Elektrische wagens

Ik zoek elke keer ik ergens moet parkeren verder tot ik een "gewone" plaats gevonden heb, wel op die plaats gaan staan is asociaal en mogen ze van mij gerust beboeten.

Op een EV plek gaan staan met een EV die niet moet laden is trouwens even asociaal.
Klopt, en ik denk (/hoop) ook dat 99% van de mensen zo redeneert.

Op een EV plek gaan staan met een EV die niet moet laden is trouwens even asociaal.
Klopt volledig. Ik heb zo eens een Lexus (die technisch gezien misschien elektrisch is, maar niet eens kan laden aan een stopcontact) op een EV plaats zien parkeren. Ik vermoed dat de bestuurster niet goed begreep dat die plaatsen geen privilege zijn, maar een noodzaak voor EV rijders.

iX3 bij Nyland:
120km/u => 308.6km =>234.7 wh/km
90km/u => 165wh/km (ik vind de exacte range in het filmpje, van 11u lang, niet) ==> zou uitkomen op 448km met wat simpel rekenwerk.

Pretty impressive...
En de ix3 is goedkoper dan de directe concurrenten. Indrukwekkend wat BMW hier doet op een platform dat niet eens op EV ontworpen is.

Het staat letterlijk in de post die ik quote: bv. een PHEV eigenaar die denkt dat die parkeerplekken een privilege zijn en niet beseft dat ze daardoor echte EV-eigenaars in de problemen kan brengen die willen (moeten) opladen.

Bij de iX3 krijg je een chargenow kaart. Je moet daar gewoon een creditcard aan koppelen en dan krijg je daar een factuur op (nog niet gebruikt). Maar je moet dus niet persé "op zoek naar een laadpas" om die eerste paar weken door te komen ;).

Hou er wel rekening mee dat de Flexible Fast Charger mogelijk niet direct meegeleverd wordt. Die moet je online bestellen (met een voucher) en wordt een paar dagen later thuis geleverd.

Dus die FFC krijg je er sowieso bij? Ik zat al te zoeken online naar een oplossing. Dan is een huisje in de Ardennen opeens weer veel makkelijker zonder laadpalen in de buurt :)

Zoals beloofd een kleine update.

Vandaag de wagen gaan afhalen en eerste indruk is dat ik moet wennen aan het anders rijden :)
Later geeft ik wel wat meer feedback als ik wat meer kilometers achter de rug heb.

Bij de wagen werd zowel een AC-kabel voor laadpalen (type 2) als een FCC (gewoon stopcontact) geleverd.
Dus anders dan bij anders (die zal nog gemaakt worden...)

Helaas geen laadpas van zowel BMW als van de leasemaatschappij :(
Heb nu snel snel iets besteld en natuurlijk ook de leasemaatschappij gevraagd hier dringend iets aan te doen.
Voorlopig kan ik dus enkel traag thuis opladen op eigen kosten (wel zonnige dagen dus dat is al iets).

Vandaag de wagen gaan afhalen en eerste indruk is dat ik moet wennen aan het anders rijden :)
Later geeft ik wel wat meer feedback als ik wat meer kilometers achter de rug heb.

Bij de wagen werd zowel een AC-kabel voor laadpalen (type 2) als een FCC (gewoon stopcontact) geleverd.

Heb nu snel snel iets besteld en natuurlijk ook de leasemaatschappij gevraagd hier dringend iets aan te doen.
Voorlopig kan ik dus enkel traag thuis opladen op eigen kosten (wel zonnige dagen dus dat is al iets).
Daar specifiek achter gevraagd? Want het zou mij verbazen moest BMW die niet geven (het kost hun niks, en hoe breder hun netwerk gedragen wordt hoe beter). Het viel me bij oplevering wel op dat ze niet gewoon zijn om EV's af te leveren.

Best ok is toch een understatement? BMW geeft zelf aan 10-80% in 34 minuten - waardes die je normaalgezien met een korrel zout moet nemen. In dit geval doen ze gewoon beter in een real world scenario.
Dat is op dit ogenblik gewoon goed.
Er zijn wel wagens die nog flink wat sneller laden. Die 3-10% duurt 2 minuten. e-tron had twee jaar geleden al een vergelijkbare laadcurve.

Taycan: 10-80% : < 23 minuten​
Model 3: 10-80% : 22 minuten​
Huyndai Ioniq 5 : 10-80% in 18 minuten​

En de ix3 is goedkoper dan de directe concurrenten. Indrukwekkend wat BMW hier doet op een platform dat niet eens op EV ontworpen is.
Aandrijflijn is zeker efficiënt, maar dat is ook het gevolg van 't feit dat ze de wagen alleen RWD hebben gemaakt.

