Elektrische wagens

Een paar conclusies na 1.5j een elektrische daily (Mercedes EQE, wltp range van 622 km) . Thuis voorlopig nog geen laadpaal.
  • Los van zeer lange afstanden, dekt die auto werkelijk alle normale uses cases voor een gezinsauto af.
    Ware het niet dat mijn schoonouders zo ver woonden, hadden we wss ook als 2de auto een full electric genomen. (nu dus een hybrid als 2e om de lange afstanden, i.e. >1300km in een dag, in de winter te doen, in de zomer en de tussenseizoenen kan het perfect met de eqe)
  • Gemiddeld verbruik op 20.2 kWh, met wss een verdeling 80% snelweg 20% kleine wegen. Lijkt dus dat de meeste EVs in dezelfde range uitkomen
  • Qua comfort en koppel toch echt wel een stap vooruit
Alles bij elkaar genomen dus een zeer positieve ervaring.
(en voor de volledigheid, er staan in totaal ook nog een 11.6l en 24 cilinders 'op den hof'...)
Waarom lukt het in de winter niet? Gaat het voorverwarmen van de batterij niet goed?

Waarom lukt het in de winter niet? Gaat het voorverwarmen van de batterij niet goed?
Werkt perfect - door de verminderde range bij lage temperaturen (reken grootteorde een 20% minder) wordt de rit gewoon in tijd te lang om in 1 dag te doen. Ter referentie: met een ICE duurt de rit typisch rond de 12 a 13u*, met de EV bij goede temperaturen wordt dat 15u (vuistregel van 1u extra per 500 km klopt ongeveer, we stoppen dan bvb ook lang om te lunchen en de auto ver te laten doorladen), in de winter is dat 17u ongeveer en dan mag er niet veel tegengaan zoals files of zo. Zelfs als je met 2 rijdt is dat gewoon té lang, de vermoeidheid op 't einde is dan al groot en ik wil dat risico niet lopen. En als er dan nog een file bovenop zou komen...

We hebben een paar keer een overnachting ingelast, maar dan ben je dus 2x 2 dagen onderweg om ergens 7 dagen te zijn...

* bij lege autostrades tijdens Covid en met grote motivatie (want mijn liefje toen al efkes niet gezien) op 10u afgehaspeld, maar dat haal je dus nu niet meer

Laatst bewerkt:
Heb hier net kunnen laden aan een openbare laadpaal van Total (Antwerpen AC lader ) aan 0,32 kWh .
Was met de chargemap kaart .
Ze ronden wel de geladen kWh af naar boven (dus 14,2 is 15 kWh )

Die TC in de iX3 is effectief waanzinnig goed en in natte omstandigheden neemt dat absoluut de bovenhand. Maar het verschil laat zich evengoed voelen op klaverbladknooppunten wanneer het droog is. En die +/-290pk is voor mij veel, maar niet om wheelspin te hebben of spontaan de TC te activeren aan +80km/u.

Het blijft een BMW hé, die krijgen dat efficiënt aan de grond 💙 🤍

Edit: het is ook wel een M-pack dreier. Geen idee of dat erg veel verschil maakt met een iX3 in sportstand (luchtvering)
Wel, 1 van de redenen dat als ik een EV zou aanschaffen ik waarschijnlijk voor een BMW zou gaan en niet een Tesla, is omdat ik nog altijd vindt dat zelfs voor naft en diesel voertuigen, er niet veel boven een BMW gaat qua rijcomfort en afwerking (in dat prijs-segment).

Tesla is prima, coole wagens. Maar het voelt iets te... iPad-achtig aan voor mij. Ik kan het moeilijk verwoorden.

En je kan decennia aan ervaring van de bestaande merken niet ontkennen, dat moet ergens wel naar boven komen.

Maar each to his own :)

Wel fijn om te zien hoe zo een elektrische auto zijn baasje leert kennen :love:

De eerste weken toen ik mijn kar had had ik bv nog 200km range en ik moest 120km naar huis rijden dan kreeg ik al de melding in de navi: "ge gaat er niet geraken vriend, ik ga u 2 keer laten laden en dan zien we wel weer!"

Vandaag had ik 140km range, en ik moest opnieuw die 120km afleggen.
Navi be like: "No sweat bruh, you got this!"

:lol:

Effectief thuisgeraakt met nog 11 km range op de GOM.

De eerste weken toen ik mijn kar had had ik bv nog 200km range en ik moest 120km naar huis rijden dan kreeg ik al de melding in de navi: "ge gaat er niet geraken vriend, ik ga u 2 keer laten laden en dan zien we wel weer!"

:laugh:

Het nadeel is dat ge 't moogt uitleggen als uw vrouw ne keer met de auto rijdt en dat ze maar 160km range had voor de trip van 150km, en uiteindelijk met nog 130km range overschot is aangekomen.

