Elektrische wagens

Wie zou er een Model S (2017) durven kopen waarvan de garantie op de batterij (8j.) net is afgelopen? (is niet voor mijzelf maar dat heeft verder geen belang) Particuliere koop, niet te veel km (100k op 8j.), SoH 89%, (heel) goede prijs.
Wat kan er worst case allemaal mis gaan? Voor de batterij zijn er dacht ik al firma's die bij defecten op celniveau de fout zoeken en vervangen zodat je geen volledig nieuw battery pack moet kopen. Defecte elektromotor en inverter zijn wel een dure zaak vermoed ik?
Dus, iemand privé al een oudere EV gekocht uit garantie of steekt iedereen die per definitie buiten na het einde van de lease?

Is de IX3 interieurafwerking dan zoals de IX?
Bij de review van (ik dacht) autogefuhl, werd toch duidelijk aangehaald dat ITT de 5-reeks, de nieuwe iX3 wel goed afgewerkt aanvoelt.
De 5-reeks heeft een aantal vreemde keuzes he (geen sfeerverlichting achteraan, afwerking kofferdeksel, ...)

Ik vind wel dat met het nieuwe iX3 platform de i5 plots wel redelijk waardeloos aanvoelt.
Zeker gezien de afwerking van de iX3 blijkbaar ook een pak beter is.

Bij de review van (ik dacht) autogefuhl, werd toch duidelijk aangehaald dat ITT de 5-reeks, de nieuwe iX3 wel goed afgewerkt aanvoelt.
De 5-reeks heeft een aantal vreemde keuzes he (geen sfeerverlichting achteraan, afwerking kofferdeksel, ...)
'Waardeloos' vind ik nu wel overdreven. Het klopt dat het nieuwe platform van de iX3 als nieuwe generatie duidelijk superieur is aan dat van de i5.
Alleen woog dat bij mij persoonlijk niet zo hard door. Met 25k km/jaar in hoofdzakelijk BE/NL en laadpunten thuis en op kantoor, interesseert het me in praktijk eigenlijk bitter weinig of ik nu 400 of 800km kan rijden, of kan snelladen aan 200 of 400 kW. Ja dat tweede is op papier zeker beter maar het belang ervan hangt ook af van jouw gebruiksprofiel.

Voorts qua afwerking: 'een pak beter' durf ik precies toch te betwijfelen maar noem mij achterdochtig :tongue:. De 5 is gewoon goed afgewerkt he, laten we daar niet onnozel over doen. Beter dan de huidige iX3, zoals dat ook gewoon altijd is geweest.
Voor de nieuwe iX3 moet je afgaan op videos, eerste indrukken en eerste high level reviews. Misschien is het werkelijk zo en ik hoop het echt voor degenen die hem besteld hebben. Maar met de i5 wist ik wat ik in handen had en dat is goed (!), met de iX3 is het gokken en daar hou ik niet van. En het zou me toch ten stelligste verbazen dat dat een aanzienlijk hoger niveau is dan de huidige i5 maar opnieuw, top als dat zo blijkt.
Afwachten kon ik niet, ik moest ten laatste vorige week bestellen.

Sfeerverlichting achteraan: gezien ik geen kinderen heb wordt dat quasi nooit gebruikt dus daarover struikelde ik niet. Het kofferdeksel, klopt, ongelukkige keuze tegenover de vorige generatie, maar imho toch één van de weinige slechte puntjes.

En dan wat persoonlijke smaak betreft: ik wou -dit keer- geen SUV én ik vind de nieuwe iX3 zowel exterieur als interieur echt niet mooi. Ik had nog eens zin in een klassieke set-up na 4j Tesla te rijden dus dat speelde ook mee in de keuze.