Een 4WD EV verbruikt gewoon flink wat meer. De vraag is ook waarom Audi en Mercedes alleen een 4WD versie van hun eerste elektrische SUV op de markt hebben gebracht. Maar ook daar moet je de test wel in juiste daglicht zien, Audi e-tron is volgens die tests van Bjorn een pak minder efficiënt , maar zou volgens recente tests van andere mensen toch ook heel wat aan efficiëntie en range gewonnen hebben.

Maar nogmaals : vooral het relatief verschil in verbruik tussen de Model X en de iX3 wat vrij beperkt is, is een mooi resultaat.
En VW moet nog wat aan de efficiëntie winnen op hun platform, want de iX3 kan dankzij de efficiëntie van de aandrijflijn het nadeel in Cd (en dus luchtweerstand) volledig compenseren.
Ik ben vooral benieuwd hoe de i4 gaat scoren...

De model x is ook nog eens een gedrocht met speciale deuren die u wat moeten proberen af te leiden van het lelijke exterieur. Als Tesla in dat segment de concurrentie wil aangaan met andere merken zullen ze toch met iets anders moeten gaan afkomen in de toekomst.

De model x is ook nog eens een gedrocht met speciale deuren die u wat moeten proberen af te leiden van het lelijke exterieur. Als Tesla in dat segment de concurrentie wil aangaan met andere merken zullen ze toch met iets anders moeten gaan afkomen in de toekomst.
Het is een SUV. Dat zijn wat mij betreft allemaal gedrochten 🤪

Maar nogmaals : vooral het relatief verschil in verbruik tussen de Model X en de iX3 wat vrij beperkt is, is een mooi resultaat.
En VW moet nog wat aan de efficiëntie winnen op hun platform, want de iX3 kan dankzij de efficiëntie van de aandrijflijn het nadeel in Cd (en dus luchtweerstand) volledig compenseren.
Ik ben vooral benieuwd hoe de i4 gaat scoren...
Dit dus. het toont aan dat de aandrijflijn wel echt efficiënt werkt en als ze die 1 op 1 kunnen overnemen in een efficiëntere carrosserie gaan ze heel ver kunnen komen zonder de kosten omhoog te trekken. Zéker als ze de batterij nog groter zouden kunnen maken (iX3 heeft een vrij kleine batterij).

Het lijkt ook de eerste EV (buiten Tesla) die lijkt te "verrassen" qua range omdat het beter is dan wat de specs doen vermoeden.

Het lijkt ook de eerste EV (buiten Tesla) die lijkt te "verrassen" qua range omdat het beter is dan wat de specs doen vermoeden.
Dat zou ik niet zeggen. Die plaats is voorbehouden voor de Kia E-Niro en de Hyundai Kona die ivm alle andere merken veel dichter bij hun WLTP range geraken

Hier ook de ix3 besteld, benieuwd!
Proficiat! Het lijkt wel echt een succesmodel te worden. De X3 leek me niet zo extreem populair in België (vrij dure SUV), maar ik weet best veel mensen die nu wel de stap zetten naar de iX3 die anders altijd een gewone 3 Touring zouden genomen hebben. Maar zeker als werknemer krijg je wel veel waar voor je budget. Ik vraag me wel af hoe lang de leasing maatschappijen dit gaan volhouden, want ze onderschatten de TCO nu wel serieus volgens mij...

Ik moet toegeven dat ik die wagen ook enkel neem omdat we bij ons op het bedrijf verplicht een ev moesten nemen. Normaal zou ik inderdaad een 5 touring genomen hebben.

Daar specifiek achter gevraagd? Want het zou mij verbazen moest BMW die niet geven (het kost hun niks, en hoe breder hun netwerk gedragen wordt hoe beter). Het viel me bij oplevering wel op dat ze niet gewoon zijn om EV's af te leveren.
Niet specifiek naar gevraagd maar drie werknemers hebben er niks over gezegd in ieder geval.
De persoon verantwoordelijk voor het afleveren had zich wel goed ingelezen en kon op alle vragen goed antwoorden en gaf ook extra, nuttige, info dus op dat vlak zeker geen klachten.

Moeilijk om al een echt oordeel te geven, heb nu 100km ongeveer. Vorige wagen was een 5-reeks (F11).

