuis bij of af en toe eens tijdens een thuiswerkdag. Laden op het werk doe ik misschien 1 keer per maand, laden onderweg enkel bij lange ritten (>300 km op een dag of weekend van thuis weg)

Die 80% is inderdaad aangeraden voor alle NMC batterijen ; een paar merken/modellen (zoals Tesla, BYD) gebruiken LFPs waar frequenter naar 100% laden geen enkel probleem is en ze zelfs aanraden 1 keer per week vol te laden.

Bij mij gaat er 25-30% per dag af voor woon-werkverkeer, ik start de week gewoon met 80%, laad 's avonds thuis bij of af en toe eens tijdens een thuiswerkdag. Laden op het werk doe ik misschien 1 keer per maand, laden onderweg enkel bij lange ritten (>300 km op een dag of weekend van thuis weg)
Zo doe ik het ook. Ik had een LFP in mijn vorige Tesla, nu NMC. Maar of ik nu met 100 of 80% ga werken, maakt me niet veel uit. Ik heb 20-25% per dag nodig. Ik laadt ook gewoon de nacht voor een werkdag op of als de zon schijnt op thuiswerkdag. Mijn batterij komt zelden onder de 50%.

Allez hier is het vandaag ook beslist.
We gaan full electric. Het moest er eens van komen.

BMW 330e in Portimao blau, met pijn in het hart afscheid van nemen rond januari.
De pijn zal verzacht worden met een i4 M60 in Dravitgrau.

Zal toch een avontuur worden (in de winter) met +- 45.000km per jaar denk ik. Zien wel, het is wat het is.

BMW 330e in Portimao blau, met pijn in het hart afscheid van nemen rond januari.

Zal toch een avontuur worden (in de winter) met +- 45.000km per jaar denk ik. Zien wel, het is wat het is.
amai, jouw smaak van kleuren is er ook niet naast! 2 toppers :music:

Binnen België niet echt een probleem, zeker niet als je veel autostrade doet.
Aan zowat elk tankstation naast de autostrade staan snelladers, effe aan de paal, naar binnen en iets kopen om te drinken.
Mijn m50 laadt ergens tussen de 10 en 15 km rijbereik per minuut aan de snellader...

Putje winter en autostrade (waar ge het meest verbruikt), geladen tot 80% heb ik iets van een 280km range.
In de zomer gaat dat richting 340km.
Wanneer ik weet dat ik de dag erna langere ritten kan verwachten doe ik gewoon 100% laden (misschien paar keer per maand), dan bol ik 350km putje winter en richting 430 km in de zomer.
Laadniveau aanpassen is rap gedaan via de app, als ik 's avonds nog mijn planning zie veranderen en er plots een lange rit op het programma staat.

Ook niet mis trouwens, dat Dravitgrau, mijne is Frozen Portimao Bau...En mijn 330e daarvoor was de gewone Portimao Blau...

amai, jouw smaak van kleuren is er ook niet naast! 2 toppers :music:
Haha, mijn collega's zeggen altijd dat ik "speciale smaak" heb.

Dit was de 330e

Portimao blauw, cognac M sport zetels, individual merino overtrokken dash, M adaptief onderstel, laserlights, harman kardon, ... en een gewone achtertractie, geen xdrive. Zalige auto om gemiddeld 3 tot 5u per dag in te vertoeven en mee te rijden.

De nieuwe in Dravit, carbon inleg, contrasterend stiksel, adaptivel leds, harman kardon. Adaptief onderstel en heel wat andere zaken zitten standaard op een M60. Scheelde eigenlijk met de opties die ik wou echt niet veel met een gewone edrive 40 (na kortingen). Kortingen op de M60 zijn gigantisch momenteel.

@berenod
Ok, top, goed om weten.
Met 350km / dag zou ik geen problemen mogen hebben. We zien wel, ik heb me er mentaal over gezet en het is wat het is.
Feit dat het een M60 kan zijn, maakt héél véél goed.

Met 350km / dag zou ik geen problemen mogen hebben. We zien wel, ik heb me er mentaal over gezet en het is wat het is.
Feit dat het een M60 kan zijn, maakt héél véél goed.
Dikke kar! 350km moet lukken als je tot 100% laadt. Als je maar tot 80% laadt, zal het mogelijks niet lukken tenzij in ideale condities.
Ik moet niet zo vaak 350km afleggen, maar als het voorvalt laad ik gewoon tot 100% de nacht voordat ik moet vertrekken en de rest van de tijd tot 80%.

Z
Dikke kar! 350km moet lukken als je tot 100% laadt. Als je maar tot 80% laadt, zal het mogelijks niet lukken tenzij in ideale condities.
Ik moet niet zo vaak 350km afleggen, maar als het voorvalt laad ik gewoon tot 100% de nacht voordat ik moet vertrekken en de rest van de tijd tot 80%.
Niet makkelijk te zeggen, je gebruiksprofiel gaat veel bepalen.
Bij mij is het echt autostrade aan 127 op de CC die in de batterij vreet.
120 is al best een verschil!
80% geeft je 65kWh capaciteit, dus makkelijk te berekenen eens je van jezelf je verbruiken wat begint te kennen.
Ik moet veel op Schiphol zijn, dus vanuit het Antwerpse tot aan de grens 127 en dan 105 in Nederland, dan eindig ik aan een gemiddelde van dikke 17 kWh/100km.
Dezelfde rit volledig in België aan 127 is 20 kWh/100km (normaal weer > 12°C).

Ik zit nu aan een jaargemiddelde van 19,5 kWh/100km.
Dus 80% geeft me gemiddeld 333 km bereik, in de winter minder, in de zomer meer...

Je weet dat je daar 's nachts niet met je hand op je laadkabel moet staan wachten alsof je benzine tankt hé?
De laadpaal staat op 3m van de wagen (dichter is niet mogelijk) en die slang rolt nooit mooi op (laadpaal van Tesla nog). Om nog maar te zwijgen van de vuiligheid die je 's morgens mag oprapen / oprollen na een nachtje regen en wind.

Dus ja, thuisladen is niet altijd even leuk. En al zeker niet als je dat dagelijks moet doen zoals sommigen hier.

De laadpaal staat op 3m van de wagen (dichter is niet mogelijk) en die slang rolt nooit mooi op (laadpaal van Tesla nog). Om nog maar te zwijgen van de vuiligheid die je 's morgens mag oprapen / oprollen na een nachtje regen en wind.

Dus ja, thuisladen is niet altijd even leuk. En al zeker niet als je dat dagelijks moet doen zoals sommigen hier.

Ik doe dat ook dagelijks, kabel rolt ook niet op maar ik merk daar toch niks vervelend aan hoor: laadpoort open, kabel erin en laden maar (na vrijgave in de app)

en 's anderendaags kabel eruit, en aan de laadpaal hangen terwijl ik de kabel die nat is ne shot geef zodat ik er niet over rij.

Het is een vraag die hier waarschijnlijk al vaker gepasseerd is: Wij hebben binnen enkele dagen onze eerste elektrische wagen (Kia eNiro uit 2021). Maar ik heb nog absoluut geen idee hoe het met laadpassen zit. Heeft iemand daar ergens een link voor naar een bron die dat eens allemaal duidelijk uitlegt zodat we daar een weloverwogen beslissing rond kunnen maken?

Terug
Bovenaan