Elektrische wagens

Het is geen 100% OPD in de volkswagen/Skoda wagens. namelijk dat hij niet heel hard remt en tot stilstand komt. voor de rest idd zo goed als hetzelfde.
Heb hier een Skoda Enyaq, dus hetzelfde qua VW qua werking.

Hier nog met een vrij recente Tesla Model 3 gereden, en daar is het echt OPD, daar kom je echt tot stilstand, en remt ook wel veel harder af als je het gaspedaal volledig loslaat.
Heb spijt dat ik de B niet getest heb bij de ID7. Misschien nog eens een nieuwe testrit inboeken met mijn pa.
Bij de Q4 vond ik de OPD (maar is dan blijkbaar geen 100% echte OPD?) toch ook al redelijk fel afremmen.

Rij je nooit op de B stand? Heel even wennen in het begin maar ik vindt het zalig rijden. Is quasi one pedal drive vermoed ik? Heb nooit met een andere wagen gereden die OPD heeft dus kan niet vergelijken.
Ik heb geen ID7. Momenteel een Tesla Model Y. Enkel D, R en P.
Heb eerlijk gezegd ook geen behoefte aan andere standen.

het remt ook wel af, maar relatief zacht, bij de tesla was dat al redelijk hard remmen vond ik.
Maar one pedal driving is toch niet alles of niets?
Ik geef soms nog een beetje gas waardoor hij afremt met de snelheid die ik wil.
Kan het niet echt goed uitleggen, is allemaal op het gevoel.

Q4 is zeker geen one pedal driving, in B mode kom je niet tot stilstand en remt hij niet voldoende. Het verschil met bv Tesla is groot.

nee, maar er zijn wagens die zelfs bij volledige lift-off heel traag vertragen.

Bij mijn iX3 werkt dat goed, bij gas los remt hij echt redelijk stevig. Wil je slechts een beetje vertragen dan verminder je gewoon gas. Komt ook relatief snel maar zacht tot volledige stop.

Maar, de grootste caveat: Bij de volgende rit moet je opnieuw de pook in stand 'B' zetten, hij onthoudt dat niet. Dus net wanneer je dat automatisme opgebouwd hebt, rij je weer in gewone modus. En zo wen je eigenlijk nooit aan één van beide standen. De enige oplossing is dus gewoon normaal rijden, zonder OPD.

Je kan ook het regeneratief effect verhogen maar in de praktijk blijkt dat quasi altijd tot een overall hoger verbruik te leiden. Vanuit mijn (heel beperkte) kennis van fysica is dat ook logisch: uitbollen gaat altijd minder energie kosten dan energie opslaan en potentieel opnieuw moeten genereren omdat je niet ver genoeg komt.

Ik vind trouwens dat mijn remlichten héél laat aangaan als er geremd wordt op de motor.

Ik heb geen ID7. Momenteel een Tesla Model Y. Enkel D, R en P.
Heb eerlijk gezegd ook geen behoefte aan andere standen.

Q4 is zeker geen one pedal driving, in B mode kom je niet tot stilstand en remt hij niet voldoende. Het verschil met bv Tesla is groot.
Bij de ID7 is het in de B stand inderdaad zo dat wanneer je een beetje wil vertragen je iets minder gas geeft maar nog niet volledig lost en dan remt hij zachtjes af. Als je de pedaal volledig los laat remt hij af en hoe langer je los laat hoe harder hij begint af te remmen. Hij komt niet volledig tot stilstand maar wel zo goed als. Je moet dan net voor het laatste beetje snelheid (minder dan 5km/h) nog even zachtjes remmen en je staat stil.
Ook is het zo dat als je in de B stand toch uw rem gebruikt hij de remmen combineert met afremmen op de motor en je echt wel ineens heel snel afremt met weinig input van het rempedaal. Je moet wel een beetje anticiperend rijden, maar is dat niet altijd zo? Als je graag kont plakt zal het met de B stand en enkel het gaspedaal niet lukken.
In de D stand moet je het rempedaal dieper induwen om zelfde remkracht te krijgen en voel je echt dat de motorrem er niet is.
De tesla of audi OPD ken ik niet maar voor mij is de B stand eveneens OPD.
Als je het niet kent moet je even wennen maar eens gewoon rij je niets anders meer.
Als je per ongeluk in D blijft staan vraag je je ineens af waar de wagen naar toe gaat bij gas lossen :)

