Elektrische wagens

Hier nooit nog een scénic. Mijn vorige lease was een grand scénic. Werkelijk alles qua electronica is stukgegaan in die 4 jaar.
Hoor de garage nog bezig toen ik mijn beklag deed van weer stukken "maar mevrouw, 't is leasing, je moet het niet betalen". Nee idd, maar ik woon wel bijna in de garage omdat'k daar wekelijks moet staan.

Was mss gewoon heel veel pech, maar ben niet geneigd nog eentje te nemen.

Amai, da's hoog!
Gisteren naar zo'n 220km gereden, voornamelijk autostrade en had een verbruik van 16,3kwh/100km.
Wel op 110 km/u. Als ik zak naar 100km/u kan ik in deze omstandigheden zelfs naar een verbruik van 14,7kwh. Bij 120km/u gaat het snel omhoog richting 19kwh.

Zoals gezegd, 125km/h op de autostrade. De wagen zelf is minder aerodynamisch als een model 3 of sedan. Verwarming volle bak. En dan hetgeen ook een impact heeft is voorverwarmen van het interieur bij vertrek smorgens (want staat buiten en alles bevroren) en voorconditioneren van de batterij voor ultra snel laden wat ook vlot 3.5kwh is dat er extra bijkomt op het traject.
Nu bon, op de terugweg gisteren 24 en een klets kwh. Waar je om eerlijk te zijn dan die 3.5kwh moet afdoen.

Dus naast deze particulariteiten heb je dan ook nog andere parameters die verschillen en een impact kunnen hebben. Zoals al gezegd het traject dat je aflegt, de weersomstandigheden (-3°C versus 5°C buitentemperatuur heeft nu eenmaal een impact), etc...

En dit spel komt blijkbaar écht, is vanaf nu te pre-orderen, 500+ pk en RWD in een R5ke :laugh: Ze maken dan ook nog es geestiger autokes dan BMW ook.

7c0853b4baa3010f597de4650b9dccb3.jpg

c0342032fc.jpg
renault_5_turbo_3e-3.jpg

Alpine is er ook nog hé.

Voorlopig zit ik met de ID7 tourer op een gemiddeld verbruik van 18kWh/100km op een 15k km. In de kerstvakantie een tripje van 1000km naar de zuidelijke Alpen gedaan. Tijdens deze trip een gemiddeld verbruik van 21kWh/100km gehaald bij temperaturen rond of ver onder (-11) het vriespunt. Heel tevreden van!

Ik weet niet naar welke Scenic jullie kijken maar van de foto's die ik hier zie is dat zo precies wat een mix tussen een ID.4 en de vorige generatie Peugeot 3008/5008. Ik moest bij verschillende tumbnails eerst eens klikken om te zien of het wel degelijk een Renault was en geen verdwaalde ID.4 zelfs... Niet vreselijk maar zó geweldig is dat nu toch ook niet? :unsure:

X1 over die Scenic all day every day imo alleszins.
Het gaat me niet zozeer dat Renault mooie auto’s maakt, maar vooral omdat bmw zo lelijke auto’s maakt tegenwoordig.
De iX en i5 zijn echt gedrochten imo. De iX1 valt nu nog mee, maar als die ook de weg opgaat van de nieuwe iX3, vrees ik er voor.

Het gaat me niet zozeer dat Renault mooie auto’s maakt, maar vooral omdat bmw zo lelijke auto’s maakt tegenwoordig.
De iX en i5 zijn echt gedrochten imo. De iX1 valt nu nog mee, maar als die ook de weg opgaat van de nieuwe iX3, vrees ik er voor.

iX1 vind ik ook nog de mooiste van de BMW-reeks.

Maar ik vind mijn huidige VW ID4 bijvoorbeeld ook mooier dan de Audi Q4 e-tron. Laat de VW-en Audi-symbooltjes weg en ik vind de ID4 er eigenlijk ook meer premium uitzien dan de Audi Q4 op één of andere manier. Ik kan er mijn vinger niet direct op leggen, het is eerder een buikgevoel. Of ben ik daar nu de enige in?

Jammer want in onze afweging is de Q4 wel aan het winnen op basis van de droge cijfertjes: kofferruimte, range, ... Dus het zou weleens onze volgende wagen kunnen worden.

Voorlopig zit ik met de ID7 tourer op een gemiddeld verbruik van 18kWh/100km op een 15k km. In de kerstvakantie een tripje van 1000km naar de zuidelijke Alpen gedaan. Tijdens deze trip een gemiddeld verbruik van 21kWh/100km gehaald bij temperaturen rond of ver onder (-11) het vriespunt. Heel tevreden van!
Welke batterij? 77kW of 86kW?
Dan heb je 2 keer moeten laden onderweg?
Zit toch nog ver onder de beloofde range van tegen de 600km dan?

