Elektrische wagens

Uiteindelijk vindt iedereen zijn eigen wagen beter rijden (of het moet een echte shit bak zijn). Die ken je door en door en reageert zoals je verwacht.
Mensen hebben niet graag veranderingen en het duurt soms even om te wennen.

Mijn vorige Golf vond ik ook fijn rijden. Volgens anderen hier was dat onmogelijk en kon ik beter naar de schroothoop rijden :unsure:

Hangt allemaal af van voor welke prijs je die hebt aangekocht natuurlijk.

Voor de rest heeft men daar dit jaar een subsidie afgeschaft van rond de 8 cent. Al is het een beetje voortvarend om al uit te gaan van de verhoging van die 8 cent. Er zijn namelijk meldingen dat men in nederlands Limburg die 8cent niet gewoon bijtelt in de prijszetting, maar het gewoon op de huidige prijs houdt (of een fractie ervan bijtelt).

Net zoals, als je hier uitkijkt, er ook enorme verschillen in prijszetting zijn.

Als ik ga tanken bij de Colruyt met tankkaart betaal ik 40cent. Zonder tankkaart maar met banccontact is dat 45 cent. Via kaart 1 52cent, via een nog andere kaart 55 cent en via nog een andere kaart aan 54 cent.
Als ik zou kunnen tanken aan 1 van die publieke laadstations van engie (indien die per toeval kortbij waren) dan laadde ik aan 33 cent/kwh.
Als ik per toeval zou laden aan die CCS van 120kw te lummen afrit dan betaal ik via freshmile vb 33 cent ipv 39 cent bij de meeste andere 300kw laadpalen met diezelfde kaart.

En dan spreken we nog niet over de kostprijs als je thuis kan laden. Wat de berekening ook weer veranderd.
Klopt idd. er zijn heel veel parameters.
Die laadtarievenstructuur is zo ontransparant als maar kan.
Daar zouden toch ook beter eens heldere regels voor komen.

Drie jaar iX3 na vier jaar een 3 touring diesel, en geen idee waar je dat slechter sturen haalt.
serieus? Mijn vrouw heeft een huidige 330e LCI en ik een iX3 en dat is gewoon dag en nacht qua sturen.
Ze zijn alletwee loodzwaar- al scheelt het bijna 500kg), alletwee RWD, en ondanks dat de gewichtsverdeling (@anders. heeft dat ooit eens gemeld) quasi identiek is, kan je die 3 echt véél preciezer richten. Hij neigt ook veel meer naar overstuur, maar op de best mogelijke manier.

disclaimer: ik heb nooit echt sportieve wagens gehad, wel al heel wat BMW's na elkaar (E46 320d, E61 520d, F20 118d, F30 316d, en nu de iX3 - mijn vrouw een E87 118d - dan de slechtst sturende auto ooit, een Tiguan -en nu G20 330e).

serieus? Mijn vrouw heeft een huidige 330e LCI en ik een iX3 en dat is gewoon dag en nacht qua sturen.
Ze zijn alletwee loodzwaar- al scheelt het bijna 500kg), alletwee RWD, en ondanks dat de gewichtsverdeling (@anders. heeft dat ooit eens gemeld) quasi identiek is, kan je die 3 echt véél preciezer richten. Hij neigt ook veel meer naar overstuur, maar op de best mogelijke manier.

disclaimer: ik heb nooit echt sportieve wagens gehad, wel al heel wat BMW's na elkaar (E46 320d, E61 520d, F20 118d, F30 316d, en nu de iX3 - mijn vrouw een E87 118d - dan de slechtst sturende auto ooit, een Tiguan -en nu G20 330e).
Ik denk dat de reden dat het zo aanvoelt, vooral te maken heeft met de betere TC op de iX3. Hij gaat gewoon (ongemerkt) het vermogen op uw achterwielen laten zakken als hij voelt dat het begint te schuiven, op de voorwielen kan dat niet dus voelt hij eerder onderstuurd dan overstuurd aan.
Op de 330e komt dat allemaal wat later in gang, waardoor je makkelijker met de gaspedaal kan sturen.

