Elektrische wagens

De Plaid+ van Tesla gaat 150 kEUR kosten. Ik zie geen enkele reden waarom die Mercedes EQS goedkoper zou zijn de Tesla Model S (betere afwerking, veel stiller interieur, betere demping) of de Mercedes S.
Ik vermoed 115 kEUR voor de instapversie RWD 90kWh en 135kEUR voor de AWD 110 kWH. En wanneer je die nog wat verder uitrust, ga je waarschijnlijk wel aan ergens tegen de 175 kEUR uitkomen.
Ja ik denk ook dat de prijzen gelijkaardig aan de taycan gaan zijn.

Waarom moet dat leveren altijd zo lang duren... Had een richtlijn gekregen van 21/03 voor de iX3.
Meer dan een week geleden eens geïnformeerd en de wagen is al een tijd in België maar ze wachten op de papieren/nummerplaat van de leasemaatschappij. Om zot te worden :)

Zo'n reviews helpen natuurlijk niet aan die frustratie :)

Rijtest iX3

Toch weer een test waar de iX3 een pak beter voor de dag komt dan je zou verwachten.
Mét de mooie(re) velgen
Je kan uit die test wel niets opmaken. Hij rijdt 30 km aan 90 km/h op de autostrade in één richting. Je hebt geen idee van de evt hoogteverschillen en de windrichting. 17.8 Wh/km zou wel goed zijn onder die omstandigheden, maar ik zou toch meer betrouwbare tests afwachten.

Ik tank 5k per jaar, dus voorlopig wil ik geen 60k spenderen aan een elektrische wagen. Geeft me weinig tot geen voordeel. Met die nieuwe zonnepaneel regeling zal het volgens mij nooit echt een succes zijn. Je blijft betalen per laadbeurt.

Hoogstens een hybride, maar ik wacht nog 5 jaar. Totdat de prijzen normaal zijn. No way dat ik ook ergens een half uur zal staan wachten om op te laden. Tanken en verder rijden in 5’ 😜

Ik tank 5k per jaar, dus voorlopig wil ik geen 60k spenderen aan een elektrische wagen. Geeft me weinig tot geen voordeel. Met die nieuwe zonnepaneel regeling zal het volgens mij nooit echt een succes zijn. Je blijft betalen per laadbeurt.

Hoogstens een hybride, maar ik wacht nog 5 jaar. Totdat de prijzen normaal zijn. No way dat ik ook ergens een half uur zal staan wachten om op te laden. Tanken en verder rijden in 5’ 😜
Bij een hybride kost de elektriciteit wel evenveel als bij een EV.
En voor een halfuur bij te laden ben je toch al héél ver aan het rijden dan of je bereik is echt superklein.
Want op een halfuur heb je tegenwoordig al meer dan de helft van je batterij volgeladen bij een snellader.
Als je 500km ver moet geraken en je bereik is 400km, dan hoef je maar een tiental minuutjes bij te laden.

Bij een hybride kost de elektriciteit wel evenveel als bij een EV.
Neen meer. Een hybride verbruikt als EV gewoon meer (complexere aandrijving, even zwaar,...).
En voor een halfuur bij te laden ben je toch al héél ver aan het rijden dan of je bereik is echt superklein.
Want op een halfuur heb je tegenwoordig al meer dan de helft van je batterij volgeladen bij een snellader.
Yup, heel wat wagens halen nu al 80%
Als je 500km ver moet geraken en je bereik is 400km, dan hoef je maar een tiental minuutjes bij te laden.
Voilà. En als je na 250 km op bestemming bent, kan je de wagen daar ook aan een slowcharger hangen.

Voilà. En als je na 250 km op bestemming bent, kan je de wagen daar ook aan een slowcharger hangen.
Lijkt mij niet standaard. Ik kan het in principe voor 99% van mijn verplaatsingen voor het werk niet doen.

Meeste van enerzijds de publieke parkeerplaatsen op straat hebben geen stopcontact en daarnaast is dat ook volledig afwezig op de parkeerplaatsen voor het personeel waar ik al geweest ben. Die infrastructuur is er momenteel niet, en is ook geen prioriteit op een paar "token" laadpalen na die voorzien zijn voor de bedrijfswagen van de grote baas en 2 of 3 managers :p.

Dus je gaat in uw verplaatsing dus rekening moeten houden met aan de snellaadpaal 20 - 30 minuten staan te schilderen. Voor privé verplaatsingen zie ik dit wel als haalbaar ja.