Qua rijcomfort zeker geen klachten, alles is stil, zacht en bolt heel goed. Voelt even cruise-waardig aan als de 5-reeks en minstens even luxueus.
Qua sportiviteit: moeilijk te zeggen, beetje een gemengd gevoel voorlopig. De beleving is er niet echt maar dat kan ook zijn omdat ik moet wennen en de wagen nog niet 100% vertrouw/ken. Bochtjes nemen gaat echt vlot maar het voelt niet snel. De extreme acceleratie is leuk maar eigenlijk niet echt nuttig. In een paar tellen zit je meestal al over de snelheidslimiet (nooit gedacht dat ik een wagen te snel ging vinden).

De snufjes werken goed, over alles is duidelijk heel goed nagedacht. Assisted driving doet, voor zover getest weer, goed zijn werk en is iets wat ik waarschijnlijk heel snel gewend zal raken.

Had wat problemen om alle connected services te activeren maar na een noodoproep (blijkbaar activeert dat de simkaart) toch alles werkend gekregen. De app ziet er wat basis uit maar op het eerste zicht kan je alles doen wat je zou verlangen.

Ondertussen ook al aan een laadpas van Powerland geraakt en een DC/combo snellader kunnen testen. Daarvoor ook het thuis opladen al eens getest terwijl er toch overproductie van de zonnepanelen was. Dat lijkt allemaal vlot te gaan dus dat is goed nieuws. Leasemaaschappij zorgt ondertussen ook dat er zo snel mogelijk een kaartje van hen in de bus zit en belooft van alle kosten (adhv. de kilometerstand) te vergoeden voorlopig.

Al bij al tevreden maar meer kilometers en "spelen" nodig om echt een deftig oordeel te kunnen vellen. To be continued...

Niet specifiek naar gevraagd maar drie werknemers hebben er niks over gezegd in ieder geval.
De persoon verantwoordelijk voor het afleveren had zich wel goed ingelezen en kon op alle vragen goed antwoorden en gaf ook extra, nuttige, info dus op dat vlak zeker geen klachten.

Moeilijk om al een echt oordeel te geven, heb nu 100km ongeveer. Vorige wagen was een 5-reeks (F11).

Qua rijcomfort zeker geen klachten, alles is stil, zacht en bolt heel goed. Voelt even cruise-waardig aan als de 5-reeks en minstens even luxueus.
Qua sportiviteit: moeilijk te zeggen, beetje een gemengd gevoel voorlopig. De beleving is er niet echt maar dat kan ook zijn omdat ik moet wennen en de wagen nog niet 100% vertrouw/ken. Bochtjes nemen gaat echt vlot maar het voelt niet snel. De extreme acceleratie is leuk maar eigenlijk niet echt nuttig. In een paar tellen zit je meestal al over de snelheidslimiet (nooit gedacht dat ik een wagen te snel ging vinden).

De snufjes werken goed, over alles is duidelijk heel goed nagedacht. Assisted driving doet, voor zover getest weer, goed zijn werk en is iets wat ik waarschijnlijk heel snel gewend zal raken.

Had wat problemen om alle connected services te activeren maar na een noodoproep (blijkbaar activeert dat de simkaart) toch alles werkend gekregen. De app ziet er wat basis uit maar op het eerste zicht kan je alles doen wat je zou verlangen.

Ondertussen ook al aan een laadpas van Powerland geraakt en een DC/combo snellader kunnen testen. Daarvoor ook het thuis opladen al eens getest terwijl er toch overproductie van de zonnepanelen was. Dat lijkt allemaal vlot te gaan dus dat is goed nieuws. Leasemaaschappij zorgt ondertussen ook dat er zo snel mogelijk een kaartje van hen in de bus zit en belooft van alle kosten (adhv. de kilometerstand) te vergoeden voorlopig.

Al bij al tevreden maar meer kilometers en "spelen" nodig om echt een deftig oordeel te kunnen vellen. To be continued...
Kan ik wel in volgen, de acceleratie is snel maar niet snel genoeg om echt "mind-blowing" te zijn. Door de afwezigheid van geluid en goeie isolatie, is de sensatie er dan minder.
Ik schipper nog een beetje tussen de Adaptive braking of 1-pedal-driving. Ik ben er nog niet uit welke ik nu het aangenaamste vind.
Het is imo zeker een wagen die eerder bedoeld is om in alle rust de dagelijkse pendeltocht te doen, ipv echt sportief te rijden. Daar heeft BMW andere modellen voor.

Terug
Bovenaan