Dus vandaar, ik snap zeker de aantrekkingskracht van de iX3 maar de i5 Touring was voor mij toch echt wel een weloverwogen keuze, ik heb persoonlijk ook niet de nood om steeds het nieuwste model te hebben, en minderwaardig zou ik de i5 toch allesbehalve durven noemen :tongue:

'Waardeloos' vind ik nu wel overdreven. Het klopt dat het nieuwe platform van de iX3 als nieuwe generatie duidelijk superieur is aan dat van de i5.
Alleen woog dat bij mij persoonlijk niet zo hard door. Met 25k km/jaar in hoofdzakelijk BE/NL en laadpunten thuis en op kantoor, interesseert het me in praktijk eigenlijk bitter weinig of ik nu 400 of 800km kan rijden, of kan snelladen aan 200 of 400 kW. Ja dat tweede is op papier zeker beter maar het belang ervan hangt ook af van jouw gebruiksprofiel.

Voorts qua afwerking: 'een pak beter' durf ik precies toch te betwijfelen maar noem mij achterdochtig :tongue:. De 5 is gewoon goed afgewerkt he, laten we daar niet onnozel over doen. Beter dan de huidige iX3, zoals dat ook gewoon altijd is geweest.
Voor de nieuwe iX3 moet je afgaan op videos, eerste indrukken en eerste high level reviews. Misschien is het werkelijk zo en ik hoop het echt voor degenen die hem besteld hebben. Maar met de i5 wist ik wat ik in handen had en dat is goed (!), met de iX3 is het gokken en daar hou ik niet van. En het zou me toch ten stelligste verbazen dat dat een aanzienlijk hoger niveau is dan de huidige i5 maar opnieuw, top als dat zo blijkt.
Afwachten kon ik niet, ik moest ten laatste vorige week bestellen.

Sfeerverlichting achteraan: gezien ik geen kinderen heb wordt dat quasi nooit gebruikt dus daarover struikelde ik niet. Het kofferdeksel, klopt, ongelukkige keuze tegenover de vorige generatie, maar imho toch één van de weinige slechte puntjes.

En dan wat persoonlijke smaak betreft: ik wou -dit keer- geen SUV én ik vind de nieuwe iX3 zowel exterieur als interieur echt niet mooi. Ik had nog eens zin in een klassieke set-up na 4j Tesla te rijden dus dat speelde ook mee in de keuze.

Dus vandaar, ik snap zeker de aantrekkingskracht van de iX3 maar de i5 Touring was voor mij toch echt wel een weloverwogen keuze, ik heb persoonlijk ook niet de nood om steeds het nieuwste model te hebben, en minderwaardig zou ik de i5 toch allesbehalve durven noemen :tongue:
Het maakt de i5 natuurlijk niet ineens een wrak he. Het blijft voorlopig 1 van de weinige deftige elektrische breaks.
En natuurlijk zijn voor en nadelen voor iedereen persoonlijk. Maar als iemand met een pre-facelift iX3 kan ik zeggen dat ik met een i5 nu schrik zou krijgen dat ik geen enkele software update meer ga krijgen. BMW heeft enorm de neiging om oudere modellen (met oudere iDrive versies) te vergeten op dat vlak.

Al bij al vermoed ik dat BMW het nu toch lastig krijgt om nog veel i4 en i5's te verkopen. Ik denk dat de meesten nu een iX3 kopen of wachten op de i3.

Het maakt de i5 natuurlijk niet ineens een wrak he. Het blijft voorlopig 1 van de weinige deftige elektrische breaks.
En natuurlijk zijn voor en nadelen voor iedereen persoonlijk. Maar als iemand met een pre-facelift iX3 kan ik zeggen dat ik met een i5 nu schrik zou krijgen dat ik geen enkele software update meer ga krijgen. BMW heeft enorm de neiging om oudere modellen (met oudere iDrive versies) te vergeten op dat vlak.

Al bij al vermoed ik dat BMW het nu toch lastig krijgt om nog veel i4 en i5's te verkopen. Ik denk dat de meesten nu een iX3 kopen of wachten op de i3.
BMW brengt elke 2 jaar een nieuwe idrive uit en update de oude modellen (bijna) nooit. Dus moet iedereen met een BMW dan na 2j schrik krijgen?

