Elektrische wagens

Over heel 2023 heb ik met mijn iX3 (op de 20"velgen) 18,3 kWh/100km verbruikt. Ongeveer 50% autosnelweg en reed toen nog vaak 100-110km/h.
Ik heb dat opgegeven en rij nu 123-125km/h, dus het verbruik zal ook wel hoger zijn nu. Ik rij overigens overwegend in eco pro.

Heb net 40000km gereden en de 4 zomerbanden zijn zo goed als kaal...
Maakt die eco pro echt een verschil?

Maakt die eco pro echt een verschil?

Ik heb de verbruiksbeperking op comfort (verwarming/licht) uitgezet, dus wss niet.
Enige wat je nu hebt is dat die gematigd optrekt ipv als een idioot wegschiet.
Moet je minder op de voet letten dus :). Het gemiddelde verkeer is veel minder snel dan een EV.

Ik heb de verbruiksbeperking op comfort (verwarming/licht) uitgezet, dus wss niet.
Enige wat je nu hebt is dat die gematigd optrekt ipv als een idioot wegschiet.
Moet je minder op de voet letten dus :). Het gemiddelde verkeer is veel minder snel dan een EV.
Zet dat maar vol open. Throttle control is goed voor uw iRacing carrière :oi22:

Wist niet goed waar ik deze vraag kon stellen en wou ook geen nieuw topic openen, dan dan maar hier:

Er staat een 2dehands bmw x3 30e van november 2020 met 50,000 km te koop bij een leasingmaatschappij voor 31,000 €. Klinkt als een topdeal, maar ken absoluut niets van auto's. Iemand hier slechte ervaring mee?

Wist niet goed waar ik deze vraag kon stellen en wou ook geen nieuw topic openen, dan dan maar hier:

Er staat een 2dehands bmw x3 30e van november 2020 met 50,000 km te koop bij een leasingmaatschappij voor 31,000 €. Klinkt als een topdeal, maar ken absoluut niets van auto's. Iemand hier slechte ervaring mee?
Aangezien je zegt absoluut niets van auto's te kennen en dit in het elektrische wagens-topic post: de X3 30e is een plug-in hybride en geen EV (dat terzijde, gewoon voor de zekerheid).

Of dat een topdeal is, hangt onder andere af van de uitrusting van de wagen. Houd er zeker ook rekening mee dat leasingwagens niet altijd even goed worden behandeld door hun chauffeurs. Verder zijn plug-in-hybrides duurder in onderhoud dan benzines/diesels/EV's, en zijn er meer onderdelen die kapot kunnen.

Over het specifieke model kan ik mij niet uitspreken, daarvoor ken ik er te weinig van (gangbare tweedehandsprijzen, bekende problemen enz.)

Laatst bewerkt:
Houd er zeker ook rekening mee dat leasingwagens niet altijd even goed worden behandeld door hun chauffeurs.

In mijn omgeving is dat toch redelijk beperkt. Technisch zijn die altijd wel in orde (niet racen met koude motoren etc). Hier en daar zit er wel eens ene bij waarbij de buitenkant geen waarde heeft, dus waskrassen, krassen van kinderen, struiken bij parkeren interesseren hun niet. Maar dat zie je dan ook meteen aan een wagen.

Heb indertijd wat reviews gekeken van die wagen, en ik meende dat de koffer ook wel tegenviel? Omdat de accu in de bodem van de koffer zit ingewerkt.
Voor de rest geen idee hoe die rijdt, maar zal wel ok zijn :)

Lucid Gravity is bestelbaar in de VS. Wat een beest. Van de US-prijzen kunnen we alleen maar dromen helaas :sleep:

Lucid Gravity is bestelbaar in de VS. Wat een beest. Van de US-prijzen kunnen we alleen maar dromen helaas :sleep:
Is toch gelijkaardige prijszetting als die van KIA EV9 of Hyundai Ioniq 9 ?

