Elektrische wagens

Dat is toch ook maar belangrijk voor bepaalde situaties. Want wat maakt het nu uit dat uw tesla er minder lang over doet om 1000 km af te leggen als je dat eigenlijk nooit doet. Ik zie het nut van die tijden niet voor dagelijks gebruik.
Ook mijn mening. Leuk voor die enkele malen per jaar hooguit.
Het is een specificatie waar Jan modaal niks mee is.

Het is wel het eerste wat Jan Modaal opmerkt: "Ja maar als ik daarmee naar het zuiden van Frankrijk moet, heb ik geen zin om daar 3u te moeten wachten tot mijn batterij weer is opgeladen". ;)

Beide zijn imo gelijkaardig, de EQC is (een stuk) sneller doordat hij AWD heeft, de iX3 heeft een wat grotere range (doordat hij minder weegt, aangezien er maar 1 motor in zit).
De EQC heeft vooral véél meer vermogen waardoor die sneller is. Niet door de AWD.

Het is wel het eerste wat Jan Modaal opmerkt: "Ja maar als ik daarmee naar het zuiden van Frankrijk moet, heb ik geen zin om daar 3u te moeten wachten tot mijn batterij weer is opgeladen". ;)
Dat is omdat Jan modaal dan ook nogal vaak zeer oppervlak en puur uit vooroordelen spreekt. Jan modaal zou beter de feiten eens oplijsten en alles naar belangrijkheid laten doorwegen.
Jan modaal zal dan zien dat 1x per jaar is een langere tussenstop moeten doen in feite geen ramp is.

Dat is omdat Jan modaal dan ook nogal vaak zeer oppervlak en puur uit vooroordelen spreekt. Jan modaal zou beter de feiten eens oplijsten en alles naar belangrijkheid laten doorwegen.
Jan modaal zal dan zien dat 1x per jaar is een langere tussenstop moeten doen in feite geen ramp is.
Ik merk een ongeziene hoeveelheid rationele uitspraken van jou in dit topic!

Keep up the good work Mr54

Dat is toch ook maar belangrijk voor bepaalde situaties. Want wat maakt het nu uit dat uw tesla er minder lang over doet om 1000 km af te leggen als je dat eigenlijk nooit doet. Ik zie het nut van die tijden niet voor dagelijks gebruik.
Nogmaals, het is even belangrijk als de range. Of je auto nu 250 of 300 km op één lading rijdt op de autostrade is niet zo belangrijk (dat is de typische range voor al die elektrische SUV's), wel hoe lang je nadien stilstaat aan de laadpaal.

Voor mij zelf was die mobiliteit erg belangrijk, de voorbije jaren had ik typisch één verre verplaatsing voor mijn werk (700 km enkel) per maand. Ik geef gewoon het advies dat je je niet mag blindstaren op die range, als je écht ver moet is de laadsnelheid minstens zo belangrijk.
Maar dat hangt dus af van je eigen situatie

Nog even een toevoeging: Jaguar heeft met zijn i-Pace lang reclame gemaakt over de geweldige range. In werkelijkheid was die echt niet zo geweldig, maar de grote achilleshiel van de wagen was de trage laadsnelheid. Met die i-pace rijd je verder op één lading dan met de e-tron. Maar je staat wel dubbel zo lang te wachten bij iedere laadpaal.
De wagen heeft even redelijk mooie verkoopscijfers gehaald, maar is daarna helemaal weggedeemsterd.

De EQC heeft vooral véél meer vermogen waardoor die sneller is. Niet door de AWD.
Maar hij heeft meer vermogen omdat hij 2 motoren heeft en dus omdat hij AWD is :p

Die 2 zijn bij EV's harder gekoppeld dan bij ICE he, je hebt in grote lijnen 3 categorieën:
Stadswagentjes met range van 200-300km
RWD gezinswagens met range van 400-ish km en 200-300pk
AWD gezinswagens met zelfde range, maar 400+ PK

Ik merk een ongeziene hoeveelheid rationele uitspraken van jou in dit topic!

Keep up the good work Mr54

Ik heb het gewoon een beetje gehad met de steeds wederkerende argumenten over laadsnelheid en range. Dat zijn vaak non-issues.
Elektrisch rijden vraagt meer inspanning, planning en geduld. Niet op alle vlakken is elektrisch rijden een vooruitgang natuurlijk. Maar sommige maken het groter dan het is.

De argumentatie van sneller 1000km te kunnen afleggen, en dat voor hooguit 2x per jaar. Sorry maar in mijn ogen is dat onnozel. Heb je dat wekelijks nodig dan is het een andere zaak.

Ik heb het gewoon een beetje gehad met de steeds wederkerende argumenten over laadsnelheid en range. Dat zijn vaak non-issues.
Elektrisch rijden vraagt meer inspanning, planning en geduld. Niet op alle vlakken is elektrisch rijden een vooruitgang natuurlijk. Maar sommige maken het groter dan het is.