(Gelukkig) is een BMW nog altijd een auto en geen applicatie op wielen die constant moet geüpdate worden in de hoop dat de ruitenwissers eindelijk deftig werken.

Wat is dat eigenlijk over het kofferdeksel van de i5? Ik heb de vorige 5 nooit gehad dus ik zie daar nu weinig mis mee? 😝

Wat is dat eigenlijk over het kofferdeksel van de i5? Ik heb de vorige 5 nooit gehad dus ik zie daar nu weinig mis mee? 😝
Dit, is verdwenen:
2017-BMW-5-Series-Image-23-750x500.jpg

Het zou me ook verwonderen moesten ze de i5 op vlak van afwerking en opties onder de ix3 positioneren. Ik denk dat je de berichten rond de neue klasse ix3 moet lezen als, beter dan de oude ix3, maar niet beter dan een 5 serie of hoger.

Dit, is verdwenen:

Het zou me ook verwonderen moesten ze de i5 op vlak van afwerking en opties onder de ix3 positioneren. Ik denk dat je de berichten rond de neue klasse ix3 moet lezen als, beter dan de oude ix3, maar niet beter dan een 5 serie of hoger.
Oh ja dat! Dat had ik inderdaad ook op mijn 3 serie en vind ik ook jammer dat ze dat niet meer doen. Hoewel ik nu wel eerlijk moet zeggen dat ik er het laatste jaar heel zelden aan gedacht heb.

Dit, is verdwenen:

Er zijn nog wel dingen:
Dat zijn natuurlijk geen drama's, maar een zeer krasgevoelig materiaal op een plek die wel eens met bagage in contact kan komen is écht geen goed idee.

Tijdens mijn terugrit uit het zuiden van Frankrijk was de enige parameter die een grote invloed had op mijn wachttijden... de file aan de laadpalen.

Hoewel heel beperkt, was die 45 minuten aanschuiven om aan de laadpaal te geraken vele malen frustrerender dan 10 min langer moeten laden. Op die manier zit je gevangen in je auto, kan je niks doen, en maakt het niet uit of je aan 50kW of 400kW kan laden, je bent volledig afhankelijk van de laadsnelheid van alle andere auto's.

Dus... ik lig er eigenlijk niet meer wakker van. Al zeker niet omdat die grote verschillen (ongeveer maximaal 1u extra laden op een rit van 1000km) maximaal 4 keer per jaar voorkomt.

Ik heb andere bezigheden waarmee ik meer tijd verschijt dan eventjes beentjes strekken met de kiddo's op een speelpleintje.

Rijd sinds gisteren met de BYD Seal U.
Die van mij werkte tot voor kort bij BMW en heb zowat met elk model gereden.
Qua afwerking en kwaliteit leunt die toch wel aan bij de IX2 met véél opties.
Infotainment systeem is zéér uitgebreid en responsief.
Eerste indruk is zeker positief.

Er is duidelijk een reden warom ze populairder aan het worden zijn. Ik zie die nu ook veel meer.

Nog meer Porsche Cayenne EV info:

Ga je de VW niet missen? :unsure:

ID4, had daar ook zowat alle opties op.
Leren zetel, 360 camera,...
Vond de "feel" ervan stukken minder als je daar in stapte.

Heb wel pech gehad met dat ding want had constant elektronische problemen.

Dat verbaast me niet, dat kwam regelmatig naar voor als kritiek op het interieur van de ID.4
Dat van de Seal waar ik recent in zat (niet de Seal U) voelde wel degelijk aan en kwalitatief goed afgewerkt, zelfs verrassend goed voor die prijs.

Aha, eindelijk een mede BYD-rijder op het forum.

Pas op, helemaal probleemloos zijn ze ook niet :unsure:

Terug
Bovenaan