Elektrische wagens

Omdat je van laadpalen 100% weet dat deze in de auto’s gaan. Van thuisenergie weten ze dat niet.
Wees er maar gerust op dat ze heel hard zoeken naar manieren om het deel dat in de auto gaat aan 21% belast moet worden.
Bij ons op het werk zijn ze nu overgestapt op de app van EEVEE Mobility om de terugbetaling van thuisladen te regelen.
Je moet de app linken aan je wagen en je thuisadres ingeven op de app. Om te laden moet je dan de RFID kaart van de paal thuis gebruiken.

Als de wagen thuis staat (check op basis van gps) én er stroom in de wagen gaat (via de link tussen app en wagen) én de sessie is niet gestart met de laadkaart van EEVEE zelf, dan wordt het geregistreerd als thuisladen en betalen ze die sessie terug.

Bijlagen

• Screenshot_20250118_162242_Chrome.jpg
    Screenshot_20250118_162242_Chrome.jpg
    182,1 KB · Weergaven: 13
Weet er iemand hoe die buiten / boven camera werkt op bmw? Tijdens het parkeren kan je de straat zien, dus ik dacht dat dit systeem werkt met satellietbeelden. Maar nu zie ik in de Carwash dat hij ook beelden toont van 3M hoog IN de Carwash. Dus binnenin. Wtf 😁
Hebt ge dat nog nooit uit uw dak zien komen?
google%20car_16x9-1644902856787.jpg

Oppassen in lage garages wel...

Maar ik zie een camera, die beelden filmt van 4m hoog naar beneden. Hoe the F doen ze dat?
magic.gif

Het zijn groothoekcamera's die aan elkaar gekleefd worden, en het beeld zo uitgerokken & verwrongen dat je een topview krijgt (bij low-res camera's zie je die artefacten van uitrekking ook echt duidelijk). De blinde vlek (het dak) is een virtueel model. Leg maar eens een blad papier op je dak, en zet de 360 op. Je zult zien dat die er niet op ligt.

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe wagen voor mijn partner omdat die het niet te lang meer gaat trekken (EDIT: de auto voor alle duidelijkheid :biglaugh:) Ben een autoliefhebber, maar zeker geen echte kenner. Prijs/kwaliteit koop ik liefst een niet te oude tweedehands wagen. We vinden de Taycan (4S) mooi, maar is dat nu eigenlijk te vertrouwen om dergelijk model tweedehands te kopen ? Daarmee bedoel ik vooral de staat van de batterij ?

Laatst bewerkt:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe wagen voor mijn partner omdat die het niet te lang meer gaat trekken (EDIT: de auto voor alle duidelijkheid :biglaugh:) Ben een autoliefhebber, maar zeker geen echte kenner. Prijs/kwaliteit koop ik liefst een niet te oude tweedehands wagen. We vinden de Taycan (4S) mooi, maar is dat nu eigenlijk te vertrouwen om dergelijk model tweedehands te kopen ? Daarmee bedoel ik vooral de staat van de batterij ?
De grootste factor daar is "hoe lief heeft de vorige eigenaar die batterij/auto behandelt".
Volgens de dealer zal dat steeds met de grootste liefde zijn :) .

Je hebt bedrijven tegenwoordig die degradatie testen op auto batterijen aanbieden en certificaten hiervoor afleveren. Alleen geen idee of dat courant is op de tweedehands markt voor EVs. Ik zou er zeker is achter horen.

Ja, dat is te vertrouwen. Er gaan al jaren verhalen rond over dat batterijen van EV's snel gaan degraderen. In de praktijk blijkt uit elke test dat die degradatie veel minder is dan wat de fabrikanten zelf hadden verwacht. Het kan natuurlijk zijn dat een specifieke auto slecht behandeld is (elk dag aan snellader bvb, maar dat zou je dan ook aan km-stand moeten zien), maar dat heb je bij benzinewagens evengoed.

Laatste paar dagen zit ik hier toch ook aan 27kwh/100. Wagen ook altijd laten opwarmen voor vertrek (en ontdooien want staat buiten).

Donderdagochtend tot 80% geladen, gisteren terug ingestoken op 12%. Wagen 175km gereden sinds donderdagochtend… Dus 70% (bijna 60kwh dus) batterij voor 175km.
Vandaag nog eens een lange trip naar Oost-Vlaanderen en dan is het verbruik toch redelijk. 22kwh/100km, traject van 125km.

De korte trajecten in de winter lijken me enorm energieverslindend te zijn omwille van het feit dat hij voor een rit van 10 minuten de wagen helemaal en in turbo snelheid opwarmt.

Indien mogelijk dan wel bij een officiële Porsche dealer...

Ja, dat is te vertrouwen. Er gaan al jaren verhalen rond over dat batterijen van EV's snel gaan degraderen. In de praktijk blijkt uit elke test dat die degradatie veel minder is dan wat de fabrikanten zelf hadden verwacht. Het kan natuurlijk zijn dat een specifieke auto slecht behandeld is (elk dag aan snellader bvb, maar dat zou je dan ook aan km-stand moeten zien), maar dat heb je bij benzinewagens evengoed.
Elke dag aan snellader heeft geen (althans bij tesla toch) negatief effect.

Vandaag nog eens een lange trip naar Oost-Vlaanderen en dan is het verbruik toch redelijk. 22kwh/100km, traject van 125km.

