Elektrische wagens

Ik zou op het werk aan 0,18€/kW (+ nog extra provider-kosten?) kunnen laden, auto moet ik wel zelf aanschaffen.

Als ik dit zo snel eens bekijk lijkt dit toch wel een redelijk interessante laadprijs ?

Ik zou op het werk aan 0,18€/kW (+ nog extra provider-kosten?) kunnen laden, auto moet ik wel zelf aanschaffen.

Als ik dit zo snel eens bekijk lijkt dit toch wel een redelijk interessante laadprijs ?

Daar kan je thuis niet voor laden, tenzij je veel solarinjectie hebt en overdag thuis bent.

Volgende week mijn "New Spring" gaan afhalen waar ik een volle 11K voor betaald heb ( nieuw ). Nooit gedacht dat ik ( na aftrek Vlaamse premie ) 14 jaar na de aankoop van mijn eerste wagen ( Fiat Panda ) opnieuw een wagen zou kunnen kopen voor iets meer dan 7K.

Gisteren een MG Cyberster zien rijden. Mooie wagen!
Echter wel absurd dat een wagen voor 2 personen bijna even lang is als een Tesla Model Y, ongeveer evenveel weegt, ongeveer even grote batterij heeft, vergelijkbaar vermogen, maar minder ver geraakt en koffer heeft van 250 liter en geen frunk.

Ik snap het gewicht en de packaging van de Cyberster echt niet. Hoe kan je zoveel plaats verliezen op 4,5m auto?

Maar in het land van blinden is éénoog koning zeker?

De DS No. 8 vind ik wel iets hebben, de eerste EV waarvan ik denk "awel, moest ik nu eens een nieuwe elektrische wagen kopen"... Ruim, 750km bereik in de Long Range versie (dus pak 600km effectief) en vind hem nog strak ogen ook.

Echter wel absurd dat een wagen voor 2 personen bijna even lang is als een Tesla Model Y, ongeveer evenveel weegt, ongeveer even grote batterij heeft, vergelijkbaar vermogen, maar minder ver geraakt en koffer heeft van 250 liter en geen frunk.

Ik snap het gewicht en de packaging van de Cyberster echt niet. Hoe kan je zoveel plaats verliezen op 4,5m auto?

Het verhaal van mijn nonkel komt prompt weer terug in mijn geheugen

Laten we alle wagen zoals een Mazda MX-5 waarmee iedereen zoveel plezier mee beleeft op een boot rijden en midden op de oceaan in brand steken. Laten we allen een zuiver rationele keuze maken en een Dacia Duster kopen.

Veel meer ruimte, geraakt verder dan elke andere EV en je kunt met het gespaarde geld nog eens een bakfiets met grote frunk erbij nemen.
En niet te vergeten: de automatische regensensor werkt!

De DS No. 8 vind ik wel iets hebben, de eerste EV waarvan ik denk "awel, moest ik nu eens een nieuwe elektrische wagen kopen"... Ruim, 750km bereik in de Long Range versie (dus pak 600km effectief) en vind hem nog strak ogen ook.
Frans design ziet er (bijna - Kangoo) altijd goed uit. Tis vaak de tech en de software die naar mijn ervaring toch de wensen overlaat.

Het verhaal van mijn nonkel komt prompt weer terug in mijn geheugen

Laten we alle wagen zoals een Mazda MX-5 waarmee iedereen zoveel plezier mee beleeft op een boot rijden en midden op de oceaan in brand steken. Laten we allen een zuiver rationele keuze maken en een Dacia Duster kopen.

Veel meer ruimte, geraakt verder dan elke andere EV en je kunt met het gespaarde geld nog eens een bakfiets met grote frunk erbij nemen.
En niet te vergeten: de automatische regensensor werkt!
Euhm, ik snap niet goed wat je nu wil zeggen.

Ik heb een MX-5 NA, al ongeveer 25 jaar. En ik wil een Model Y nu niet verheerlijken, ook al rij ik er mee.
Ik besef ook dat een 1.000kg EV roadster met beetje deftig bereik momenteel niet mogelijk is. Maar er is toch iets fundamenteel fout als een roadster even groot is en evenveel weegt als een SUV. Dat gaat voor benzine wagens op en ook voor EVs.

38 minuten 10-80% fast charge DC (144kW) lijkt me wel heel traag voor een auto die de dag van vandaag gereleased is.
Ergens wel een mooie kar maar enkel als fun car natuurlijk.

Frans design ziet er (bijna - Kangoo) altijd goed uit. Tis vaak de tech en de software die naar mijn ervaring toch de wensen overlaat.
Zal er nog 1tje opgeven waar dat niet van toepassing is, Citroën Xsara Picasso... Heb er zelf 1 gehad een jaar of 3, daar dus niet van, heerlijke gezinswagen maar spuuglelijk :)

Volgende week mijn "New Spring" gaan afhalen waar ik een volle 11K voor betaald heb ( nieuw ). Nooit gedacht dat ik ( na aftrek Vlaamse premie ) 14 jaar na de aankoop van mijn eerste wagen ( Fiat Panda ) opnieuw een wagen zou kunnen kopen voor iets meer dan 7K.
0-100km/h in de volle 19,1s! Je moet op de steenweg al beginnen optrekken om correct in te voegen op de autostrade.

Hoe bevalt je de wagen?

0-100km/h in de volle 19,1s! Je moet op de steenweg al beginnen optrekken om correct in te voegen op de autostrade.

Hoe bevalt je de wagen?
Doet me denken aan toen we jaren geleden met wat vrienden op weekend gingen in Houffalize in een afgeladen volle Ford Fiesta 1.0 of 1.1 van begin jaren '90. Plankgas geven en terugschakelen tot 2e of 3e versnelling en dan nog met moeite 50 km/u halen wanneer het bergop ging op de E25. Ook meermaals voorbij gestoken worden door claxonnerende vrachtwagens. :rofl:

Te zot voor woorden eigenlijk dat er anno 2025 nog nieuwe wagens geproduceerd worden met zo weinig vermogen. Al zeker voor een elektromotor waar vermogen eigenlijk vrij simpel en 'cheap' te verkrijgen is.

Te zot voor woorden eigenlijk dat er anno 2025 nog nieuwe wagens geproduceerd worden met zo weinig vermogen. Al zeker voor een elektromotor waar vermogen eigenlijk vrij simpel en 'cheap' te verkrijgen is.
De motor is niet het probleem, de batterij moet het vermogen kunnen leveren. Meer vermogen vereist grotere batterij, dus zwaardere wagen en duurder.

Dacia wilt u zo'n goedkoop mogelijke wagen afleveren. Dit is een elektrische wagen van 11k eh. Bij de meeste merken vind je nog geen ICE wagen voor dit geld.

Niet vergeten dat ze gemaakt worden in een land waar de autostrade een extra vergoeding vraagt (péage) en waar het regionale wegennetwerk (secundaire wegen) zeer goed uitgebouwd is.

Terug
Bovenaan