Daarnaast is dat de vanaf prijs, in functie van trim levels gaan die nog stijgen. Al blijft 75 - 95k toch nog altijd pittig voor een wagen, ook al heeft het iets.

Al weet ik niet of je boven die prijs ook nog de TVA mag tellen, aangezien die normaliter in Amerika afhankelijk is van de staat. Op andere zaken moet je die er nog bijtellen, geen idee hoe dat zit voor wagens.

De top spec zet toch al vlot aan de 120.000$. Bij de EV9 kom ik op 78.000$. Da's de helft minder. De goedkoopster Gravity kom ik 95.000$, de goedkoopste EV9 is 54.900$. Toch totaal niet vergelijkbaar?

Over de taxen op auto's in de US: Car sales tax rates fall between 0% to 8.25% depending on the state, with a national average rate of 4.99%. At 8.25%, Nevada has the highest car tax rate. Because they don't charge anything at all, Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire, and Oregon have the lowest car tax rate at 0.0%.7 feb 2024

De Chinezen zijn ons razendsnel aan het voorbij steken:
Over het design valt te twisten maar de luxe binnenin en de oplaadcurve zijn wel echt next level, zeker voor dat geld.

Dat ivm die oplaadcurve.. ik ben wel benieuwd hoe die batterij is opgebouwd, want dat is aan minstens 3C tot zelfs 5 a 6C (3C 3x de capaciteit snelheid opladen) terwijl we vaak maar maximaal 2C zien of 3C maximaal. dit is ook deels gewoon om de batterij een lang leven te geven.

Dat ivm die oplaadcurve.. ik ben wel benieuwd hoe die batterij is opgebouwd, want dat is aan minstens 3C tot zelfs 5 a 6C (3C 3x de capaciteit snelheid opladen) terwijl we vaak maar maximaal 2C zien of 3C maximaal. dit is ook deels gewoon om de batterij een lang leven te geven.

5C inderdaad.

• Een auto waarvan zelfs de legendarische Fiat Multipla zou zeggen dat het een lelijk gedrocht is
  • Een merknaam waar je van zijn leven nog niet van gehoord hebt, hoe lang die al bestaan en vooral hoe lang ze nog blijven bestaan
  • Gekoppeld met een oplaadcurve waarbij je twijfels hebt hoe lang die batterij dat gaat trekken voor die zwaar degradeert
  • Dit uiteraard zonder dealernetwerk waar je nadien uw tegen dan onbestaande garantie kan gaan claimen.

Gewoon doen zou ik zeggen! :unsure:

• Een auto waarvan zelfs de legendarische Fiat Multipla zou zeggen dat het een lelijk gedrocht is
  • Een merknaam waar je van zijn leven nog niet van gehoord hebt, hoe lang die al bestaan en vooral hoe lang ze nog blijven bestaan
  • Gekoppeld met een oplaadcurve waarbij je twijfels hebt hoe lang die batterij dat gaat trekken voor die zwaar degradeert
  • Dit uiteraard zonder dealernetwerk waar je nadien uw tegen dan onbestaande garantie kan gaan claimen.

En dit voor amper 100.000 euro!

Je vergat ook nog te zeggen voor een prijs van 57 - 74kpond afhankelijk van de trim. Dus vermenigvuldig dat dan nog eens met +/- 1,2130 om de prijs in euro te hebben.
Ik dacht dat ik dat zag staan in de video, maar vond het niet direct terug.

Ik wacht wel op de volgende generatie van wagens dan :p. Hopende op een solid state batterij. Ofwel zelfs die lithium batterij met grote lithiumkristallen en anodes om die levensduur van > 1miljoen kilometer te garanderen. AL denk ik dat ik nog altijd liever een solid state versie ga hebben.
Liefst met autonoom rijden.