De argumentatie van sneller 1000km te kunnen afleggen, en dat voor hooguit 2x per jaar. Sorry maar in mijn ogen is dat onnozel. Heb je dat wekelijks nodig dan is het een andere zaak.
Was dat nu voor zever. Tuurlijk is dat van belang... als ik een wagen heb op brandstof die mij 10 - 20k minder kost maar waarbij die mij alles laat doen wat ik wil. Dan is het feit dat je naast de prijs ook nog eens 3 uur mag gaan staan schilderen aan een laadpaal onderweg op uw vakantie als je een tripje naar spanje wilt doen belangrijk.

Het draait voor die mensen eigenlijk niet om die range. Het draait om die mensen om het prijsverschil. Want als die elektrische wagen 10k goedkoper is dan het alternatief dan focust men daar echt niet op. Zolang je natuurlijk niet met een range van 100km zit... maar zolang die buffer groot genoeg is dan zal het de meeste mensen als ze er een dealtje mee kunnen doen worst wezen.

Dan mag je daar nog over zeggen dat ze over de hele termijn minder betalen. Maar dat interesseert de meeste mensen niet echt. Die kijken enkel wat ze er nu voor moeten geven. De rest is onderdeel van de gebruikskost en is een sunken cost. Daar is de gebruiksdrempel gewoon laag.

Dat argument wordt voor wagens als de i-Pace, EQC, iX3, iD.4, E-tron, ... al belangrijk vanaf het ogenblik dat je meer 300 km aflegt in één keer, want dan moet je dus stoppen om te laden. En bij sommige van die wagens kan je na 20-25 minuten verder, met enkele andere wagens moet je dubbel zo lang wachten om opnieuw 200 - 250 km af te kunnen leggen.
Wanneer je met een i-Pace naar Zuid-Frankrijk rijdt, sta je in totaal 4 uur te wachten aan laadpalen. Met een e-tron / ID.4 is dat 2 uur. Met de i-Pace is zo'n rit op één dag dus praktisch onhaalbaar, met de e-tron/ID.4 verlies je amper in mobiliteit tov een klassieke wagen.

Kan zijn dat jij dat niet belangrijk vindt, maar de laadsnelheid is voor veel mensen echt wel belangrijker dan ze beseffen. De e-tron 55 heeft veel minder range dan een model X, maar over lange afstanden zijn ze even snel, door het snelle laden van de e-tron.
En dat gaat over veel meer dan het maximale laadvermogen (dat bij veel merken alleen bij onder ideale omstandigheden wordt gehaald bij lage state of charge en bij warme temperaturen). Enkele merken laden erg snel op tot 30-50% SOC om dan aan een slakkengangetje verder te laden. Anderen laden veel langer aan hoge snelheden door.
En die 1000 km is een goede indicator om dat te bepalen.

Elektrisch rijden vraagt meer inspanning, planning en geduld.
Mij lijkt het net minder inspanning en planning en geduld te vergen.
Nooit meer vergeten naar tankstation moeten gaan en tijd verliezen daarmee.
De meeste mensen komen quasi nooit boven het bereik uit zonder een eindbestemming te hebben waar je geen oplaadmogelijkheden hebt.

Dat argument wordt voor wagens als de i-Pace, EQC, iX3, iD.4, E-tron, ... al belangrijk vanaf het ogenblik dat je meer 300 km aflegt in één keer, want dan moet je dus stoppen om te laden. En bij sommige van die wagens kan je na 20-25 minuten verder, met enkele andere wagens moet je dubbel zo lang wachten om opnieuw 200 - 250 km af te kunnen leggen.
Wanneer je met een i-Pace naar Zuid-Frankrijk rijdt, sta je in totaal 4 uur te wachten aan laadpalen. Met een e-tron / ID.4 is dat 2 uur. Met de i-Pace is zo'n rit op één dag dus praktisch onhaalbaar, met de e-tron/ID.4 verlies je amper in mobiliteit tov een klassieke wagen.

Kan zijn dat jij dat niet belangrijk vindt, maar de laadsnelheid is voor veel mensen echt wel belangrijker dan ze beseffen. De e-tron 55 heeft veel minder range dan een model X, maar over lange afstanden zijn ze even snel, door het snelle laden van de e-tron.
En dat gaat over veel meer dan het maximale laadvermogen (dat bij veel merken alleen bij onder ideale omstandigheden wordt gehaald bij lage state of charge en bij warme temperaturen). Enkele merken laden erg snel op tot 30-50% SOC om dan aan een slakkengangetje verder te laden. Anderen laden veel langer aan hoge snelheden door.
Ja allemaal leuk maar er is hier nergens gevraagd wat is de beste auto om wekelijks naar Hongarije te rijden. Dus ik snap niet goed waarom je hier zit te zeggen dat het oh zo belangrijk is.