Maar, de grootste caveat: Bij de volgende rit moet je opnieuw de pook in stand 'B' zetten, hij onthoudt dat niet. Dus net wanneer je dat automatisme opgebouwd hebt, rij je weer in gewone modus. En zo wen je eigenlijk nooit aan één van beide standen. De enige oplossing is dus gewoon normaal rijden, zonder OPD.
Is bij de ID7 gewoon een standje verder draaien aan de hendel. En je moet toch al draaien om hem in D te zetten. Is dus 0.25sec meer werk.
Ik zie het probleem hier niet? Of werkt dit bij Tesla zo niet?

Je kan ook het regeneratief effect verhogen maar in de praktijk blijkt dat quasi altijd tot een overall hoger verbruik te leiden. Vanuit mijn (heel beperkte) kennis van fysica is dat ook logisch: uitbollen gaat altijd minder energie kosten dan energie opslaan en potentieel opnieuw moeten genereren omdat je niet ver genoeg komt.
Je kan ook uitbollen in de B stand he. Gewoon voet lichtjes op de gas houden.
Actief gaan remmen, of dat nu regeneren is of met schijven, is altijd nadeliger dan gewoon uitbollen. Maar remmen met de motor is altijd zuiniger dan remmen met de schijven. BMW past brake blending toe denk ik, dus daar maak het niet uit.

Ben ik de enige die tijdens een rit meermaals wisselt tussen OPD/B en normaal/D?

Ik gebruik het wisselen naar B soms als remfunctie...

Is bij de ID7 gewoon een standje verder draaien aan de hendel. En je moet toch al draaien om hem in D te zetten. Is dus 0.25sec meer werk.
Bij Tesla onthoudt hij de keuze (als je oud model hebt of een Juniper Y). Bij de andere modellen is het altijd OPD omdat andere standen de WLTP negatief beinvloeden bij de testen omdat ze nog geen brake blending hadden.

Ben ik de enige die tijdens een rit meermaals wisselt tussen OPD/B en normaal/D?

Ik wissel nooit, gewoon omdat ik de B stand het meest relaxed vindt om te rijden.
Verbruik kijk ik niet naar. 99% korte afstanden en kom ik ruimschoots toe.
Lange autostrade ritten is met travel assist en hoef ik nog minder te doen :laugh:

Ik wissel nooit, gewoon omdat ik de B stand het meest relaxed vindt om te rijden

Bij stop&go, file en druk verkeer heb je gelijk. Maar bij rustige wegen vind ik het net lastig dat elke voetbeweging een gas of remeffect geeft.

Bij gewestwegen en op rustige dagen gaat de wagen vaak naar D of autopilot. Staan de lichten iets verderop op rood, klikje naar B. Tegenwoordig lukt het goed om de afstand te weten wanneer de auto ongeveer zal stilstaan in B. Na de lichten weer D.

Autosnelweg ook vaak D als het geen autopilot is. De auto anticipeert ook steeds met zijn voorligger of de verkeerssituatie, dus eigenlijk moet je amper tot nooit de rempedaal indrukken.

Ik heb zowel de Q4 als de Model 3 en het verschil is inderdaad dat Tesla de keuze onthoudt, je moet het niet elke rit aangeven. Anderzijds moet je wel de menu induiken om het aan te passen.

Die OPD is allemaal een gewoonte, elke werkwijze heeft z’n voor- en nadelen. Ik verkies met voorsprong Tesla, ik kan hele ritten doen zonder aan de rem te komen, dat is echt OPD.

Bij stop&go, file en druk verkeer heb je gelijk. Maar bij rustige wegen vind ik het net lastig dat elke voetbeweging een gas of remeffect geeft.

Bij gewestwegen en op rustige dagen gaat de wagen vaak naar D of autopilot. Staan de lichten iets verderop op rood, klikje naar B. Tegenwoordig lukt het goed om de afstand te weten wanneer de auto ongeveer zal stilstaan in B. Na de lichten weer D.