De korte trajecten in de winter lijken me enorm energieverslindend te zijn omwille van het feit dat hij voor een rit van 10 minuten de wagen helemaal en in turbo snelheid opwarmt.

22 kWh valt mee denk ik voor een i5 in dit weer.

Voorverwarmen verbruikt voor de meeste auto's wel 2 kWh in zo'n weer (in Noorwegen hebben ze dat eens met de meest verkochte EV's getest), bij een korte rit weegt dat dan natuurlijk enorm door omgerekend per kilometer.

iX1 vind ik ook nog de mooiste van de BMW-reeks.

Maar ik vind mijn huidige VW ID4 bijvoorbeeld ook mooier dan de Audi Q4 e-tron. Laat de VW-en Audi-symbooltjes weg en ik vind de ID4 er eigenlijk ook meer premium uitzien dan de Audi Q4 op één of andere manier. Ik kan er mijn vinger niet direct op leggen, het is eerder een buikgevoel. Of ben ik daar nu de enige in?

Jammer want in onze afweging is de Q4 wel aan het winnen op basis van de droge cijfertjes: kofferruimte, range, ... Dus het zou weleens onze volgende wagen kunnen worden.
Opvallend, als ik het me goed herinner zijn die net allemaal in het voordeel van de VW?

Indien mogelijk dan wel bij een officiële Porsche dealer...

Kan je uitleggen waarom? Als ik nu bij een garage aankoop die 1 of 2 jaar garantie geeft, is een officiële dealer dan toch te preferen ? Op het eerst gezicht zijn de prijzen bij de officiële dealer ook hoger, wss niet zonder reden ?

Kan je uitleggen waarom? Als ik nu bij een garage aankoop die 1 of 2 jaar garantie geeft, is een officiële dealer dan toch te preferen ? Op het eerst gezicht zijn de prijzen bij de officiële dealer ook hoger, wss niet zonder reden ?
Die lezen de batterij uit om te garanderen dat die nog in orde is. Andere garages gaan die info niet zomaar kunnen uitlezen.

Persoonlijk zou ik er niet veel uit maken, maar dat is de reden dus :)

Doet ùmijne EV3 nu ook ongeveer met dit weer .
Zit nu aan 23kWh gemiddeld maar als je het omrekent dan verbruikt die maar 2,58l/100 km (1l = 9,8 kWh ) dus valt nog dik mee dan héé . ;)

Korte trajecten jagen het verbruiken inderdaad wat omhoog en soms is het dan grappig om op uwe trip advisor zo een waarde van 40 KWh te zien staan dan . ;) (zeker nu in de winter met de verwarming op )
Nu het opwarmt zie ik al regelmatig mijn verbruik richting 18 kWh duiken op de autostrade .

Doet ùmijne EV3 nu ook ongeveer met dit weer .
Zit nu aan 23kWh gemiddeld maar als je het omrekent dan verbruikt die maar 2,58l/100 km (1l = 9,8 kWh ) dus valt nog dik mee dan héé . ;)

Korte trajecten jagen het verbruiken inderdaad wat omhoog en soms is het dan grappig om op uwe trip advisor zo een waarde van 40 KWh te zien staan dan . ;) (zeker nu in de winter met de verwarming op )
Nu het opwarmt zie ik al regelmatig mijn verbruik richting 18 kWh duiken op de autostrade .

Ik reken nog vaak es om in benzineverbruik :lol:

23kWh verbruik aan 24 cent thuisladen is gelijk aan een gemiddeld verbruik van 3,2 liter naft per honderd.

Opvallend, als ik het me goed herinner zijn die net allemaal in het voordeel van de VW?

Onlangs eens een proefritje gedaan met de BMW iX1 en de Audi Q4. De VW ID4 rijd ik nu mee.

Persoonlijk oordeel:
  • BMW iX1 is langs buiten de mooiste auto maar is eigenlijk een andere klasse dan de ID4 en de Q4. Zowel naar ruimte toe, als naar range alsook naar afwerking en de look and feel (bijvoorbeeld het geluid wanneer je de deur dicht doet, klonk allemaal vrij lichtgemaakt). Dus die viel al redelijk snel af. De iX2 is niet echt een gezinswagen, zelfs volgens de eigen BMW-verkoper. Eigenlijk zou je moeten vergelijken met de iX3 maar die stond er niet tussen.
  • Audi Q4: qua schoonheid moet ik daar mijn mening bijstellen. Ik zat altijd in mijn hoofd met de Q4 Sportback, die ik echt niet mooi vind. De gewone Q4 is al een stuk aantrekkelijker. Nog niet zo mooi als de BMW iX1 maar toch. En redelijk gelijkaardig aan de ID4 toch wel. Maar de afwerking en de look and feel van de Q4 zijn (logischerwijs) wel een stuk meer premium dan de VW ID4. Kofferruimte zou misschien een klein beetje minder zijn maar niet noemenswaardig. Range zou exact hetzelfde moeten zijn als mijn ID4 Pro (77kWh).
Mercedes EQA of EQB ziet mijn vrouw niet graag, dus die vallen af. Zelf vind ik dat dat nog wel meevalt maar bon.
Hier komt sowieso geen Chinees in huis dus alles met een link naar China (inclusief Volvo) valt ook af.

Na de testrit zijn we beiden snel overtuigd geraakt van de Audi Q4. Normaal gesproken zal dit hem worden. We konden zelfs nog heel wat opties kiezen dus het wordt een vrij complete versie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan