Elektrische wagens

ik moet er geen tekening bij maken dat weinig wagens daar aan kunnen tippen
als ik deze nu zou verkopen, met 80.000km op de teller, krijg ik nog geen 28k
maar die persoon zal er wel een BOM van een wagen voor krijgen
Verkoop hem dan nog niet ? Rijd er nog 4 - 7 jaar mee door met die bom van een wagen. En koop u dan binnen 4-7 jaar 1 van de nieuwere generatie van EV's.

Er zouden namelijk batterijen op komst zijn die nog beter zijn als de huidige. En de huidige generatie is al dag en nacht verschil met degene van 2-4 jaar geleden.

Allez persoonlijk zou ik gewoon doordoen met een benzine en herevalueren korter bij het moment dat benzine niet meer mag rijden voor naar een elektrische wagen over te stappen. Tegen die tijd is de tweedehandse markt misschien ook wat meer gepopuleerd met elektrische wagens waardoor die prijs ook wat meer onder druk komt.

Zo’n laadpaal thuis, wat kost dit gemiddeld? Voor zo’n VW id3 bijvoorbeeld?
Niet dat ik ooit offertes heb opgevraagd, maar ik gok vanaf 1500 euro geïnstalleerd. Tenzij er veel gegraven moet worden of zo. Als je het zelf doet kan je al voor minder dan 1000 euro klaar zijn dacht ik.

Niet dat ik ooit offertes heb opgevraagd, maar ik gok vanaf 1500 euro geïnstalleerd. Tenzij er veel gegraven moet worden of zo. Als je het zelf doet kan je al voor minder dan 1000 euro klaar zijn dacht ik.
Was hier iets van een 800€ voor een "slimme" laadpaal.

dan heb ik blijkbaar een koopje gedaan indertijd want ik heb 45k betaald voor een 640i van 2j oud met 20.000km
ik moet er geen tekening bij maken dat weinig wagens daar aan kunnen tippen
als ik deze nu zou verkopen, met 80.000km op de teller, krijg ik nog geen 28k
maar die persoon zal er wel een BOM van een wagen voor krijgen
Over een bom gesproken, mijn model 3 kostte 60 kEUR nieuw en heeft 440 pk. Jouw 640 i kost minstens het dubbele van de mijne in verbruik en je betaalt er een smak wegenbelastingen op (Ev is vrijgesteld),...

Is natuurlijk op 't vlak van rijcomfort niet te vergelijking (eigenlijk heeft de model 3 maar twee nadelen: vreselijk slechte demping/filtering en slechte geluidsisolatie). Maar an sich rijdt dat best fijn.

En een model 3 van 2 jaar oud met 20 000 km kost > 40 kEUR tweehands, maar we weten natuurlijk niet hoe die herverkoopwaarde evolueren

Zo’n laadpaal thuis, wat kost dit gemiddeld? Voor zo’n VW id3 bijvoorbeeld?

1000-2500 EUR geïnstalleerd, hangt af van je situatie.

En wanneer ruimte voor je echt van belang is, kijk dan eens naar de ID.4. Die is niet veel duurder dan de ID.4 en heeft de interieurruimte van een Touareg. Het is wel een SUV :eek2:

Voor mocht het nog niet duidelijk zijn, poepie kijkt niet naar een EV.
Laat staan dat hij er in de nabije toekomst eentje gaat kopen :P

maar no way dat ik voor zoiets lelijk zoveel geld betaal
Ik zal eens een offerte vragen voor een id3 met standaard airco, mooie velgen, lederen interieur, mp3 speler, etc
Ik denk dat we al snel aan 45k zitten
Hoe kom je eigenlijk aan die prijzen?
Voor 45k heb je al een full option ID4.
Trouwens MP3 speler en airco als optie? In welke tijd leef jij? :D

Huh inderdaad, ik wist niet dat er verschillende accu versies waren. Slechte site dan van VW :wallbash:
Die grote accu is nu ook verkrijgbaar in de ID.3. Dat zijn de Pro S versies.
Wat die website ook niet direct duidelijk maakt is de dat ID.3 Pro S (dus met de grote accu) vanwege zijn hoge leeggewicht maar gehomologeerd is als vierzitter...

En kijk een naar TCO ipv naar aankoopprijs...
No offense, maar ik haat dat argument. Dat wordt hier ook constant rondgesmeten.

Maar het doet er niet echt toe dat de TCO lager is over 5-7 jaar als je eerste de upfront kost niet kan betalen eh. Ik weet best dat een Tesla goedkoper is over de lange termijn maar daarom kan ik die nog niet 'nu' betalen.