Autosnelweg ook vaak D als het geen autopilot is. De auto anticipeert ook steeds met zijn voorligger of de verkeerssituatie, dus eigenlijk moet je amper tot nooit de rempedaal indrukken.
Heb je het over ID7?
Ik merk dat namelijk niet, zal aan mijn stabiele voet liggen dan :wink:
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Wanneer je telkens naar uw hendel moet grijpen om hem in B te zetten is het al even gemakkelijk om met uw voet op de rem te duwen, niet?

En als je de auto niet op travel assist of acc hebt staan dan doet deze toch niets ivm voorligger? Tenzij een noodrem uitvoeren als je te dicht zou komen. Moest je wel in travel assist of acc rijden dan doet de keuze B of D er toch niet toe? Maar misschien begrijp ik je niet goed?

Tijdens de testrit ook wel even op B gereden, maar om op een baan een oprit ofzo op te rijden, zette ik hem toch ook steeds naar D om dan zelf het remmen onder controle te hebben.

Bij mijn iX3 werkt dat goed, bij gas los remt hij echt redelijk stevig. Wil je slechts een beetje vertragen dan verminder je gewoon gas. Komt ook relatief snel maar zacht tot volledige stop.
Ik zet dat uit. Als ik geen gas geef wil ik lekker uitbollen, net zoals een benzine. Ik haat dat stevig remmen telkens als je loslaat (bij Tesla)

Heb je het over ID7?
Ik merk dat namelijk niet, zal aan mijn stabiele voet liggen dan :wink:
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Wanneer je telkens naar uw hendel moet grijpen om hem in B te zetten is het al even gemakkelijk om met uw voet op de rem te duwen, niet?

En als je de auto niet op travel assist of acc hebt staan dan doet deze toch niets ivm voorligger? Tenzij een noodrem uitvoeren als je te dicht zou komen. Moest je wel in travel assist of acc rijden dan doet de keuze B of D er toch niet toe? Maar misschien begrijp ik je niet goed?
Nee, BMW i4. Die anticipeert wel op voorligger, ook al staat de autopilot af.

Ik zet dat uit. Als ik geen gas geef wil ik lekker uitbollen, net zoals een benzine. Ik haat dat stevig remmen telkens als je loslaat (bij Tesla)
Dan moet je gewoon het gaspedaal een heel klein beetje ingedrukt houden en dan bolt die gewoon uit . ;)
Je moet zelfs geen power geven (alléé toch niet bij mijne Kia EV3 ) .
Bij de Kia kan je gewoon via klepjes achter het stuur heel die regeneratie en i-pedaal instellen .
Is gewoon een paar keer klikken of klepje 10 sec ingedrukt houden om automatisch te werken en dan heb je zoals bij Tesla echt wel het OPD rijden maar bij mij staat deze op I-pedaal standje 2 en dan bolt de auto nog vrij rustig uit en komt uiteindelijk tot stilstand .
Vond de werking op auto of standje 3 ook te hard ingrijpen (dan voelt ge de auto echt al afremmen wanneer ge het pedaal lost )

Nee, BMW i4. Die anticipeert wel op voorligger, ook al staat de autopilot af.
Ik heb op de i4 ook een hekel aan die B stand.
Ik rij altijd in die "dynamische" recuperatie, waar hij anticipeert op wat er voor je gebeurd.
Is er niets voor je, dan coast hij gewoon, amper vertraging, maar als er een voorligger is, of je neemt een afrit waar je moet vertragen dan doet hij dat ook gewoon en best wel smooth (meestal toch).
Soms wel een klein beetje te fel, dus ik rij altijd met mijn voet boven mijn gaspedaal, zodanig dat ik met wat lichte druk op het pedaal het vertragen een beetje kan temperen wanneer het wat fel was.

Heeft wel even geduurd om comfortabel mee te worden, maar het gaat wel eigenlijk helemaal intuïtief, doe het volledig zonder nadenken nu.
Moet nog heel weinig aan mijn rem komen...

Terug
Bovenaan