Het punt van mijn post was dan ook helemaal niet om te zeggen dat je de auto moest kopen. Hij is niet in Europa verkrijgbaar en ik vind hem ook lelijk. Het punt is dat de Chinezen veel sneller gaan dan de Europese merken. Hoeveel mensen hadden er 5 jaar geleden al van Lucid of BYD gehoord? Die BYD's zie ik nochtans dagelijks verschillende keren rijden. De technologie (de laadcurve en het interieur) in die Li Mega is toch iets waar weinig Europese merken aan kunnen denk ik. En ze bestaan pas sinds 2015. Als je ziet dat de nieuwe Mini Electric een WLTP heeft van 300km, da's toch huilen met de pet op? Li maakt trouwens ook de L9, die ziet er al iets normaler uit en heeft ongeveer dezelfde technologie:

1733937165205.png

Het kan volgens mij enkel maar interessant zijn dat er meer spelers op de markt komen die de gevestigde waarden serieus uitdagen.

Ik vind hem 10.000 keer mooier dan de meeste hedendaagse BMW's, om maar een voorbeeld te noemen.
Clean design hou ik wel van!
Het is blijft een MPV natuurlijk, dat kan je er nooit uit laten zien als een Ferrari of een Aston Martin.

Voor je andere punten deel ik 100% je mening. Maar deze wagen gaat ook niet hier verkocht worden.

Het punt van mijn post was dan ook helemaal niet om te zeggen dat je de auto moest kopen. Hij is niet in Europa verkrijgbaar en ik vind hem ook lelijk. Het punt is dat de Chinezen veel sneller gaan dan de Europese merken. Hoeveel mensen hadden er 5 jaar geleden al van Lucid of BYD gehoord? Die BYD's zie ik nochtans dagelijks verschillende keren rijden. De technologie (de laadcurve en het interieur) in die Li Mega is toch iets waar weinig Europese merken aan kunnen denk ik. En ze bestaan pas sinds 2015. Als je ziet dat de nieuwe Mini Electric een WLTP heeft van 300km, da's toch huilen met de pet op? Li maakt trouwens ook de L9, die ziet er al iets normaler uit en heeft ongeveer dezelfde technologie:

Bekijk bijlage 36302

Het kan volgens mij enkel maar interessant zijn dat er meer spelers op de markt komen die de gevestigde waarden serieus uitdagen.
De gevestigde waarden, zijnde westerse automerken, worden technologisch volledig van de kaart geveegd. Als je het wenselijk vind dat onze maakindustrie volledig overgenomen wordt door de Chinezen (en dat is éxact wat er nu aan het gebeuren is) is het inderdaad een goede evolutie dat 'gevestigde waarden worden uitgedaagd', een zeer kortzichtige blik vanuit particulier oogpunt. Niet komen klagen als er binnenkort geen jobs meer zijn voor eventuele kinderen en de welvaartstaat nog veel onbetaalbaarder bleek dan voorheen ingeschat. Ook vanuit de staalindustrie zijn nu zeer sterke signalen dat het een zegen zou zijn om 'minder dan 30%' in te krimpen de komende 10 jaar.

De gevestigde waarden, zijnde westerse automerken, worden technologisch volledig van de kaart geveegd. Als je het wenselijk vind dat onze maakindustrie volledig overgenomen wordt door de Chinezen (en dat is éxact wat er nu aan het gebeuren is) is het inderdaad een goede evolutie dat 'gevestigde waarden worden uitgedaagd', een zeer kortzichtige blik vanuit particulier oogpunt. Niet komen klagen als er binnenkort geen jobs meer zijn voor eventuele kinderen en de welvaartstaat nog veel onbetaalbaarder bleek dan voorheen ingeschat. Ook vanuit de staalindustrie zijn nu zeer sterke signalen dat het een zegen zou zijn om 'minder dan 30%' in te krimpen de komende 10 jaar.

Als er hier geen jobs meer zijn en het Europese continent failliet is zullen ook chinese elektrische voertuigen hier niet meer gekocht worden.
Ze zullen moeten zien dat we aan de slag kunnen blijven als ze nog een afzetmarkt willen hebben.

Terug
Bovenaan