Elektrische wagens

Wat houdt dat onderhoud verder nog in?

30.000 km/24 maanden onderhoudsbeurt
Filter assy-air
Remolie dot4 // per 1/2l (wagen 1l inhoud)
Ruitewisser-vloeistof
Klein materiaal
Diagnose en uitlezen van voertuigelectronica met Kia Diagnosesysteem
Kia Assistance 1-jaar verlenging inbegrepen

Die onderhoudsbeurtregel is wel apart gefactureerd aan 180 euro, 2 eenheden aan 90 euro per stuk. Die filter, remolie, ruitewisservloeistof en diagnose zitten daar dus niet in, dat wordt nog es apart gerekend aan 100+ eurokes. Dus eigenlijk geen idee wat er nog anders onderhouden is :lol:

Schande eigenlijk... Maar ja, die consessiehouders willen ook wat verdienen éh.

Filter kost hoogst ens 20-30 EUR. Remolie, serieus?
Met m'n Tesla Model 3 sinds 2019 nog niks moeten doen qua onderhoud. Zelf 1 x batterijtest gedaan en filters gewisselt, voor de rest NIKS.

De ruitewisser-vloeistof hebben ze me destijds bij Renault & VW ook eens gelapt. Service heet dit dan...
Dure extra service aan €10 voor nog geen 1L ruitewisser-vloeistof, terwijl ik die al jaren zelf bijvulde...

Resultaat met m'n VW ID Buzz Cargo: al 6 maanden een waarschuwingsteken op m'n dashboard dat ik op onderhoud moet gaan...
Ze mogen het vergeten.

30.000 km/24 maanden onderhoudsbeurt
Filter assy-air
Remolie dot4 // per 1/2l (wagen 1l inhoud)
Ruitewisser-vloeistof
Klein materiaal
Diagnose en uitlezen van voertuigelectronica met Kia Diagnosesysteem
Kia Assistance 1-jaar verlenging inbegrepen

Die onderhoudsbeurtregel is wel apart gefactureerd aan 180 euro, 2 eenheden aan 90 euro per stuk. Die filter, remolie, ruitewisservloeistof en diagnose zitten daar dus niet in, dat wordt nog es apart gerekend aan 100+ eurokes. Dus eigenlijk geen idee wat er nog anders onderhouden is :lol:
Heb jij info over wat nu de effectieve voorwaarden zijn van die assistance ? Ik kon niet direct de echte voorwaarden wat erin voorzien was te pakken krijgen om die te laten vergelijken met assistance bij de verzekering.

Al was de kost voor assistance ook al snel 200€ waardoor ik voorlopig niet direct het nut zag om dat toe te voegen bij de verzekering. En ik om mijn garantie te behouden toch via de dealer het onderhoud moet laten uitvoeren.

Heb jij info over wat nu de effectieve voorwaarden zijn van die assistance ? Ik kon niet direct de echte voorwaarden wat erin voorzien was te pakken krijgen om die te laten vergelijken met assistance bij de verzekering.

Al was de kost voor assistance ook al snel 200€ waardoor ik voorlopig niet direct het nut zag om dat toe te voegen bij de verzekering. En ik om mijn garantie te behouden toch via de dealer het onderhoud moet laten uitvoeren.

Nee niet echt, maar kan mijn contact bij de dealer wel es aanschrijven. Moet toch mijn winterbanden bestellen.

Iemand ervaring met de EQB van Mercedes?

Ervaring van een collega die daar 2 jaar mee rondreed: ruim, comfortabel, hij vond de prestaties wel tegenvallen (voor de 250+ maar je kan niet verwachten dat een SUV met 190 pk ineens sportiever zou zijn dan bv. een Volkswagen ID.4 met 204 pk), verbruik viel precies nog mee voor zo'n vierkante SUV, snelladen was wel traag en de batterij maar gemiddeld qua grootte.

Iemand ervaring met de EQB van Mercedes?
Idd wat hier boven staat + zetels van de kinderen kun je naar voor en achter verschuiven. Vlakke laadvloer.
Enige opties die ik denk ik heb aangevinkt op 250+ Business: carplay en getinte achteruiten. Als je budget over hebt, is 360° camera ook wel aan te raden (grote wagen).

Grootste nadeel: geen frunk, grote draaicirkel, geen top laadsnelheden (maar met jonge kinderen meer dan snel genoeg, wij stoppen meer dan de auto vraagt).

ik vind de EQB toch niet echt een topper om eerlijk te zijn. Mini achterbank, extreem veel harde plastics.
En die voorwielaandrijving is volgens een aantal collega's echt een absolute ramp bij het aanzetten (maar dat heb ik zelf nog niet ervaren).

