Elektrische wagens

Op basis van het artikel snap ik nog niet helemaal wat de behandeling is van gewone auto's die je net voor de deadline koopt. "jaar na jaar afgebouwd"
Ze weten het waarschijnlijk zelf nog niet.
Lijkt me dat als je in 2025 een wagen koopt die bvb 75% aftrekbaar is, dat je voor 2026 maar 50% mag aftrekken en voor 2027 maar 25% en voor 2028 dan 0% he...

Dat is zeker een mogelijkheid. Of dat het voor een wagen in 2025, 75% is (en blijft gedurende de hele afschrijving), en voor wagens in 2026, 50% etc.
Want ik heb nog nooit gehoord dat de aftrek van iets, jaar na jaar verandert ifv de leeftijd? Maar alles kan natuurlijk.

Wat gebeurt er eigenlijk als je met een ICE op een EV plaats gaat staan? Zie op de parking van Lidl en AH altijd ICE wagens staan op die EV plaatsen, dat moet elders toch ook gebeuren? Sta je daar schoon als je daar net wil/moet laden :unsure:

Wat gebeurt er eigenlijk als je met een ICE op een EV plaats gaat staan? Zie op de parking van Lidl en AH altijd ICE wagens staan op die EV plaatsen, dat moet elders toch ook gebeuren? Sta je daar schoon als je daar net wil/moet laden :unsure:
Dan sta je daar he. Zolang daar geen specifieke wetgeving rond is, zal dat theoretisch wel mogen. Wat de Lidl aanbiedt, is ook geen laadservice om uren aan te hangen he, je zou daar eigenlijk nooit moeten komen omdat je "moet" laden.

Dan sta je daar he. Zolang daar geen specifieke wetgeving rond is, zal dat theoretisch wel mogen. Wat de Lidl aanbiedt, is ook geen laadservice om uren aan te hangen he, je zou daar eigenlijk nooit moeten komen omdat je "moet" laden.
Op de snelwegparking Total toch ook die EV plek al ingenomen gezien door camionetten of andere ICE's.
Toch wel een serieus probleem dan...

Op de snelwegparking Total toch ook die EV plek al ingenomen gezien door camionetten of andere ICE's.
Toch wel een serieus probleem dan...
Ikzelf heb het nog nooit gebezigd, zo'n plaats, maar als dat de laatste plaats is op die moment dan zal iedereen zich daar gewoon zetten, no doubt.

Ongetwijfeld zullen er ook wel zijn die zich het totaal niet aan trekken & die plaats gewoon nemen omdat dit de dichtste is die ze tegen komen, onafhankelijk of er elders nog plaats is. Buiten wat scheve blikken van iemand die toe komt met een EV is er nl. ook geen enkel gevolg aan te geven, so why care?

Parkeren op zo'n plaatsen mag niet door niet-EVs bij publieke plaatsen. Hoe het bij privé parkings zit weet ik niet. Probleem is ook dat een EV daar wel mag parkeren maar niet moet laden. Er zijn nu al mensen die dat doen. Dat gaat alleen maar toenemen dat asociaal gedrag als er meer EVs komen.

Ikzelf heb het nog nooit gebezigd, zo'n plaats, maar als dat de laatste plaats is op die moment dan zal iedereen zich daar gewoon zetten, no doubt.

Ongetwijfeld zullen er ook wel zijn die zich het totaal niet aan trekken & die plaats gewoon nemen omdat dit de dichtste is die ze tegen komen, onafhankelijk of er elders nog plaats is. Buiten wat scheve blikken van iemand die toe komt met een EV is er nl. ook geen enkel gevolg aan te geven, so why care?
Ik verwacht dan ook een wetswijziging waarin zo'n plaats gelijk gesteld wordt met een gehandicaptenplek. En dan is het probleem opgelost.
In praktijk, als dat echt problematisch begint te worden, kan je er wel van uit gaan dat er EV-eigenaars die asociale mensen gaan vast zetten...

Het is in essentie niks anders dan iemand die parkeert naast een benzinepomp he.

Ik verwacht dan ook een wetswijziging waarin zo'n plaats gelijk gesteld wordt met een gehandicaptenplek. En dan is het probleem opgelost.
In praktijk, als dat echt problematisch begint te worden, kan je er wel van uit gaan dat er EV-eigenaars die asociale mensen gaan vast zetten...

Het is in essentie niks anders dan iemand die parkeert naast een benzinepomp he.
Er zijn inderdaad mensen die hun eigen daarvoor parkeren en dan met een lange kabel inpluggen. Of de politie daarvoor bellen.

Heh in de stad waar mijn vriendin haar ouders wonen is er zo 200m van waar die wonen een openbare laadplaats voor 2 auto's. een of andere pipo had zijn aanhanger dwars over de twee plaatsen gezet.. maar niet op slot.

