Elektrische wagens

Bwa, er is toch zo iets met B of C (karakteristiek?) zekeringen waarmee je moet oppassen dat het goed is geïnstalleerd in de kast? Het fijne weet ik er niet van, het is alleszins niet zoals een wasmachine of droogkast.
Laadpalen hebben tegenwoordig ook een aardlekschakelaar ingebouwd. Bij de installatie manual van een laadpaal staat normaal wel altijd wat je nog moet voorzien. Dat is dus iets wat een elektricien zeker gaat kunnen.

Laadpalen hebben tegenwoordig ook een aardlekschakelaar ingebouwd. Bij de installatie manual van een laadpaal staat normaal wel altijd wat je nog moet voorzien. Dat is dus iets wat een elektricien zeker gaat kunnen.
Akkoord, ik kan mij inbeelden dat je zegt "niet iedereen kan het zelf". Maar een elektricien zou dit toch zeker moeten kunnen.

Een laadpaal aansluiten is toch geen rocket science. Heb je de lader al of moet de installateur deze voorzien? Een deftige elektricien moet dat kunnen aansluiten.
Hier is ook een keuring na de installatie (Evbox Elvi 11kW, apart zekeringskastje) voorzien. Ik weet eigenlijk niet of die keuring verplicht is.

Ik dacht dat die keuring verplicht is omdat dat een uitbreiding is van uw electriciteitsnet. Beetje zoals zonnepanelen, al zit daar wel een verschil op aangezien ge zelf stroom in brengt etc... en de installatie waarschijnlijk wel wat moeilijker is. Laadpaal is pretty much gewoon achter wat normale zekeringen. Hier is die laadpaal al wel in gebruik maar niet gekeurd nog niet en kdenk dat mijn zonnepanelen pas opgestart mochten worden na een keuring (al werd dat door e installateur wel zelf gedaan).

Normaalgezien rij ik vanaf oktober/november ook elektrisch met mijn bedrijfswagen (Skoda Enyaq). Via mijn werkgever krijg ik een Powerdale Nexxtender Home laadpunt, installatie zelf te voorzien. Echter heb ik nog geen installateur gevonden die vertrouwd is met het merk en nog plaats heeft in 2021. Zijn er hier mensen die iemand kunnen aanraden? Regio is Gent.
Ik heb momenteel een offerte lopen voor een Nexxtender bij PMG Charge in Aalst. Jongere gast en qua communicatie super.

Momenteel is er blijkbaar een probleem met de Powerdale app voor iOS. Verbinding maken met de paal lukt niet sinds de laatste iOS update. Verbinden met een iPad of android toestel gaat wel. Volgends de installateur zijn ze wel actief op zoek naar de oplossing.

Ik dacht dat die keuring verplicht is omdat dat een uitbreiding is van uw electriciteitsnet. Beetje zoals zonnepanelen, al zit daar wel een verschil op aangezien ge zelf stroom in brengt etc... en de installatie waarschijnlijk wel wat moeilijker is. Laadpaal is pretty much gewoon achter wat normale zekeringen. Hier is die laadpaal al wel in gebruik maar niet gekeurd nog niet en kdenk dat mijn zonnepanelen pas opgestart mochten worden na een keuring (al werd dat door e installateur wel zelf gedaan).

Heb zo een aantal lege zekeringen in de kast voor latere uitbreiding... maar mogelijks moet dat ook gekeurd worden inderdaad. Hier bolden de zekeringen ook al voor de keuring hoor. Heb die daar niks over horen vertellen.

Zonnepanelen mogen al gebruikt worden zonder keuring. Na plaatsing moet de boel gewoon binnen 30 dagen gekeurd zijn.

Voor een laadpaal moet je in feite ook een herkeuring laten doen. Maar wie gaat dit doen? Werkelijk niemand als je het niet verplicht bent hoor. De meeste laten hun installatie keuren bij verkoop
, grote verbouwing of als het nieuw is. Als nonkel jos een stopcontact bijplaats dan komt er niemand hoor. Als uw huis affikt door een installatie die niet conform was, dan heb je wel een probleem :P

Zonnepanelen mogen al gebruikt worden zonder keuring. Na plaatsing moet de boel gewoon binnen 30 dagen gekeurd zijn.