Maar geen officiële bevestiging dat dat de reden kan zijn :p
Daarnaast staat een iX3 ook gewoon een pak hoger en zal die wel wat meer travel in de vering hebben.

Ik denk dat de reden dat het zo aanvoelt, vooral te maken heeft met de betere TC op de iX3. Hij gaat gewoon (ongemerkt) het vermogen op uw achterwielen laten zakken als hij voelt dat het begint te schuiven, op de voorwielen kan dat niet dus voelt hij eerder onderstuurd dan overstuurd aan.
Op de 330e komt dat allemaal wat later in gang, waardoor je makkelijker met de gaspedaal kan sturen.

Maar geen officiële bevestiging dat dat de reden kan zijn :p
Daarnaast staat een iX3 ook gewoon een pak hoger en zal die wel wat meer travel in de vering hebben.
Die TC in de iX3 is effectief waanzinnig goed en in natte omstandigheden neemt dat absoluut de bovenhand. Maar het verschil laat zich evengoed voelen op klaverbladknooppunten wanneer het droog is. En die +/-290pk is voor mij veel, maar niet om wheelspin te hebben of spontaan de TC te activeren aan +80km/u.

Het blijft een BMW hé, die krijgen dat efficiënt aan de grond 💙 🤍

Edit: het is ook wel een M-pack dreier. Geen idee of dat erg veel verschil maakt met een iX3 in sportstand (luchtvering)

Het artikel zelf is genuanceerder.
Hij geeft goede punten voor het design en de binnenafmetingen.
Zijn grootste problemen zijn het rijcomfort. De EX90 is een pak zwaarder dan de XC90. Voor hem is de pneumatisch vering geen optie maar een must. En zelf dat lost het probleem niet op.
2de punt is dat als je de XC90 en EX90 naast elkaar zet dat er een verschil in kwaliteit is terwijl de prijs dat niet verantwoord.
3de punt is de technologie. Alles digitaal is niet comfortabel en bovendien zijn er heel wat functies niet werkend of bugged.

EX90 en Polestar 3 delen al zowat alles maar alhoewel dat de EX90 een volledige andere auto moet zijn dan mijn Polestar 4 zie ik veel hardware terugkomen, en zelfs delen van het interieur zijn soms een regelrechte kopie. De problemen die men signaliseert zijn dezelfde als ik.
Brakke software.
Die Chinese invloed gaat volgens mij toch echt problematisch worden voor Volvo. Tesla kon hier nog mee wegkomen, Volvo/Polestar betwijfel ik.
Ik heb wel meer vertrouwen in SPAx dan in het SEA platform.
@dee: ben je tevreden over jouw Polestar 4?

@dee: ben je tevreden over jouw Polestar 4?
Uitzicht en ruimte binnenin 100%.

Bediening en functionaliteit, dikke buis en op dit moment een afrader.
Ik vind het niet kunnen dat je bv gewoon los in achteruit van je oprit op een aankomende auto kan knallen. Nochtans staat het wel mooi in de handleiding met 3D filmpje...
Het ADAS systeem heeft serieuze gebreken. De code die ze van het Chinese platform hebben gekregen lijkt echt niet goed te zijn en ze hebben niet genoeg tijd gekregen om het voor de launch in orde te krijgen.
Ik ben ook bang dat ze teveel op 1 type sensor hebben ingezet zonder zeker te zijn dat ze dezelfde functionaliteit kunnen garanderen.
P4 heeft 1 radar, 360 camera en 360 ultrasoon. Oudere auto's hebben veel meer radars voor ADAS en die zijn simpelweg veel veel betrouwbaarder dan camera's.

Hij rijdt maar ik vind niet dat je op dit moment waar voor je geld krijgt als het aankomt op de echte rij functionaliteiten. Het materiaal, grote scherm, ed is niets op aan te merken en zelfs beter dan andere merken.
Het is veel geld om nog zeker 1 jaar in een beta test auto te zitten. En dan nog jaren te wachten voor uitbreidingen op de basis functionaliteit.
Dat is een evolutie bij autobouwers dat zwaar zou moeten afgestraft worden.