Doen jullie batterij preconditioning enkel om sneller op te laden of helpt dit ook voor het vertrek om minder te verbruiken?

Volgens mij verwar je batterij preconditioning met interieur preconditoning.

Batterij preconditioning is de batterij op temperatuur brengen om snel te kunnen laden aan DC laders. Dit verwarmt je interieur niet en helpt niet bij AC laden.

Interieur preconditioning zorgt voor een zuinig voorverwarming vanbinnen als je een warmtepomp hebt.

Volgens mij verwar je batterij preconditioning met interieur preconditoning.

Batterij preconditioning is de batterij op temperatuur brengen om snel te kunnen laden aan DC laders. Dit verwarmt je interieur niet en helpt niet bij AC laden.

Interieur preconditioning zorgt voor een zuinig voorverwarming vanbinnen als je een warmtepomp hebt.
Nee ik verwar ze niet. De vraag is of een warme (preconditioned) batterij zuiniger is dan een koude. Dus helpt het om preconditionong te doen voor vertrek om zuiniger te rijden of helpt dit enkel om sneller te kunnen laden?

Ik zou zelfs een hoger verbruik verwachten omdat je extra verbruikt om de batterij op temperatuur te brengen.

Qua verbruik tijdens rijden zou ik amper verschil verwachten.

Nee ik verwar ze niet. De vraag is of een warme (preconditioned) batterij zuiniger is dan een koude. Dus helpt het om preconditionong te doen voor vertrek om zuiniger te rijden of helpt dit enkel om sneller te kunnen laden?
Het scheelt wel ietsje, maar niet veel. Je kan meer regeneren en in performance mode wordt anders de batterij verwarmd op de batterij.
Ik heb het overlaatst getest, maar zoveel scheelde het niet en na 1.5h zat de temperatuur terug onder de 10C.
Ik zou zelfs een hoger verbruik verwachten omdat je extra verbruikt om de batterij op temperatuur te brengen.

Qua verbruik tijdens rijden zou ik amper verschil verwachten.
Batterij verwarmen doen hij enkel als je aan de lader hangt. Tenzij je natuurlijk naar een snellader navigeert.

Het scheelt wel ietsje, maar niet veel. Je kan meer regeneren en in performance mode wordt anders de batterij verwarmd op de batterij.
Ik heb het overlaatst getest, maar zoveel scheelde het niet en na 1.5h zat de temperatuur terug onder de 10C.

Batterij verwarmen doen hij enkel als je aan de lader hangt. Tenzij je natuurlijk naar een snellader navigeert.

Het is niet voor de Tesla, maar voor de EV9. Die kan je via de app al laten preconditionen. Vandaar dat ik me afvroeg of dat de zuinigheid ten goede komt, vooral in de winter.

Ik dacht dat ik nog in het tesla topic zat 😅
De vraag gaat op zich ook op voor een Tesla. Dit staat er in de de KIA Connect app:

IMG_8364.jpeg

Dus blijkbaar zou het moeten helpen voor de efficiëntie.

EDIT: Beetje rondgelezen. Het helpt vooral wanneer de wagen is ingeplugd. Dat gebruik hij elektriciteit om de batterij op te warmen waardoor deze efficiënter wordt. Vooral bij lange ritten interessant omdat je dus verder kan rijden (en dus minder onderweg moet laden, wat duurder is dan thuis). Als je bij een Tesla het interieur voorverwarmd, warmt hij blijkbaar ook de batterij op.

Laatst bewerkt:
Met de knop ‘ontdooien’ kan je de batterij voorverwarmen. Maar dat maakt van het interieur een sauna. Dus dat gaat nooit efficiënter zijn dan tijdens het rijden op te warmen.

Met de knop ‘ontdooien’ kan je de batterij voorverwarmen. Maar dat maakt van het interieur een sauna. Dus dat gaat nooit efficiënter zijn dan tijdens het rijden op te warmen.
Daarnet even getest toen de auto bevoren was en gemonitored met scanmytesla. De auto was niet ingeplugd en de batterij werd niet verwarmd.
Wanneer hij in de lader zit, verwarmd bij wel de batterij bij het voorverwarmen van de cabine of op de stand ontdooien.

:laugh:

Dat zou ik nooit durven. Worst case scenario is er op 10km van thuis een lange omleiding, en werkt de eerste laadpaal niet.

Ergens vind ik het wel raar dat ik nog geen enkel bericht gelezen heb van een wagen die ergens stilstaat… omdat de teller op nul staat…

Of misschien is het zoals de benzine wagens. Als het lampje brand kan je eigenlijk nog 50 rijden

Terug
Bovenaan