Voor een laadpaal moet je in feite ook een herkeuring laten doen. Maar wie gaat dit doen? Werkelijk niemand als je het niet verplicht bent hoor. De meeste laten hun installatie keuren bij verkoop
, grote verbouwing of als het nieuw is. Als nonkel jos een stopcontact bijplaats dan komt er niemand hoor. Als uw huis affikt door een installatie die niet conform was, dan heb je wel een probleem :P

Pv mag ook niet in dienst gesteld worden hoor door de installateur. Het komt er in feite op neer dat je na het plaatsen van een nieuwe zekering herkeurd/gekeurd moet worden. Nonkel Jos mag wel op de bestaande circuits uitbreiden. Idem met zekeringen in "wacht/reserve". Laadpaal moet zowiezo appart gekeurd worden. Ver van rocketsience. Gewoon sectie kabel ifv In + indien DSI type B noodzakelijk is (conform installatievoorschriften) dan moet deze als hoofd DSI geschakeld worden. Of anders alle stroomopwaartse ook type B zijn.

Pv mag ook niet in dienst gesteld worden hoor door de installateur. Het komt er in feite op neer dat je na het plaatsen van een nieuwe zekering herkeurd/gekeurd moet worden. Nonkel Jos mag wel op de bestaande circuits uitbreiden. Idem met zekeringen in "wacht/reserve". Laadpaal moet zowiezo appart gekeurd worden. Ver van rocketsience. Gewoon sectie kabel ifv In + indien DSI type B noodzakelijk is (conform installatievoorschriften) dan moet deze als hoofd DSI geschakeld worden. Of anders alle stroomopwaartse ook type B zijn.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet geweten dat een installatie pas na de keuring in dienst wordt genomen.
Mijn installateur zegt werkelijk dit:
"Meteen na de opstart van de installatie verwittigen wij de keurder om contact met u op te nemen.
Het kan afhankelijk van hun diensten tot 6 weken duren. Maar dit wil niet zeggen dat u 6 weken
hoeft te wachten om de zonnepaneleninstallatie te gebruiken. Uw installatie is operationeel nadat
de elektricien alles heeft geïnstalleerd."

Slaat op niets he wat uw installateur zegt. En wat als er iets gebeurd? Ahja,geen probleem want ik heb een keuring aangevraagd? Ik dacht het niet... In 90% vd gevallen ligt een pv installatie al aan bij aankomst voor keuring / wat NIET mag. (Opstarten en testen is een ander verhaal)Wees maar zeker dat ik de zekering afleg,indien niet conform. Letter en geest vd wet kan ik best inkomen maarja... Als installateur zou ik toch liever hebben dat er iets gebeurd de dag na de keuring,dan de dag na de installatie.

Als je het gemiddelde installateurs niveau van pv installateurs zou kunnen inschatten,mag je blij zijn dat er nog deftige keurorganismes bestaan.

Laatst bewerkt:

Overlaatst kwam ik bij deze installatie. Conform gekeurd door ACEG( voor de Pv) en dan waren de mensen verbaasd dat dit nu NIET conform was voor de verkoop van hun woning....

Laatst bewerkt:

Overlaatst kwam ik bij deze installatie. Conform gekeurd door ACEG( voor de Pv) en dan waren de mensen verbaasd dat dit nu NIET conform was voor de verkoop van hun woning....
Ik heb effectief al erger gezien. Veel erger. In openbare gebouwen waar duizenden mensen passeren. Zowel in binnen al buitenland.
Ge stelt u elke keer de vraag hoe ze ermee weg komen.

Intussen is de Q4 e-tron ook voorgesteld:

Zoals verwacht een VW ID.4 vermomd als Audi. Hij is wel wat krachtiger dan de ID.4, en heeft een (vind ik) mooier interieur. Hoewel ik aan de buitenkant precies meer naar de ID.4 neig. Er scheelt precies iets aan de Q4 aan de buitenkant.

Terug
Bovenaan