Ik heb de politie gebeld, gevraagd of ik die mocht verzetten, ok gekregen en hem dan 3 straten verder gezet.

In de VS zijn er zelfs marginalen die bewust de toegang tot snelladers blokkeren met hun mottige pick-up trucks .

Er zijn inderdaad mensen die hun eigen daarvoor parkeren en dan met een lange kabel inpluggen. Of de politie daarvoor bellen.
Mij ervoor parkeren heb ik al één keer gedaan. Bij de lokale sporthal, waar pakweg 20 auto's stonden en er plaats is voor misschien 100 auto's. Maar ze wilden zeker niet te ver stappen om hun beweging te gaan doen.

Ik had dan de baas van de cafetaria ingelicht en een half uur later of zo stonden die mensen aan ons tafelke. Ik vreesde wat geïrriteerde reacties, maar ze waren vooral beschaamd. Ik ben mij dan even gaan verzetten zodat ze weg konden, en heb daarna weer ingeplugd.

Het zou precies nooit in mij opkomen om op een EV plaats te gaan staan met een ICE.
Idem. Ik heb vorig weekend een half uur rondgereden met mijn ICE in Oostduinkerke op zoek naar een plekje. Zeker 5 vrije EV-plaatsen gepasseerd... toch verder gezocht

iX3 bij Nyland:
120km/u => 308.6km =>234.7 wh/km
90km/u => 165wh/km (ik vind de exacte range in het filmpje, van 11u lang, niet) ==> zou uitkomen op 448km met wat simpel rekenwerk.

Pretty impressive...

iX3 bij Nyland:
120km/u => 308.6km =>234.7 wh/km
90km/u => 165wh/km (ik vind de exacte range in het filmpje, van 11u lang, niet) ==> zou uitkomen op 448km met wat simpel rekenwerk.

Pretty impressive...

Om helemaal precies te zijn (want hij had twee keer 3% SOC over).
120 km/h : 235 Wh/km - 318 km
90 km/h : 167 Wh/km - 442 km

10%-30 minder verbruik dan de EQC, etron 55, XC40 recharge en de i-Pace. Maar die wegen ook veel meer.
En ietsje minder dan de ID.4, maar die ID.4 geraakt wel verder bij 90km/h en ietsje minder ver bij 120km/h. Wat eigenaardig is, want de iX.3 is minder aerodynamisch (Cd 0.29 vs 0.27). De aandrijflijn van de iX.3 is bij 120 km/h iets efficiënter dan die ID.4, ondanks dat nadeel in aerodynamica. Op hoge snelheid zou je verwachten dat de iX.3 meer zou verbruiken dan de ID.4, maar dat is niet het geval, waarschijnlijk heeft BMW de thermische verliezen in de accu beter onder controle dan VW

Laadcurve was ook best OK 3-50% in 16 min, 3-80% in 31 min.

Laatst bewerkt:

10%-30 minder verbruik dan de EQC, etron 55, XC40 recharge en de i-Pace. Maar die wegen ook veel meer.
En ietsje minder dan de ID.4, maar die ID.4 geraakt wel verder bij 90km/h en ietsje minder ver bij 120km/h. Wat eigenaardig is, want de iX.3 is minder aerodynamisch (Cd 0.29 vs 0.27). De aandrijflijn van de iX.3 is bij 120 km/h iets efficiënter dan die ID.4, ondanks dat nadeel in aerodynamica. Op hoge snelheid zou je verwachten dat de iX.3 meer zou verbruiken dan de ID.4, maar dat is niet het geval, waarschijnlijk heeft BMW de thermische verliezen in de accu beter onder controle dan VW

Net de Excel sheet bekeken, en in soortgelijke condities (droog, tussen 10 en 20 graden) doen enkel de Tesla Model S en X (in de meeste uitvoeringen), en de ID4 het beter. Komt er inderdaad op neer dat BMW wel een efficiënte aandrijflijn in een niet zo efficiënt model heeft kunnen steken (staat ook niet op "eco-banden" trouwens).

Best ok is toch een understatement? BMW geeft zelf aan 10-80% in 34 minuten - waardes die je normaalgezien met een korrel zout moet nemen. In dit geval doen ze gewoon beter in een real world scenario.

Die 90km/u en 442km ook trouwens. Ik doe - naar mijn gevoel - bijna enkel autosnelweg en ik heb een gemiddelde snelheid van 64 km/u in mijn huidige ICE.

En dat is dan niet eens een EV die as such werd ontwikkeld. Dat is gewoon waanzinnig indrukwekkend.

Het zou precies nooit in mij opkomen om op een EV plaats te gaan staan met een ICE.
Ik zoek elke keer ik ergens moet parkeren verder tot ik een "gewone" plaats gevonden heb, wel op die plaats gaan staan is asociaal en mogen ze van mij gerust beboeten.

Op een EV plek gaan staan met een EV die niet moet laden is trouwens even asociaal.

Terug
Bovenaan