Elektrische wagens

Het grootste nadeel van een brede wagen is dat andere bestuurders met hun deuren meppen op de parking.
1 brede wagen tussen 2 smalle, dat gaat
1 brede wagen tussen 2 brede, dat is al lastiger

Hoe meer ik rondkijk hoe meer ik de KIA EV9 interessant vind.
99kWh batterij, voldoende PK's, zee van ruimte binnenin, zoooo veeel snufjes.
Een jonge 2dehands GT line 6S heb je al voor een goeie 60k wat best nog te doen is.
Oh ja en 7 jaar garantie! Dat doet me het nog het meeste overwegen om de sprong te wagen.
Ook het feit dat de zonnestroom uit mijn huis spuit (bijna 60kWh zonnige per dag) maakt het tanken bijzonder goedkoop.

Hij heeft enkel nog velgen nodig zoals hieronder...
Kan alleen maar zeggen dat ik super tevreden ben van de mijne. Zeker als je de wagen goed begint te kennen.

Maar langs de andere kant, de wagens zijn groter maar je hebt zoveel hulpmiddelen nu. Met de 360 camera en sensoren gaat het allemaal heel vlot. En als het zijdelings parkeren is langs het straat laat ik de wagen gewoon parkeren, die kan dat in heel nipte parkeerplaatsen.
Ja die hulpmiddelen helpen enorm. Al heb ik nog niet gedurfd om het parkeren te laten doen door de wagen zelf :p.

Kijk maar naar de 5serie van bmw, die is gewoon langer dan 5 meter.
Daar zijn ze imo echt fout mee bezig. Het vorig formaat was ideaal voor mij. Nu is die echt te groot.

Helemaal akkoord, zeker omdat ze met dat design nog altijd heel veel ruimte laten verloren gaan in de neus.
Zelfde met de i4 trouwens, die is even lang of langer dan de vorige generaties 4-reeksen maar de binnenruimte achteraan is alleen maar kleiner geworden.

Hier heb ik wel wat schrik voor, zeker in ondergrondse garages. Die zijn blijkbaar ingericht voor Fiat 500tjes en Mini's.
Ik haal mijn I4 op vandaag bij de dealer, wish me luck :oi22:

Valt wel mee, het was voor mij vooral wennen bij de eerste keren inparkeren, dat je een halve meter vroeger moet beginnen indraaien. En straten waar je anders in 1 keer volledig kon draaien waar je nu in 2 keer moet.

Er zijn wel parkeergarages waar je met eender welke middelgrote of grote auto sommige bochten in 2 keer moet nemen, maar die extra halve meter draaicirkel maakt daar het verschil niet meer. In Frankrijk heb je er zo waar je parkeersensoren voor, achter en aan de zijkant tegelijk afgaan op die hellende bochten :p

Iemand een idee wanneer de kia EV5 zou uitkomen? Ik vind die EV9 ook te groot, EV3 misschien wat te klein. Dus die 5 lijkt me wel wat.

Laatst bewerkt:
@Lemme @Tomski en andere EV9 eigenaars.
Wat is jullie ervaring met de Remote Smart Park Assist 2.0?

Denken jullie dat het mogelijk is om een EV9 remotely te parkeren in een garage met de volgende afmetingen?
Doorgang poort 2,4 meter, plaats binnen 2,74 meter op 6 meter.

Helemaal akkoord, zeker omdat ze met dat design nog altijd heel veel ruimte laten verloren gaan in de neus.
Zelfde met de i4 trouwens, die is even lang of langer dan de vorige generaties 4-reeksen maar de binnenruimte achteraan is alleen maar kleiner geworden.

Valt wel mee, het was voor mij vooral wennen bij de eerste keren inparkeren, dat je een halve meter vroeger moet beginnen indraaien. En straten waar je anders in 1 keer volledig kon draaien waar je nu in 2 keer moet.

Er zijn wel parkeergarages waar je met eender welke middelgrote of grote auto sommige bochten in 2 keer moet nemen, maar die extra halve meter draaicirkel maakt daar het verschil niet meer. In Frankrijk heb je er zo waar je parkeersensoren voor, achter en aan de zijkant tegelijk afgaan op die hellende bochten :p
Grappig, ik stond daarnet ook halverwege het parkeervak! Ondergrondse parking valt ook mee, de 360’ camera doet z’n werk en zelfs die geeft nog een marge. Van een VW golf naar de I4 is toch wennen qua grootte 😅

@Lemme @Tomski en andere EV9 eigenaars.
Wat is jullie ervaring met de Remote Smart Park Assist 2.0?