Welke batterij? 77kW of 86kW?
Dan heb je 2 keer moeten laden onderweg?
Zit toch nog ver onder de beloofde range van tegen de 600km dan?
De kleine batterij gezien de grote batterij nog niet te bestellen was. Range is te verwachten gezien de koude temperaturen en uitsluitend snelwegen: dat is niet anders bij andere elektrische wagens.
De trip heb ik gedaan met 4 laadstops wat meer dan nodig was. Was eerder omdat ik nog in Arlon wou laden met de laadpas van het werk en omdat ik enkel gebruik maakte van Tesla Superchargers (laadprijs ongeveer 50% van wat je betaald met laden aan de snelweg).

Die i5 cava nog maar iX en de nieuwe iX3 zijn inderdaad niet meteen geslaagd. Ik begrijp ook het bestaansrecht van de iX niet helemaal, beetje zelfde met 2 active tourer... dat zijn toch modellen die nogal overlappen met andere modellen in het gamma.? :unsure:
iX1 vind ik ook nog de mooiste van de BMW-reeks.

Maar ik vind mijn huidige VW ID4 bijvoorbeeld ook mooier dan de Audi Q4 e-tron. Laat de VW-en Audi-symbooltjes weg en ik vind de ID4 er eigenlijk ook meer premium uitzien dan de Audi Q4 op één of andere manier. Ik kan er mijn vinger niet direct op leggen, het is eerder een buikgevoel. Of ben ik daar nu de enige in?

Jammer want in onze afweging is de Q4 wel aan het winnen op basis van de droge cijfertjes: kofferruimte, range, ... Dus het zou weleens onze volgende wagen kunnen worden.
Q4 legt de lat natuurlijk niet echt héél hoog. Puur kwa exterieur vind ik dat echt een vreselijke wagen.
Van alles wat VAG in die categorie heeft vind ik de Enyaq, zeker de facelift nu, veruit het meest geslaagd.
Maar ik snap wel dat je een gezinswagen vooral selecteerd op basis van praktische zaken en dat andere zaken vaak enkel als tie breaker meespelen.

Die i5 cava nog maar iX en de nieuwe iX3 zijn inderdaad niet meteen geslaagd. Ik begrijp ook het bestaansrecht van de iX niet helemaal, beetje zelfde met 2 active tourer... dat zijn toch modellen die nogal overlappen met andere modellen in het gamma.? :unsure:

iX kan je toch beschouwen als de elektrische X5 en is een maatje groter dan de iX3?

Weet er iemand hoe die buiten / boven camera werkt op bmw? Tijdens het parkeren kan je de straat zien, dus ik dacht dat dit systeem werkt met satellietbeelden. Maar nu zie ik in de Carwash dat hij ook beelden toont van 3M hoog IN de Carwash. Dus binnenin. Wtf 😁

Weet er iemand hoe die buiten / boven camera werkt op bmw? Tijdens het parkeren kan je de straat zien, dus ik dacht dat dit systeem werkt met satellietbeelden. Maar nu zie ik in de Carwash dat hij ook beelden toont van 3M hoog IN de Carwash. Dus binnenin. Wtf 😁
Stuk of 5 groothoek camera's die op je wagen staan.
Voor, achter, spiegel links, spiegel rechts en in de voorruit achter je achteruitkijkspiegel.
Dan wat software om dat allemaal aan mekaar te plakken!

Voor, achter, spiegel links, spiegel rechts en in de voorruit achter je achteruitkijkspiegel.
Vertrouwen op BMW software begin ik wel ne moeilijke te vinden.
Nadat ze vorig jaar mijnen auto hier al eens zijn mogen komen takelen na 11.000km omdat alles (en alles is vrij letterlijk te nemen) in storing stond was het 5.000km verder dees weekend weer prijs... centrale display plots weg + een aantal andere randzaken die plots niet meer functioneerden. Het probleem heeft zich dit keer vanzelf opgelost door hem een nachtje te laten staan maar veel vertrouwen geeft dat toch niet echt... op dat gebied ben ik voorlopig eigenlijk écht wel niet onder de indruk.

Ah, ik dacht dat telkens ik mij in achteruit zette, er een helikopter met cameraploeg boven mij kwam hangen? Weer iets bijgeleerd.

Just kidding, ik heb geen 360 graden camera op mijn auto

Maar ik zie een camera, die beelden filmt van 4m hoog naar beneden. Hoe the F doen ze dat? Het lijkt echt alsof er camera's hangen op 4m hoogte (die dan naar beneden filmen)

Hoe een camera die op 1m hoogte dit kan, is mij een raadsel.

Laatst bewerkt:
Maar ik zie een camera, die beelden filmt van 4m hoog naar beneden. Hoe the F doen ze dat? Het lijkt echt alsof er camera's hangen op 4m hoogte (die dan naar beneden filmen)

Hoe een camera op 1m hoogte dit kan, is mij een raadsel.
Er zitten kaboutertjes op uw dak die alles filmen

Terug
Bovenaan