Reviews op het internet zijn niet echt te vertrouwen. Te nieuw en de grootste groep gebruikers lijken Scandinavische single mannen die niets anders doen dan 100den km's rondjes te rijden op goede snelwegen. Mijn doelgebruik is kinderen afzetten en over de ring van Antwerpen rijden.

De vraag is wat alternatief je hebt als je een degelijke koffer wil en een groot genoeg rijbereik in de periode dat ik moest bestellen.
Als je nu naar BMW i5 of Audi A6 gaat zit je met +10-15k extra.

Had grappig geweest als het een enkele pagina was geweest met in het midden "don't".
XD

Tweede hands EV, kweet niet. Die batterij kan al serieus op zijn einde aan het lopen zijn en die kost om die te vervangen is soms wel pittig.

Liever dan een nieuwe wagen als je toch een EV moet hebben, naar mijn gevoel. EV's zijn er nog niet lang genoeg om goeie deals te hebben op tweedehands.

Dit weekend heen en terug naar Parijs gereden en toch wel weer confronterend hoe laag de praktijkrange eigenlijk wel is.

Zowel bij de heen als terugrit had ik de wind redelijk tegen maar de weg was wel grotendeels droog. Op de snelweg in Frankrijk steeds 130km/h op de teller gereden waar het mocht maar wel steeds rustig opgetrokken e.d.

Heenrit:
263km, warm vertrokken van 99% naar 14%
Temperatuur 7°C, gemiddelde snelheid 83km/h. Laatste stuk was vooral file wat het gemiddelde naar beneden heeft gehaald.
Dat komt neer op een effectieve range van 309km bij helemaal leegrijden.

Terugrit:
264,8km, warm vertrokken van 95% naar 10%
Temperatuur 8°C, gemiddelde snelheid 77km/h.
Eerste stuk vooral file hier en een klein stuk rond een ongeval gereden.
Hier ook een effectieve range van amper 311km bij rijden naar 0%.

Dit is met een model Y LR die bijna 3 jaar oud is (78.000km). Batterijdegradatie is 8,4% volgens Teslamate (wat blijkbaar redelijk in lijn met de verwachting ligt) .

Dit is toch één van de efficiëntere EVs dus bij veel andere modellen valt dat nog harder tegen (been there, done that, iX3 gehad voor deze). De weersomstandigheden kunnen ook nog een stuk erger qua temperatuur of een nat wegdek bijvoorbeeld.

Dit weekend heen en terug naar Parijs gereden en toch wel weer confronterend hoe laag de praktijkrange eigenlijk wel is.

Zowel bij de heen als terugrit had ik de wind redelijk tegen maar de weg was wel grotendeels droog. Op de snelweg in Frankrijk steeds 130km/h op de teller gereden waar het mocht maar wel steeds rustig opgetrokken e.d.

Heenrit:
Temperatuur 7°C, gemiddelde snelheid 83km/h. Laatste stuk was vooral file wat het gemiddelde naar beneden heeft gehaald.

Terugrit:

Dit is met een model Y LR die bijna 3 jaar oud is (78.000km). Batterijdegradatie is 8,4% volgens Teslamate (wat blijkbaar redelijk in lijn met de verwachting ligt) .

Dit is toch één van de efficiëntere EVs dus bij veel andere modellen valt dat nog harder tegen (been there, done that, iX3 gehad voor deze). De weersomstandigheden kunnen ook nog een stuk erger qua temperatuur of een nat wegdek bijvoorbeeld.
Dit is ook één van de redenen als ik binnen 2 jaar mijn EV funcar koop dat ik gewoon mijn superb 2.0 Diesel ga houden. Een kilometerverekering voor een EV als 2de wagen komt op extra 20-30 euro per maand (genre taycan 8000km/y) en (voorlopig) verkeersbelasting is ook €0.

De EV laad ik op met zonne-energie en cross ik mee rond voor de lol (en preserveer ik zo veel mogelijk en staat in de garage).