Ja allemaal leuk maar er is hier nergens gevraagd wat is de beste auto om wekelijks naar Hongarije te rijden. Dus ik snap niet goed waarom je hier zit te zeggen dat het oh zo belangrijk is.
Neen dat zeg ik niet . Jij verdraait mijn woorden
Kaynez had aangegeven dat hij range belangrijk vond, ik wou hem verduidelijken dat er meer van tel is dan alleen maar de range wanneer het over de mobiliteit van een EV ging.
Nog eens herhalen wat ik schreef.

Mensen focussen op range, eigenlijk is de combinatie van range + laadsnelheid veel belangrijker.

En die test over 1000 km geeft een indicatie van die combinatie, meer niet. En als je naar de testresultaten kijkt die ik aangeef, zie je dat dit absoluut niet wilt zeggen dat je een Tesla moet kopen, vooral wagens uit de VW groep scoren eigenlijk even goed, en hebben bovendien degelijke geluidsisolatie, een fatsoenlijke ophanging en en een adaptieve cruise control die niet iedere 20 km een noodstop maakt voor welke reden dan ook.

Neen dat zeg ik niet . Jij verdraait mijn woorden
Kaynez had aangegeven dat hij range belangrijk vond, ik wou hem verduidelijken dat er meer van tel is dan alleen maar de range wanneer het over de mobiliteit van een EV ging.
Nog eens herhalen wat ik schreef.

En die test over 1000 km geeft een indicatie van die combinatie, meer niet. En als je naar de testresultaten kijkt die ik aangeef, zie je dat dit absoluut niet wilt zeggen dat je een Tesla moet kopen, vooral wagens uit de VW groep scoren eigenlijk even goed, en hebben bovendien degelijke geluidsisolatie, een fatsoenlijke ophanging en en een adaptieve cruise control die niet iedere 20 km een noodstop maakt voor welke reden dan ook.
Maar die test is even flawed als elke andere test. Het kan bvb dat de wagen het snelst op 1000km, het traagste op 800km staat...

Maar die test is even flawed als elke andere test. Het kan bvb dat de wagen het snelst op 1000km, het traagste op 800km staat...
Door de test erg lang te maken, haal je die mogelijkheid net weg. Dat is de reden waarom hij de test over 1000 km doet en niet over 500 km.
En ik zie niet in hoe dat zou kunnen. Hij rijdt al meer dan een jaar aan dezelfde snelheid (zoals hijzelf aangeeft snelheidslimiet + VAT, 110-130 km/h dus), het enige wat dus een impact heeft op het resultaat van de test is de tijd van het laden. En aan een snellader vertraagt de laadsnelheid naarmate de soc stijgt.
Hij doet zijn 1000 km test ook na een eerste laadtest, om de laadcurve correct in te kunnen schatten en een optimale laadstrategie per wagen uit te werken. Hij heeft zijn werk als wetenschappelijk onderzoeker aan de universiteit van Oslo opgegeven om zijn Youtube kanaal uit te bouwen, hij gaat echt wel heel methodisch te werk in zijn testen (bvb zijn tests om de efficiëntie van warmtepompen te berekenen).
De test is zeker niet perfect, omdat de weersomstandigheden en de verkeersdrukte niet altijd dezelfde zijn. Bjorn geeft zelf ook aan dat het resultaat van de ID.4 15 min beter zou zijn bij beter weer.

Het gaat ook niet over die kleine verschillen van een kwartier of een half uur. Je ziet wel gewoon enkele wagens echt wegvallen, zoals bvb de i-pace die echt niet geschikt is voor snelladen (en de EQC-400 eigenlijk ook niet zo goed scoort op dat vlak).

allez ben blij dat het de id4 wordt :p
Nu de laadpalen onderweg moeten uiteraard ook de capaciteit kunnen geven.

Eentje met een 82kWh accu veronderstel ik?
Wagen krijgt voornamelijk kritiek voor de software, maar ik vermoed dat die de komende maanden nog wel zal verbeteren

En er moeten vooral voldoende laadpalen komen. Ionity heeft nog werk voor de boeg
er is maar 1 accu versie momenteel he. de 77kwh dacht ik?
Volkswagen is wel gekend om zijn crappy software eerlijk gezegd.
Mijn madam rijd nu sinds een jaar ook met een tcross. Al een paar keer voorgehad dat die infotainment tijdens de rit gewoon uitvalt om te rebooten... gezellig als je net een afrit moet nemen en de gps faalt.
Ik ben er wel huiverig over. Nu ja de wagenkeuze was id3/4 of kia eniro. Dan pakt ge uiteraard de duurste

Terug
Bovenaan