Dus je gaat in uw verplaatsing dus rekening moeten houden met aan de snellaadpaal 20 - 30 minuten staan te schilderen. Voor privé verplaatsingen zie ik dit wel als haalbaar ja.
Als je op dagelijkse basis meer rijdt dan het bereik van je auto, is dat idd een serieus minpunt.
Dat is ook de enige reden dat ik voorlopig enkel naar Tesla M3 LR kijk, deze heeft als enige genoeg bereik om de ritten die ik af en toe moet doen, volledig te kunnen overbruggen zonder naar een snellaadpaal te moeten gaan.

Maar jij en ik zijn ook weer uitzonderingen, voor het gros van de autorijders is een bereik van 300km wellicht meer dan genoeg.
En naar de toekomst toe, is de kans dat op onze eindbestemmingen ook een laadpaal aanwezig zal zijn zeer groot.
Poepie lijkt mij ook een uitzondering te zijn met 5k euro per jaar te tanken (ik gok dat je daarmee boven de 70k km kan halen op jaarbasis).

En een hybride lijkt mij eigenlijk hel voor mensen die zo veel km doen per jaar. Tenzij het allemaal korte ritten zijn die bijna volledig elektrisch kunnen gereden worden.
Anders moet je continu naar tankstations rijden omdat je tank weer leeg is. Want op benzine heeft een hybride blijkbaar heel weinig bereik door de kleine tank.
Een EV lijkt mij dan veel beter, want je kan dan bijladen terwijl je bezig bent op je eindbestemming.
Al blijft een diesel voorlopig nog koning voor de lange afstanden.

Lijkt mij niet standaard. Ik kan het in principe voor 99% van mijn verplaatsingen voor het werk niet doen.

Meeste van enerzijds de publieke parkeerplaatsen op straat hebben geen stopcontact en daarnaast is dat ook volledig afwezig op de parkeerplaatsen voor het personeel waar ik al geweest ben. Die infrastructuur is er momenteel niet, en is ook geen prioriteit op een paar "token" laadpalen na die voorzien zijn voor de bedrijfswagen van de grote baas en 2 of 3 managers :p.

Jij moet elke dag meer dan 400km rijden voor uw werk? En bent nooit in de mogelijkheid om tussendoor te laden?

Ik kwam hier zonet het beste argument voor een EV tegen :unsure: :

RwicfmzrUSSHoEK04ech4cwr.jpg

Jij moet elke dag meer dan 400km rijden voor uw werk? En bent nooit in de mogelijkheid om tussendoor te laden?
Tussendoor laden : neen. Enkel als ik thuis ben zou ik kunnen laden in mijn eigen garage ;).
Met 400km zou ik wel toekomen denk ik. Maar ik heb dagen dat ik 500km doe, ik heb dagen dat ik 0 km doe (en de trein naar de bureau neem) en ik heb dagen dat ik eerder tussen de 100-250 km ga zitten. Die laatste komen het meeste voor. Hangt een beetje af van welke dossiers er binnenkomen. 5 jaar geleden zat ik 1 keer in de 2 weken in neufchateau, 1 keer in de week in kortrijk en 1 keer in de week in Veurne, 1 keer in de week in gent, 1 keer in de week in bergen en had ik nog tussentijdse vergaderingen en dossiers in brussel, hasselt, namen, antwerpen of heck zelfs blankenberge. Maar dat waren niet altijd volle dagen waardoor ik dan meestal 1 van mijn andere dossiers in de omgeving eraan koppelde (deed grofweg 3 - 4 vergaderingen op 1 dag) en had en 100 - 300 verschillende locaties die ik op een jaar aandeed. Mijn medewerkers waren daar dan minstens 2 - 3 dagelijks wanneer het van toepassing was. Soms zelfs dagelijks op belangrijke momenten. Ondertussen is dat teruggevallen tot 70 - 120.

Maar dat kan evengoed in putteke winter zijn. Maar deed het de laatste 6 jaar meestal met de moto waardoor ik de opmerking maakte. Die had dan toch een bereik van een 200- 250km - waarvoor die rangeanxiety toch eventjes opkomt als je over een elektrische wagen spreekt als oplossing. En dat was dan dagelijks tanken tot om de 2 dagen. Heb zelfs dagen gehad waarbij ik 3 keer moest tanken met de moto - al was dat zeer beperkt (10 ish keer in het jaar voorgevallen).
Daarom dat ik mij daarop baseerde. Maar dan nog als ik dan 500km er heb doorgejaagd, dan moet die 8 uur later wel terug minstens 300km aankunnen. Al kan dat wel hé. Maar dan moet het een versie zijn die 350 km aankan zonder te tanken ook in de winter. En dan kan je nog zeggen dat die paar keer je eens moet even bijtoppen voordat je terug thuis bent. Maar evident is het zo allemaal niet.