Bij ons was dat de enige auto waarin je 3 of meer kinderen kwijt kon, anders zou niemand dat nemen denk ik.

Maar, zoals altijd, in het land der blinden is eenoog koning!

Bedankt voor de info.
Vind het persoonlijk zeer moeilijk om te kiezen.
Momenteel rijd ik met een mercedes C-klasse (diesel). Ik vind deze zeer comfortabel qua comfort, rijbereik (1000 km - logisch want diesel) en ruimte (incl koffer). Nu aan het kijken voor een nieuwe wagen (via vennootschap) waardoor ik elektrisch moet rijden. Die EQB leek me interessant te zijn (als jonge tweedehands) er vanuit gaande dat deze voldoende ruimte heeft en met het idee dat een elektrische wagen na pakweg 5 jaar praktisch geen doorverkoopwaarde meer heeft. Niet enkel omwille van de batterij, maar ook omwille van de technologie die momenteel zo snel verandert ivgl. wagens met een klassieke verbrandingsmotor.
Hetgene mij wel tegenhoudt is, zoals hier ook geschreven, de trage laadtijd ivgl de concurrentie. Vermoed dat dit de reden is waarom deze wagens relatief goedkoop zijn op de tweedehandsmarkt.

Bij ons was dat de enige auto waarin je 3 of meer kinderen kwijt kon, anders zou niemand dat nemen denk ik.

Maar, zoals altijd, in het land der blinden is eenoog koning!

Vanuit praktisch standpunt is het verdwijnen van de MPV genre eerdere generaties Renault Espace, VW Sharan, Ford S-max ... toch wel een gemis op de markt. Zeker met EV technologie zou een doordacht ontwerp echt wel in een ruimtewonder kunnen resulteren. Maar goed, het grote publiek heeft het design uitgespuwd en bijgevolg logisch dat het is verdwenen zeker.

EQE SUV van mijn baas is gehalveerd in prijs op minder dan 2 jaar, het is dus niet enkel de EQB vrees ik.

Veel duurdere auto's zoals een EQE SUV hebben daar sowieso al altijd extra last van - ik herinner me nog dat de afschrijvingen op bv. een BMW 7 in ICE-tijden ook enorm waren. EQB lijkt me wel net zoals de EQC daarvoor een model dat op wat oudere technologie rijdt, dat helpt natuurlijk niet naar waardevastheid. Van de EQE SUV dacht ik dat die op dat vlak wel moderner was?

Bedankt voor de info.
Vind het persoonlijk zeer moeilijk om te kiezen.
Momenteel rijd ik met een mercedes C-klasse (diesel). Ik vind deze zeer comfortabel qua comfort, rijbereik (1000 km - logisch want diesel) en ruimte (incl koffer). Nu aan het kijken voor een nieuwe wagen (via vennootschap) waardoor ik elektrisch moet rijden. Die EQB leek me interessant te zijn (als jonge tweedehands) er vanuit gaande dat deze voldoende ruimte heeft en met het idee dat een elektrische wagen na pakweg 5 jaar praktisch geen doorverkoopwaarde meer heeft. Niet enkel omwille van de batterij, maar ook omwille van de technologie die momenteel zo snel verandert ivgl. wagens met een klassieke verbrandingsmotor.
Hetgene mij wel tegenhoudt is, zoals hier ook geschreven, de trage laadtijd ivgl de concurrentie. Vermoed dat dit de reden is waarom deze wagens relatief goedkoop zijn op de tweedehandsmarkt.
Hij heeft wel een vrij stabiele curve met laden.
De pre facelift die ik heb kan k wel de battery niet manueel voor verwarmen voor te laden. Dit gaat enkel als hij zelf via zn gps het laden voorsteld. Is enkel in de winter relevant natuurlijk

Hij heeft wel een vrij stabiele curve met laden.
De pre facelift die ik heb kan k wel de battery niet manueel voor verwarmen voor te laden. Dit gaat enkel als hij zelf via zn gps het laden voorsteld. Is enkel in de winter relevant natuurlijk
Voorverwarmen om te laden is altijd relevant. Zelfs putje zomer. Tenzij je in de Sahara woont ofzo.
Met gewoon rijden kom je niet aan de gewenste temperatuur om te laden, die ligt namelijk een stuk hoger.

Terug
Bovenaan