En ik haat dat argument om een andere reden: namelijk dat het niet klopt of gestoeld is op zéér optimistische assumpties. Voor een particulier is de TCO van een EV hoger dan klassieke wagen. Kijk naar de Peugeot 208 vs e-208: voor €10000 kan ik heel wat brandstof en onderhoud betalen.

No offense, maar ik haat dat argument. Dat wordt hier ook constant rondgesmeten.

Maar het doet er niet echt toe dat de TCO lager is over 5-7 jaar als je eerste de upfront kost niet kan betalen eh. Ik weet best dat een Tesla goedkoper is over de lange termijn maar daarom kan ik die nog niet 'nu' betalen.
Daarnaast is het een generalisatie. Die niet noodzakelijk klopt. Heb het voorbeeld hier namelijk nog zelf gesimuleerd...

De 10 - 12k meerprijs van een peugeot 208 elektrische uitvoering was voor mijn toepassing helemaal niet goedkoper. En dan hebben we nog niet gesproken over wanneer je een tweedehandse koopt en een provisie neemt voor de herstellingskost erbij.

En ik haat dat argument om een andere reden: namelijk dat het niet klopt of gestoeld is op zéér optimistische assumpties. Voor een particulier is de TCO van een EV hoger dan klassieke wagen. Kijk naar de Peugeot 208 vs e-208: voor €10000 kan ik heel wat brandstof en onderhoud betalen.
Om die initiële kost te dekken kan je als particulier natuurlijk ook gewoon een autolening nemen. Dat is exact dezelfde manier als hoe een bedrijf dat doet.

En die e-208 zal inderdaad 10k meer kosten. En zoveel brandstof en onderhoud betaal je niet. De vraag is eerder of hij binnen x-jaar ook nog 10k meer waard is. Puur op aankoopprijs kijken is hetzelfde als zeggen dat een woning kopen dom is, want huren is goedkoper.

Het is héél eenvoudig.

Zowel EV als PHEV wagens als particulier kopen is op dit ogenblik financieel niet interessant, tenzij je sowieso in het duurdere segment had gekocht.
Voorbeeld hier is de Ix3 die wanneer je een gelijkwaardig uitgeruste X3 30i zo weinig in prijs scheelt, zodat je "upfront" kost niet echt veel hoger ligt en dat je door de 0€ biv, 0€ wegentaks en goedkopere brandstof en onderhoudskosten wel redelijk snel winst zou maken.

Dus in bepaalde (heel kleine weliswaar) segmenten is het wel al doenbaar, spijtig genoeg niet in het segment waar het grootste deel van de bevolking privé wagens zou kopen.

Dacia gaat nu wel een gooi doen met de Spring, maar die gaat blijkbaar iets van een 18000€ kosten, dus zit je weeral met een (heel) groot prijsverschil tegenover een gelijkwaardige Dacia qua formaat en uitrusting, en het gaat dan nog een EV zijn met stevige beperkingen qua power en range (115km range op autosnelweg in de winter), waardoor het sowieso maar een heel beperkt publiek kan aanspreken.

En die e-208 zal inderdaad 10k meer kosten. En zoveel brandstof en onderhoud betaal je niet. De vraag is eerder of hij binnen x-jaar ook nog 10k meer waard is. Puur op aankoopprijs kijken is hetzelfde als zeggen dat een woning kopen dom is, want huren is goedkoper.
Ik dacht een artikel tegengekomen te zijn waarin men kloeg over het feit dat men tweedehandse elektrische wagens niet aan de straatstenen kwijt geraakte doordat de nieuwe elektrische wagens zodanige verbeteringen waren dat het probleem van rangeanxiety te hard naar boven kwam in die wagens (zelf met de generatie van 2j geleden...).

Nu ja, eigenlijk wil dat dan ook zeggen dat die TCO berekening eigenlijk niet klopt omdat er voorlopig onvoldoende gegevens zijn om die berekening deftig te kunnen maken. Het blijft namelijk een te grote inschatting van de waarde bij verkoop. Al is die onzekerheid er voor beide gevallen doordat we op een kantelpunt zitten.

Hoe kom je eigenlijk aan die prijzen?
Voor 45k heb je al een full option ID4.
Trouwens MP3 speler en airco als optie? In welke tijd leef jij? :D
Ik wou maar een voorbeeld geven. Maar als ik vlug eens op de site kijk is de versie met head up display en betere batterij als 48k

en wat krijg je dan? Amper 200pk en van 0 naar
100 in 9 sec 🤣 topsnelheid 160km/u

Terug
Bovenaan