Maar mijn antwoord was dan ook eerder in de richting van dat het bijladen op locatie echt niet zo evident is in een werkomgeving. Zo wijdverspreid en standaard is die mogelijkheid niet. En ik verwacht die ook niet bij ons in de volgende 5 jaar. Over 10 - 20 jaar zal dat wel beter zijn ja. Blijft een beetje raar dat de "klant" / bedrijfspartner uw "naft" gaat betalen hé. Zou het kunnen vergelijken met een vertegenwoordiger of projectmanager die zijn product komt voorstellen / aanprijzen en dat je naast hem gratis parking te verschaffen je hem ook met een volle naftbak terug laat vertrekken. Beeld u dan eens in dat het de belastingsbetaler is die dan ook nog eens dat betaalt indien het voor de overheid is dat dit gebeurd. Lijkt mij toch wrang hoor.

Laatst bewerkt:
Blijft een beetje raar dat de "klant" / bedrijfspartner uw "naft" gaat betalen hé. Zou het kunnen vergelijken met een vertegenwoordiger of projectmanager die zijn product komt voorstellen / aanprijzen en dat je naast hem gratis parking te verschaffen je hem ook met een volle naftbak terug laat vertrekken. Beeld u dan eens in dat het de belastingsbetaler is die dan ook nog eens dat betaalt indien het voor de overheid is dat dit gebeurd. Lijkt mij toch wrang hoor.
Ik denk dat dat in de praktijk toch gaat meevallen. Stel dat die 20 kWh gaat laden, da's al 100km. Dat is €4 à €5 aan consumentprijzen. Voor bedrijven zal dat al wat minder zijn door de volumekortingen en de factor BTW. Dus €3? De bedrijven die daar van wakker liggen, laten hun bezoekers wss ook betalen voor een koffie :)

Voor vaste 'bezoekers' zoals consultants kan er, zoals Herman hierboven zegt, ook gewerkt worden met een badge systeem.

Laadpalen kunnen perfect betalend zijn voor niet-personeel hoor. Dat is helemaal geen issue.
Je hebt geen laadpaal nodig om te laden hé? Een gewoon stopcontact is al voldoende... dat had ik in mijn gedachten bij het originele idee. Niet de professionele oplossing van een laadpaal van 7 - 22kw.
Maar om dit dan als een non issue te bekijken, lijkt mij gewoon incorrect. Die laadpalen zijn niet gratis. Zo'n badgesysteem is niet gratis... Als je 1 of 4 laadpalen zet dan valt dat allemaal nogal mee en zeg je foert tegen dat badgesysteem. Maar als je een parkeerzone voor personeel in grote bedrijven hebt waar er 1000 man kan parkeren + dan ook nog eens leveranciers etc... Dan is die impact toch niet niets hoor. Om nog maar te zwijgen over de impact op het netwerk... als daar vroeger een aansluiting van 63A (14.49 kw) voorzien was voor het volledige kantoorgebouw en je daar nu ineens 200 parkeerplaatsen met een laadpaal gaat uitrusten (allez dus 4 aansluitingen per laadpaal hé ;) en dus 50 laadpalen)... dan zit je als je die allemaal insteekt aan de trage lading met een max vermogen van 700kw. Dat is gene kattepis zunne... en dan heb je nog geen snelladers.

Infrax of ... gaat ook eens goed lachen.