Als er geen zonne energie is dan cross ik rond met mijn superb in de winter en vervoer ik ook allerhande mee voor mij verbouwingen (balken, deuren, steenpuin, cementzakken, allerhande lange zware zooi, ik zweer het zo'n superb is echt superhandig, wat daar niet allemaal in past)

XD

Tweede hands EV, kweet niet. Die batterij kan al serieus op zijn einde aan het lopen zijn en die kost om die te vervangen is soms wel pittig.

Liever dan een nieuwe wagen als je toch een EV moet hebben, naar mijn gevoel. EV's zijn er nog niet lang genoeg om goeie deals te hebben op tweedehands.

Dit is in de praktijk veel minder een probleem dan eerst werd gedacht

Dit is ook één van de redenen als ik binnen 2 jaar mijn EV funcar koop dat ik gewoon mijn superb 2.0 Diesel ga houden. Een kilometerverekering voor een EV als 2de wagen komt op extra 20-30 euro per maand (genre taycan 8000km/y) en (voorlopig) verkeersbelasting is ook €0.

De EV laad ik op met zonne-energie en cross ik mee rond voor de lol (en preserveer ik zo veel mogelijk en staat in de garage).

Als er geen zonne energie is dan cross ik rond met mijn superb in de winter en vervoer ik ook allerhande mee voor mij verbouwingen (balken, deuren, steenpuin, cementzakken, allerhande lange zware zooi, ik zweer het zo'n superb is echt superhandig, wat daar niet allemaal in past)

Meh, ik heb dat plan ook gehad. Ondertussen staat die ICE hier zo goed als werkloos op de oprit geld te kosten. We rijden er nog amper mee, voor alles, ook de lange ritten en als er publiek geladen moet worden zijn we met de EV6 weg. Denk dat ie volgend jaar weg is.

Dit is in de praktijk veel minder een probleem dan eerst werd gedacht
Maar meneer de agent.. het was om mijn batterij te conserveren!

Heb je al met een EV gereden? Ik rij nu al enkele jaartjes elektrisch en ik ben groot fan. Maar ik zie en EV nu wel niet echt als funcar. Geef mij maar een brullende motor.
De EV is voor mij de ideale daily car.

Een paar conclusies na 1.5j een elektrische daily (Mercedes EQE, wltp range van 622 km) . Thuis voorlopig nog geen laadpaal.
  • Los van zeer lange afstanden, dekt die auto werkelijk alle normale uses cases voor een gezinsauto af.
    Ware het niet dat mijn schoonouders zo ver woonden, hadden we wss ook als 2de auto een full electric genomen. (nu dus een hybrid als 2e om de lange afstanden, i.e. >1300km in een dag, in de winter te doen, in de zomer en de tussenseizoenen kan het perfect met de eqe)
  • Gemiddeld verbruik op 20.2 kWh, met wss een verdeling 80% snelweg 20% kleine wegen. Lijkt dus dat de meeste EVs in dezelfde range uitkomen
  • Qua comfort en koppel toch echt wel een stap vooruit
Alles bij elkaar genomen dus een zeer positieve ervaring.
(en voor de volledigheid, er staan in totaal ook nog een 11.6l en 24 cilinders 'op den hof'...)

Laatst bewerkt:

Heenrit:

Terugrit:

Das idd aan de lage kant. Dat haal ik met mijn Model 3 RWD ook. Hier een ritje van eerder deze maand in vrij koude omstandigheden.
Doorgaan: 185Wh/km verbruikt bij 3°C met aan gemiddelde van 92km/h.
En op de terugweg was het 5°C en tegenwind. Dan heb ik 184Wh/km verbruikt.

's morgens heb ik voor vertrek een kwartier voorverwarmd. In het terugkeren niet.

Snap niet waarom je niet gewoon die andere wagen zou verkopen. Restwaarde + verzekering en taks die wegvalt.
Superchargen doe ik echt amper. Ik bol minstens 300km in de winter en 400km in de zomer met een 60kWh batterij'tje. Voor de keren dat ik verder moet, zal ik gewoon op tijd vertrekken en rekening houden met de laadtijden en mij serieus wat geld besparen tegenover de de andere auto te houden.

Terug
Bovenaan