Denken jullie dat het mogelijk is om een EV9 remotely te parkeren in een garage met de volgende afmetingen?
Doorgang poort 2,4 meter, plaats binnen 2,74 meter op 6 meter.
Ik gebruik dat eigenlijk nooit. Omdat ik altijd de sleutel op mijn gsm gebruik en de sleutel dus nooit meeneem. Maar als de afmetingen kloppen, moet dat lukken!

Ik zie hier logischerwijs veel bedrijfswagens de revue passeren maar wat is zo de mening rond het als particulier kopen van een occasie EV van enkele jaren oud met pakweg 50-60k km op de teller?

Ik merk op dat er nog veel evolutie op zit tussen de nieuwe modellen en die van enkele jaren oud waardoor ik enigszins twijfel snel met "verouderde rommel" opgescheept te zitten. Nieuwe/facelift Enyaq vs pre-facelift model bijvoorbeeld nieuwe motor die meer performant en zuiniger is en met batterij die sneller kan laden. Dat maakt de oudere modellen nog niet direct slecht maar geeft toch direct een duidelijk verschil.

Ik zie hier logischerwijs veel bedrijfswagens de revue passeren maar wat is zo de mening rond het als particulier kopen van een occasie EV van enkele jaren oud met pakweg 50-60k km op de teller?

Ik merk op dat er nog veel evolutie op zit tussen de nieuwe modellen en die van enkele jaren oud waardoor ik enigszins twijfel snel met "verouderde rommel" opgescheept te zitten. Nieuwe/facelift Enyaq vs pre-facelift model bijvoorbeeld nieuwe motor die meer performant en zuiniger is en met batterij die sneller kan laden. Dat maakt de oudere modellen nog niet direct slecht maar geeft toch direct een duidelijk verschil.
Imo wss de beste keuze als particulier nu. Je zoekt goedkope 2e hands EV's die origineel degelijk onthaald werden en waar geen bekende issues mee zijn. Dat worden niet plots slechte auto's. KM-stand is vrij irrelevant bij EV's. Je zal geen softwareupdates etc meer krijgen maar is niet ineens slecht geworden daardoor.

Ik rij particulier met een VW E-golf, bj2018 48k km bij aankoop, nog geen seconde spijt.
Amper onderhoud, geen taks en korting op de verzekering.
Staat volgens TUV(duitsland) op plaats 2 van meest betrouwbare EV.
Ziet er vanbinnen en vanbuiten gewoon uit als een klassieke VW golf.
Ik wou vooral 1 die degelijk in elkaar zit en er ook nog eens "normaal" uit ziet, praktisch iedereen is verbaasd als ik vertel dat mijn golf een EV is.

Ik heb uiteraard maar een beperkt bereik met 35kwh maar mijn woon-werk is maar 60km per dag.
Voorts heb ik nog andere voertuigen ter beschikking voor eventuele verdere ritten.

De versnellingsbak komt blijkbaar terug . ;)
Ik ben benieuwd naar hoe ze een versnellingsbak inzetten voor efficiëntie.

Hoe ik het begreep: Bij ICE is een versnellingsbak nodig om de motor efficiënt te laten lopen (e.g. overheen verschillende snelheden) omdat die motor maar een beperkte range van RPMs heeft waar de ie efficiënt loopt.
Maar dat is toch helemaal niet het geval voor EVs?

Ik ben benieuwd naar hoe ze een versnellingsbak inzetten voor efficiëntie.

Hoe ik het begreep: Bij ICE is een versnellingsbak nodig om de motor efficiënt te laten lopen (e.g. overheen verschillende snelheden) omdat die motor maar een beperkte range van RPMs heeft waar de ie efficiënt loopt.
Maar dat is toch helemaal niet het geval voor EVs?
Ik zou wel kunnen aannemen dat aan hoge toerentallen een elektromotor minder efficient wordt. Rollager weerstand, magnetische verliezen.
En bij een lagere overbrenging kan je mogelijks ook meer koppel op de wielen zetten bij lagere stroom door de motor...

Het is niet omdat een elektromotor kan werken zonder transmissie, dat dit ook het meest efficiënte is.
Zal altijd wel een afweging zijn tussen kostprijs, gewicht, onderhoudskosten en uiteindelijk efficiëntie!

Bij de BMW hybrides zit de elektromotor ook voor de versnellingsbak, vond dat altijd raar dat schakelen wanneer je elektrisch reed.
Hij sloeg wel versnellingen over (dus liep ze niet alle 8 door wanneer enkel op elektromotor).

Terug
Bovenaan