Ik denk dat dat in de praktijk toch gaat meevallen. Stel dat die 20 kWh gaat laden, da's al 100km. Dat is €4 à €5 aan consumentprijzen. Voor bedrijven zal dat al wat minder zijn door de volumekortingen en de factor BTW. Dus €3? De bedrijven die daar van wakker liggen, laten hun bezoekers wss ook betalen voor een koffie :)
Voor vaste 'bezoekers' zoals consultants kan er, zoals Herman hierboven zegt, ook gewerkt worden met een badge systeem.
Ik weet niet, men heeft de mond vol van energiebesparen. Het energieverbruik moet minderen. Waardoor bedrijven investeringen doen in toestellen die minder verbruiken, hun processen herbekijken, etc... ik denk dat als je eventjes 200 * 5€ * 220dagen doet en dat dit de extra kost is die een bedrijf daarvoor extra moet slikken elk jaar dat ze er toch niet meer zo open voor staan hoor. 220k€ is namelijk niet niets. Hell er zijn bedrijven die voor hun tankkaarten een limiet van x km per maand/week hebben voorzien dat je kan afhalen. Maar als het over elektrische wagens gaat is de teneur eerder van ach daar gaan ze niet wakker van liggen?
Neen nu liggen ze daar echt niet wakker van voor die anderhalve man en een paardenkop die dat eens doet. Wanneer hun volledig personeelsbestand dit doet dan is dat iets helemaal anders. En dan is het makkelijker om het gewoon niet te voorzien of het gewoon te houden op een paar paaltjes voorbehouden voor het hogere management en hun bolide in plaats van voor hun volledige parkeerplaatsenbestand uit te rusten met laadpalen met badgesysteem.

En ja je kunt dan een badgesysteem zetten. Maar goedkoop is dat ook niet hé. Als je op 50 palen een badgesysteem moet zetten met koppeling op het huidige badgesysteem + factureringssoftware dan zit je waarschijnlijk vlot aan een investering van een 50 - 80k + een onderhoudscontract van grofweg 3-7% op die installatie elk jaar. Er zijn toch leukere zaken die een bedrijf of zelfs de overheid kan doen met dat geld.

Ik weet niet, men heeft de mond vol van energiebesparen. Het energieverbruik moet minderen. Waardoor bedrijven investeringen doen in toestellen die minder verbruiken, hun processen herbekijken, etc... ik denk dat als je eventjes 200 * 5€ * 220dagen doet en dat dit de extra kost is die een bedrijf daarvoor extra moet slikken elk jaar dat ze er toch niet meer zo open voor staan hoor. 220k€ is namelijk niet niets.
Ja ok, je spreekt over alle personeelsleden. Dat is idd niet niks. Hoewel ik vermoed dat, als dat personeel is dat nu reeds een tankkaart krijgt, het goedkoper is voor het bedrijf om ze te laten laden op het werk in vergelijking met een tankkaart. Inclusief investeringen voor de laadpalen. Maar ik zou de berekening es moeten doen. Een bedrijf dat nu geen tankkaarten geeft gaat idd geen massale (gratis) voorzieningen zetten, dat is een serieuze meerkost.

En ja je kunt dan een badgesysteem zetten. Maar goedkoop is dat ook niet hé. Als je op 50 palen een badgesysteem moet zetten met koppeling op het huidige badgesysteem + factureringssoftware dan zit je waarschijnlijk vlot aan een investering van een 50 - 80k + een onderhoudscontract van grofweg 3-7% op die installatie elk jaar. Er zijn toch leukere zaken die een bedrijf of zelfs de overheid kan doen met dat geld.
Mijn werkgever is zich nu aan 't voorbereiden. Installatie is voorzien op 350 laadpalen. Allemaal met badgelezer.
Er zullen zeker achterlijke bedrijven zijn die zich niet voorbereiden, maar alle bedrijven die leasewagens aanbiedt gaat nu beginnen merken dat ze een oplossing nodig hebben.

Er gaan natuurlijk altijd beroepen zijn waarvoor dat moeilijk blijft. Een projectleider in de bouw zal op een werf doorgaans geen laadpaal vinden. Ik vermoed dat vooral grote bedrijven over enkele jaren serieus gaan investeren in laadpalen. Hier in de buurt is zelfs een lokale zelfstandige op een betonbaan tussen 2 boerengaten in die een publieke laadpaal heeft. Het zal wel meer en meer ingeburgerd raken, en al zeker als alle bedrijfswagens elektrisch gaan zijn.

Er gaan natuurlijk altijd beroepen zijn waarvoor dat moeilijk blijft. Een projectleider in de bouw zal op een werf doorgaans geen laadpaal vinden. Ik vermoed dat vooral grote bedrijven over enkele jaren serieus gaan investeren in laadpalen. Hier in de buurt is zelfs een lokale zelfstandige op een betonbaan tussen 2 boerengaten in die een publieke laadpaal heeft. Het zal wel meer en meer ingeburgerd raken, en al zeker als alle bedrijfswagens elektrisch gaan zijn.
Er is toch electriciteit op een bouwwerf? Er bestaan mobiele laders, zelfs van 7.4 kWh / 22 kWh. Je hebt dan alleen een 3F aansluiting nodig, en die is er meestal wel...

Terug
Bovenaan